Gå til innhold

Nok et angrep fra "fredens religion"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Tåkefyrste said:

Hva er det du prøver å oppnå med dette egentlig? At islam ikke er så ille fordi mormonere drepte mennesker for 163 år siden?

Islam er den verste og mest ufyselige religionen/ideologien som noen gang har eksistert. Værre en kristendommen på sitt verste, og værre en både kommunisme og nazisme noen gang har vært. Og likevel så forbyr vi ikke dette i den vestlige verden. Helt utrolig.

Påstanden var at mormonisme er ikke voldelig, selv blant ekstremiste mormoner.   Dette viser at det mer å gjøre med de som tolker en religion enn religionen selv og alle Religioner kan bli fredelig dersom de tolkes som for eksempel -progressive islam som støtter LGBTQ og toleranse 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (15 timer siden):

Hva er det du prøver å oppnå med dette egentlig? At islam ikke er så ille fordi mormonere drepte mennesker for 163 år siden?

Islam er den verste og mest ufyselige religionen/ideologien som noen gang har eksistert. Værre en kristendommen på sitt verste, og værre en både kommunisme og nazisme noen gang har vært. Og likevel så forbyr vi ikke dette i den vestlige verden. Helt utrolig.

Pga kristendom har det vært korstog. For all del. Vil du forby alle religioner, go right ahead. Jeg er uenig med deg i dette valget ditt. Men dette velger du selv.

Kristendom knuser vel fremdeles alle andre religioner. Verre enn kristendommen og verre enn nazisme? Nazister springer ut fra kristendommen...men selv uten andre verdenskrig, så har kristendommen langt flere liv på samvittigheten.

Endret av Sekulært Snøfnugg
  • Liker 4
Lenke til kommentar
11 hours ago, jjkoggan said:

Dette viser at det mer å gjøre med de som tolker en religion enn religionen selv og alle Religioner kan bli fredelig dersom de tolkes som for eksempel -progressive islam som støtter LGBTQ og toleranse 

Ja, det finnes folk som påstår de følger en religion men så ignorerer helt det som står der. Hvis de velger å se bort fra halvparten av skriftene i islam kan du jo kanskje finne at religionen er tolerant og støtter LGBTQ. 

Quote

For example, Abu `Isa Muhammad ibn `Isa at-Tirmidhi (compiling the Sunan al-Tirmidhi around C.E.884) wrote that Muhammad had indeed prescribed the death penalty for both the active and also the passive partner:

 

Narrated by Abdullah ibn Abbas: The Prophet said: If you find anyone doing as Lot's people did, kill the one who does it, and the one to whom it is done.

Narrated Abdullah ibn Abbas: If a man who is not married is seized committing sodomy he will be stoned to death.

 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (4 minutter siden):

Ja, det finnes folk som påstår de følger en religion men så ignorerer helt det som står der. Hvis de velger å se bort fra halvparten av skriftene i islam kan du jo kanskje finne at religionen er tolerant og støtter LGBTQ. 

Det samme gjelder i høyeste grad kristendommen også. Men de fleste kristne, som muslimer, tolker ikke skriftene bokstavelig og lever i nåtiden - ikke fortiden. Dog, her i Norge har vi titusenvis av mennesker i diverse statsstøttede homofiendtlige kristne sekter og menigheter som for eksempel Smiths Venner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Snikpellik said:

Dog, her i Norge har vi titusenvis av mennesker i diverse statsstøttede homofiendtlige kristne sekter og menigheter som for eksempel Smiths Venner.

Og du tror ikke at det er homofiendtlighet blant de 175,000 muslimene i Norge? Muslimske trossamfunn får også statsstøtte. Jeg er forøvrig ikke for statsstøtte for noen religioner. 

Quote

Det samme gjelder i høyeste grad kristendommen også. Men de fleste kristne, som muslimer, tolker ikke skriftene bokstavelig og lever i nåtiden - ikke fortiden.

De ignorerer skriftene som de påstår at de lever livene sine etter. La oss ikke pynte på det. 
Er de egentlig troende, da? 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, debattklovn said:

De ignorerer skriftene som de påstår at de lever livene sine etter. La oss ikke pynte på det. 
Er de egentlig troende, da? 

Jeg forstår at det er lett å hoppe hit, siden du gjør det hele tiden, men å tolke hellige tekster slik at praktiseringen blir fullstendig hatefull krever at man overser mer enn man inkluderer.
Det er ikke automatisk sånn at bare fordi noen er ekstremist, så er de ekstremt i tråd med de hellige skriftene, ofte er de bare ekstremiserte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (14 timer siden):

Islam er den verste og mest ufyselige religionen/ideologien som noen gang har eksistert. Værre en kristendommen på sitt verste, og værre en både kommunisme og nazisme noen gang har vært. Og likevel så forbyr vi ikke dette i den vestlige verden. Helt utrolig.

Kordan tenker du deg at den vestlige verden skal klare å forby Islam? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sekulært Snøfnugg skrev (2 timer siden):

Har ikke skrevet hva. Skrev hvem. Vet ikke hva du forsøker på. Trolling eller hva. Vennligst slutt.

 

Riktig svar på hvem er USA btw.

Du skrev hvem, jeg korrigerte til hva. Som er fasit. 

Endret av Simkin
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Atib Azzad said:

Jeg forstår at det er lett å hoppe hit, siden du gjør det hele tiden, men å tolke hellige tekster slik at praktiseringen blir fullstendig hatefull krever at man overser mer enn man inkluderer.
Det er ikke automatisk sånn at bare fordi noen er ekstremist, så er de ekstremt i tråd med de hellige skriftene, ofte er de bare ekstremiserte.

Ofte er det ekstremister som kan de hellige skriftene best. Har du hørt om madrasa? Dette er "skoler" operert av grupper som Taliban og lignende, der barn sitter og stort sett bare studerer Koranen hele dagen lang. 
Hvem er det som sannsynligvis kjenner tekstene best, de som har studert tekstene i lange perioder eller en "moderat" vestlig muslim som drikker en øl i ny og ne og ikke ber? 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, debattklovn said:

Ofte er det ekstremister som kan de hellige skriftene best. Har du hørt om madrasa? Dette er "skoler" operert av grupper som Taliban og lignende, der barn sitter og stort sett bare studerer Koranen hele dagen lang. 
Hvem er det som sannsynligvis kjenner tekstene best, de som har studert tekstene i lange perioder eller en "moderat" vestlig muslim som drikker en øl i ny og ne og ikke ber? 

Dette er ikke en fullstendig forståelse av madrasa, madrasa betyr bare utdannings-institusjon, både religiøs og sekulær.

Disse du snakker om kan vel ses på som ekstremist-sentere, hvor de studerer utvalgte utdrag av koranen, og konstruerer frem et narrativ som rettferdiggjør den handlingen taliban ønsker seg av sine soldater.
Det sier seg vel selv at disse har egne interesser i førersetet når de oppretter slike sentere.

Dette med disse øl-drikkende muslimene har vi snakket om minst tre ganger nå.
Å ta seg en øl, eller spise gris, er regnet av koranen som et mindre overtramp enn å påføre andre lidelse.
Det finnes to ulike prinsipper innen 'haram', de kan enkelt forklares med
de latinske lov-tekstene:

'Malum in se' -det som er forbudt fordi det er iboende galt i seg selv, fks. drap, voldtekt, eller tyveri (al-ḥarām li-ḏātihi)
-større overtramp.
'Malum in prohibitum' -det som er forbudt ved lov, gjerne på bakrunn av mer arbitrære årsaker. fks. rusbruk, eller prostutisjon. (al-ḥarām li-ġayrihi)
-mindre overtramp.

Dette er jo åpent for tolkning, men det er en helt legitim tolkning at disse moderate muslimene følger Koranen 'bedre', enn disse som påfører andre lidelse.
Du ser ut til å selv mene at en ekstremist, er en bedre muslim enn en moderat, men det er svært lite belegg for dette i teksten som helhet, selv om jeg annerkjenner at de går til større lengder, og nødvendigvis ofrer mer, enn en moderat muslim.

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Atib Azzad said:

Disse du snakker om kan vel ses på som ekstremist-sentere, hvor de studerer utvalgte utdrag av koranen, og konstruerer frem et narrativ som rettferdiggjør den handlingen taliban ønsker seg av sine soldater.
Det sier seg vel selv at disse har egne interesser i førersetet når de oppretter slike sentere.

Vel, nå offentliggjør vel ikke Taliban hva de lærer bort på madrasa så om det er hele Koranen eller bare utvalgte deler som blir studert, er jo ikke helt godt å si. 
Taliban er jo muslimer, de også. 
Men jeg vet at mange moderate muslimer studerer Koranen minimalt eller så og si aldri. 
De har kanskje aldri lest Koranen heller. 
Så en vil jo tro at disse som studerer Koranen på madrasaer har mer kunnskap enn slike moderate muslimer? 

Quote

Dette med disse øl-drikkende muslimene har vi snakket om minst tre ganger nå.
Å ta seg en øl, eller spise gris, er regnet av koranen som et mindre overtramp enn å påføre andre lidelse.
Det finnes to ulike prinsipper innen 'haram', de kan enkelt forklares med
de latinske lov-tekstene:

'Malum in se' -det som er forbudt fordi det er iboende galt i seg selv, fks. drap, voldtekt, eller tyveri (al-ḥarām li-ḏātihi)
-større overtramp.
'Malum in prohibitum' -det som er forbudt ved lov, gjerne på bakrunn av mer arbitrære årsaker. fks. rusbruk, eller prostutisjon. (al-ḥarām li-ġayrihi)
-mindre overtramp.

Det var jeg ikke klar over. Men det er ihvertfall utvalgte tekster som kaller for dødsstraff for analsex, som jeg har sitert lenger oppe på siden. 

Quote

Du ser ut til å selv mene at en ekstremist, er en bedre muslim enn en moderat, men det er svært lite belegg for dette i teksten som helhet, selv om jeg annerkjenner at de går til større lengder, og nødvendigvis ofrer mer, enn en moderat muslim.

Jeg antok at en mekaniker som kjenner til minst 25% av en bruksanvisning for en bil vil være bedre enn en mekaniker som kjenner til minst 5% av bruksanvisningen til å reparere bilen. 
Som sagt, mange moderate muslimer studere ikke de religiøse tekstene i noen grad, mens dette selvfølgelig er tilfellet for ekstremister. 

Hva teksten som helhet sier er litt vanskelig å bedømme siden vi vet at den motsier seg selv ofte, og jeg har ikke selv lest Koranen og har ikke planer om å gjøre det heller. Bortkastet tid. 


 

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (16 timer siden):

Hva er det du prøver å oppnå med dette egentlig? At islam ikke er så ille fordi mormonere drepte mennesker for 163 år siden?

Islam er den verste og mest ufyselige religionen/ideologien som noen gang har eksistert. Værre en kristendommen på sitt verste, og værre en både kommunisme og nazisme noen gang har vært. Og likevel så forbyr vi ikke dette i den vestlige verden. Helt utrolig.

Det er mye som ikke er bra med Islam og religionsretninger, og ikke bare Islam...

Men de slår ikke Sovjet og Nazi riket i undertrykkelse og likvidering. Værste massedrap skjedde under Stalins Sovjet, Deretter kommer nazi Tyskland, jeg lurer på om en av revolusjon til Kina og iallefall Khmer I Kambodsja er med på listen også.

Ellers i historien så har kristendom, korstog, religiøse inspirert kriger inkvisisjoner og heksebrenning, kjetter brenning vært ille. Men det er jo lenge siden.

Vi kan spørre oss om Islam tar igjen Stalin og Hitler om hele verden blir Islamistisk, men jeg ser ikke det skje. Jeg ser klasjer og konflikter av kultur og religion, fordi andre kulturer drar seg nordvestover, akkurat som når vi utvandret til USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, debattklovn said:

Det var jeg ikke klar over.

Det forteller jo mye, siden dette er minst tredje gangen jeg legger frem dette.

Quote

Vel, nå offentliggjør vel ikke Taliban hva de lærer bort på madrasa så om det er hele Koranen eller bare utvalgte deler som blir studert, er jo ikke helt godt å si.

Jeg skulle tro det går ann å finne ut av, uansett mener jeg det er fair å anta at de ikke går i dybden på hva som fks menes med
"And Allah invites to the Home of Peace and guides whom He wills to a straight path" (10:25)
Men heller bruker tiden på partiene som går på rettferdig krig, og denslags, utvide definisjonen av hvem som er imot deg, osv. Hatefulle greier som gjør dem nyttige i kampen mot vestlig aggresjon, vanntroende, og alle som ikke deler deres innovative syn på sharia, fundamentalistiske og nytolkende versjon av deobandi, samt militant islamisme, og salafi-jihadisme som tolket av Osama Bin Laden.
At samtlige retninger innen Islam fordømte at Mohammed Omar (tidligere leder av Taliban (død)) tok tittelen som Amir al-Mu'minin (Leader of the Faithful) fordi hans forståelse av teksten var alt for mangelfull til å fortjene en slik tittel, sier kanskje noe om talibans lærd-het.

Quote

Men jeg vet at mange moderate muslimer studerer Koranen minimalt eller så og si aldri. 
De har kanskje aldri lest Koranen heller. 
Så en vil jo tro at disse som studerer Koranen på madrasaer har mer kunnskap enn slike moderate muslimer? 

Om du mener madrasaer etablert av taliban, og ikke som i læresteder generellt, så tenker jeg at man kan si de har mer spisset kunnskap om aggresjon, og militant fundamentalisme enn muslimer flest.

Quote

Hva teksten som helhet sier er litt vanskelig å bedømme siden vi vet at den motsier seg selv ofte, og jeg har ikke selv lest Koranen og har ikke planer om å gjøre det heller. Bortkastet tid.

Motsigelsene går mest på hvor bredt man tolker disse utdragene som dreier seg om rettferdig krig, som egentlig ikke er mer motsettningsfullt enn USA's forhold til Abrahams gud, og krigføring.
Når du mener så mye om Islam og muslimer, skulle jeg tro, det kunne være nyttig å gjøre seg mer kjent med det du kritiserer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hans Hanssen skrev (26 minutter siden):

Diskusjonen her inne befinner seg på et skremmende lavt kunnskapsnivå. Værre en jeg hadde fryktet. Det er faktisk skremmende. Og med det takker jeg for meg. 

Er du Trump eller? Det blir mest å forestille seg i en fiktiv situasjon.

Stalin Kommunisme har verdensrekorden pr idag i massemord. Det er vanskelig å diskutere mot fakta.

Må også se forskjell mellom verdikonservative, fundamentale og terrorisme.

Det ser likt ut for oss, men det er langt fra konservative muslimer til terrorisme. Det er mye annet å kritisere de for enn terror.

Jeg er derimot enig i at Islam basert terror er et problem. 

Dersom det var et BETYDELIG problem, så hadde vi forbudt Islam. Tvil ikke på det, politiet har greit innsyn og tips i slike miljøer. 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...