Gå til innhold

Googles autobiler har vært i elleve ulykker på seks år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Må bare spørre her, lurer du reelt sett på hvorfor man tester noe man har laget?

 

Nei men hvorfor skal man teste noe som fungerer ?

 

 

Det kan du jo si på det eksempelet du kom med tidligere i tråden ang kollisjonstester som gjøres med biler. Det skal stå til forventningene/konstruksjonen, men det testes for det. Bilene selges ikke uten å testes.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Hvordan vet man om noe fungere uten å teste det?

det spurte jeg ikke om.

 

jeg spurte om hvorfor man tester noen når man vet at det skal fungere ?

jeg kan også spørre hvorfor man påstår at dette funger hvis det ikke er testet ?

 

spørmålet blir uansett dett samme , men vinklet på 2 forskjellige måter

Lenke til kommentar

Jeg har nå svart, ser du noen spørsmål i den siste posten min?

Man kan ikke vite om noe fungerer om det ikke er testet.

Hvorfor man må teste noe som fungerer, vel, om det fungerer er det allerede testet.

 

Det er altså ett umulig spørsmål å gi ett svar på ettersom spørsmålet utelukker løsningen.

Kort fortalt:

Har man ikke testet det vet man ikke om det fungerer eller ikke

Har man testet det vet man om det fungerer eller ikke.

 

Vet man at det fungerer har man testet det.

 

Men, jeg kan jo si "nei, man trenger ikke teste noe som fungerer, fordi det allerede er testet og derfor vet man at det fungerer", men det er en veldig rar måte det på. Man må altså ikke teste noe som er testet, fordi det allerede er testet er vel kanskje svaret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Føret og kjørestil er neppe det værste problemet, men snødekket vei. Ett stort problem er at bilen vil slite med å se hvor veikanten er når veikanten og veien ser lik ut. Mennesker gjetter og bruker logikk, en bil er avhengig av å kunne måle det.

 

Når veien er hvit og alt utenfor veien er hvitt har bilen ett stort problem. Det har forresten gjerne mennesker også, men vi klarer oss ofte ok i sånne situasjoner.

 

 

Det er vel en ren teknisk løsning som må på plass her tipper jeg , kan se for meg at det kan legges inn et materiale i asfalten som kan spores opp av bilen under kjøring for å gi en indikasjon på om man er på veien , alternativt kan man jo også bruke lyktestolper og lignende for å sette opp en viss ytre barrière for å indikere hvor veien går.

Jeg vil anta at man kan finne mange løsninger på akkurat det med "hvor er veien".

Lenke til kommentar

 

Føret og kjørestil er neppe det værste problemet, men snødekket vei. Ett stort problem er at bilen vil slite med å se hvor veikanten er når veikanten og veien ser lik ut. Mennesker gjetter og bruker logikk, en bil er avhengig av å kunne måle det.

 

Når veien er hvit og alt utenfor veien er hvitt har bilen ett stort problem. Det har forresten gjerne mennesker også, men vi klarer oss ofte ok i sånne situasjoner.

 

 

Det er vel en ren teknisk løsning som må på plass her tipper jeg , kan se for meg at det kan legges inn et materiale i asfalten som kan spores opp av bilen under kjøring for å gi en indikasjon på om man er på veien , alternativt kan man jo også bruke lyktestolper og lignende for å sette opp en viss ytre barrière for å indikere hvor veien går.

Jeg vil anta at man kan finne mange løsninger på akkurat det med "hvor er veien".

 

hvilke løsninger tenker du deg da .

det finnes ikke noe i nærheten en gang

 

å bruke lytestolper er ikke noen god løsning da dette ikker finnes på alle stedene det går biler

 

som et eksemple så vet der ikke hvordan veien hjem til huset der jeg bor går .

det er for få lyktestolper til at det vil fungere der , ihverfall

Lenke til kommentar

Du skal virkelig gjøre ting vanskelig elgen , men man trenger selvsagt ikke lyktestolper for å feste sensorene , disse kan trolig festes hvor som helst og utvikler man sensorer som puttes i asfalten så vil man trolig kunne gjøre ting enda lettere. Mange måter å gjøre dette på , men sensorene vil i utgangspunktet markere veien og gi en god indikasjon til bilene hvor de er til enhver tid om andre ting som gps etc ikke fungerer.

Lenke til kommentar

jeg må forsatt gjøre ting lit vanskelig

 

du skriver at det kan være en fordel at sensoren ligger gjemt nede i asfalten.

også der ser jeg endel utfordringer

disse sensoren må da legges så dypt at de ikke blir ødelagt av slitasjen av veien.

( her i borge gjør bruken av piggdekk og kjettinger sitt for å komplisere det )

 

i tillegg har man alle utforfordringene  vei saltingen medfører for elektronikk

Lenke til kommentar

Hvordan vet man om noe fungere uten å teste det?

det spurte jeg ikke om.

 

jeg spurte om hvorfor man tester noen når man vet at det skal fungere ?

jeg kan også spørre hvorfor man påstår at dette funger hvis det ikke er testet ?

 

spørmålet blir uansett dett samme , men vinklet på 2 forskjellige måter

Man tester SSD-er, prosessorer, vanlige biler, lyspærer, kondomer, ventilasjonsanlegg, sofaer osv osv for å verifisere og dokumentere at hvert eneste eksemplar fungerer som planleggerne/oppfinnerne/utviklerne mente det skulle fungere. Det er helt standard prosedyre for en hver produksjonsbedrift at produktet testes og godkjennes før det pakkes klart for salg. Får man en klage fra en kunde kan man vise til testrapporten at det fungerte da det forlot fabrikken og dermed sannsynliggjøre at produktet er skadet etter den tid.

 

Testingen som skjer med Googles selvkjørende biler og Bosch sin Tesla er et tidligere stadium. Det er prototypeutvikling med optimalisering og tilbakemeldinger til designerne som står i fokus. Disse prototypene er ikke ment for åpent salg til hvem som helst.

Lenke til kommentar

Føret og kjørestil er neppe det værste problemet, men snødekket vei. Ett stort problem er at bilen vil slite med å se hvor veikanten er når veikanten og veien ser lik ut. Mennesker gjetter og bruker logikk, en bil er avhengig av å kunne måle det.

 

Når veien er hvit og alt utenfor veien er hvitt har bilen ett stort problem. Det har forresten gjerne mennesker også, men vi klarer oss ofte ok i sånne situasjoner.

Det er vel en ren teknisk løsning som må på plass her tipper jeg , kan se for meg at det kan legges inn et materiale i asfalten som kan spores opp av bilen under kjøring for å gi en indikasjon på om man er på veien , alternativt kan man jo også bruke lyktestolper og lignende for å sette opp en viss ytre barrière for å indikere hvor veien går.

Jeg vil anta at man kan finne mange løsninger på akkurat det med "hvor er veien".

GPS er ikke nøyaktig nok, men er etter min mening mer en halve løsningen likevel. Med GPS vet bilen hvor i verden den er. Den vet for eksempel "En høyresving på E6 på Dovre, 12345 meter nord for Otta sentrum +/- 5 meter".

 

Deretter trenger vi et lokalt koordinatsystem med cm-nøyaktighet. Det kan bygges omtrent like enkelt som å bruke veistikker. Reflekser plassert i terrenget rundt veien, med nøyaktig innmålt posisjon og nøyaktig referanse til hvor ytterkanten av hvert felt går. I likhet med GPS-systemet trengs det en mottaker i bilen som kan ta inn flere "satelitter" av gangen. Ser bilen for eksempel 30 reflekser fra sitt sted 12345 meter nord for Otta så er det nok til å danne et temmelig nøyaktig referansekart over bilen. Om det så er 50 reflekser i området der 5 er ødelagt, 5 har ramlet ned, 5er tilfeldigvis i dødsonen bak trær/lyktestolper og 5 er noen centimeter ute av posisjon på grunn av vind/telehiv etc så går det likevel an å få et godt lokalt 3D-kart fra de 30 som er synlige.

 

Hvordan får så bilen greie på hvordan veien går i forhold til de 30 3D-punktene? Jo, det kan skje på samme måte som dagens GPS navigasjonssystemer. Enten et innebygget kart i navigasjonsenheten eller nedlastbare kart for de land/områdene man befinner seg i. Norge har ca 100 000 km vei. Har man en refleks med 3*64 bit koordinat (XYZ) for hver meter langs alle veiene vil punktkartet for Norge ta 2,4 GB ukomprimert. Hvis veibanens form, skilter etc tar like mye plass så tar kartbasen for hele Norge bare 4,8 GB ukomprimert. Slike data er lett komprimerbare så vi kan godt se for oss under 1 GB for hele Norgeskartet nøyaktig på centimeteren.

 

Kostnadene for 100 millioner reflekser er som vekslepenger å regne sammenlignet med hva det koster å bygge og vedlikeholde veier.

 

Jeg helt sikker på at presise kart blir løst på en bra måte, billig og uten store tekniske vansker.

 

Det som er mer spennende er hvordan de løser lokale utfordringer som for eksempel katt i veien, hull i asfalten, en isklump i veien, snøfonner etc. Det er noe bilens sensorer må fange opp der og da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan må gjøre forståelig å si at det er konsept utprøving , ikke si at man tester ting som er i orden

 

å teste om produktet inneholder feil blir noe helt annet.

jeg ville ikke si at man tester noe man sier er i orden i den sammenhengen

konsept utprøving=konsept testing.

Å prøve noe=å teste noe.

"jeg prøvekjørte en bil"="jeg testkjørte en bil"

Lenke til kommentar

da er det flere utfordringer simen1 .hvilket trådløstnettverk er det du tenker at bilen skal få oppdateringer over.

det finnes for mange områder uten dekninger her i landet , som man skulle tro fikk bedre dekning men det virker bare som det er de utbygde områdene som øker hastigheten

 

aklkle du trenger ikke drive med ordspill , det gir ingen mening

Lenke til kommentar

Elgen: Hvor ofte oppdaterer du kartet i GPS-en din, hvis du har en?

jeg har ikke egen bil

på jobben bruker vi av og til GPS , hvor ofte den er oppdater vet jeg ikke

 

men broren mien vil nok ha de siste oppdateringene hvis han må kjøre på et  fullstendig ukjent sted .

da snaker jeg ikke om lokale bortgjemte steder

 

nå var poenget mit at hel systemet på disse bilen skulle være oppdatert med lokale endringer

forøvrig så var det vel snakk om mere en bare gps data her ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...