Gå til innhold

Googles autobiler har vært i elleve ulykker på seks år


Anbefalte innlegg

En årsak til disse ulykkene kan kanskje være at selvkjørende biler er svært forsiktige, noe som gjerne øker sannsynligheten for at andre bilister blir utålmodige og uforsiktige. En selvkjørende bil tiltrekker seg også mye oppmerksomhet, noe som kan distrahere bilister og skape kollisjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette viser jo at Google har tatt for seg selvgående kjøretøy på feil måte. Den perfekte "selvgående" bilen vil jo være det systemet som intergrerer maskin og mennensket. Ettersom datamaskinen er bedre til å kalkulere, og mennesket er best på å forstå mennesklig adferd, vil jo en kombinasjon av disse to godene være veien å gå...så fremt vi da ikke få selvgående sykkler, mennesker med datastyrte og tanker.

Lenke til kommentar

Jeg så en dokumentar om dette. Elon musk hadde endel interessante innspill. Han snakket blant annet om utfordringene dem hadde med å programmere selvkjøremodus til å skjønne ting vi mennesker tar forgitt eks: kjøring i tettbebyggelse, , ball ruller ut på veien uten barn, vi mennesker ville kanskje ha kjørt forsiktig, fordi vi kanskje regnet med at det ville komme noen barn etter? . Elon sa at det ville kanskje ikke bilen og dem synes det var vanskelig å kunne forhåndsprogrammere slike situasjoner. En annen sak er hva som vil skje med alle taxisjåførene og bussjåførene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så en dokumentar om dette. Elon musk hadde endel interessante innspill. Han snakket blant annet om utfordringene dem hadde med å programmere selvkjøremodus til å skjønne ting vi mennesker tar forgitt eks: kjøring i tettbebyggelse, , ball ruller ut på veien uten barn, vi mennesker ville kanskje ha kjørt forsiktig, fordi vi kanskje regnet med at det ville komme noen barn etter? . Elon sa at det ville kanskje ikke bilen og dem synes det var vanskelig å kunne forhåndsprogrammere slike situasjoner. En annen sak er hva som vil skje med alle taxisjåførene og bussjåførene.

Så denne selv på en eller annen sas flyvning om jeg husker rett(en del av underholdningen). Jeg ser absolutt ptoblemstillingen, men at den kan løses har jeg også tro på.

 

De yrkene vill "forsvinne", finnes en annen dokumentar som heter "humans need not apply" som gjør en fin sammenligning med hester som før ble brukt til arbeid:)

Lenke til kommentar

da blir spørmålet

 

Er en rund figur det samme som en ball for kameraene  ?

hvis ja , må det nødvendigvis skape forsinkelse hver gang noe rundt komme i nærheten av bilen , når systemet også skal let opp små mennesker

( forøvrig trenger dette ikke å gjelde bare små personer )

 

hva med alle andre figurerer som ligner ?

Lenke til kommentar

da blir spørmålet

 

Er en rund figur det samme som en ball for kameraene  ?

hvis ja , må det nødvendigvis skape forsinkelse hver gang noe rundt komme i nærheten av bilen , når systemet også skal let opp små mennesker

( forøvrig trenger dette ikke å gjelde bare små personer )

 

hva med alle andre figurerer som ligner ?

Uten å ha lest koden vill jeg anta at alle objekter blir sett på som en trussel, så ja. Det er forsåvidt riktig også. Du kjører vell ikke over baller og andre gjenstander som kommer i din vei?

 

Og om gjenstandene blir liggende kan man jo se ut i fra videoen at den passerer på siden om mulig(ref hindringene de treffer på). Blir den stående så trenger den vell litt manuell hjelp. Men dette vill jo bli forbedret etterhvert som tiden går. Kunstig intelligens skal jo overgå oss mennesker innen 100 år for de som "tror" på Hawking:)

Lenke til kommentar

og når bilen stopper fordi den tror det kommer et barn løpende etter en antatt ball , som viser seg å være noe helt annet som ikke er fare for trafikken ?

 

da blir det jo lett å drive lit sabotasje moe disse bilene

Hvilket objekt tenker du på her? Altså noe som beveger seg mot bilen på en slik måte at det sannsynligvis vill komme i kjøreretningen til bilen men når det "lander" er det ikke en fare? Jeg ser ikke helt situasjonen ser du..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

som jeg sa , de kommer en  ball trillende uten at det kommer noe springende .

de kommer gående i stedet

for en manuelt kjørt bil er det ikke noe problem

 

men hvordan vil en automatisk bil takle det ?

 

så har man den situasjonen at det kommer en ballong eller noe som ligner veldig på en ball.

hvordan skal bilen se forskjell ?

forøvrig så kan det være mye som ligner på en ball , spesielt når det kommer fykende med vinden

 

hvis atobilen er lært opp til ikke å kjøre når det ligger en ball så kan de skape problemer

Lenke til kommentar

som jeg sa , de kommer en  ball trillende uten at det kommer noe springende .

de kommer gående i stedet

for en manuelt kjørt bil er det ikke noe problem

 

men hvordan vil en automatisk bil takle det ?

 

så har man den situasjonen at det kommer en ballong eller noe som ligner veldig på en ball.

hvordan skal bilen se forskjell ?

forøvrig så kan det være mye som ligner på en ball , spesielt når det kommer fykende med vinden

 

hvis atobilen er lært opp til ikke å kjøre når det ligger en ball så kan de skape problemer

Så du mener at når det kommer en ball trillende ut i veibanen så bare priser du på? Altså du stopper ikke? Da er jeg mer bekymret for deg for å si det mildt...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

som jeg sa , de kommer en  ball trillende uten at det kommer noe springende .

de kommer gående i stedet

for en manuelt kjørt bil er det ikke noe problem

 

men hvordan vil en automatisk bil takle det ?

 

så har man den situasjonen at det kommer en ballong eller noe som ligner veldig på en ball.

hvordan skal bilen se forskjell ?

forøvrig så kan det være mye som ligner på en ball , spesielt når det kommer fykende med vinden

 

hvis atobilen er lært opp til ikke å kjøre når det ligger en ball så kan de skape problemer

 

Nå er det ikke slik at det støtt og stadig flyr udentifiserte gjenstander i luften? 

Nå har jeg kjørt en del personbil privat og vært yrkessjåfør, kan ikke si at jeg har sett så mye av dette.

Om bilene er i stand til å få bilen trygt ut av situasjonen når mennesker får illebefinnende er jo ett stort pluss. At den holder trygg avstand til bilen foran. Stopper for fotgjengere, (slik en god del ikke gjør) . Overholder vikeplikt. At den har kontroll på det meste som skjer som gjelder menneskelig svikt i trafikken, ja da har en kommet ett godt stykke på vei.

 

Jo, en bør være skeptisk til hvordan det fungerer i praksis, men om den skulle stoppe for en ball som lå midt i veien ville ikke det vært det jeg hadde vært skeptisk til.

Lenke til kommentar

I min barndom hadde vi kassettbånd over veien og skremte vettet av sjåfører som trodde de traff noe. På vinteren var det snøkuler. Fungerte som bare rakkeren til å skape frykt, sinne, kaos og risiko blant vanlige manuelle sjåfører. En selvkjørende bil ville sikkert identifisert objektene raskere og ikke reagert så ukontrollert panisk.

 

I situasjonen med ballen finnes det to muligheter. Enten har bilen/mennesket 100% full kontroll over situasjonen, eller så har bilen/mennesket ikke full kontroll og må bremse ned før fareområdet og kjøre så sakte at bilen/mennesket er forberedt på at det kan komme noen susende ut av et uoversiktlig sted. NB. Full kontroll betyr ikke nødvendigvis full hastighet.

Lenke til kommentar

 

som jeg sa , de kommer en  ball trillende uten at det kommer noe springende .

de kommer gående i stedet

for en manuelt kjørt bil er det ikke noe problem

 

men hvordan vil en automatisk bil takle det ?

 

så har man den situasjonen at det kommer en ballong eller noe som ligner veldig på en ball.

hvordan skal bilen se forskjell ?

forøvrig så kan det være mye som ligner på en ball , spesielt når det kommer fykende med vinden

 

hvis atobilen er lært opp til ikke å kjøre når det ligger en ball så kan de skape problemer

Så du mener at når det kommer en ball trillende ut i veibanen så bare priser du på? Altså du stopper ikke? Da er jeg mer bekymret for deg for å si det mildt...

 

Nei , man bremser ned .

men det var ikke det som var poenget

 

om en plastpose kommer flyvende så er det vel ingen som bryr seg om å stoppe en gang

en automatisk bil kan derimot finne på å stoppe , kanskje til og med bråbremse fordi bilen tror det er nødvendig for sikkerheten

Lenke til kommentar

 

 

som jeg sa , de kommer en  ball trillende uten at det kommer noe springende .

de kommer gående i stedet

for en manuelt kjørt bil er det ikke noe problem

 

men hvordan vil en automatisk bil takle det ?

 

så har man den situasjonen at det kommer en ballong eller noe som ligner veldig på en ball.

hvordan skal bilen se forskjell ?

forøvrig så kan det være mye som ligner på en ball , spesielt når det kommer fykende med vinden

 

hvis atobilen er lært opp til ikke å kjøre når det ligger en ball så kan de skape problemer

 

Så du mener at når det kommer en ball trillende ut i veibanen så bare priser du på? Altså du stopper ikke? Da er jeg mer bekymret for deg for å si det mildt...

Nei , man bremser ned .

men det var ikke det som var poenget

 

om en plastpose kommer flyvende så er det vel ingen som bryr seg om å stoppe en gang

en automatisk bil kan derimot finne på å stoppe , kanskje til og med bråbremse fordi bilen tror det er nødvendig for sikkerheten

Det kan godt hende den vill det, og det skal jo gå fint så lenge folk holder avstand. Når posen legger seg ned på bakken eller lignende bill den jo oppfatte det slik at en kan kjøre over. Ballen vill den kjøre forbi osv. Akkurat som en normal sjåfør. I tilfeller der alt stopper opp må forbedringer til.

Lenke til kommentar

har var jo spørmålet om kameraet i billen oppfatter det samme som et menneske , ikke på tid med på bildekvalitet

 

et menneske vil se forskjell når en balle kommer trillende med personer etter eller ikke 

et menneske vil også se forskjell på en ball og noe som ligner

 

 

jeg er ihvertfall redde for at en slik bil ikke vil klare å se forskjell på  noe som kommer trillende og noe som kommer flyvende i lav høyde ( som løse plastposer ,eller andre lette ting )

 

jeg  har også tidlige spurt om ikke slik biler må ha dobbel system i tilfelle det ene svikter

men det blir nærmest avvist fordi bilen vil da nød-stoppe. en hvordan kan da bilen stoppe kontrollert hvi den er blindet ?

med så mange sensorer så må det nødvendigvis være noe som svikter før eller siden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...