Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva kan jeg regne ved gjeldsinndrivelse?


Emigrert

Anbefalte innlegg

Jeg har en del gjeld - Har levd inkognito en stund.

Har tenkt å registrere meg I Norge igjen.  Hva kan jeg regne med, hvis jeg sier jeg ikke kan betale, og kreditor bruker maksimalt av lovlige virkemidler for å få pengene / gjøre liver surt for meg.

 

Hovedpoenget er å ikke lage vansker for andre på min adresse, eventuelt vite når jeg må "flytte ut".  

 

Dessuten, om jeg må regne med rekommanderte brev, eller om jeg kan vri alt over på digital kommunikasjon (Har bodd utenlands en stund, så vet ikke helt hvordan slikt fungerer i Norge nå).

 

Kan jeg risikere sperring eller overvåkning av kontoer uten "forvarsel"?

 

Kan kreditor ev gå gjennom tidligere transaksjoner?

Endret av Emigrert
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en del gjeld - Har levd inkognito en stund.

Har tenkt å registrere meg I Norge igjen.  Hva kan jeg regne med, hvis jeg sier jeg ikke kan betale, og kreditor bruker maksimalt av lovlige virkemidler for å få pengene / gjøre liver surt for meg.

 

Hovedpoenget er å ikke lage vansker for andre på min adresse, eventuelt vite når jeg må "flytte ut".  

 

Dessuten, om jeg må regne med rekommanderte brev, eller om jeg kan vri alt over på digital kommunikasjon (Har bodd utenlands en stund, så vet ikke helt hvordan slikt fungerer i Norge nå).

 

Kan jeg risikere sperring eller overvåkning av kontoer uten "forvarsel"?

 

Kan kreditor ev gå gjennom tidligere transaksjoner?

Det håper jeg inderlig! I tillegg håper jeg at skattemyndighetene skjønnsligner deg for årene i utlandet, med gaffel.

 

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men de fleste i din situasjon har levd herrens glade dager med god inntekt og minimalt skattetrekk, hvis noe.

Kos deg mens du kan, for en dag sitter du med minstepensjon og lurer på hvor alle kompissene dine ble av.

Og tar jeg feil, skal jeg seff be om unnskyldning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en del gjeld - Har levd inkognito en stund.

Har tenkt å registrere meg I Norge igjen.  Hva kan jeg regne med, hvis jeg sier jeg ikke kan betale, og kreditor bruker maksimalt av lovlige virkemidler for å få pengene / gjøre liver surt for meg.

 

Hovedpoenget er å ikke lage vansker for andre på min adresse, eventuelt vite når jeg må "flytte ut".  

 

Dessuten, om jeg må regne med rekommanderte brev, eller om jeg kan vri alt over på digital kommunikasjon (Har bodd utenlands en stund, så vet ikke helt hvordan slikt fungerer i Norge nå).

 

Kan jeg risikere sperring eller overvåkning av kontoer uten "forvarsel"?

 

Kan kreditor ev gå gjennom tidligere transaksjoner?

Da får du sette av midler til livsopphold som er kr 8048,- samt penger til husleie. Det overskytende vil kemneren ta ved et utleggstrekk i din inntekt. Du vil kunne risikere at det tas utlegg i en konto. Du vil imidlertid få forvarsel først, slik at du selv skal sende inn dokumentasjon over inntekter og utgifter.

 

Hvis gjelda har blitt uoverkommelig stor så må du søke om gjeldsordning hos namsmannen, slik at du kan bli gjeldfri på 5 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må selvfølgelig ikke ha penger "på bok" og salgbare verdier, dem tar de.

At du kan lage vansker for andre på samme adresse, kjenner jeg ikke til. Kan du (eller jeg?) ha misforstått noe?

Rekommanderte brev brukes lite, etter min erfaring. Alminnelige brev regnes som mottatt. Å kaste dem uåpnet og si de aldri er mottatt, hjelper ikke!

Sperring av kontoer uten forvarsel forekommer. I det tilfellet jeg kjenner til, tok lensmannen ut det han trengte og sperret kontoen slik at vedk. var fullstendig uten penger i 1-2 uker. Så har du penger, bør de være i form av kontanter, trygt oppbevart.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på prosedyrene, som hvor mange brev kreditor må sende før det sendes til Namsmannen.   Hva som skjer når det er overført til Namsmannen etc.

 

>Da får du sette av midler til livsopphold som er kr 8048,-

Hvordan fungerer dette når jeg ikke har inntekt?

(Håper på sosialstøtte / uføretrygd).

 

> samt penger til husleie. 

Hvordan beregnes dette?  

Har tenkt å bo hos en onkel.

Bør jeg sette opp en fiktiv husleie? 

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på prosedyrene, som hvor mange brev kreditor må sende før det sendes til Namsmannen.   Hva som skjer når det er overført til Namsmannen etc.

 

>Da får du sette av midler til livsopphold som er kr 8048,-

Hvordan fungerer dette når jeg ikke har inntekt?

(Håper på sosialstøtte / uføretrygd).

 

> samt penger til husleie. 

Hvordan beregnes dette?  

Har tenkt å bo hos en onkel.

Bør jeg sette opp en fiktiv husleie? 

Nei, du bør definitivt ikke sette opp en fiktiv husleie. Namsmannen får innsikt i kontoene dine, og om de ser at du prøver å svindle dem på den måten så vil det bite deg i ræva. Det kan blant annet vanskeliggjøre en gjeldsordning senere. 

 

Det du derimot kan gjøre er jo å faktisk betale husleie til onkelen din. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg tenkte mer på prosedyrene, som hvor mange brev kreditor må sende før det sendes til Namsmannen.   Hva som skjer når det er overført til Namsmannen etc.

 

>Da får du sette av midler til livsopphold som er kr 8048,-

Hvordan fungerer dette når jeg ikke har inntekt?

(Håper på sosialstøtte / uføretrygd).

 

> samt penger til husleie. 

Hvordan beregnes dette?  

Har tenkt å bo hos en onkel.

Bør jeg sette opp en fiktiv husleie? 

Nei, du bør definitivt ikke sette opp en fiktiv husleie. Namsmannen får innsikt i kontoene dine, og om de ser at du prøver å svindle dem på den måten så vil det bite deg i ræva. Det kan blant annet vanskeliggjøre en gjeldsordning senere. 

 

Det du derimot kan gjøre er jo å faktisk betale husleie til onkelen din. 

 

 

Det vil jo penger som går fra min konto til hans konto, men akkurat nå m[ det komme fra andre i familien.

(Uansett kan det ikke våre slik at at man kan få fritak for hvilken some helst husleie).

 

 

 

Det du derimot kan gjøre er jo å faktisk betale husleie til onkelen din. 

 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tenkte mer på prosedyrene, som hvor mange brev kreditor må sende før det sendes til Namsmannen.   Hva som skjer når det er overført til Namsmannen etc.

 

>Da får du sette av midler til livsopphold som er kr 8048,-

Hvordan fungerer dette når jeg ikke har inntekt?

(Håper på sosialstøtte / uføretrygd).

 

> samt penger til husleie. 

Hvordan beregnes dette?  

Har tenkt å bo hos en onkel.

Bør jeg sette opp en fiktiv husleie?

 

Nei, du bør definitivt ikke sette opp en fiktiv husleie. Namsmannen får innsikt i kontoene dine, og om de ser at du prøver å svindle dem på den måten så vil det bite deg i ræva. Det kan blant annet vanskeliggjøre en gjeldsordning senere. 

 

Det du derimot kan gjøre er jo å faktisk betale husleie til onkelen din.

 

Det vil jo penger som går fra min konto til hans konto, men akkurat nå m[ det komme fra andre i familien.

(Uansett kan det ikke våre slik at at man kan få fritak for hvilken some helst husleie).

 

 

 

Det du derimot kan gjøre er jo å faktisk betale husleie til onkelen din.

Jeg skal ikke oppfordre til "ulovligheter" her, men mange av de klientene jeg har jobbet med har ofte på papiret en litt annen husleie enn de i realiteten har. Det blir aldri noe problemer av slikt. På samme måte som at namsmannen selv gjerne trekker folk for mye slik st de hverken har penger til mat eller husleie. De kunne ikke brydd seg mindre.

 

En ting jeg må få lov til å si er dog at når du får beskjed av namsmannen å opplyse om inntekter og husleie, så er det ikke en helt uvanlig praksis å la være og sende inn noe om husleia i det hele tatt, for da beregner namsmannen en standardsats på 5000 kr i måneden sånn ca, så hvis man egentlig ikke har husleie er det jo en fordel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på prosedyrene, som hvor mange brev kreditor må sende før det sendes til Namsmannen.   Hva som skjer når det er overført til Namsmannen etc.

 

>Da får du sette av midler til livsopphold som er kr 8048,-

Hvordan fungerer dette når jeg ikke har inntekt?

(Håper på sosialstøtte / uføretrygd).

 

> samt penger til husleie. 

Hvordan beregnes dette?  

Har tenkt å bo hos en onkel.

Bør jeg sette opp en fiktiv husleie?

 

Livsopphold på kr 8048,- er det du har rett til å beholde av din månedlige inntekt, i tillegg til husleie. Om du ikke har inntekt så er det jo ikke noe å beholde.

 

Ut ifra historien du har beskrevet så ligger vel en del av dette hos namsmannen allerede? En vanlig prosedyre ved mislighold av gjeld er at det sendes en purring etterfulgt av et inkassovarsel. Så sender inkassoselskapet deg en betalingsoppfordring et par ganger, og gjerne et varsel om at saken vil bli sendt over til namsmannen med en utleggsbegjæring. Så får du brev av namsmannen om at det vil bli avholdt utleggsforretning, og samtidig bes du opplyse om din økonomiske situasjon. Slike brev besvares sjeldent, med den følge at man risikerer å trekkes for mye.

 

Skattegjeld trekker kemneren selv, da de er sin egen namsmann.

 

Så fort du har en eller annen inntekt bør du levere en gjeldsordningssøknad hos namsmannen. Sosialstøtte kan vanskeliggjøre at du får det, man skal helst utnytte inntektspotensialet sitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

>Ut ifra historien du har beskrevet så ligger vel en del av dette hos namsmannen allerede?

Som sagt har jeg bodd i utlandet.  Jeg har hatt brev til utlandet fra Norsk inkassoselskap (Lånekasse)

Dessuten har jeg utenlandsk gjeld.

Planen er å registrere meg, og se hva som skjer.

Endret av Emigrert
Lenke til kommentar

Det jeg mente var at kreditorene dine naturligvis har vært hos namsmannen allerede, hadde du feks hatt uføretrygd og bodd i utlandet hadde de fortsatt trukket deg i inntekt.

 

Utenlandsk gjeld vil bli med i gjeldsordningen din i den forstand at de ikke kan drive inn pengene via norske myndigheter, men gjelda blir ikke slettet.

 

Lånekassen går til Statens innkrevingssentral som også er en egen namsmyndighet. Idet de tar over lånet øker renta til 9%

 

Å få gjeldsordning med høy studiegjeld kan være en prøvelse, normalt begjæres det som et minimum at perioden øker fra 5 år som er det vanlige, til 7 år. Dette vil imidlertid avhenge av hvor stor del av totalgjelda studiegjelda utgjør, om låneopptaket har ført til fullført utdannelse, om du er i jobb og bruker utdannelsen osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Regn med at de ønsker å fastholde med trekk via namsmannen. Årsaken til dette er tillit, eller mangel på sådan, og siden namsmannen har mulighet til å trekke pengene før du får de så er kreditor sikrere på å få pengene de har krav på enn om du skal betale direkte selv.

Endret av nomore
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg er på viddene, men har du ingen verdier og ingen inntekter, har vel selv keiseren tapt sin rett, og dine kreditorer får ingen ting?

Får du sosialstønad fra NAV, er vel den akkurat stor nok til å opprettholde livet. Du får ikke sosialstønad for å betale ned gjeld, vil jeg tro?

Men den dagen du får inntekt, enten den er i form av arbeidslønn eller trygd, da er kreditorene på deg igjen.

Lenke til kommentar

At du får beholde 8000 betyr ikke at du får utbetalt 8000. Poenget er at 8000+husleie er det du får beholde av egne penger ved lønnstrekk. Men det forutsetter jo at du faktisk har lønn ut over dette til å trekke i. Både sosialstønad og husleie er så vidt jeg vet behovsprøvd. Hvis du rent faktisk blir forsørget og ikke betaler husleie får du ingenting.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...