Gå til innhold

Nok et angrep fra "fredens religion"


Anbefalte innlegg

1 hour ago, debattklovn said:

Eller det er bare at de tolker teksten forskjellig? Det er jo svært mye tvetydig og rart som står i boken. Enhver kan hevde at sin egen tolkning er den rette, men det gjør det ikke nødvendigvis riktig fordi om.

Ja, man kan selvfølgelig pløye det bent ut i ren relativisme, og det er vel egentlig ikke vits i å kaste bort mer tid på dette, dersom du mener at du ikke trenger å ha lest det du vil kritisere.

Quote

Jeg har ingen spesielle meninger om muslimer. 
Trenger man å lese Mein Kampf for å kunne avfeie den nazistiske ideologien?
Trenger man å lese Koranen for å kunne avfeie islam? 

Jeg vil svare nei til begge deler. 

Åpenbart at du vil svare nei.
Hadde nazismen eksistert som en fredelig tankesett over store deler av verden, og militant i konfliktområder, ville sammenligningen vært bedre, nazismen er et relativt nytt påfunn, med et nokså simpelt tankegods.
Når du skal mene så mye om Islam, tror jeg det ville vært nyttig å vite mer om det du kritiserer, jeg ser du cherry-picker utsnitt og sier det gjør koranen forenelig med IS' handlinger, når man skal holde på slik, vil jeg absolutt si det er fordelaktig å faktisk kjenne kildematerialet litt mer inngående.
Men man risikerer kanskje at du ekstremiseres? (vits)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (1 time siden):

Så argumentet er at kristen anitsemittisme påvirket Hitlers rasetenkning, deretter ble Hitler anti-kristen og drepte gjennom det anti-kristne naziregimet 6M+ jøder.
Og derfor er kristendommen ansvarlig for Holocaust? 

Ok..

Jeg er selv ikke kristen, bare så det er sagt. Snarere det motsatte. 

Selvfølgelig gjorde den det. Og ja Kristendommen må nok belage seg på å ta mykje av skulda for den Kristne Antisemitismen som har fått dyp grobunn i Europa dei siste 600-700 åra..

Hitler drepte 6 millioner jøder, fordi han hadde akkurat samme syn på Jødene som den Kristne Antisemitismen, som heilt klart påvirket dei valga han tok. Eg nevnte Karl Lueger. Du kan vel kanskje lese deg litt opp?

Endret av Pallehysa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, Atib Azzad said:

Hadde nazismen eksistert som en fredelig tankesett over store deler av verden, og militant i konfliktområder, ville sammenligningen vært bedre, nazismen er et relativt nytt påfunn, med et nokså simpelt tankegods.

Hvorfor gjør islamskstyrte samfunn generelt det dårlig på menneskerettigheter? Kvinnerettigheter? 
Det er også forøvrig altfor enkelt å avfeie islamske land i konflikt, da svært mange av de islamskstyrte landene er i konflikt... 

Quote

Når du skal mene så mye om Islam, tror jeg det ville vært nyttig å vite mer om det du kritiserer, jeg ser du cherry-picker utsnitt og sier det gjør koranen forenelig med IS' handlinger, når man skal holde på slik, vil jeg absolutt si det er fordelaktig å faktisk kjenne kildematerialet litt mer inngående.

Det er litt vanskelig å diskutere en bok på 600 sider uten å bruke enkelte utsnitt av den.
Jeg har for stor respekt for min egen tid til å kaste den bort på å lese i Koranen eller Bibelen for den saks skyld. 


 

Endret av debattklovn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (5 minutter siden):

Hvorfor gjør islamskstyrte samfunn generelt det dårlig på menneskerettigheter? Kvinnerettigheter? 
Det er også forøvrig altfor enkelt å avfeie islamske land i konflikt, da svært mange av de islamskstyrte landene er i konflikt... 

Det er litt vanskelig å diskutere en bok på 600 sider uten å bruke enkelte utsnitt av den.
Jeg har for stor respekt for min egen tid til å kaste den bort på å lese i Koranen eller Bibelen for den saks skyld. 


 

 

ja,

det er greiest å debattere uten grundig innsyn, det er kun da man kan bli klovn . . . .

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Kuhn Singhto said:

 

ja,

det er greiest å debattere uten grundig innsyn, det er kun da man kan bli klovn . . . .

 

Må være en travel person du, som har kokkeutdanning, er elektriker, romforsker, familierådgiver, forretningsadvokat og mere dertil - basert på posthistorikk.

Det er vel helt greit å debattere uten grundig innsyn, er slik man lærer nye ting eller får fordypende kunnskaper.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, debattklovn said:

Hvorfor gjør islamskstyrte samfunn generelt det dårlig på menneskerettigheter? Kvinnerettigheter? 
Det er også forøvrig altfor enkelt å avfeie islamske land i konflikt, da svært mange av de islamskstyrte landene er i konflikt...

Jeg peker på en årsakssammenheng her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (13 timer siden):

Det er litt vanskelig å diskutere en bok på 600 sider uten å bruke enkelte utsnitt av den.

Jeg har for stor respekt for min egen tid til å kaste den bort på å lese i Koranen eller Bibelen for den saks skyld. 


 

Cherrypicking, med andre ord. ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
14 hours ago, debattklovn said:

Hvorfor gjør islamskstyrte samfunn generelt det dårlig på menneskerettigheter? Kvinnerettigheter? 
Det er også forøvrig altfor enkelt å avfeie islamske land i konflikt, da svært mange av de islamskstyrte landene er i konflikt... 

Det er litt vanskelig å diskutere en bok på 600 sider uten å bruke enkelte utsnitt av den.
Jeg har for stor respekt for min egen tid til å kaste den bort på å lese i Koranen eller Bibelen for den saks skyld. 


 

Burde andre vurdere deg baserte på et par av dine verste handlinger uten å forklare konteksten til disse handlinger

  • Liker 4
Lenke til kommentar
18 minutes ago, debattklovn said:

Hvis jeg fortsetter å gjøre disse handlingene hver eneste dag, ja, selvfølgelig bør de vurdere meg utifra det. 

Vi vurderer boken, ikke enkelte individer. 
Utfører alle som leser boken disse handlinger hver dag?

hvis man ikke vet mer enn om et par handlinger så vet vet man ikke om det skjer hver dag

 

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
InnoPerp skrev (17 timer siden):

Å bruke korstog eller andre svinerier som kristendommen har foretatt seg opp gjennom tidene holder ikke helt som forklaring eller unnskyldning for det islamister foretar seg i moderne tid - heller tvert imot.

I nyere tid så har vel vesten herja mye med araberlandene. Helt siden kolonitiden, og inn i vår tid. Er ikke mye som skal til for å teppebombe Irak feks annet enn direktesendt "FORNEMMELSE FOR MØV" på Foxtv..

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, Gouldfan said:

I nyere tid så har vel vesten herja mye med araberlandene. Helt siden kolonitiden, og inn i vår tid. Er ikke mye som skal til for å teppebombe Irak feks annet enn direktesendt "FORNEMMELSE FOR MØV" på Foxtv..

 

Ja vel, og hvilket ansvar bærer en spanjol for USA's invasjon av Irak for eksempel? Er dette god nok forklaring til å drepe sivile i andre land, kanskje til og med land som ikke er involvert?

Two wrongs doesn't make one right.

Lenke til kommentar
InnoPerp skrev (1 minutt siden):

Ja vel, og hvilket ansvar bærer en spanjol for USA's invasjon av Irak for eksempel? Er dette god nok forklaring til å drepe sivile i andre land, kanskje til og med land som ikke er involvert?

Two wrongs doesn't make one right.

Jeg vet ikke hvordan arabiske terrorister resonnerer.

Men det var ikke så mye arabisk terrorisme føre Irak 1

PLO var det, og Libya og hendelser med Iran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg vet ikke hvordan arabiske terrorister resonnerer.

Men det var ikke så mye arabisk terrorisme føre Irak 1

PLO var det, og Libya og hendelser med Iran.

Ekstremistisk takfir har da eksistert siden ca 800-tallet, og i moderne tid har islamistisk terror hatt en økning siden 1950-tallet.

Bare siden 2001 har det vært over 30.000 islamistiske terrorangrep med nærmere 150.000 ofre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
InnoPerp skrev (15 minutter siden):

Ekstremistisk takfir har da eksistert siden ca 800-tallet, og i moderne tid har islamistisk terror hatt en økning siden 1950-tallet.

Bare siden 2001 har det vært over 30.000 islamistiske terrorangrep med nærmere 150.000 ofre.

Hva med statistikk før 2001?

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye sies og skrives om Islam, men alt i alt så kan man ikke bedømme verdenreligioner ut fra hva minoriteter av tilhører bedriver. 

Om man tar for seg alle de snart 2 mrd muslimene i verden, og sier at en religiøs praksis må utføres av over 50 % av tilhørerne for å kunne sies å være en generell del av Islam så blir fort debatten mye mer interessant, ihvertfall om man har noe snev av nysgjerrighet for religion som tema og at man genuint prøver å ha et åpent og fri-tenkende sinn. 

Islamsk teologi synes ihvertfall eg er interssant I seg selv. 

 

Lenke til kommentar
InnoPerp skrev (15 timer siden):

Det finner du tall på om du søker på nett.

Jeg fant, det var ikke islamistisk terror mot vesten før. Dette tok til etter Irak 1, da av USA s tidligere USA allierte Bin laden begynte å angripe USA mål idet USA angrep en annen USA alliert Saddam Hussein. 

Tvert imot var det kristen terrorisme i Irland krigen som tok mest liv på 70-80 og inntil vår tid.

https://ourworldindata.org/grapher/fatalities-from-terrorism

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg fant, det var ikke islamistisk terror mot vesten før. Dette tok til etter Irak 1, da av USA s tidligere allierte Vin laden idet de angrep en annen alliert Saddam Hussein.

Tvert imot var det kristen terrorisme i Irland krigen som tok mest liv på 70-80 og inntil vår tid.

https://ourworldindata.org/grapher/fatalities-from-terrorism

Du kan ha helt rett i økningen av islamistisk terrorisme - dog har ekstrem takfir eksistert siden 800-tallet.

Å kalle attentatene på Irland kristne er vel en stretch, var ikke dette mer politisk? Litt som marxistisk terror i europa siden 50-tallet?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...