Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F
Theo343 skrev (På 1.10.2015 den 11.54):

 

Slettet-t8fn5F skrev (På 1.10.2015 den 11.10):

 

Theo343 skrev (På 1.10.2015 den 9.52):

Andre her som sliter ekstremt med BSOD og DPC_WATCHDOG_VIOLATION?  Win10Pro 64-bit-us

 

Har reinstallert maksinen x-antall ganger, oppdatert bios (uefi), Prøvd med og uten drivere fra maskinprodusenten etc.Det skjer oftest når jeg dytter mye data over nettverket men nå kan det skje når som helst. Storage drivere må jeg legge inn fra produsenten da Win10 ikke finner diskene ved installasjon ellers. ACHI driveren funker ikke så måtte bruke SATA driverne (F6 drivers).

 

Boot drive er en 840 EVO 1TB. Har en Crucial M500 240GB som ekstra tmp/data og en 1TB HDD. Maskinen er ca. 1,5år gammel og alle forsøkene har vært clean install av. Alt av powersaves er slått av i Windows 10 samt fast-startup etc.

 

Holdt på i flere dager med dette problemet og Win10 release build virker ikke akkurat lovende. Innimellom bare låser den seg totalt så lenge at jeg ikke vet om den til slutt går i BSOD.

Dette må være den mest buggy releasen siden WinME.

 

Som regel er en BSOD forbummet med en hardwarefeil, så det blir feil å skylde på OS'et...

I ditt tilfelle ville jeg koblet fysisk vekk alle diskene untatt den som skulle instalere OS'et på..

 

Ikke skylde på OS/Drivere/Firmware? Maskinen har fungert smertefritt i 1,5 år med Win7Pro-64bit. Cheapshot-miss. Man er heller ikke alene om å få dette problemet først på Windows 10, sjekk google.

 

 

Bruk dette programmet og se hva det er som gjør at du får BSOD.

http://nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker, sjekker ut.

840 EVO SSDen jeg nå installerte OSet på har vært brukt tidligere til kjøring av en del LAB VMer og fungert "tilsynelatende" knall i et drøyt år men utelukker ikke at den kan være synderen. Kjørte derfor firmware upgrade (i en annen maskin i IDE mode) på den før andre reinstallasjonen av Win10 uten at det så ut til å hjelpe.

 

Både før og etter firmware upgrade har jeg kjørt følgende:

                SFC /SCANNOW
                DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth
                DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Den har funnet feil hver gang noe som er litt deprimerende med tanke å at firmware upgrade er gjort. Forhåpentligvis holder den seg greit nå etter siste runde men jeg skal følge med på det. En annen merkelig ting er at Win10 ikke gjenkjenner at bios står til ACHI. intel RST raporterer at alle diskene står i SATA mode og at DVD står i ACHI mode. Alt i bios står til ACHI, også før installasjoner (alltid stått slik).
Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Disse nøklene fungerer utmerket til å oppgradere gratis til Win10. Og er det lenge siden du brukte de fire lisensene sist, så er det null stress å bruke alle 8 nå. Jeg har en lang liste med slike lisenser som jeg brukte den gang, men ikke har vært i bruk på noen år, og de lar seg fint aktivere på ny hardware osv uten på måtte ringe inn eller noe.

Så det tilbudet den gangen var jo virkelig bra, all ære til han som informerte om det her ;)

 

 

Det er en liten stund siden jeg brukte dem ja. Den ene ble oppgradert til Win 8 for 250 kr den gangen de hadde det tilbudet, så den er nå blitt til en Win 10 lisens uten problemer. 

Men jeg sliter med å få verifisert nøklene på denne siden om jeg ønsker å få tak på et Win 7 iso på lovlig måte fra Microsoft. Prøv gjerne selv med en gammel Win 7 nøkkel fra MSDNAA (eller hva det nå het). https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows7

Lenke til kommentar

Det er en liten stund siden jeg brukte dem ja. Den ene ble oppgradert til Win 8 for 250 kr den gangen de hadde det tilbudet, så den er nå blitt til en Win 10 lisens uten problemer. 

Men jeg sliter med å få verifisert nøklene på denne siden om jeg ønsker å få tak på et Win 7 iso på lovlig måte fra Microsoft. Prøv gjerne selv med en gammel Win 7 nøkkel fra MSDNAA (eller hva det nå het). https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows7

 

 

Den siden er ment for Retail versjoner og det er ikke MSDNAA lisensene. Du kan laste ned .iso filene til Win7 herfra:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1537902

Der har jeg kun fjernet ei.cfg filen, slik at man får et valg under installasjonen om hvilken versjon man vil installere. Man velger da selvsagt den versjonen man har nøkkel til, om ikke får man ikke aktivert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

:

Bra verktøy du linket, men får ikke så veldig mye ut av det per nå, mulig jeg bruker det feil.

 

"Crash/caused by adress" er alltid (4 siste BSODs):

ntoskrnl.exe+14e240

 

Bug Check Code er alltid:

0x00000133

 

Adress in Stack varierer noe:

- 2 ganger blank

-  ntoskrnl.exe+166e7a, ntoskrnl.exe+166e20

 

 

Har prøvd det meste jeg finner av tips på dette.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg vært 100% sikker på at all maskinvare du har helt ned til chipset og 3. part kontrollere på hovedkortet har gode drivere/bios/firmware for Win10. Veldig mye av drivere er fortsatt buggy og jeg har vel kun hatt 1 installasjon (på en laptop) av mange som ikke sliter med drivere, BSODS ol. til nå.

 

Jeg kommer ikke til å vurdere oppgradering på hovedmaskinen hjemme før nærmere jul. Veldig mange går også tilbake til 7ern eller 8ern etter å ha slitt mye med drivere til Win10. Og som sier, dette er i grunn ikke OSet sitt skyld da det er maskinvareleverandørenes ansvar å levere gode drivere men det hjelper lite og det er nok i noe grad en miks også ift. hvordan drivere og OS fungerer sammen.

 

Ergo trenger dette litt tid på å modne. Vær hvertfall sikker på at du har tid til å drive å reinstallere i hytt og pine, ta backup av alle data da du kan ende opp med å scrache harddisker om du vil tilbake etc. Sørg for å hente og nøkler til det gamle OSet før du begynner.

Lenke til kommentar

Jeg installerte for 2 dager siden, tok en upgrade og beholdt alle programmer. Det gikk så smertefritt at jeg ble litt overrasket. Har brukt PC'n så og si konstant siden lørdag (minus nettene)

 

Det føles mere som jeg bare har byttet skin på hele windows. Alt fungerer som før, og noen ganger bedre (enkelte spill hadde rare artifacts som de ikke har lengre). Desktop ser helt likt ut også. Jeg er super fornøyd med å gå fra Win7 - 10.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

 

Det er en liten stund siden jeg brukte dem ja. Den ene ble oppgradert til Win 8 for 250 kr den gangen de hadde det tilbudet, så den er nå blitt til en Win 10 lisens uten problemer. 

Men jeg sliter med å få verifisert nøklene på denne siden om jeg ønsker å få tak på et Win 7 iso på lovlig måte fra Microsoft. Prøv gjerne selv med en gammel Win 7 nøkkel fra MSDNAA (eller hva det nå het). https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows7

 

 

Den siden er ment for Retail versjoner og det er ikke MSDNAA lisensene. Du kan laste ned .iso filene til Win7 herfra:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1537902

Der har jeg kun fjernet ei.cfg filen, slik at man får et valg under installasjonen om hvilken versjon man vil installere. Man velger da selvsagt den versjonen man har nøkkel til, om ikke får man ikke aktivert.

 

 

Takker. Støtter den engelsk også? Er ingen fan av fornorsket Windows. 

Lenke til kommentar

Kan bytte språk innad i W10 når som helst. Jeg gjorde det. Det er under språkinstillinger. Kan laste ned språkpakker for alle mulige språk og bruke det som windows-språk (ikke bare tastatur). Veldig kjekk funksjon. Etter en reboot var alt på engelsk og norsk keyboard.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg støtte på et stort aktiverings-problem da jeg skiftet harddisk, Dette innlegget er mer som en advarsel enn hva jeg kan gjøre med problemet.

 

Først innstallerte jeg Windows 10 inne fra genuin Windows 7 = aktivert Windows 10.

Tok så en ren innstallasjon på en ny harddisk = aktivert Windows 10

Så kjørte jeg gjenoppretting av Windows 10 = produktnøkkel sperret.

 

Helt ulogisk, spør du meg. Den gamle harddisken tok jeg i bruk som backup-disk, så no more Windows 7 på den.

Ringte Microsoft, skulle visst ha lyvt og sagt at den gamle var kaputt. Fikk beskjed om å installere Windows 7 og så gå videre med Windows 10. Lykkeligvis hvis hadde jeg laget en recovery usb-pinne md HP sitt eget program. Ulykkeligvis fungerer ikke denne.

 

Lenke til kommentar

Hvor mye plass trenger jeg på C: for oppgradering fra Win7 - Win10? Har bare 10GB ledig.

Det er vel Windows.old som kan skape problemer for deg. Selv om du velger installasjonen som sletter alle programmer og personlige filer, vil Windows.old fremdeles inneholde alt av programmer du har fra Windows 7. Velger du å beholde alt får du to fulle Windows-installasjoner på harddisken.

 

Ta og sjekk hvor mye plass Windows 7 mappa og Programfiler og Programfiler (x86) opptar. Vurder om du kan av-installer noen programmer før du oppgraderer, og flytte personlige filer over på en minnepinne. Windows.old forsvinner av seg selv etter 30 dager, men du kan selv fjerne den før den tid. Husk å bruke "Diskopprydding" til dette, velg "rydd opp i systemfiler".

Lenke til kommentar

Har nå klonet oset over til en ny disk.

Gikk fra en 1TB HD til en 2TB HD , lese og skrivehastigheten på den "eldre" disken hadde begynt å falle en del , var nede i 50MB/S som er et godt tegn på at det er på tide å bytte den ut.

 

Ikke noe problem med å gjøre dette i det hele tatt så lenge du har en Pro utgave antar jeg (noe jeg har enda siden jeg fikk pro etter at jeg hadde en 8.1 pro utgave). Det sies at det er mer vrient med SSD , kan være at jeg tester dette også i fremtiden.

Lenke til kommentar

Har nå klonet oset over til en ny disk.

Gikk fra en 1TB HD til en 2TB HD , lese og skrivehastigheten på den "eldre" disken hadde begynt å falle en del , var nede i 50MB/S som er et godt tegn på at det er på tide å bytte den ut.

 

Ikke noe problem med å gjøre dette i det hele tatt så lenge du har en Pro utgave antar jeg (noe jeg har enda siden jeg fikk pro etter at jeg hadde en 8.1 pro utgave). Det sies at det er mer vrient med SSD , kan være at jeg tester dette også i fremtiden.

Hvem sier at det er mere vrient med ssd? Hadde det vært floppy, så hadde jeg skjønt det :p
Lenke til kommentar

 

Har nå klonet oset over til en ny disk.

Gikk fra en 1TB HD til en 2TB HD , lese og skrivehastigheten på den "eldre" disken hadde begynt å falle en del , var nede i 50MB/S som er et godt tegn på at det er på tide å bytte den ut.

 

Ikke noe problem med å gjøre dette i det hele tatt så lenge du har en Pro utgave antar jeg (noe jeg har enda siden jeg fikk pro etter at jeg hadde en 8.1 pro utgave). Det sies at det er mer vrient med SSD , kan være at jeg tester dette også i fremtiden.

Hvem sier at det er mere vrient med ssd? Hadde det vært floppy, så hadde jeg skjønt det :p

 

 

Går på aktivering om du ikke har fått det med deg enda...

Er ikke like enkelt når aktiveringen din av Windows blir plutselig slått av og man må kontakte Ms.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...