Gå til innhold

Googles autobiler har vært i elleve ulykker på seks år


Anbefalte innlegg

Må være ærlig og si at denne tråden går ingen vei akkurat nå.

Jeg tror faktisk at den eneste måten å få liv i en slik tråd er å filtere bort støy , noe som kan gjøres ved å gå inn i kontrollpanelet i brukerprofilen din , velge rett under "innhold jeg følger" filtrere bort støy og så legger man til den støyprofilen som ønskes fjernes.

 

Fra støy til alvor :

 

Hvor mange år tror dere det tar før man kanskje sier at førerkortet er avleggs? Personlig kan jeg se for meg at det ligger kanskje 15 - 20 år frem i tid før dette skjer tidligst , men samtidig har jeg stor tro på at automatisering er en flott ting ( tenk å kunne sitte og slappe av i bilen på vei til jobb og slippe å stresse pga trafikkkorker osv)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da ikke innlysende på noe vis at selvkjørende biler ikke har lov å kjøre fortere enn 40, det eneste vi har som tyder på det er din svært lite pålitelige hukommelse og forståelse, og det er ikke akkurat solide bevis.

 

AtW

det som er innlysende akkurat nå er at du vrir og vender på det jeg skriver for sette meg i et dårlig lys

her har du satt det ut av sammenheng , slik at meningen blir helt feil

Lenke til kommentar

Må være ærlig og si at denne tråden går ingen vei akkurat nå.

Jeg tror faktisk at den eneste måten å få liv i en slik tråd er å filtere bort støy , noe som kan gjøres ved å gå inn i kontrollpanelet i brukerprofilen din , velge rett under "innhold jeg følger" filtrere bort støy og så legger man til den støyprofilen som ønskes fjernes.

 

Fra støy til alvor :

 

Hvor mange år tror dere det tar før man kanskje sier at førerkortet er avleggs? Personlig kan jeg se for meg at det ligger kanskje 15 - 20 år frem i tid før dette skjer tidligst , men samtidig har jeg stor tro på at automatisering er en flott ting ( tenk å kunne sitte og slappe av i bilen på vei til jobb og slippe å stresse pga trafikkkorker osv)...

hva mener du med støy ?

 

15-20 år før det blir forbud å kjøre selv ?

den er drøy

tenk nå bare på de som må lære seg å kjøre selv

ikke nødvendigvis sjåfører for buss og taxi men for utrykningskjøretøy og redningsbiler  , eller andre kjøretøy som ville kreve manuelt kjørbare biler.

 

15-20  er kan nok være den tiden det tar før man får lov til  la bilen kjøre sev , selv om jeg tror at det tar noe lengre tid 

Da er man kommet til år 2035

 

Det går nokk minst 50 år før det blir forbudt å kjøre selv hvis man har klart å utvikle rednings kjøretøy som klarer en utrykning på egen hand

Da er det snakk ambulanser , politi og  brannbiler 

Lenke til kommentar

Kan du prøve å tenke litt før du svarer på en kommentar elgen?

 

Avleggs : Betyr overflødig , altså når bilene kan kjøre for deg så behøver man ikke førerkort med mindre man selv "SKAL" kjøre bilen , så da må man sikkert ha førerkort for å kjøre manuelt i trafikken om det er det man ønsker (noe datamaskinen på bilen man kjører for vet om du får lov til eller ikke utifra biometri ).

 

JEG har ikke sagt at det blir forbudt å kjøre selv , det er noe du selv har funnet på.

 

Resten av det du skriver gidder jeg ikke engang å kommentere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det du sier er ikke noe mere det som ble vist på norsk tv ( NRK  eller TV2 )  for noen år siden

 

det du har oversett er at flere ( også av de som er på forumet ) gir et litt for sterkt inntrykk av at billene allerede er klare for trafikk.

marm må bare  test om de fungerer

 

hvis de ikke er teste så kan ikke akkurat si at der klare  

 

siden dett er et begrenset område  ( uansett hvilke påstander som måtte dukke opp ) så vil man jo lure på hva de er testet mot

 

Når man lager et datasystem som er mere en bare programvaren og lit elektronikk så holeder det ikke å bare konstantere at hver del fungerer , de må også fungere sammen .

for dere som måtte lure så er det nettop hvor godt  de forskjellige delene funger sammen man stiller spørsmål ved

 

Jeg oversatte nå bare det som stod artikkelen du linket til.

 

Det blir forresten testet mot helt vanlig, ekte trafikk, er du i området når de er der kan du møte på en. De er altså i helt ekte trafikk med helt ekte trafikkanter, ekte fotgjengere, ekte bilister og ekte bæreposer.

Dette er bubble-bilen sin første test i ekte trafikk i større skala.

 

Jeg mener ihvertfall ikke på noen måte at bilene er klare for salg etter en rask test, men de kommer til å bli klare om en 5-10 år vil jeg anta.

 

At elektronikken og alle delene og all programvare fungerer sammen har de funnet ut for lenge siden, nå må de bare få inn masse erfaring, testing og revidering. Husk, det er ingeniører, ikke barnehagebarn, som lager bilene. De vet at alt må fungere sammen.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvor mange år tror dere det tar før man kanskje sier at førerkortet er avleggs? Personlig kan jeg se for meg at det ligger kanskje 15 - 20 år frem i tid før dette skjer tidligst

 

Avleggs : Betyr overflødig , altså når bilene kan kjøre for deg så behøver man ikke førerkort

 

ser du ingen sammenheng her

 

Dessuten så skrev jeg at noen vill ha behov for kunne kjøre biler også i fremtiden

de men det behovet har jeg liste opp

 

når du først ber meg tenke meg om før jeg kommenterer og så skriver lit senere i innlegget at resten gidder du ikke å kommentere så er sterkt provoserende

jeg oppfatter det dithen at du vil at både ambulanser og brannbiler skal være fullstendig automatiske  uten betjening eller personer som kan kjøre dem

Noe slikt vil ikke fungere av flere årsaker

 

 

 

At elektronikken og alle delene og all programvare fungerer sammen har de funnet ut for lenge siden, nå må de bare få inn masse erfaring, testing og revidering. Husk, det er ingeniører, ikke barnehagebarn, som lager bilene. De vet at alt må fungere sammen.

 

tja , der det det disse ingeniørene vil ha oss til å tro

hvis det funger hva er da poenget med å teste det ?

 

noen som er konstruert av en ingeniør er ikke noe som nødvendigvis kommer til å virke etter hensikten , selv om iden var god

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

når du først ber meg tenke meg om før jeg kommenterer og så skriver lit senere i innlegget at resten gidder du ikke å kommentere så er sterkt provoserende

jeg oppfatter det dithen at du vil at både ambulanser og brannbiler skal være fullstendig automatiske  uten betjening eller personer som kan kjøre dem

Noe slikt vil ikke fungere av flere årsaker

 

 

Nei , det har jeg ikke sagt og er noe du har funnet på selv.

Igjen så sier jeg at det eneste jeg har sagt er at førerkortet etter hvert vil bli overflødig da man ikke trenger å ha det for å bli transportert fra a til b i et kjøretøy man selv eier så lenge man ikke skal kjøre dette manuelt i samme strekning.

Lenke til kommentar

Må være ærlig og si at denne tråden går ingen vei akkurat nå.

Fortsatt artig tidsfordriv på jobb, selv om jeg vet man ikke kommer en cm lengre i diskusjonen :)

 

Hvor mange år tror dere det tar før man kanskje sier at førerkortet er avleggs? Personlig kan jeg se for meg at det ligger kanskje 15 - 20 år frem i tid før dette skjer tidligst , men samtidig har jeg stor tro på at automatisering er en flott ting ( tenk å kunne sitte og slappe av i bilen på vei til jobb og slippe å stresse pga trafikkkorker osv)...

15-20 år hvor?

Kan være med på den i varmere strøm med mer stabilt klima, men i Norge vil jeg anta det tar lengre tid da det er en god del flere utfordringer her. De har ikke kommet i gang med å utvikle de for nordlige strøk engang. Tipper Norge vil ligge minst 5 år etter, antagelig nærmere 10 år etter...

Lenke til kommentar

 

 

Hvor mange år tror dere det tar før man kanskje sier at førerkortet er avleggs? Personlig kan jeg se for meg at det ligger kanskje 15 - 20 år frem i tid før dette skjer tidligst

 

Avleggs : Betyr overflødig , altså når bilene kan kjøre for deg så behøver man ikke førerkort

 

ser du ingen sammenheng her

 

Dessuten så skrev jeg at noen vill ha behov for kunne kjøre biler også i fremtiden

de men det behovet har jeg liste opp

 

når du først ber meg tenke meg om før jeg kommenterer og så skriver lit senere i innlegget at resten gidder du ikke å kommentere så er sterkt provoserende

jeg oppfatter det dithen at du vil at både ambulanser og brannbiler skal være fullstendig automatiske  uten betjening eller personer som kan kjøre dem

Noe slikt vil ikke fungere av flere årsaker

Jeg tolket ikke spørsmålet hans på samme måte som deg, men slik han forklarer i det neste inlegget hans. Hvor lang tid det er til vanlige personbiler kjører godt nok av seg selv til at man ikke MÅ ha førerkort for å bruke dem f.eks innenfor et bestemt område.

 

Jeg tror dog også at 15-20 år er noe optimistisk, men kanskje ikke så langt fra sannheten.

 

Utrykningskjøretøy vil nok ha behov for en kvalifisert sjåfør mye lengre enn en vanlige privatkjøretøy.

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Må være ærlig og si at denne tråden går ingen vei akkurat nå.

Fortsatt artig tidsfordriv på jobb, selv om jeg vet man ikke kommer en cm lengre i diskusjonen :)

 

Hvor mange år tror dere det tar før man kanskje sier at førerkortet er avleggs? Personlig kan jeg se for meg at det ligger kanskje 15 - 20 år frem i tid før dette skjer tidligst , men samtidig har jeg stor tro på at automatisering er en flott ting ( tenk å kunne sitte og slappe av i bilen på vei til jobb og slippe å stresse pga trafikkkorker osv)...

15-20 år hvor?

Kan være med på den i varmere strøm med mer stabilt klima, men i Norge vil jeg anta det tar lengre tid da det er en god del flere utfordringer her. De har ikke kommet i gang med å utvikle de for nordlige strøk engang. Tipper Norge vil ligge minst 5 år etter, antagelig nærmere 10 år etter...

 

 

Jeg tror at utfordringen vil ligge i at datamaskinen i bilen må få inn nok erfaring fra lignende kjøreforhold og ikke minst kunne lese automatisk når det bør tilpasse måten det kjører på , trolig kan sensorer for dette som ytre termostat , sensorer for å kunne lese av veibanen ordentlig ( fuktig , glatt , is , snø , lava osv ) og lignende hjelpe til at datamaskinen kan legge om kjørestilen sånn at man fortsatt har optimalt veigrep i forhold til hjulene som brukes , fart , vindforhold osv. 

Lenke til kommentar

et problem , som jeg lure på hvordan man skal løse er hvordan skal de som har behov få nokke kjøreerfaring når de ikke kan kjøre privatbilen , men må kjøre utrykning eller eventuelt en del transport . ikke om 15-20 år for da blir de nok bed om kjøre for få erfaring men lengre inn i fremtiden da absolutt alt skal være automatisk 

 

 

hvordan skal all elektronikken beskyttes mot saltangrepet dagens vegvesen driver med ?

kommer de til å slutte med veg salting når den automatiske bilen lommer  ?

 

dagens biler , men minimalt med elektronikk tåler i utgangspunktet vesaltingen dårlig selv om det merkes mest på de mekaniske delene . Da kan man jo bare lyre på hvordan fremtiden blir når bile blir enda mere avhengig av selvdiagnose ( mer elektronikke som kan saboteres av selt )

 

her tenker jeg på alle nye sensorerene som man ikke kan gjemme for godt mot elementene

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

et problem , som jeg lure på hvordan man skal løse er hvordan skal de som har behov få nokke kjøreerfaring når de ikke kan kjøre privatbilen , men må kjøre utrykning eller eventuelt en del transport . ikke om 15-20 år for da blir de nok bed om kjøre for få erfaring men lengre inn i fremtiden da absolutt alt skal være automatisk 

 

Simulering...

Google it.

Lenke til kommentar

Eller de kan trene i kjøretøyene som skal brukes under utrykning, slik de gjør i dag.

 

Jepp.

Personlig vil jeg tro at en ordentlig simulator er tingen , spesielt om teknologien fortsetter å utvikle seg så kan man sikkert ha på seg en hjelm ( ala oculus ) og få muligheten til å simulere svært vanskelige kjøreforhold uten å sette liv i fare og kan fort koste en brøkdel av det det hadde kostet å skade bilen :p

Lenke til kommentar

 

 

Må være ærlig og si at denne tråden går ingen vei akkurat nå.

Fortsatt artig tidsfordriv på jobb, selv om jeg vet man ikke kommer en cm lengre i diskusjonen :)

 

Hvor mange år tror dere det tar før man kanskje sier at førerkortet er avleggs? Personlig kan jeg se for meg at det ligger kanskje 15 - 20 år frem i tid før dette skjer tidligst , men samtidig har jeg stor tro på at automatisering er en flott ting ( tenk å kunne sitte og slappe av i bilen på vei til jobb og slippe å stresse pga trafikkkorker osv)...

15-20 år hvor?

Kan være med på den i varmere strøm med mer stabilt klima, men i Norge vil jeg anta det tar lengre tid da det er en god del flere utfordringer her. De har ikke kommet i gang med å utvikle de for nordlige strøk engang. Tipper Norge vil ligge minst 5 år etter, antagelig nærmere 10 år etter...

 

 

Jeg tror at utfordringen vil ligge i at datamaskinen i bilen må få inn nok erfaring fra lignende kjøreforhold og ikke minst kunne lese automatisk når det bør tilpasse måten det kjører på , trolig kan sensorer for dette som ytre termostat , sensorer for å kunne lese av veibanen ordentlig ( fuktig , glatt , is , snø , lava osv ) og lignende hjelpe til at datamaskinen kan legge om kjørestilen sånn at man fortsatt har optimalt veigrep i forhold til hjulene som brukes , fart , vindforhold osv. 

 

Føret og kjørestil er neppe det værste problemet, men snødekket vei. Ett stort problem er at bilen vil slite med å se hvor veikanten er når veikanten og veien ser lik ut. Mennesker gjetter og bruker logikk, en bil er avhengig av å kunne måle det.

Når veien er hvit og alt utenfor veien er hvitt har bilen ett stort problem. Det har forresten gjerne mennesker også, men vi klarer oss ofte ok i sånne situasjoner.

 

et problem , som jeg lure på hvordan man skal løse er hvordan skal de som har behov få nokke kjøreerfaring når de ikke kan kjøre privatbilen , men må kjøre utrykning eller eventuelt en del transport . ikke om 15-20 år for da blir de nok bed om kjøre for få erfaring men lengre inn i fremtiden da absolutt alt skal være automatisk 

Evt. som alt annet, man må læres.

Du hadde ikke nok erfaring til å kjøre før du hadde lappen du heller, men etter opplæring fikk du nok erfaring til å kunne kjøre alene. Slik kan det være med utrykningskjøretøy også, bare at man får lengre og mer opplæring enn i dag.

Lenke til kommentar

tja , der det det disse ingeniørene vil ha oss til å tro

hvis det funger hva er da poenget med å teste det ?

 

noen som er konstruert av en ingeniør er ikke noe som nødvendigvis kommer til å virke etter hensikten , selv om iden var god

Spørsmålet ditt merket i rødt, svaret i blått ;)

Lenke til kommentar

 

tja , der det det disse ingeniørene vil ha oss til å tro

hvis det funger hva er da poenget med å teste det ?

 

noen som er konstruert av en ingeniør er ikke noe som nødvendigvis kommer til å virke etter hensikten , selv om iden var god

Spørsmålet ditt merket i rødt, svaret i blått ;)

 

det svar forsto jeg ikke.

for meg ser det ut som du har blendet sammen 2 ting her eller misforstått spørmålet

 

at en ingeniør har konstruert noe virker , hvorfor skal det da testet ?

at man har laget noe som må testet for se om det funger blir noe helt annet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...