Gå til innhold

Legend of Zelda - tidenes mest overvurderte serie?


Schreiber

Anbefalte innlegg

Før vi i det hele tatt begynner må jeg nok si at jeg har spilt det meste av Zelda-spill, og jeg har storkost meg med de fleste av dem. Dette er ikke der problemet ligger. Problemet er mer at jeg synes serien er sterkt overvurdert. Så før vi fortsetter, kan dere love å holde dere seriøse? Takk.

 

Så for å starte et sted, jeg har som sagt spilt det meste fra Zelda. Har ennå ikke spilt Oracle of Seasons/Ages, men har begge to på 3DSen. Har heller ikke spilt Wind Waker ennå. Problemet er at de aller fleste spillene er identiske. Eller rettere sagt:

 

- Man går fra dungeon til dungeon. Mye går igjen her, og mange av spillene har like mange dungeons og med lignende temaer.

 

- Man får som regel de samme verktøyene og våpnene, og ofte i samme rekkefølge. Boomerang, bomber osv. Lite nytt her. Noen variasjoner er det jo, men ikke så mange som man burde.

 

- Det er stort sett bestandig Zelda som må reddes fra en eller annen stygging, og forstyrrende ofte Ganondorf eller Ganon. De er vel også samme person alt for ofte.

 

- Et stykke ute i spillet får vi en hest som er kliss lik hestene fra de andre spillene.

 

Dere skjønner tegningen. Har man spilt ett, vet man nok hva man får med alle de andre også. Videre er det alt for mange spill som gjør store tabber, og i noen tilfeller gjør dette spillene nesten uspillbare for casual fans. For eksempel:

 

- Majora's Mask: Jeg måtte gjøre mye om og om igjen for å finne de folkene i starten tidsnok. Da jeg endelig fant alle fikk jeg en kode for å komme videre. Dessverre overvurderte jeg spillet og slo av for å ta en pause. Nå er det ikke mulig å få koden tilbake på noe som helst vis, så jeg må starte spillet fra begynnelsen igjen om jeg vil videre. Koden er rett og slett umulig å få i spillet nå. Fyren som gav meg den spør om jeg husket koden, men han nekter å si den på nytt. Jeg vet den er skrevet ned i en notisblokk, men den har jeg ikke fått.

 

- Majora's Mask igjen. Man har ekstremt kort tid på seg før tiden går ut, men man kan spille Song of Time baklengs for å utvide tiden. Men... hvorfor? Om det eneste den gjør er å la tiden gå saktere, hvorfor er den mekanikken i spillet i første omgang? Jeg mener, hadde det vært en grunn til å la tiden gå i vanlig tid hadde jeg ikke klaget, men det er det jo ikke? Man taper ingenting på å sakke farten på tiden, så hvorfor går den ikke så sakte som standard? Går den så raskt bare for å kødde med oss?

 

Skywars Sword gjør mye av det samme. Jeg prøvde meg på den første bossen, men tapte. I løpet av kampen ble skjoldet ødelagt, og all healingen rundt omkring ble brukt opp. Så hva nå? Selvsagt får jeg prøve på nytt, med skjoldet tilbake og healingen der den var? Nope. Nå må jeg ut og plukke opp nok rubiner til å kjøpe skjoldet på nytt, og ta med nok healing-greier, siden de ikke lengre finnes hos bossen. Men bossen har selvsagt all helsen tilbake. Med andre ord: Jeg klarte ikke å slå han med skjold og healing, så nå man jeg prøve uten. Rent bullshit.

 

- Link between worlds: Døde du i en dungeon? Kjipt, da må du dra helt ned til byen for å leie tingene du trengte om igjen, med mindre du grinder penger i noen timer for å kjøpe dem selv. Dermed må man stoppe spillet i lengre tid for å tjene nok penger til å få lov til å fortsette.

 

Jeg kunne fint ha fortsatt med langt flere spill, men dere ser hva jeg vil frem til. Alle spillene har slike idiotiske løsninger som ofte gjør spillene svært lite morsomme å spille. Men fansen digger dem likevel, og hyller dem som legendariske, unike spill, til tross for at de strengt tatt er middelmådige spill i en rimelig stor sjanger. Det blir jo som å hylle Diablo som det beste ARPGen gjennom tidene uansett hvor stor sjangeren egentlig er, og uansett hvor middelmådig Diablo er. Det var først, dermed er det best til evig tid?

 

Hva er det jeg går glipp av? Hvorfor føles det som om Zelda-fans er så blinde at de ikke klarer å se store feil i favorittspillene sine, men forsvarer dem med nebb og klør uansett hvor middelmådige spillene egentlig er?

 

Eller for å ta et annet eksempel:

 

- Et spill man liker som ikke har tutorial, er ofte genialt nettopp på grunn av det. Det gjør spillet "unikt" og "til en opplevelse."

 

- Et middelmådig spill uten tutorial får stor trekk nettopp på grunn av det.

 

Hvordan gir det mening? Eller for ta et annet:

 

- Et spill man liker er ofte "unikt" og "enestående", til tross for at det bare er et tilfeldig spill i en stor sjanger. Diablo er ikke unik lengre, og vil slettes ikke alltid være best. Last of Us er ofte hyllet som unikt, selv om det strengt tatt er nesten identisk i gameplay med f.eks Enslaved: Odyssey to the west. Uncharted er ikke "unikt". Det er en Tomb Raider-klone. Men prøv å si det til fansen?

 

Så igjen: Hva er det som gjør Zelda så unikt? Selv mener jeg det er en av tidenes mest overvurderte serier. Nå sier jeg ikke at den er dårlig på noe som helst vis. Dårlig og overvurdert er ikke det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før vi i det hele tatt begynner må jeg nok si at jeg har spilt det meste av Zelda-spill, og jeg har storkost meg med de fleste av dem. Dette er ikke der problemet ligger. Problemet er mer at jeg synes serien er sterkt overvurdert. Så før vi fortsetter, kan dere love å holde dere seriøse? Takk.

 

Du må sjølvsagt få lov til meine akkurat det du vil.

 

 

Så for å starte et sted, jeg har som sagt spilt det meste fra Zelda. Har ennå ikke spilt Oracle of Seasons/Ages, men har begge to på 3DSen. Har heller ikke spilt Wind Waker ennå. Problemet er at de aller fleste spillene er identiske. Eller rettere sagt:

 

Anbefalar å spele WW asap, da det er eit av dei absolutt beste spela i serien og eit av dei som kanskje skil seg mest ut i mengda.

 

 

- Man går fra dungeon til dungeon. Mye går igjen her, og mange av spillene har like mange dungeons og med lignende temaer.

 

- Man får som regel de samme verktøyene og våpnene, og ofte i samme rekkefølge. Boomerang, bomber osv. Lite nytt her. Noen variasjoner er det jo, men ikke så mange som man burde.

Joda, men det du nemner er klassiske element som mange, inkludert meg, forventar og gjerne vil ha i serien. Eksempelvis blir eg skuffa dersom hookshot eller piece of heart ikkje er med i neste Zelda-spel. Og dei ikoniske templene/grottene - herleg!

 

Det blir litt som å kritisere eit metalband for å fortsete å bruke vreng på gitaren, når dei allereie har brukt det på 6 album. -"Kom igjen, ta fram ukulela heller, slik at vi får noko variasjon."

 

 

 

- Det er stort sett bestandig Zelda som må reddes fra en eller annen stygging, og forstyrrende ofte Ganondorf eller Ganon. De er vel også samme person alt for ofte.

Ofte, men ikkje alltid.

 

 

 

- Et stykke ute i spillet får vi en hest som er kliss lik hestene fra de andre spillene.

 

Dette er trolling. Ein kan ri hest i fire Zelda-spel, om ein inkluderar Four Swords-minigame. ([/b]http://zelda.wikia.com/wiki/Horse).

 

 

Dere skjønner tegningen. Har man spilt ett, vet man nok hva man får med alle de andre også. Videre er det alt for mange spill som gjør store tabber, og i noen tilfeller gjør dette spillene nesten uspillbare for casual fans. For eksempel:

 

- Majora's Mask: Jeg måtte gjøre mye om og om igjen for å finne de folkene i starten tidsnok. Da jeg endelig fant alle fikk jeg en kode for å komme videre. Dessverre overvurderte jeg spillet og slo av for å ta en pause. Nå er det ikke mulig å få koden tilbake på noe som helst vis, så jeg må starte spillet fra begynnelsen igjen om jeg vil videre. Koden er rett og slett umulig å få i spillet nå. Fyren som gav meg den spør om jeg husket koden, men han nekter å si den på nytt. Jeg vet den er skrevet ned i en notisblokk, men den har jeg ikke fått.

Har du prøvd å trykt på "start"? Da kjem notatblokka opp, dersom du har fått ho. Spel inverted song of time, då har du mykje betre tid.

 

 

- Majora's Mask igjen. Man har ekstremt kort tid på seg før tiden går ut, men man kan spille Song of Time baklengs for å utvide tiden. Men... hvorfor? Om det eneste den gjør er å la tiden gå saktere, hvorfor er den mekanikken i spillet i første omgang? Jeg mener, hadde det vært en grunn til å la tiden gå i vanlig tid hadde jeg ikke klaget, men det er det jo ikke? Man taper ingenting på å sakke farten på tiden, så hvorfor går den ikke så sakte som standard? Går den så raskt bare for å kødde med oss?

 

Kanskje nokon likar auka vanskelegheitsgrad med større tidspress? Og, er det verkeleg stress å spele ein song?

 

 

Skywars Sword gjør mye av det samme. Jeg prøvde meg på den første bossen, men tapte. I løpet av kampen ble skjoldet ødelagt, og all healingen rundt omkring ble brukt opp. Så hva nå? Selvsagt får jeg prøve på nytt, med skjoldet tilbake og healingen der den var? Nope. Nå må jeg ut og plukke opp nok rubiner til å kjøpe skjoldet på nytt, og ta med nok healing-greier, siden de ikke lengre finnes hos bossen. Men bossen har selvsagt all helsen tilbake. Med andre ord: Jeg klarte ikke å slå han med skjold og healing, så nå man jeg prøve uten. Rent bullshit.

Minner sterkt om trolling dette... Litt motstand gjev jo berre meistring når du har klart noko.

 

 

## Feil bruk av sittering og feil formatering på tekst er redigert av ilpostino ##

Endret av ilpostino
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var ikke Navi og Tatl nok hjelp? Ønsker du en autopilot som aktiveres dersom du feiler x antall ganger på samme sted slik som i New Super Mario Bros?

 

Unlock Auto Pilot Mode:

This bonus feature becomes available when you intentionally fail a level 8 times. In Auto Pilot mode Mario will automatically complete a level.

 

I OOT har du muligheten til å "ringe" Saria for hjelp. Snakker du med figurene i spillet finner du ofte veien videre.

Lenke til kommentar

Kanskje Zelda ikke er et spill for deg?

 

 

Så igjen: Hva er det som gjør Zelda så unikt? .

 

For meg er det hvordan Nintendo forteller historien om Zelda, ja jeg har hørt historien mange ganger før, men Nintendo er eksperter til å fortelle historier/eventyr!!

 

 

## Dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

 

Endret av ilpostino
  • Liker 9
Lenke til kommentar

- Man går fra dungeon til dungeon. Mye går igjen her, og mange av spillene har like mange dungeons og med lignende temaer.

 

- Man får som regel de samme verktøyene og våpnene, og ofte i samme rekkefølge. Boomerang, bomber osv. Lite nytt her. Noen variasjoner er det jo, men ikke så mange som man burde.

 

- Det er stort sett bestandig Zelda som må reddes fra en eller annen stygging, og forstyrrende ofte Ganondorf eller Ganon. De er vel også samme person alt for ofte.

 

- Et stykke ute i spillet får vi en hest som er kliss lik hestene fra de andre spillene.

 

Zelda-spilla handler tross alt om å gå gjennom templer og slå bossene som er der. Og det er ikke så veldig mange tema jeg kan tenke på som ikke er prøvd allerede.

 

Det er en del like våpen og gjenstander som er like, men ting som bue og bomber er nesten nødt til å være med i hvert spill. Og det er noe nytt i de fleste spilla, i link between worlds så hadde de sandstaven, og den propellgreia

 

Alle spillene har et eller annet som skiller dem ut: MM hadde tidsmekanismen, WW hadde havet, TP hadde den mer mørke og cinematiske historien, SS hadde bevegelseskontroller, og LBW hadde veggtegning-mekanismen

 

I link to the past så var ikke ganon slemmingen, i majoras mask så var det skull kid og månen, i wind waker så var zelda en annen karakter (tetra), i skyward sword var ikke ganon med, og de ga igjen zelda en annen karakter (hun og link som kjærester). Er litt variasjon der.

 

Er bare tre spill jeg kan tenke på som har hesten, og i OoT og MM så var det akkurat samme hest og du trenger den kun for å få tilgang til et område i spillene, er kun i twilight princess at hesten er en skikkelig del av spillet

 

 

Skywars Sword gjør mye av det samme. Jeg prøvde meg på den første bossen, men tapte. I løpet av kampen ble skjoldet ødelagt, og all healingen rundt omkring ble brukt opp. Så hva nå? Selvsagt får jeg prøve på nytt, med skjoldet tilbake og healingen der den var? Nope. Nå må jeg ut og plukke opp nok rubiner til å kjøpe skjoldet på nytt, og ta med nok healing-greier, siden de ikke lengre finnes hos bossen. Men bossen har selvsagt all helsen tilbake. Med andre ord: Jeg klarte ikke å slå han med skjold og healing, så nå man jeg prøve uten. Rent bullshit.

- Link between worlds: Døde du i en dungeon? Kjipt, da må du dra helt ned til byen for å leie tingene du trengte om igjen, med mindre du grinder penger i noen timer for å kjøpe dem selv. Dermed må man stoppe spillet i lengre tid for å tjene nok penger til å få lov til å fortsette.

 

Det er bare å trykke quit heller enn continue, og så laste inn filen på nytt

 

Hvorfor liker folk zelda? Blandingen av det kjente og det nye, alle spilla har rimelig høy kvalitet, blanding av action og puzzles med passende motstand

Lenke til kommentar

Ja, ja. Zelda er overvurdert. Spillfans er blind. Ingen spill er orginale, bare kopier av spill og elementer som har blitt brukt før. Vet ikke om det er meningen å lage et så negativt bilde av spillmediet, eller om det bare virker slik på meg.

 

Du beskriver deg slev som casual, men regner med du har interesse for spill og liker spill (er vel få som kommenterer ofte her inne som ikke er det). Hva er det du liker i spill da? Hvordan synes du et spill bør være for at det skal være bra?

 

At du ikke liker Zelda-spillene, eller synes de passer for deg er jo helt greit, og sikkert riktig for deg, men det er jo samtidig like riktig om andre liker ting med Zelda som du ikke liker. Det betyr ikke at hverken du eller andre tar feil.

 

Er serien overvurdert? Ja, kanskje. Det er veldig vanskelig å si. Kommer helt an på hvor mange som liker spillene, er det er overveldende flertall som liker det, så er det ikke overvurdert, men er det nesten like mange som liker og ikke like, ja da er det nok det. Mer overvurdert enn andre populære spillserier er det nok derimot ikke.

 

Som du selv trekker frem i eksempler, så er spill folk liker ofte bare et blandt mange i same sjanger, og/eller samme serie. Så sånn sett kan absolutt alle populære spillserier være overvurdert, for uansett hvor bra et spill eller spillserie er, så vil det alltid være noen som ikke liker det/dem (fordi det ikke passer deres smak). Og for dem vil det naturligvis alltid føles overvurdert.

 

Over til noen av de tingene du trekker frem ang. Zelda. At Zelda-serien ikke er unik det skal jeg gi deg helt rett i, for det er den jo ikke, i alle fall ikke nå lenger, og ikke i ordets rette forstand, men samtidig så er måten Zelda-spillene går frem på og presentasjonen av det noe som kan sies å være i alle fall litt unikt, da mener jeg unikt for serien, for hvert spill går jo frem på mye samme måten hver gang. Men utenom Zelda-serien, da er det ikke så mange spill som gjør det på akkurat den måten. Og hvis du mener det er det så gi gjerne godt med eksempler, for da ønsker jeg å prøve dem. :)

 

Og mens vi var så vidt inne på det at mange av spillene går frem på tilnærmet lik måte, noe du virker å synes er veldig negativt, så er det jo nettopp det som gjør Zelda-spill til Zelda-spill. Når man ser det kommer et nytt spill det står Zelda på, så forventer så og si alle som kjøper det er spill med den Zelda-oppskriften man har blitt vant til, og som kjennetegner serien som helhet. Hadde man plutselig gjort noe helt annerledes ville man kanskje blidgjort de få som mislikte de tidligere spillene, men man hadde skøvet fra seg den store skaren av fans. Slik er det jo med absolutt alt av serier, det være seg spill-serier, tv-serier, eller annet. Skal man lage noe som er nytt og annerledes, ja da får man gi det et nytt navn, for da er det ikke en del av serien. Hadde jo tatt seg ut om f.eks. sesong 5 av Game of Thrones plutselig handlet om sykepleiere under 2. verdenskrig. ;)

 

Litt mindre variasjoner er jo fortsatt lov da, og det har jo også Zelda serien. Så ser man hvordan det spriker, noen liker de nye variasjonene mens andre ikke liker dem. Jeg for eksempel synes de nyere Zelda-spillene er langt dårligere enn de eldre, som OoT og MM. Og det virker som flertallet av fans er enig med meg der, men det er mye variasjon i meninger.

 

Til slutt skal jeg svare på de tingene du trakk frem om Majora's Mask (siden det er min favoritt), da du kaller det "idiotiske løsninger som ofte gjør spillene svært lite morsomme å spille", noe jeg er sterkt uenig i. For eksempel de guttene og den koden, så sier ledergutten ganske klart og tydelig at de bare viser deg koden 1 gang, og spør om du er klar. Også sier han hvor du skal gå og si koden. Hadde du gjort det med en gang hadde du ikke hatt noe problem, og da etter å ha fått ocarinaen og din virkelige form tilbake hadde du fått notatboka, og der ville koden da stått resten av spillet. Dette er et gammelt spill som ikke har piler eller automatiske guider til hvor du skal, nå i nyversjonen har jo faktisk den boka blitt gjort mye mer nyttig og gjort det hele mye lettere enn i orginalen. Det er ikke dårlig løsning bare fordi du ikke fulgte med, og forventet å få repetert koden når du måtte trenge.

 

Og det med at tiden ikke er konstant sakte, det er en viktig mekanikk for flere oppgaver i spillet, og som faktisk hjelper deg som spiller, men å få en enklere opplevelse. For tiden er helt ekstremt viktig i spillet, så og si alt som skjer er avhengig av at du finner ut hvem som gjør hva, hvor, og til hvilken tid. Og på samme måte som det er greit at tiden går sakte mens du er i templer, så er det enkelte oppgaver som må gjøres fra et klokkeslett til et annet, og da er det greit å kunne få tiden til å gå fort igjen så man slipper å vente så lenge. Nå i remaken kan du jo også med Song of double time hoppe deg frem i tid til hver hele time som du selv kan velge, i stedet for direkte et halvt døgn som det var i orginalen. Så hvis du legger litt mer tid i å utforske hva tiden brukes til i spillet, i stedet for bare å henge deg opp i at den går fort, så hadde du sett hvorfor de mekanikkene er der.

 

Majora's Mask, og egentlig alle Zelda-spill er spill man må ta seg tid og sette seg inn i, kanskje MM spesielt siden det er mer å holde styr på. Er det noe man ikke gidder, nei da er det så enkelt som at de ikke er spill for deg. Og det er da knapt vits å prøve å spille dem, for man vil bare sitte igjen med en negativ opplevelse, at det var for, kjedelig, vanskelig, tungvint, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg orker ikke diskutere dette i den grad dere gjør, men jeg har et lite innspill ang. Majoras Mask. I N64-versjonen var det slik at om man glemte Bombers Code, så kunne man bare dra tilbake til North District, poppe ballongen igjen og finne alle fem gutta på nytt. Da ga de deg en ny kode. Antar det er slik på remaken også. Skal ikke garantere det, men ville overrasket meg om de faktisk LÅSTE deg fast og tvang deg til en sikker død dersom man glemte koden første gang man fikk den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne fint ha fortsatt med langt flere spill, men dere ser hva jeg vil frem til. Alle spillene har slike idiotiske løsninger som ofte gjør spillene svært lite morsomme å spille. Men fansen digger dem likevel, og hyller dem som legendariske, unike spill, til tross for at de strengt tatt er middelmådige spill i en rimelig stor sjanger. Det blir jo som å hylle Diablo som det beste ARPGen gjennom tidene uansett hvor stor sjangeren egentlig er, og uansett hvor middelmådig Diablo er. Det var først, dermed er det best til evig tid?

 

Hva er det du snakker om her? Stor sjanger? For det første finnes det ekstremt få spill som kombinerer åpen verden-utforskning, slåssing og kompliserte gåter. Og for det andre, det finnes ikke et eneste spill som gjør alle disse tingene bedre enn Zelda. Jeg utfordrer deg, kom med ETT eksempel, så skal jeg spise hatten min og aldri være uenig med deg igjen. Det nærmeste er kanskje Darksiders, men det føltes som en blek kopi for min del.

 

Jeg er selv glad i Zelda-spill, men har i mange tilfeller kritisert spillene, særlig Majoras Mask, Wind Waker og Skyward Sword. Det finnes nok ukritiske fanboys der ute, men jeg tror de er i kraftig mindretall. Kritikken din mot Majoras Mask er jeg til dels enig i. Storyen i spillene er ofte kjedelig, og spillene følger en litt vel forutsigbar formel. Men at serien er overvurdert er jeg rett og slett ikke enig i. Alle spillene har sine feil, men det ufattelig tilfredsstillende gameplayet veier opp for eventuelt andre problemer. Kombinasjonen av gåteløsning og action, samt utforskning av en spennende verden er rett og slett uslåelig, og Nintendo er vanvittig flinke til å lage disse spillene.

 

Lurer på hvor mye av kritikken din som farges av at du akkurat nå spiller Majoras Mask. (Som antakelig er det mest kontroversielle elsk/hat-spillet i serien)

 

Og forresten, etter min mening er Halo tidenes mest overvurderte serie :p

#shotsfired

Endret av Jakoozie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg orker ikke diskutere dette i den grad dere gjør, men jeg har et lite innspill ang. Majoras Mask. I N64-versjonen var det slik at om man glemte Bombers Code, så kunne man bare dra tilbake til North District, poppe ballongen igjen og finne alle fem gutta på nytt. Da ga de deg en ny kode. Antar det er slik på remaken også. Skal ikke garantere det, men ville overrasket meg om de faktisk LÅSTE deg fast og tvang deg til en sikker død dersom man glemte koden første gang man fikk den.

På 3ds går du bare og snakker med bomberen som er oppå taket (til høyre for han som vil ha koden). Han sier den til deg så mange ganger du måtte ønske, uten at du trenger å finne noen på nytt

 

 

Ellers er det jo en artig nok diskusjon. Kanskje du synes Zelda er overvurdert, og det er selvsagt lov. For min del er denne serien en av hovedgrunnene til at jeg fremdeles kjøper nintendokonsoller.

 

Repetivt? Mye likt? Ja, du har i stor grad samme historien som ligger bak med at du er en helt som skal redde noen. Men det er jo litt av dealen med timelinen slik jeg har forstått det.. Du er i hvert spill the hero of ages, men i ulike ages.

Uansett nyter jeg at det er såpass likt mellom spillene. Det gir en følelse av nostalgi (For min del var OoT blant de første RPGs jeg spilte), samtidig som omgivelser, bosser og karakterer (til en viss grad i hvertfall) er nytt. For min del blir det altså veldig bra nettopp fordi det er en serie hvor jeg vet litt hva jeg kan forvente, samtidig som det er overaskelser, og det er spill jeg faktisk nyter å spille gjennom ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Same shit diffrent skin, akkurat som CoD. Synes personlig de siste Zelda spillene har vært rævva, det siste jeg likte av serien var WindWaker. Snakker selvsagt om Konsoll only, ikke gameboy/ds/3ds.

 

Så, overrated? Ja, ingen tvil om, men ikke ta meg feil, liker historien og gameplayed til Zelda spillene.

Endret av nagina
Lenke til kommentar

Fra det første Zelda til OOT gikk serien gjennom en rivende utvikling før den landet på en vinnerformel. Det er vel først og fremst på grunnlag av disse at serien vurderes, og folk er villige til å tilgi et og annet feiltrinn. Skjønner godt at Zelda kan virke litt overvurdert for folk som er født på midten av nittitallet. Men mye av definisjonsmakten i bransjen sitter (heldigvis) hos de som opplevde seriens begynnelse i sin barndom, og da var den i en helt egen klasse. A Link To The Past hadde ingen konkurrenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Argumentet med at spillene (som ER i samme spillserie) er like er jo noe som strengt talt gjelder veldig mange spill. Du kjører bil i alle Gran Turismo-spillene - du kan sogar kjøre samme bil (?) i alle spillene. Det i seg selv er ikke et argument som definerer serien som overvurdert.

Spør du meg, så er det ikke _hva_ Zelda-spillene gjør, men _hvordan_ det gjøres. Som trådstarter er inne på, så er det ikke nødvendigvis store justeringene fra spill til spill, men for min egen del så spiller ikke det noen rolle sålenge sluttproduktet er et knakende godt spill. Som flere har vært inne på, så virker det som Nintendo bruker Zelda-serien til å vise hvor gode de er til å fortelle historier. Det profitterer de som spiller spillene på, om historien treffer deg selvsagt. Dog, det virker som om veldig mange setter pris på dette. Dernest, så er Zelda-serien en av de få seriene (som jeg har vært borti) der spillene konsekvent er en veldig god blanding av action, puzzles og en intrikat og god story. For min egen del, så er det denne formelen som gjør at Zelda-spillene er veldig gode, selv om man kan argumentere for at de er veldig like.

For meg fremstår det egentlig ikke som om Zelda-spillene er overvurdere, i alle fall ikke i de senere år. Det er mer det at fansen har _veldig_ høye forventninger til enhver tid, som ofte kan fremstå som en slags "helliggjøring" av tidligere installasjoner i serien. Jeg tror ingen Zelda-fan (meg selv inkludert) med respekt for seg selv hadde forsvart et dårlig eller middelmådig Zelda-spill. Det er mange dedikerte fans som har sterke meninger om mange av spillene, feks. Majoras Mask, Wind Waker eller Skyward Sword, og som "forbruker" av Zelda-spill har man selvfølgelig lov til å ytre sin misnøye med produktet. Men, selv om de enkelte spillene kan høste mye kritikk - ikke nødvendigvis fra spillpressen, men fra fansen - så virker det som at Zelda-serien og konseptet Zelda står høyt i kurs hos veldig mange. Selv om veldig mange har en tendens til å skryte Zelda-serien hemningsløst langt opp i skyene, så har i alle fall jeg det inntrykket at veldig mange har et reflektert syn på serien som helhet, og de individuelle spillene. Et tegn på dette kan være de (veldig) mange kombinasjonene av "beste Zelda-spill".

Til sist, så vil jeg anbefale deg å spille gjennom Wind Waker. Det har vokst veldig på meg, og nå rangerer jeg det som oftest øverst på listen over mine all-time spillfavoritter (Zelda eller ikke). Ja, mange synes havet er trøttsomt, og det er essensielt det samme som Hyrule Fields. Forskjellene er ikke all verden (om man ser bort fra den grafiske stilen (som er konge!), samt noen items), men til tross for alle likhetene, så er det et veldig annerledes Zelda-spill (imo).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Minner sterkt om trolling dette... Litt motstand gjev jo berre meistring når du har klart noko.

Regnet med at en eller annen skulle komme med denne, til tross for at jeg sa jeg liker serien. Men de tingene jeg listet opp er faktiske problemer i serien alle ser ut til å overse. Spør dere selv i stedet om dere hadde godtatt sånt tull fra en mindre kjent serie? Svært mange ville ikke det. Om du liker et spill godtar man det meste. Liker man ikke spillet hater man det av samme grunn som hvorfor man elsket det andre spillet i første omgang. Det gir ikke mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis alle overser disse faktiske problemene som du lister opp, er det da fordi man glatt overser dem, eller kan det også være at ikke alle anser de til å være (reelle) problemer? Du tillegger veldig mange en mening her nå (selv om mange sikkert overser større eller mindre problemer fordi de er blendet av Zelda-seriens glans), ettersom (veldig) mange ikke opplever det du refererer til som "tull" som et problem.

Jeg skal ikke si for mye om Majoras Mask, da det er det VELDIG lenge siden jeg har spilt (3DS-versjonen står for tur, dog), men jeg opplevde ikke noen frustrasjon knyttet til de elementene du nevner fra Skyward Sword og Link Between Worlds. Lenge var jeg litt skeptisk til den leie-modellen i Link Between Worlds, men jeg synes egentlig det fungerte på en god måte. Og, rupees får du jo nærmest kastet etter deg i det spillet uansett. Ja, det er litt trøttsomt å samle rupees hvis det trengs, men hvis du bruker litt tid når du er "ute på reise" ellers, så er jo det null stress. Jeg synes egentlig det fungerte like bra som den "tradisjonelle" måten der man finner items i dungeons. Det gir en litt annen feeling til spillet, helt klart, men det var ikke en negativt ladet opplevelse for min egen del.

Lenke til kommentar

 

Minner sterkt om trolling dette... Litt motstand gjev jo berre meistring når du har klart noko.

 

Regnet med at en eller annen skulle komme med denne, til tross for at jeg sa jeg liker serien. Men de tingene jeg listet opp er faktiske problemer i serien alle ser ut til å overse. Spør dere selv i stedet om dere hadde godtatt sånt tull fra en mindre kjent serie? Svært mange ville ikke det. Om du liker et spill godtar man det meste. Liker man ikke spillet hater man det av samme grunn som hvorfor man elsket det andre spillet i første omgang. Det gir ikke mening.

Jeg synes selv at flere elementer i spesielt Majoras er frustrerende, men har det falt deg inn at noen faktisk liker de elementene du kaller problemer? Det er ganske arrogant av deg å påstå at særegenheter folk liker med disse spillene egentlig er problemer de enten ikke ser eller velger å overse fordi det står Zelda på coveret.

 

Når du har kommet med påstanden at Zelda-spillene er oppskrytte bør du kanskje prøve å delta i diskunonen om dette temaet, og la være å fokusere på troll-kommentaren til Einelbraos, som strengt tatt ikke har noe med spørsmålet å gjøre. Hvis du faktisk er interessert i å diskutere påstanden din da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes selv at flere elementer i spesielt Majoras er frustrerende, men har det falt deg inn at noen faktisk liker de elementene du kaller problemer?

 

Det er jo nettopp dette jeg sier. Folk elsker eller hater ting basert på hvilket spill det er, ikke basert på hva de faktisk snakker om. Slender Man og Spaceship Damrey har ikke noe tutorial, hints osv, og folk elsker det. Andre spill uten tutorial og hints blir slaktet på grunn av det. Noen spill blir hyllet fordi de er vanskelige. Andre blir slaktet på grunn av det. Noen spill hylles fordi de har tidsfrist. Andre slaktes på grunn av det. Ser du poenget?

Når du har kommet med påstanden at Zelda-spillene er oppskrytte bør du kanskje prøve å delta i diskunonen om dette temaet, og la være å fokusere på troll-kommentaren til Einelbraos, som strengt tatt ikke har noe med spørsmålet å gjøre. Hvis du faktisk er interessert i å diskutere påstanden din da.

 

Er interessert nok, men var også i sterk tvil om jeg skulle lage denne tråden i første omgang. Vet av erfaring at det kan være rimelig vanskelig å diskutere logikk med fanboys, og denne tråden er nok full av dem.

 

Du sier også lengre oppe at du ikke synes Zelda ikke har noen konkurrenter, men er du overhodet klar over hvor stor sjangeren egentlig er? Darksiders er nok en av de mest åpenbare, men det er drøssevis av spill i samme sjanger. I bunn og grunn er det bare et helt vanlig adventurespill som Tomb Raider, Uncharted og så videre. Spesielt Uncharted har mer skyting, men ellers er det mye av det same. Metroid? Svært likt Zelda. Secret of Mana osv? Zelda.

Lenke til kommentar

Venter forresten fortsatt på listen over Zelda-aktige spill. Siden Zelda-spillene bare er "middelmådige spill i en stor sjanger" har jeg tydeligvis utrolig mye å glede meg til.

Om ventingen blir for lang er det bare å taste inn "Zelda-like games" i google.

 

http://gameslikefinder.com/games-like-zelda/

 

http://similarsam.hubpages.com/hub/games-like-zelda-2

 

http://www.gameranx.com/features/id/7720/article/7-games-like-zelda---playing-link-without-link/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...