Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Ville bare varsle om et mulig problem med nVidia-driveroppdatering.

Dette er på Win7, men all fornuft tilsier at dette kanskje er Win10 sin skyld, selv om problemet har smittet til min PC. Obs, kun en PC, så kanskje det ikke berører andre enn meg. Jeg tenker at kanskje nVidia har oppdateringshastverk med Windows 10, og at de derfor koder dårligere kode.

 

Microsoft Essentials gikk i vrangstrupen ved driveroppdatering fra nVidia på Win7.

 

 

Items detected on your PC require further analysis. By Sending the files listed below, you help Microsoft analysts determine whether these items are malicious.

 

 

Dilemmaet er at MSE har gått i vranglås med (Not Responding) for denne dialogboksen. Det i seg selv taler svært negativt for MSE som et sikkerhetsprodukt. Burde ikke MS sitt eget sikkerhetsprogramvare kjøre nærmest i Ring 0, med dertil eleverte privilegier om fulle ressursfriheter på CPU med mere???

Har lite innsikt i hva MSE har av privilegier, så det siste der må tas for hva det er, min frustrasjon.

 

Filen som MSE klikker i vinkel på er en del av oppdateringsrutinen til nVidia, som jeg selv har manuellt startet opp:

 

 

C:\Users\VMadmin\AppData\Local\Temp\NVIDIA\DisplayDriver\GeForceGameReadyDriv.....

 

 

Forsøkte MS online support. Fikk initiert en samtale om problemet, og alt de gadd involvere seg var å anbefale avinnstallering av MSE på min Win7, og reinstallere. Tilbød dem en teamviewer-aktig (eller tilsvarende software) tilnærming, dersom de syntes det var spennende for å komme til bunns i ting. Det takket de nei til.

 

Min hardware på aktuell maskin:

nVidia 550 Ti

Core2Duo

8 Gig RAM

Win7

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ny Windows 10 Preview Build (#10565) er ute, og denne gangen har de introdusert en ny vri for aktivering:

 

If you install this build of the Windows 10 Insider Preview on a PC and it doesn’t automatically activate, you can enter the product key from Windows 7, Windows 8 or Windows 8.1 used to activate the prior Windows version on the same device to activate Windows 10 by going to Settings > Update & security > Activation and selecting Change Product Key. If you do a clean install of Windows 10 by booting off the media, you can also enter the product key from prior Windows versions on qualifying devices during setup. 

 

Antar det er flere som tenker "for lite, for sent!" når de leser dette. (I hvert fall "for sent".)

 

Les mer på Windows-bloggen: http://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/10/12/announcing-windows-10-insider-preview-build-10565/

Lenke til kommentar

Jeg har en laptop med snurredisk og Win7.

Jeg vil oppgradere til SSD og Win10, men har forstått det slik at rekkefølgen er viktig. Man kan ikke endre maskinvare (som bytte fra mekanisk disk til ssd) etter at win10 er installert.

Jeg har forberedt meg på å installere Win7 på SSD, og så oppgradere til Win10.

 

Betyr dette at jeg slipper omveien?

Gode nyheter for meg i så fall.

 

Edit typo

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor du drar inn Win 8 i saken. Du har en snurredisk med Win 7 aktivert. Den kan du beholde eller gjøre hva du vil med.

 

Såfremt du har Win 7-dvden og nøkkel, så er det bare å ta ut snurredisken, sette inn SSD, ta vanlig install og aktivering, og så oppgradere til Win 10. Er ikke vanskeligere enn det. :)

Lenke til kommentar

Ikke for sent for nye installasjoner?

Du kan vel ikke bruke det til å installere Win10 build 10240 - som er nyeste "release" build -, kun build 10565 (og antageligvis builds som kommer senere).

 

Vi får håpe at det snart kommer en oppdatert "release build" (altså ikke Preview) som støtter dette nye aktiveringsopplegget.

(Det er mulig at det er det "Threshold 2" er. Folk har snakket om Oktober 2015 for det.)

Lenke til kommentar

Betyr dette at jeg slipper omveien?

 

Bare hvis du installerer build 10565 - som altså er en Preview build.

Da vil du få vannmerke på skjermen og alt som følger med det å bruke en Preview build.

Hvis du sier at du ikke vil være med på  Preview-kjøret mer, så kan du vel gå tilbake til forrige release build, men hvordan dette skjer på en PC som aldri har hatt noe release build (10240) installert, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

En ny Windows 10 Preview Build (#10565) er ute, og denne gangen har de introdusert en ny vri for aktivering:

 

If you install this build of the Windows 10 Insider Preview on a PC and it doesn’t automatically activate, you can enter the product key from Windows 7, Windows 8 or Windows 8.1 used to activate the prior Windows version on the same device to activate Windows 10 by going to Settings > Update & security > Activation and selecting Change Product Key. If you do a clean install of Windows 10 by booting off the media, you can also enter the product key from prior Windows versions on qualifying devices during setup. 

 

Antar det er flere som tenker "for lite, for sent!" når de leser dette. (I hvert fall "for sent".)

 

Les mer på Windows-bloggen: http://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/10/12/announcing-windows-10-insider-preview-build-10565/

Er det slik at hvis jeg har en RTM av Win10 Pro installert så kan jeg melde meg på Insider programmet og så få disse preview buildsene så lenge jeg ønsker men sette en strek også når jeg ønsker? Min RTM er ustabil og ønsker derfor å se om jeg kan komme noe videre med dette.

 

Kan man senere gå ut av "insider" og ha en fullverdig men mer oppdatert RTM som så ikke patches før man får patcher om ikke ligger i din build? Eller må man da fortsette og evt. ta en reinstall for å komme til RTM+hotfixes igjen?

 

Tanken er at jeg gjerne blir med en stund men at jeg kan gå ut og så eks. installere SP1 for RTM når den kommer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

 

Er det slik at hvis jeg har en RTM av Win10 Pro installert så kan jeg melde meg på Insider programmet og så få disse preview buildsene så lenge jeg ønsker men sette en strek også når jeg ønsker? Min RTM er ustabil og ønsker derfor å se om jeg kan komme noe videre med dette.

 

Kan man senere gå ut av "insider" og ha en fullverdig men mer oppdatert RTM som så ikke patches før man får patcher om ikke ligger i din build? Eller må man da fortsette og evt. ta en reinstall for å komme til RTM+hotfixes igjen?

 

Tanken er at jeg gjerne blir med en stund men at jeg kan gå ut og så eks. installere SP1 for RTM når den kommer.

 

 

Ja, i Updates & Security, hvis du klikker på Advanced Options (ens.), så kommer du til en side der du nederst kan velge "Get Preview Builds" (ens.).

 

Du kan gå ut av Preview-opplegget når du vil, men jeg er ikke sikker på hva du da ender opp med. Enten så blir du stående med den Preview-builden du har - men du får ingen nye builds-, eller så må du gå tilbake til forrige "Release build" (10240) på en eller annen måte. Jeg har ikke prøvd dette selv og heller ikke undersøkt så mye rundt det.

 

Jeg kjører Preview på en PC som jeg ikke bruker til noe annet enn å følge litt med på det som skjer. (Jeg kjørte Win8/8.1 på den i flere år også, uten å bli fristet til å installere Win8/8.1 på noen andre PC'er...)

 

Det kommer stadig meldinger om at SW jeg bruker på min Win7 hoved-PC nå har blitt oppdatert og tilpasset for Win10, så jeg tenker at det kan være like greit å holde an med å ta steget fullt ut over til Win10. Det er ennå lenge til 29. juli 2016.

(Jeg kjører Win10 uten problemer på en laptop, men den funket fint med Win7 også.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers greit å vite at årsaken til min BSOD (på siste maskinen) mest sannsynlig var storage driveren som jeg har mistenkt siden start. Hadde ikke noe valg og måtte bruke driveren for å få installert Win10, men i etterkant er det mulig å bytte til MS sin og har nå gjort det inntil problemet er løst. Dette oppsto selv om jeg lastet ned en sertifisert driver for Win10 og benyttet som F6-driver under installasjonen.
 

Some Windows 10 users have been reporting that they occasionally receive a DPC_WATCHDOG_VIOLATION Blue Screen, with a Bug Check code of 0x00000133, when working on their computer.
Apparently, this issue occurs because the iastor.sys driver, is not compatible with Windows 10. Microsoft is aware of this problem and is currently investigating ways to solve this issue, by preventing the driver from being migrated when upgrading to Windows 10.
 
Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nytt bygg tilgjengelig og nå kan du aktivere en fersk installasjon av Windows 10 med Windows 7, 8 og 8.1 nøkkel uten å måtte oppgradere http://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/10/12/announcing-windows-10-insider-preview-build-10565/

Fersk og fersk ...

 

Det er fortsatt snakk om oppgradering til Windows 10 på en PC der man før har hatt Windows 7/8 installert.

 

Slik jeg tolker blogteksten må altså produktnøkkelen til Windows 7/8 ha vært brukt på denne PC'en tidligere, og Windows må ha vært aktivert. Og av det følger at du ikke kan bruke en ubrukt produktnøkkel du har liggende til å aktivere Windows 10 på en ny/nybygget PC.

 

Om det faktisk foregår en sjekk mot Microsofts aktiveringsservere for å finne ut om produktnøkkelen faktisk har vært brukt på denne PC'en før - det aner jeg ikke. Noen kommer sikkert til å teste dette, og så gjenstår det å se hva som funker - og om dette blir videreført i Windows 10 eller om det bare blir et blaff for denne build'en.

Lenke til kommentar

Problemet med at Teamspeak ikke ville maksimere seg og kun ligge minimert ble borte etter siste reinnstallasjon (nummer 6 siden win 10 oppgradering)men nå har problemet dukket opp på qget som er ett kontroll program for qnap NAS bokser når jeg høyreklikker så får jeg ikke opp boksen for exit heller for å starte det på nytt (selv ikke å velge programmet på alt+tab).

Muligens det har skjedd noe under en oppgradering/patch så vurderer å ta en clean innstall.

 

.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...