Gå til innhold

Googles autobiler har vært i elleve ulykker på seks år


Anbefalte innlegg

Hva vil skje dersom datasystemet kræsjer? Eller hvis noen hacker seg inn i systemet på bilen og få bilen til å ta en drøy venstresving på motorveien?

Da går ikke ting helt etter planen. Akkurat slik det er i dag når sjåførene(menneskene) får illebefinnede, viktige deler på bilen bryter sammen eller andre overraskende elementer en ikke har kontroll på skjer(som hjort i veibanen osv).

 

Folk må ha i bakhodet at trafikken i dag er langt fra perfekt. Det skjer nesten-ulykker og trafikkuhell hver eneste dag som en følge av at sjåføren ikke har fulgt god nok med, ikke overholdt regelverket, fått ett illebefinnede, dekk som punkterer, bremser som svikter, elg som springer i veibanen og unger som løper på feil sted. Hver. Dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det du ser her er at kvantitet avler kvalitet.

på det punktet er jeg ikke ening med deg

 Jeg tror de aller fleste som har gått på skole, lært å sykle, trent idrett, spiller instrument, lært å gå, eller drevet med andre ferdigheter kan bekrefte at kvantitet (øvelse) øker kvaliteten (gjør mester). Fortell meg heller hvorfor dette ikke skulle gjelde selvkjørende biler? Mener du de er ferdig utlært med praktisk erfaring og bare må simulere seg frem til andre øvinger?

 

Klart, noen hendelser skjer så sjeldent at det er umulig å trene på uten simulering, men det betyr ikke at bilene ikke kan forstå situasjonen nok til å kunne kjøre trygt. For eksempel har det vel aldri hent ennå at en meteoritt har ramlet ned i veibanen foran en bil, men det skjer langt oftere at det kommer et steinsprang, en fotball, eller ligger et ukjent objekt i kjørebanen (plastpose?) etc. Bilen kan fint reagere på disse ulike gjenstandene ganske likt. Dvs. bremse opp og styre unna objektet (hvis det er klart i motgående kjørefelt) eller observere om det er andre ting som bør foretas. Ligger det for eksempel en bevisstløs person i veikanten skal man undersøke om vedkommende trenger hjelp (mest sannsynlig) og gi denne hjelpen. Siden selvkjørende biler ikke har armer og heller ikke mulighet til å gi kunstig åndedrett er det naturlig at bilen varsler folk i nærheten om hendelsen (egne passasjerer hvis det er noen) og ringer 113 og sender video med lyd fra stedet til nødsentralen, setter på nødblink og ellers det som er nødvendig. Selvkjørende biler bør snakke samme språk sånn at trafikken selv ordner omkjøring og smidig adkomst for utrykningskjøretøy.

 

Dette er ikke utenkelige eller uprogrammerbare scenario selv om hvert tilfelle vil ha stor variasjon i hvor og hvordan de skjer. Med menneskelige sjåfører er det dessverre sånn at enkelte får panikk og handler irrasjonelt når de ser enten skitne bevisstløse personer eller mye blod, beinsplinter etc. En bil har ikke sånne hysteriske eller paniske tendenser og handler alltid rasjonelt uten å nøle.

 

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvilke situasjoner tenker du på som spessifikt må tas høyde for som skjer skjeldnere enn f.eks hvert 10 år?

nå var det ikke et 10 års scenarie jeg hadde i tankene

 

tankene mine gikk tanket på en kombinasjon av mange uheldige situasjoner som er unikt her i Norden.

glatt føre , vind og dyr eller mennesker , dårlig sikt og sensorer som er satt ut av spill 

( ja det er  ekstreme situasjoner , men det er viktig at den også er gjennomtenkt )

 

for å dra en parallell til slike situasjoner

  • Det er en vist press for at man lar bilen stå hjemme og man bruker kollektiv transporten  i stedet ( alle vet i grunne hvor dårlig dette fungerer  når behovet er størst )
  • så kommer det en dag det er glatt og man må på jobben .busen nekter å kjøre fordi de ikke vil bruke kjettinger , mens bilisten kjører fordi de er skikkelig skodd , med piggdekk eller kjettinger

hvordan skal man da hindre at man ikke får den samme situasjon for disse bilene , med argument om at det er får farlig å kjøre fordi bilen ikkeer bedre skodd for føret  ?

Lenke til kommentar

 

Hvilke situasjoner tenker du på som spessifikt må tas høyde for som skjer skjeldnere enn f.eks hvert 10 år?

nå var det ikke et 10 års scenarie jeg hadde i tankene

 

tankene mine gikk tanket på en kombinasjon av mange uheldige situasjoner som er unikt her i Norden.

glatt føre , vind og dyr eller mennesker , dårlig sikt og sensorer som er satt ut av spill 

( ja det er  ekstreme situasjoner , men det er viktig at den også er gjennomtenkt )

 

Dette er en kombinasjon av enkelt-situasjoner som kan håndteres som det. Man trenger ikke legge inn alle kombinasjonene her.

Uansett, tror du virkelig ikke utviklerene har tenker på slike ting?

 

Når bilen en gang, etter å ha blitt testet i kanskje 5-10 år i nordiske forhold, blir godkjent for bruk her, tror du det bare er solskinn og sommerføre de årene de tester?

Vil ikke si at situasjonen du nevnte er spesiellt skjeldent om vinteren på norske veier, kanskje med untak av sensorer som ikke fungerer.

 

Hvorfor skal ikke en godt skodd bil kjøre på vinteren?

Hvorfor vil ikke bussen ha på kjetting? Er det virkelig ett reelt problem at busser ikke vil ha på kjetting?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

Hvilke situasjoner tenker du på som spessifikt må tas høyde for som skjer skjeldnere enn f.eks hvert 10 år?

 

nå var det ikke et 10 års scenarie jeg hadde i tankene

 

tankene mine gikk tanket på en kombinasjon av mange uheldige situasjoner som er unikt her i Norden.

glatt føre , vind og dyr eller mennesker , dårlig sikt og sensorer som er satt ut av spill 

( ja det er  ekstreme situasjoner , men det er viktig at den også er gjennomtenkt )

 

for å dra en parallell til slike situasjoner

  • Det er en vist press for at man lar bilen stå hjemme og man bruker kollektiv transporten  i stedet ( alle vet i grunne hvor dårlig dette fungerer  når behovet er størst )
  • så kommer det en dag det er glatt og man må på jobben .busen nekter å kjøre fordi de ikke vil bruke kjettinger , mens bilisten kjører fordi de er skikkelig skodd , med piggdekk eller kjettinger
hvordan skal man da hindre at man ikke får den samme situasjon for disse bilene , med argument om at det er får farlig å kjøre fordi bilen ikkeer bedre skodd for føret  ?

Det er da plasser disse scenarioene kan testes utenfor Norden. Og jeg har tro på at det allerede er tatt høyde for. Det Emilie kan unngå er dyr/mennesker/objekter som kommer ut i veien slik at det er umulig å stoppe for. Dette er ikke unikt for de automatiske bilene og de vill sannsynligvis komme bedre ut av situasjonen pga reaksjonstiden.feil på utstyr skjer på både vanlige biler i dag og mennesker. Det vill også være redundans, noe vi ikke har på vår hjerne...

Lenke til kommentar

enn av grunne til at mange biler i dag ( allerede ) ikke er god nok skodde om vinteren er fordi eieren ikke vil kjøpe bedre dekk

en annen og mye viktigere grunn er presset fra alle disse  miljø  fannistene  så mener at det er bedre å  salte veien slik at piggfri dekke kommer seg godt frem , mens piggdekk er bannlyst

 

og da kommer det situasjoner der man er får dårlig skodd til å takle vanskelige forhold fordi man "får ikke lov" til å bruke bedre utstyr når det kreves 

Lenke til kommentar

enn av grunne til at mange biler i dag ( allerede ) ikke er god nok skodde om vinteren er fordi eieren ikke vil kjøpe bedre dekk

en annen og mye viktigere grunn er presset fra alle disse  miljø  fannistene  så mener at det er bedre å  salte veien slik at piggfri dekke kommer seg godt frem , mens piggdekk er bannlyst

 

og da kommer det situasjoner der man er får dårlig skodd til å takle vanskelige forhold fordi man "får ikke lov" til å bruke bedre utstyr når det kreves 

 

Ingen som nekter deg å ta med deg kjetting i bilen når dekkene ikke rekker til.

Selv med piggdekk har jeg måttet ta frem kjettingen til bilen min 2 ganger i løpet av 2 år da jeg bor på toppen av en høy og bratt bakke og under visse værforhold så går det bare ikke.

 

Uansett så må jeg si meg helt uenig med din konklusjon , statistikk og ikke minst antall ulykker viser nå at førerløse biler faktisk har mindre ulykker enn menneskelige sjåfører , så ja det er veien å gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg er mest redd for selvkjørte biler er hacking aspektet og at noen med onde baktanker kan ta over. Jeg vil tro at programvaren vil etterhvert bli så god at det ikke vil være det største problemet. Sånn det er idag så er jeg skeptisk til mange sjåfører jeg ser på veien og håper at jeg ikke møter en idiot på veien en dag.

Lenke til kommentar

 

enn av grunne til at mange biler i dag ( allerede ) ikke er god nok skodde om vinteren er fordi eieren ikke vil kjøpe bedre dekk

en annen og mye viktigere grunn er presset fra alle disse  miljø  fannistene  så mener at det er bedre å  salte veien slik at piggfri dekke kommer seg godt frem , mens piggdekk er bannlyst

 

og da kommer det situasjoner der man er får dårlig skodd til å takle vanskelige forhold fordi man "får ikke lov" til å bruke bedre utstyr når det kreves 

 

Ingen som nekter deg å ta med deg kjetting i bilen når dekkene ikke rekker til.

Selv med piggdekk har jeg måttet ta frem kjettingen til bilen min 2 ganger i løpet av 2 år da jeg bor på toppen av en høy og bratt bakke og under visse værforhold så går det bare ikke.

 

Uansett så må jeg si meg helt uenig med din konklusjon , statistikk og ikke minst antall ulykker viser nå at førerløse biler faktisk har mindre ulykker enn menneskelige sjåfører , så ja det er veien å gå.

 

Det har ikke nådd så lang enda , men mange er nå likevel i en krangel  med dem som mener at man ikke skal bruke  lettinger eller pigger fordi det likesom ødelegger veiene .

de gangene man ikke kan bruke bilen ( fordi man ikke "får lov" til bruke å bruke "riktige" dekk ) skal man likesom bare parker den og ta bussen i stedet. 

Det er jo nettop da kollektivtransporten har trøbbel med å komme seg frem .

 

her var det ene poenger at miljøgruppene gjør det vanskeligere å bruke bilen samtidig som de forventer at fplk bruker bussen når den ikke kommer

 

Det andre poenget er at dette vil være høyst gjellende for også auto bilene siden miljø folkene får jo stadig mere makt

 

 

 

dessuten er statistikken din feil fordi kildematerialet er skeivt fordelt

 

noen mil med kjøring mot millioner  av mil med kjøring

statistikk messing så er nok disse automatiske bilene bare noe få promille av statistikken til alle bilene i verden 

da kan det ille bli noen reel statistikk

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Ser for meg at dette er toppen for late mennesker. Vil de ha noen på besøk og ikke gidder å kjøre, kan de eventuelt bare sende bilen bort til vedkommende la bilen hente han/hun.

 

Slenger i litt fra robotteknologi så kan man sende bilen og roboten ut på storhandel mens man sitter hjemme og later seg.

Endret av RammsteinBK
Lenke til kommentar
dessuten er statistikken din feil fordi kildematerialet er skeivt fordelt

 

noen mil med kjøring mot millioner  av mil med kjøring

statistikk messing så er nok disse automatiske bilene bare noe få promille av statistikken til alle bilene i verden 

da kan det ille bli noen reel statistikk

Hvor har du dette tallet fra? Jeg får vel spørre ennå en gang om du har lest artikkelen, har du det nå?

 

Er du klar over at politisk oppslutning måles ved å bare spørre 2000 personer av de rundt 4 millioner med stemmerett, og at dette likevel gir god nok nøyaktighet? Hvordan er det mulig ved å spørre bare hver to tusende stemmeberettigede? Svaret er ganske enkelt at man ikke trenger større utvalg for å få den nøyaktigheten som kreves. Partiene måles helt ned til tidels prosent i disse oppslutningene. Sånn er det for bilkjøring også. Man trenger ikke en flåte på 1 milliard selvkjørende biler for å kunne føre nøyaktig nok statistikk på hvor trygge de er.

 

Googles selvkjørende biler har allerede kjørt mer enn jeg trolig kommer til å kjøre selv hele livet. Har du regnet på hvor langt du har kjørt hittil i livet og hvor langt du sannsynligvis kommer til å kjøre i løpet av hele livet?

Lenke til kommentar

Vil nå påstå at noen promille av all verdens kjøring vil gi ett veldig bra erfaringsgrunnlag, mye bedre enn både jeg og du kan drømme om, selv om vi skulle blitt yrkessjåfører.

Noen få promille kan absolutt være god og nøyaktig statistikk det også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...