Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva kan jeg regne ved gjeldsinndrivelse?


Emigrert

Anbefalte innlegg

1. Være norsk statsborger og registrert i folkeregisteret.

 

2. Gå på NAV og fyll ut søknadsskjema til Økonomisk Stønad. Dette dekker penger til livsopphold som klær, mat, forbruksvarer osv. Satsen er 5700 kr per måned for penger til livsopphold. Disse pengene er IKKE ment til husleie og strøm. Har du en større formue på dine kontoer får du muligens ikke innvilget søknaden. Dette er beregnet som en nødløsning for de som er helt blakk.

 

3. Skaffe husleiekontrakt og deretter søke om at NAV dekker husleie + strøm. NAV utbetaler ikke husleie før en husleiekontrakt er fremlagt. Har hørt at de maks betaler 5000 kr per måned, men dette går etter skjønn og hvordan boligmarkedet er i hver enkelt by. I tillegg sender de pengene direkte til utleier, så du får ikke disse pengene på din egen konto.

 

4. Bruke BankID for å registrere deg på Digipost. Du vil på denne måte motta brev elektronisk. Dette gjelder kun brev hvor avsender bruker folkeregisteret for å finne adresse på deg. Skatteetaten, NAV, Banker osv. Vet ikke om kreditorer, namsmann og statens innkrevingssentral sender elektronisk, men siden Digipost er såpass ny så tviler jeg egentlig. Tror Digipost for det meste sender generelle brev som selvangivelse og utskrift på Nav-utbetalinger for hver måned.

 

 

Du har krav på å beholde 8048 kr til livsopphold av eventuell inntekt. Jeg ville ikke betalt noe inn til kreditor eller namsmann/SISMO frivillig hvis du allerede er skrapa fant. Det er ingen poeng for deg å inngå noen betalingsordning med kreditor da du bare får enda mindre å leve på hver måned. Ved å la det gå til tvangsinnkreving, vil det påløpe gebyr og salær, men til gjengjeld slipper du å måtte forholde deg til en nedbetalingsplan som du i utgangspunktet ikke har råd til å betale. Spesielt hvis kreditor krever at du skal betale f.eks. 5000 kr i måneden. Hvis du kun får 5700 kr ifra NAV per måned mens du er arbeidssøker, så kan ikke namsmannen/statens innkrevingssentral trekke noe fra deg.

 

Når det er gått så langt at det blir besluttet tvangsinnkreving, får du et brev fra namsmannen/SISMO hvor du blir bedt om å sende inn opplysninger om inntekt, formue, eiendom/Bil/MC osv, husleiekontrakt og diverse. Fyll ut skjema og send inn med svarkonvolutten som fulgte med i brevet fra namsmannen.  Du vil få et nytt brev fra namsmannen med svar på om du vil bli tvangstrekt innen en måneds tid. Hvis namsmannen finner ut at du har såpass høy inntekt at du kan trekkes, vil tvangstrekk vanligvis starte 3-4 måneder etter at saken er lukket. Er det ingenting å trekke så vil gjelden bare bli stående. Normalt sett er det renter på gjeld, så hvis gjelda blir stående ubetalt over tid kan rentene i seg selv bli høyere enn selve lånet.

 

Hvis namsmannen beslutter at det ikke er noe å trekke i, så TROR jeg det tar 24 måneder før kreditor ber namsmann/SISMO om å gjennoppta saken. Da er det ny rulle med brev fra namsmann hvor du må sende inn opplysninger osv. Namsmannen kan IKKE plutselig komme et halvt år senere og bare tømme kontoen din selv om du har penger stående. Saken må til behandling først isåfall, og da får du brev. Du spør også om de kan blokkere/stenge kontoen din, og det blir ikke å skje. Er vel kun i svært alvorlige straffesaker eller overtrekk at banken kan stenge kontoer.

 

Dessuten har namsmannen oversikt over alle registre i norge, slik at om du plutselig får deg jobb så vil namsmannen få opplysninger fra skatteetaten om hvor du jobber. De vil da antageligvis gjennoppta saken, som igjen innebærer nye brev.

 

 

Dette med NAV er ikke en varig løsning og du må risikere å bli sendt på jobbsøkerkurs eller satt i annen aktivitet hvis du søker om Økonomisk Stønad. Det er også slitsomt å leve på et minimum i tillegg til å måtte sende inn ØS-skjema hver måned til NAV. Best å få seg arbeid, da får du nedbetalt gjelda litt etter litt også. Med gjeld har du også betalingsannmerkninger som igjen gjør at du ikke får tatt opp huslån eller billån. Du får heller ikke mobilabonnement med betalingsannmerkninger, med mindre det er forhåndsbetalte abonnement. Visse yrker krever også kredittsjekk.

 

Jeg håper for din del at du virkelig vil prøve å komme deg i arbeid, for det vil gjøre at du vil ha mer til overs hver måned i tillegg til at du får betalt ned på gjelda. Hvis du er lur spør du Nav om å dekke f.eks. lastebillappen eller maskinførerlappen slik at du lettere får jobb. Er mulig at de kan dekke utdanning også. Hovedmålet for både deg og NAV bør være å få deg i arbeid, uansett om det må koste litt. Bruk pengene og tjenestene fra NAV som en "kickstart" til arbeidslivet og ikke kast det vekk. Og skulle du mot formodning greie å spare opp noen tusener, så kan det være greit å ta de ut i tilfelle namsmannen/SISMO skulle få snusen i at du har en større formue som ikke blir brukt til å betale gjelden din. Og HVIS du har oppsparte midler ville jeg investert disse i f.eks. arbeidsbil, depositum, noen måneders husleie og diverse annet. Nødpenger kan være greit å ha i tilfelle det ikke funker å bo hos onkelen din.

 

Når det gjelder brevene fra kreditor og namsmann så forstår jeg veldig godt at du er engstelig for at dine nære skal se brevene. De fleste brev som kommer fra kreditorere og namsmann er som oftest uten logo/navn, dermed veldig anonym. Kanskje kan det være aktuelt å sette opp din egen postkasse.(?) Husk å melde din adresse til folkeregisteret og evt. adresseendring hos Posten Norge.

PS! Verken kreditor, namsmann eller SISMO blir å komme på døren din siden du ikke har noen eiendeler av verdi.

 

 

Du får ha lykke til. Bedre å samarbeide med systemet enn å rømme fra det. :)

Endret av Adrax
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering Fredag

(Takk for forrige svar)

 

Gjorde som planlagt.  Skattekontor/folkeregister og så NAV

 

De sa jeg bare skulle legge søknaden i en boks, det var ikke vanlig med møte i forbindelse med søknad.  Ettersom jeg enda ikke var offisielt registrert i folkeregisteret, kunne de uansett ikke startet behandlingen (Håper dette ikke medfører problemer senere)

 

Jeg måtte legge ved kontoutskrifter for siste 3 måneder.

(Jeg er ikke sikker på om det er med transaksjoner, de er jo ikke på første side?)

Jeg kunne bruke maskinene på NAV til å skrive ut disse.

(De hadde både PCer, printere og kopimaskiner til disposisjon).

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Misligholdte lån hos lånekassen havner hos Statens innkrevingssentral så regner med de tar kontakt med deg ganske fort når du melder flytting tilbake. 

 

Jeg gikk inn på Lånekassas sider, der stod det at gjelda var overført til SISMO (Ingenting om beløp)  Gikk inn på SISMO, og ingenting var registrert.  Hvor er den?  Kan jeg håpe den er glemt/foreldet?  Skal jeg bare vente?

Endret av Emigrert
Lenke til kommentar

Jeg tror kreditor må gå til rettslige skritt hvert tiende år for at kravet skal opprettholdes (?)

Jeg vill trodd staten ville gjøre det?

Nei.

 

Så lenge fordringshaver har tvangsgrunnlag for kravet sitt avbrytes foreldelsesfristen ved at det begjæres tvangsdekning (utlegg), jf. foreldelsesloven § 17.

 

Tvangsgrunnlaget fikk de ved at du i sin tid signerte et eksigibelt gjeldsbrev. Alternativt får man det ved å få dom for kravet i forliksrådet eller tingretten

 

Uansett - den praktiske betydningen av denne gjelda er vel ikke så stor dersom du har mye annen gjeld.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

 

Jeg tror kreditor må gå til rettslige skritt hvert tiende år for at kravet skal opprettholdes (?)

Jeg vill trodd staten ville gjøre det?

Nei.

 

Så lenge fordringshaver har tvangsgrunnlag for kravet sitt avbrytes foreldelsesfristen ved at det begjæres tvangsdekning (utlegg), jf. foreldelsesloven § 17.

 

Å begjøre tvangsdekning er vel strengt tatt et rettslig skritt. 

Lenke til kommentar

Å begjøre tvangsdekning er vel strengt tatt et rettslig skritt. 

 

Nei, hverken etter en naturlig forståelse av "rettslige skritt", eller etter foreldelsesloven egen definisjon.

 

Å ta rettslige skritt er som å gjøre en kvinne gravid, mens å begjære utlegg er selve fødselen.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Hva med om du får tak i ett privatlån av familie og tar kontakt med kreditorer og tilbyr ett forlik på x% av gjelden din mot at den blir slettet? Er dette en mulighet? 

 

Det er vel litt usosialt om de med bemidlet familie kan bli kvitt gjelden på den måten, så jeg kan tenke meg at Lånekassa og de som overtar gjelda ikke vil gjøre det?

 

Noen som vet noe om hvordan de "oppfører seg"?  Er de medgjørlige m.h.t. gjeldsordning?

(Har innenlands kreditor noe de skulle ha sagt? )

 

Jeg har jo litt fremtidig arv (som jeg får utbetalt som forskudd litt sånn random) jeg foretrekker å la arv gå videre framfor til gjeld (Spesielt hvis en god del er gebyrer)

 

Men, det er jo interessant om jeg kan bli gjeldfri i Norge, og hvis jeg frasier meg arv, vil mottageren normalt måtte betale litt avgifter.

 

Kan man tenke seg at jeg inngår gjeldsordning, og er fri etter å ha betalt 50%?

(For kreditorer vil det jo være bedre enn om jeg frasier meg arv)

Endret av Emigrert
Lenke til kommentar

 

Hva med om du får tak i ett privatlån av familie og tar kontakt med kreditorer og tilbyr ett forlik på x% av gjelden din mot at den blir slettet? Er dette en mulighet? 

 

Det er vel litt usosialt om de med bemidlet familie kan bli kvitt gjelden på den måten, så jeg kan tenke meg at Lånekassa og de som overtar gjelda ikke vil gjøre det?

 

Noen som vet noe om hvordan de "oppfører seg"?  Er de medgjørlige m.h.t. gjeldsordning?

(Har innenlands kreditor noe de skulle ha sagt?  Er det vanskelig hvis det ikke er midler)

 

Jeg har jo litt fremtidig arv (som jeg får utbetalt som forskudd litt sånn random) jeg foretrekker å la arv gå videre framfor til gjeld (Spesielt hvis en god del er gebyrer)

 

Men, det er jo interessant om jeg kan bli gjeldfri i Norge, og hvis jeg frasier meg arv, vil mottageren normalt måtte betale litt avgifter.

 

 

Kreditorer er ute etter å få penger. Om de ser at du ikke har noen penger og du kun får bidrag til livsopphold av nav så skjønner de fort at her får de ingen penger. Dermed vil x% av totalsummen være vesentlig bedre enn 0%. Bare sørg for at X'en er høy nok til at de synes det er verdt å droppe kravet for.

 

Dette virker for meg som er "vanlig" praksis at man tilbyr å betale ned en betydelig del av lånet mot at kravet blir slettet helt der det er tydelig at kreditoren ikke får penger ellers. 

Lenke til kommentar

 

 

Det er vel litt usosialt om de med bemidlet familie kan bli kvitt gjelden på den måten, så jeg kan tenke meg at Lånekassa og de som overtar gjelda ikke vil gjøre det?

 

Noen som vet noe om hvordan de "oppfører seg"?  Er de medgjørlige m.h.t. gjeldsordning?

(Har innenlands kreditor noe de skulle ha sagt? )

 

Jeg har jo litt fremtidig arv (som jeg får utbetalt som forskudd litt sånn random) jeg foretrekker å la arv gå videre framfor til gjeld (Spesielt hvis en god del er gebyrer)

 

Men, det er jo interessant om jeg kan bli gjeldfri i Norge, og hvis jeg frasier meg arv, vil mottageren normalt måtte betale litt avgifter.

 

Kan man tenke seg at jeg inngår gjeldsordning, og er fri etter å ha betalt 50%?

(For kreditorer vil det jo være bedre enn om jeg frasier meg arv)

 

Nei, du kan ikke inngå en gjeldsordning og betale ut 50%. Ikke engang om det så viser seg at du i løpet av gjeldsordningen bare vil kunne betale 10% av gjelda. Offentlige kreditorer har i mange tilfeller et prinsipp om at de ikke forhandler. Samme har vanlige inkassoselskaper og banker også, særlig der hvor skylneren er en som gir faen eller prøver å være lur.

 

Får du arv under en gjeldsordning eller i løpet av ett år etter (etterperioden), så er det kreditors penger. Frasier du deg arv eller unndrar de fra kreditor på andre måter mister du gjeldsordningen og får aldri ny. Slike ting må følgelig ordnes før man går inn i en gjeldsordning.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

 

 

Nei, du kan ikke inngå en gjeldsordning og betale ut 50%. Ikke engang om det så viser seg at du i løpet av gjeldsordningen bare vil kunne betale 10% av gjelda. 

 

Google sier at man kan frasi seg arv hvis man har gjeld.  Det er altså litt forskjellig med gjeldsordning?

Ser ut til at familien må skrive noen testamenter......

 

 

>Offentlige kreditorer har i mange tilfeller et prinsipp om at de ikke forhandler.

Er det noe mulighet for å få den redusert til "grunngjelda" - uten gebyrer og strafferenter?

Lenke til kommentar

Så lenge fordringshaver har tvangsgrunnlag for kravet sitt avbrytes foreldelsesfristen ved at det begjæres tvangsdekning (utlegg), jf. foreldelsesloven § 17.

 

Tvangsgrunnlaget fikk de ved at du i sin tid signerte et eksigibelt gjeldsbrev. Alternativt får man det ved å få dom for kravet i forliksrådet eller tingretten

 

Virkningen av begjæring om tvangsfullbyrdelse etter § 17 er imidlertid at ingen foreldelse inntrer "så lenge forfølgningen pågår eller pålagt trekk hos den trekkpliktige opprettholdes" (fl § 21 første ledd). Denne virkningen gjelder bare frem til tvangsfullbyrdelsen er avsluttet. Får fordringshaveren ikke full dekning gjelder reglene i fl § 21 tredje ledd, om at det gjelder ny frist på 10 år fra tvangsforretningen er avsluttet. 

 

Så selv om man har tvangsgrunnlag kan kravet foreldes. 

 

Kreditorer er ute etter å få penger. Om de ser at du ikke har noen penger og du kun får bidrag til livsopphold av nav så skjønner de fort at her får de ingen penger. Dermed vil x% av totalsummen være vesentlig bedre enn 0%. Bare sørg for at X'en er høy nok til at de synes det er verdt å droppe kravet for.

 

Dette virker for meg som er "vanlig" praksis at man tilbyr å betale ned en betydelig del av lånet mot at kravet blir slettet helt der det er tydelig at kreditoren ikke får penger ellers. 

 

Kreditorer er ute etter å få penger, men de er ikke nødvendigvis ute etter å få penger i dag. Hvis det er utsikter til at din økonomiske stilling bedres kan en kreditor leve greit med utestående krav. X'en i ligningen din bør med andre ord ikke være en uvesentlig andel av kravet.  

Lenke til kommentar

Jeg gikk inn på Lånekassas sider, der stod det at gjelda var overført til SISMO (Ingenting om beløp)  Gikk inn på SISMO, og ingenting var registrert.  Hvor er den?  Kan jeg håpe den er glemt/foreldet?  Skal jeg bare vente?

 

Kan jeg inngå gjeldsordning uten kreditorer?  

Begjære meg selv konkurs?

Hovedformålet er jo å være sikker på at jeg gjeldsfri i Norge så fort som mulig.

Må utenlandske kreditorer spores opp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...