Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva kan jeg regne ved gjeldsinndrivelse?


Emigrert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du kunne velge å være 100% sikker på at du fikk pengene dine fra noen som skyldte deg penger, kontra å få ordet til den som engang stakk av fra gjelden sin på at han skal betale, hva ville du selv valgt? 

 

Hva med om du får tak i ett privatlån av familie og tar kontakt med kreditorer og tilbyr ett forlik på x% av gjelden din mot at den blir slettet? Er dette en mulighet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke sikkert det blir aktuelt dersom du  ikke får nok til at du har overskudd etter fradrag for livsopphold og boutgift, men er du tidlig ute kan du selv ordne slik at namsmannen ikke har lov til å trekke deg.

 

Dekningsloven § 2-7 siste ledd "Bortsett fra ved innfordring av krav som nevnt i § 2-8 første ledd bokstav a-d, kan utlegg i lønnskrav m v ikke tas dersom skyldneren gjør hva denne evner for å betale sine fordringshavere og heller ikke utilbørlig begunstiger noen av dem."

 

Det du må gjøre da er å betjene gjelden din etter evne - det vil i praksis si at du kun beholder livsopphold og boutgift. I tillegg må det fordeles forholdsmessig.

 

Noen kreditorer vil fortsatt prøve å gå til namsmyndighetene, men da opplyser du bare namsmannen om at du følger denne ordningen og de hverken kan eller vil trekke deg. 

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

???

 

 

Ulempen med utenlandsk gjeld er at kreditor ikke trenger å ettergi gjeld ved gjeldsordning.

 

I så fall får det vel heller noe av kaka hvis jeg inngår GO?

Slik at Norske kreditorer har ett incentiv til å inngå GO.

 

Gjeldsordningen skal som hovedregel omfatte all gjeld. Utenlandsk gjeld skal være omfattet av ordningen, og de vil få sin dividende.

 

Imidlertid er ikke de utenlandske kreditorene rettslig bundet av at du gjennomgår en tvungen gjeldsordning. Det som skjer er at de mister muligheten til å inndrive gjelden via norske myndigheter, men gjelden vil som utgangspunkt bestå. 

 

Det som kan være greit å forsøker i et slikt tilfelle, er at de utenlandske kreditorene blir med på en frivillig gjeldsordning. Da er de jo bundet av avtalen de har inngått.

Endret av coffeee
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter den søte kløe kommer den sure svie. Og, var jeg kreditor hadde jeg i dette tilfellet ikke stolt på skyldneren mtp. betalingsvillighet.

Det er jo derfor jeg tenker å tilby meg å betale litt ekstra, f.eks. en måned i forveien.

(Er det ett rimelig beløp?  Hvor lenge ter det normalt fra jeg mottar første brev til de kan trekke direkte?)

Lenke til kommentar

 

 

> Hva er planen å gjøre med den?

Gå konkurs i England :-)

 

Jeg kjenner ikke til konkursreglene i England, men hvis det er som i Norge så er det jo ikke slik at gjeld blir slettet ved at noen går konkurs. 

 

Men det blir de etter en personlig konkurs i England. Så lenge man bor i England kan man søke om enten Debt Relief Order (hvis man har mindre enn £20 000 i gjeld og ~£1000 i brutto eiendeler. Jeg antar sistnevnte har noen unntak for personlige eiendeler à la reglene i den norske dekningsloven kapittel 2) eller melde oppbud. Etter en engelsk konkursbehandling er du gjeldfri etter avsluttet behandling (ca. et år, men du tvinges inn i en betalingsplan på ca. 3 år om du har inntekter). Du kan lese mer her: http://debtcamel.co.uk/debt-options/guide-to-bankruptcy/og her: https://www.citizensadvice.org.uk/debt-and-money/debt-solutions/bankruptcy-2/after-you-go-bankrupt/discharge-from-bankruptcy/ (se øverst: "This releases you from any debts covered by your bankruptcy")

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Gå konkurs i England :-)

 

 

 

Jeg kjenner ikke til konkursreglene i England, men hvis det er som i Norge så er det jo ikke slik at gjeld blir slettet ved at noen går konkurs. 

 

 

Så vidt jeg vet har England "gode" regler for personlig konkurs.  

Etter hva jeg forståt, er en slik personlig konkurs gyldig i hele EU - det er visst en liten industri rundt å flytte til England for å gå konkurs.

Endret av Emigrert
Lenke til kommentar

Det er jo derfor jeg tenker å tilby meg å betale litt ekstra, f.eks. en måned i forveien.

(Er det ett rimelig beløp?  Hvor lenge ter det normalt fra jeg mottar første brev til de kan trekke direkte?)

Som sagt ville jeg som kreditor heller ha stolt på lønnstrekk o.l. enn å stole på en i utgangspunktet dårlig betaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for informasjon om den engelske konkursvarianten, det var ukjent. Jeg antar at bankene i England er vesentlig mer tilbakeholdne med å gi kreditt til folk, sammenliknet med her i Norge? Det har også her vært tatt til orde for at bankene skal få færre rettigheter i tilfeller hvor man ikke betaler sin usikrede gjeld. På den måten kan man forhindre at de øser ut penger til nær sagt hvem som helst, slik de gjør i dag. Man behøver ikke å dra lenger enn til Danmark. Der kan man ikke begjære å få utlegg i lønn for type forbruks- og kredittgjeld. Konsekvensene er imidlertid at slik gjeld blir dyrere og vanskeligere å få.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

 

 Man behøver ikke å dra lenger enn til Danmark. Der kan man ikke begjære å få utlegg i lønn for type forbruks- og kredittgjeld. Konsekvensene er imidlertid at slik gjeld blir dyrere og vanskeligere å få.

Så hvis man har slik gjeld bør man flytte til Danmark?

 

Nei... Hvis man har slik gjeld bør man betale den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man behøver ikke å dra lenger enn til Danmark. Der kan man ikke begjære å få utlegg i lønn for type forbruks- og kredittgjeld. Konsekvensene er imidlertid at slik gjeld blir dyrere og vanskeligere å få.

Man kan imidlertid få utlegg i andre ting enn lønn, så vidt jeg vet. Altså, man får ikke lønnstrekk, men man kan få tvangssolgt bilen, eller for så vidt huset.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...