Gå til innhold

Legend of Zelda - tidenes mest overvurderte serie?


Schreiber

Anbefalte innlegg

 

 

Minner sterkt om trolling dette... Litt motstand gjev jo berre meistring når du har klart noko.

Regnet med at en eller annen skulle komme med denne, til tross for at jeg sa jeg liker serien. Men de tingene jeg listet opp er faktiske problemer i serien alle ser ut til å overse. Spør dere selv i stedet om dere hadde godtatt sånt tull fra en mindre kjent serie? Svært mange ville ikke det. Om du liker et spill godtar man det meste. Liker man ikke spillet hater man det av samme grunn som hvorfor man elsket det andre spillet i første omgang. Det gir ikke mening.

 

Nå er det nevnt før her i tråden, men nettopp tidsaspektet ved MM er jo en stor del av plottet ved spillet!, da blir det feil å dømme det ned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Venter forresten fortsatt på listen over Zelda-aktige spill. Siden Zelda-spillene bare er "middelmådige spill i en stor sjanger" har jeg tydeligvis utrolig mye å glede meg til.

Om ventingen blir for lang er det bare å taste inn "Zelda-like games" i google.

 

http://gameslikefinder.com/games-like-zelda/

 

http://similarsam.hubpages.com/hub/games-like-zelda-2

 

http://www.gameranx.com/features/id/7720/article/7-games-like-zelda---playing-link-without-link/

 

Bortsett fra Okami, Beyond Good And Evil og Secret of Mana er det ingen spill på de listene som når Zelda til knærne (Ys har jeg ikke prøvd). Og de nevnte titlene er da ikke like. Når vi snakker om oppskrytt, slår du opp på ordet i et oppdatert leksikon er jeg nokså sikker på at det vil være bilde av Psychonauts der.

Lenke til kommentar

Edit: Denne posten ble skrevet som et svar til spillene Scrhreiber selv skrev på sist side. De listene du linker til der er tullete, og inneholder masse spill som ikke ligner noe som helst, eller er dårlige.

 

Ok. De gamle Tomb Raider-spillene har action og puzzles, men er satt til nåtiden, hvor man bruker skytevåpen. Det er lite fokus på utforskning, lite åpenhet og viktigst av alt, spillene er ganske kjipe. (Og i alle fall langt fra like polert og solid som Zelda-spillene).

 

Både Uncharted og det nyeste Tomb Raider er totalt annerledes enn Zelda. Å i det hele tatt påstå at de er i samme sjanger er etter min mening absurd.

 

Metroid har visse grunnleggende fellestrekk, men er likevel ekstremt forskjellige. Blir Zelda regnet som et Metroidvania? Trodde ikke det. Hvis du tenker på 2D-metroid er det jo snakk om sideskrollende spill, fremfor åpen verden, og hvis du tenker på metroid prime-serien så vil jeg også påstå at disse spillene er ekstremt forskjellige fra 3D-Zelda. (Science fiction vs fantasy, skytevåpen vs sverd, romskip vs hest.

 

Secret of mana har såvidt jeg ser visse fellestrekk med 2D Zelda på overflaten, men det er vel et rent RPG, uten noe særlig med gåter? Den serien er jo uansett irrelevant i dag i praksis.

 

Du må gjerne påstå at spillene er overvurdert. Men ikke forsøk å fremstille det som om det finnes så mange av denne typen spill. Det finnes etter min mening bare to gode spill som er i samme sjanger, og det er Beyond Good and Evil og Darksiders. Okami har jeg ikke spilt, Kameo var dårlig.

Endret av Jakoozie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du insisterer på at du likar serien, men hevder samtidig bastant at spela er middelmådige og at fansen er blinde som ikkje ser det du meiner er opplagte feil? Du er sikker på at du likar serien?

1. Det er fullt mulig å like middelmådige spill. 2. Jeg har ennå til gode å finne noen Zelda-fans som våger å innrømme at serien ikke er perfekt. Det kalles fanboys, og er en av grunnene til hvorfor jeg var i tvil om jeg skulle starte denne tråden. Ser nå at jeg burde ha fulgt instinktet og droppet den.

Lenke til kommentar

 

 

Du insisterer på at du likar serien, men hevder samtidig bastant at spela er middelmådige og at fansen er blinde som ikkje ser det du meiner er opplagte feil? Du er sikker på at du likar serien?

1. Det er fullt mulig å like middelmådige spill. 2. Jeg har ennå til gode å finne noen Zelda-fans som våger å innrømme at serien ikke er perfekt. Det kalles fanboys, og er en av grunnene til hvorfor jeg var i tvil om jeg skulle starte denne tråden. Ser nå at jeg burde ha fulgt instinktet og droppet den.

Motargumenter til dine påstander er ikke ekvivalent med fanboyisme og det å ikke kunne innrømme at Zelda-serien er perfekt. Afaik har ingen sålangt i tråden heller påstått noe slikt. Dersom du likevel tolker det dithen, så er det du som skaper en tråd du selv ikke ville opprettet, ikke alle påståtte fanboys som poster her.

Lenke til kommentar

Ut ifra trådstarter sin post er det dette jeg ser: Syt og bæs.

Jeg gidder ikke skrive et foredrag som mange har gjort her, men jeg skal gjøre meg kortfattet.

 

Zelda serien er likt av de fleste, og er en meget populær serie som har funnet plass i mange sine hjerter.

Zelda serien er også kjent for at mange av spillene ikke har den letteste vanskelighetsgraden i verden, noe du kommenterer her. Du klager på at du blir "straffet" for at du døde i en bossbattle(du kan jo bare save før boss battlen, og quite og loade filen på nytt om du dør). Klart du blir straffet for å dø i et spill, det gjør du i mange spill. Du mister gear, penger, blir hånet av motstanderlaget osv alt etter hvilket spill du spiller. Hva er det egentlig du vil da? At du skal ha en autopilot som nevnt tidligere som holder deg i handa om du dør noen ganger? Zelda er ikke et lett spill nei, men det er virkelig ikke det vanskeligste i verden heller, så dersom du anser det som et problem så spiller du heller skyrim eller hva som måtte få deg til å kose deg.

 

Måten du ordlegger deg på hjelper deg heller ikke. Du kritiserer Zelda spillene direkte og sier at det og det er idiotisk og burde vært annerledes. Det er helt greit at du mener at ting kunne vært endret på, men måten du går såpass aggressivt fram på provoserer nok mange til å bli angripende tilbake.

 

Zelda spillene er bygd opp på Dungeons, Historie, Fighting og Gåter. Det er ingen andre spill jeg har prøvd som har lyktes så bra med å gjøre alle disse tingene i ett og samme spill. Har du prøvd Metroid Prime? Hvis nei, så må du prøvde det! Samme Nintendo magien.

 

Det er faktisk så enkelt som at dersom du ikke liker Zelda(ja, det fins et fåtall som ikke gjør det), så går du å spiller Skyrim eller ett annet spill du har glede av. Ikke gidd å sitte å spille et spill du irriterer deg over, og skriver angripende poster av. Dette med at du dør til bosses og blir delvis straffet for det, er bare syt og bæs(sorry for å si det). Mange spill idag er ikke laget for at det skal være plankekjøring hele veien, så finn deg et annet spill du.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Du insisterer på at du likar serien, men hevder samtidig bastant at spela er middelmådige og at fansen er blinde som ikkje ser det du meiner er opplagte feil? Du er sikker på at du likar serien?

1. Det er fullt mulig å like middelmådige spill. 2. Jeg har ennå til gode å finne noen Zelda-fans som våger å innrømme at serien ikke er perfekt. Det kalles fanboys, og er en av grunnene til hvorfor jeg var i tvil om jeg skulle starte denne tråden. Ser nå at jeg burde ha fulgt instinktet og droppet den.

 

Så denne nå, så må bare poengtere en ting til.

Så det du sier her er at dersom jeg elsket MM eller Skyward, og synes ikke de hadde noe spesielt handicap og jeg koste meg masse med spillet(og med andre ord var perfekt for meg), så er jeg fanboy og tørr ikke innrømme at spillet er dårlig? Spill er så subjektivt som du får det, og jeg trenger overhodet ikke være enig i at ting du mener er feil, er det.

 

Det virker som om du ikke godtar at andre ikke er enig med deg, og da plasserer du dem i kategorien fanboy og de tørr ikke innrømme feil. Fortell meg, er du sikker på at du ikke er Xbox/ps4 fanboy? Lukter litt fanboy av deg og du mister. Gå heller og spill noe annet som du liker. Å diskutere med deg er ut ifra det jeg ser med de andre du har diskutert med, er som at to personer med forskjellig livssyn/religion skal prøve å overbevise den andre. Som sier seg selv at aldri kommer til å gå.

 

Som sagt, det er helt greit at du poengterer ting du synes skulle vært gjort annerledes. Hadde du gjort dette på en litt penere måte hadde nok ting gått mye bedre for seg også. Men du holder på på samme måte som android fanboyer gjør i en apple post, kritiserer som bare juling og skal ha(zelda i dette tilfellet) til å fremstå som dritt. Den måten å gjøre det på er ikke ok.

Endret av NinjaChrister
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@ Schreiber

Man kan jo trekke di samme linjene for Halo, serien er sterkt overvurdert og melker seg sjølv. Man kan forsåvidt slå fast at di fleste serier er sterkt overvurdert.

 

Kva er det som gjere eit spill unikt? Det er så klart spillerens opplevelse med spillet og det er for kvar og ein å oppleve.

Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om her? Stor sjanger? For det første finnes det ekstremt få spill som kombinerer åpen verden-utforskning, slåssing og kompliserte gåter. Og for det andre, det finnes ikke et eneste spill som gjør alle disse tingene bedre enn Zelda. Jeg utfordrer deg, kom med ETT eksempel, så skal jeg spise hatten min og aldri være uenig med deg igjen. Det nærmeste er kanskje Darksiders, men det føltes som en blek kopi for min del.

 

Sånn per i dag finnes det vel omtrent ingen. På nittitallet vil jeg si Resident Evil 1-3 og spesielt Legacy of Kain: Soul Reaver gjorde mye av det samme som Zelda gjør, men bedre. Dark Souls ligner forsåvidt en del på Zelda mtp. kampsystem og åpen verden, men der viker mye av gåteløsingen til fordel for rollespillelementer.

Lenke til kommentar

En ting som plutselig slo meg: Kan trådstarter komme med en spillserie h*n synes ikke er overvurdert? Dette er ikke for å skulle henge ut eller være irriterende på noen måte, men fordi jeg virkelig lurer på om det er noen ut i fra dine premisser?
Altså, er det noen serie som ikke bruker noe fra tidligere innslag eller som er veldig banebrytende hver gang?

Eksempler på spill jeg kom på i farten

Zelda - Templer med bossfights, mange like items, redd verden eller prinsessen

Diablo - Drep djevelen for 17 gang, men som en litt annen klasse (oh, wait, barbarian)

Pokemon - likt, men lagt til 1000 pokemons

Mario - du hopper rundt og samler stjerner for å redde prinsessen

Fallout - Verden gikk under i atomkrig og du rusler rundt og ler av tilværelsen

Heroes of might and magic - Stort sett like raser, men noen får ikke bli med i gitt spill, bli stadig bedre grafisk

TeS - Du er i en ny del av verden, og sidequests knuser fremdeles main quest...

Baldur's gate/icewind dale/ neverwinter nights - Du løper rundt med en gruppe folk av samme klasse med likende egenskaper i samme verden...

Demon/dark souls - You died

 

 

Alle over er spillserier jeg liker godt, men som jeg godt kan innrømme bruker en god del fra tidligere innslag i serien.

Føler at de fleste spill som bryter ut i noe nytt er enkeltstående titler (eller starten på nye serier)... Serier er jo rett og slett for å videreføre noe av feelen og/eller story..

Gjør dette dem automatisk overvurdert, eller er det spesielt Zelda du føler det er for lite nyskapning i?

Lenke til kommentar

Jeg har redigert en post hvor en bruker beskyldte en annen for trolling. Man er ikke et troll bare fordi man er uenig i noe en måtte mene selv. Det er ikke ønskelig at man diskuterer om noen er et troll i tråden da dette fører til unødvendig persondiskusjon. Vennligst unngå dette videre. Det er derfor bedre å bruke "Rapporter"-knappen slikt at slikt blir luket ut fra tråden.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er egentlig Zelda eit "åpen verden" spill? Av det eg har spillt er det meir snakk om små og store åpne område som har sine begrensninger og at man må løyse oppgaver for å komme vidare til neste område eller tilbake til eit man har vore i før.

Meiner bestemt at Miyamoto harr sådd tvil om kor "åpen verden" det blir på nyaste Zelda som kommer til Wii U, da specs begrenser muligheten for sann "åpen verden".

Lenke til kommentar

Er egentlig Zelda eit "åpen verden" spill? Av det eg har spillt er det meir snakk om små og store åpne område som har sine begrensninger og at man må løyse oppgaver for å komme vidare til neste område eller tilbake til eit man har vore i før.

 

Meiner bestemt at Miyamoto harr sådd tvil om kor "åpen verden" det blir på nyaste Zelda som kommer til Wii U, da specs begrenser muligheten for sann "åpen verden".

Det jeg tror Miyamoto mener med åpen verden er en sømløs verden, null loading i selve verden.

Ingen spill har vel en verden uten loading så vidt jeg vet, mulig jeg tar feil?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...