Gå til innhold

Den hyggelige tråden om spill som hobby.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de som vil fly en Hercules finnes det en gratis mod for DCS som gir deg en C130J Super Hercules å fly, helt klart en av de bedre moddene der ute. 
Eneste store flyet man kan få i spillet, eneste flybare 4 motors fly i spillet.
Her kan man startet flyet som man ville gjøre med det ekte flyet. Det er ikke 100% enda men er vel fremdeles mer realistisk i oppførsel og kompleksitet enn det meste man får i MSFS
 

 

Lenke til kommentar

unknown.png

Noe av det mer nerdete jeg har gjort i min spill karriere, spilte og gjennom alle spillene som Vanguard bare for å gjøre livet mitt litt vanskeligere :p. Fin og litt bittersøt følelse når rulleteksta i Mass Effect 3 rullet nedover skjermen, Mass Effect trilogien har vært en spill serie som har betyd mye for meg helt siden jeg litt tilfeldig plukket opp det første til Xbox 360 tilbake i slutten av 2007 rett før jul, på billigsalg hos en lokal elkjøp butikk fordi de hadde bestilt inn alt for mange kopier med ett uhell. Siden den gang har spillene blitt rundet utallige ganger, steam kan melde om 767 timer spille tid på mass effect 1 , 1007 timer hos mass effect 2 og origin melder 503 timed med Mass Effect 3. Og nå det siste halvåret kan jeg tildele 200 timer brukt i Mass Effect Legendary Edition. Nå som jeg har rundet alle spillene igjen på Insanity tenker jeg det er på tide å legge Mass Effect spillene på hyllen for en stund, og ha ett magert håp om at BioWare denne gangen kanskje klarer å lage et godt Mass Effect spill igjen som kan bygge mer på dette fantastiske universet. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Husker jeg var utrolig imponert over det universet de hadde skapt når jeg spilte Mass Effect tilbake i Xbox 360 tiden. Story var også godt laget og drev det hele framover, selv om det var mye repetisjon i oppdragene. Spesielt musikken løftet et allerede godt spill til nye høyder.

Har vurdert å shoppe Legendary Edition til tross for at jeg har 2,5 uspilte titler på 360 (pluss en Mclassic upscaler), og nr.2 liggende på PC.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

Husker jeg var ultrolig imponert over det universet de hadde skapt når jeg spilte Mass Effect tilbake i Xbox 360 tiden. Story var også godt laget og drev det hele framover, selv om det var mye repetisjon i oppdragene. Spesielt musikken løftet et allerede godt spill til nye høyder.

Har vurdert å shoppe Legendary Edition til tross for at jeg har 2,5 uspilte titler på 360 (pluss en Mclassic upscaler), og nr.2 liggende på PC.

Legendary edition har en del QoL fikser samt et betydelig grafisk løft for mass effect 1, bare det gjør den pakken det nesten verdt det for meg, oppgraderingene for ME2 og ME3 er litt mer begrenset da spillene i seg selv ser bra ut, men du får all DLC innebakt i en pakke, som er ganske fint siden spesielt for ME2 er det på PC etter BioWare Social Network ble stengt blitt klin umulig å få tak i de med mindre du har Origin utgaven. 

Ellers gjor jeg et lite dypdykk i arkivet å en tur på memory lane og fant et bilde fra når jeg kjøpte Mass Effect 1 og prisen de tok for det. Mobilkameraene var ikke de beste i 2007 så dere for tåle den noe labre kvaliteten :p 

post-97753-1216737019.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Absolutt en fin pris for en helt ny AAA til Xbox 360.

For min del var vel det beste kjøpet til X360 ID sitt RAGE (3-disc) som de solgte brukt på GameStop for 19 kr, riktig nok ikke så veldig ferskt når jeg kjøpte det, mest på impuls fordi jeg husket en bra video-omtale av det. Det hadde jo grafikk som var ca dobbelt så bra som alt annet av FPS på den tiden, og det fungerte fint på konsoll. På PC var det derimot litt krise med drivere som ikke var kompatible ved release. Spesielt om man hadde AMD/ATI GPU.

 

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Heatblur sier de skal komme med en F4 I løpet av året. Det skal også komme en A6 fra heatblur, samt at noen andre lager F8, og man har allerde A4 modden, Hercules mod. Chinnock mod. Samt offisiell Huey. Og på Vietnamesisk side har vi allerde MiG19 og MiG21 så der mangler vi bare MiG17 så har vietnamesere sitt flyvåpen.

Så innen et år kanskje mangler vi bare et Vietnam kart så vil DCS blir det ultimate Vietnam war flight sim.

Lenke til kommentar

Når det kommer til spill generelt, er det noe man kan gjør når et spill rett og slett er dårlig optimalisert, og man får lav FPS selv om hardwaren er langt over både minimums- og de anbefalte systemkravene?

Spesifikt (og dette blir veldig teknisk), er det noen som kjapt kan forklare meg eksakt hva som skjer på dette skjermbildet utifra informasjonen fra Rivatuner? Framtimes er et relativt nytt begrep for meg, så jeg har ikke greie på hva en "god" frametime egentlig skal være.

Spillet er The Riftbreaker, og skjermbildet viser et ekstremt tilfelle av "slow motion" (som allerede er et kjent problem - problemet kommer late game, uansett). Har spurt flere ganger på Steam Forums hva problemet skyldes og om det er noe jeg kan gjøre (å endre grafikkinnstillingene gjør ingenting) uten å få noen respons.

_Extreme_lag_.jpg

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Oj. Dette er nok en bug. Frame-time bør ligge på rundt 16 ms normalt sett. Kan være at du får swapping av minne fordi det oppstår en minnelekkasje eller at koden kjører seg "fast". Det er ganske ekstremt når spillet blir som en powerpoint-presentasjon slik som bildet ditt viser.

Skjer dette alltid på samme stedet uavhengig av hvor lenge du har hatt det kjørende ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (54 minutter siden):

Oj. Dette er nok en bug. Frame-time bør ligge på rundt 16 ms normalt sett. Kan være at du får swapping av minne fordi det oppstår en minnelekkasje eller at koden kjører seg "fast". Det er ganske ekstremt når spillet blir en som en powerpoint-presentasjon slik som bildet ditt viser.

Skjer dette alltid på samme stedet uavhengig av hvor lenge du har hatt det kjørende ?

Det er noe som skjer gradvis over tid - på bildet over har jeg fremprovosert et "worst case scenario" ved å spawne flere 1000 minions på en gang i en attack wave via developer console. Det er et RNG event i spillet, men da med bare noen 100 minions som kommer oppdelt i mindre grupper.

Man styrer en figur top-down, som man kan gå rundt med, gjøre oppdrag og bygge bygninger via HUD-en. Jeg har låst opp kamera-zoom'en og gitt meg selv heli-cam med å redigere config-filen (hvilket gir flere objekter på skjermen samtidig, som igjen gjør ting verre ytelsesmessig), så "løsningen" er å zoome så langt ned man kommer - men da ser man nesten ingenting, navigering blir nærmest umulig og basebyggingen blir mye mer knotete. Og selv da er det ikke ting helt smooth.

Spillet er oppdelt i flere kart, og hvert kart starter helt fint i begynnelsen. Og så går det tregere og tregere desto lenger tid jeg befinner meg på det samme kartet, med bygging av en base, forsvarstårn osv. Desto flere objekter det er totalt på kartet (bygninger eller minions), desto tregere går ting. Og hele poenget med spillet er basebygging, med stadig flere tårn. Spillet er definert som et "hack'n slash tower defense".

Og problemet går ikke bort, uansett - en restart av spillet var det første jeg prøvde, men det gjorde ingen forskjell. Prøvde å redusere oppløsningen (spillet har en resolution scaling-funksjon), men selv på 50 % (og alt ser kornete ut), så er problemet der, helt upåvirket.

Min tanke har vært et VRAM problem, men spillet vil jo ikke bruke mer VRAM (spillet ligger på rundt 7-8 GB VRAM etterhvert - et nytt kart starter på rundt 4-5 GB), selv om jeg har mer å gå på (RTX 3080 10 GB). Det skulle vært artig å prøvd med et RTX 3090, bare for å se om 24 GB VRAM ville gjort ting bedre.

En annen løsning er å ikke bygge så mange forsvarstårn - altså ikke gjøre det som spillet går ut på. Man kan oppgradere tårnene kun 3 ganger, så det klassiske Tower Defense konseptet "quality over quantity" slutter fort å gjelde.

Hva jeg ikke har prøvd ennå er å selge alle tårnene, rettogslett å tømme kartet for objekter, for å se om det gjør noen forskjell når problemet først har oppstått.

https://www.gog.com/game/the_riftbreaker

EDIT:
Driver å gjør noen tester nå, bare ved å gå rundt på forskjellige kart (ingen minion waves).

På et nytt kart, med bare noen få bygninger (default zoom):
~90 FPS / 10-17 ms

På et nytt kart, med bare noen få bygninger (max zoom):
~90 FPS / 10-17 ms

På hovedbasekartet (default zoom):
~50 FPS / 10-17 ms

På hovedbasekartet (max zoom):
~30 FPS / ~20-70 ms

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Virker litt som grunndesignet ikke er laget for den mengden elementer som er i aksjon slik du bruker det ?

8 GB VRAM burde være nok når andre spill klarer seg med ganske lite i forhold til hvor komplekse dem er.

Det jeg reagerer på er at spillet tar opp temmelig mye vanlig RAM. På meg virker det som det er litt dårlig designet / lite optimalisert.

Virker som det er gjort en simpel jobb hvor man har alt til enhver tid i minnet og at en ikke har tenkt på effektive minnestrukturer / GPU-bruk.

Har du mulighet til å velge noe annet som har ca det du liker av gameplay / features.

Lenke til kommentar
vidor skrev (31 minutter siden):

Det jeg reagerer på er at spillet tar opp temmelig mye vanlig RAM. På meg virker det som det er litt dårlig designet / lite optimalisert.

Har du mulighet til å velge noe annet som har ca det du liker av gameplay / features.

Mener du her om jeg har mulighet til å finne meg en annet tilsvarende spill? Jeg skulle gjerne det, men som en kronisk "turtle" (defensiv) spiller, så er The Riftbreaker som konsept omtrent alt jeg har drømt om i et spill! ❤️
Jeg har sett liknende spill, , f.eks. Warcraft 3 mod kartet Elemental TD eller StarCraft Bunker Defense, men dette er det eneste som også har noenlunde moderne grafikk.

Selv om grafikken er det siste jeg ser etter - jeg vil godt gameplay, god musikk og / eller stemmeskuespill, en god story, og god grafikk. I den rekkefølgen. Får jeg bare godt gameplay, så er det også nok for meg - resten er bare bonuser. Riftbreaker har omtrent alt (storyen er ganske tynn, men det er bagatell knapt verdt å nevne).

At spillet bruker mye systemminne / vanlig RAM gjør meg ingenting - der har jeg 64 GB å ta av. Om noe, så skulle jeg ønske at spillene puttet mest mulig i RAM-en - la prosessoren gjøre jobben med å pakke ut komprimerte arkiver med en gang, og putt alt i minnet for minst mulig ventetid / loading times.

Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly skrev (5 minutter siden):

Du er nok CPU begrenset med så mange enheter på skjermen samtidig, da hjelper det ikke å skru ned grafikkinnstillingene. 20 GB allokert er mye uavhengig av hvor mye RAM du har så det kan være noe minnelekkasje ute og går her.

Fikk du testet om minnebruken går ned til normalt når du selger tårnene?

Har ikke testet noe mer utover FPS / frametime numrene over. Prøver å grinde 50 / 50 i Cyberpunk 2077 før jeg skal møte Jackie utenfor All-Foods. ^^

Men hvis jeg hadde vært CPU-begrenset, hvorfor står CPU-bruken på kun 15-35 %? Dette endrer seg ikke uansett hva som skjer i Riftbreaker. Cyberpunk 2077 derimot bruker ~85 % på alle kjernene (i9 10900K @ 5,00 GHz all-core).

Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly skrev (20 minutter siden):

Det kan være at AI / flokking i Riftbreaker er lite eller ikke parallellisert.

Du snakker om kjerneallokering? At enkelte CPU-oppgaver kun blir utført av et begrenset antall kjerner?

Tilsvarende hvordan AI / forgjengere i Cyberpunk er kun håndtert av et par kjerner, og at derfor kan hakke i bystrøk hvis kjernene ikke er raske nok? Det er mulig, det er som sagt svært lite teknisk informasjon å få fra utviklerne selv på Steam, hvor de faktisk holder til.

De snakker stort sett bare om mods der - at spillet støtter moddemiljøet er bare positivt, men faktiske problemer blir det gjort lite med.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly skrev (2 minutter siden):

Ja, du kan være CPU begrenset selv om total CPU bruk er lav. Ser ut som at det er en del som har problemer med dette spillet, så gjetter det er en kombinasjon av dårlig optimalisering og bugs.

Dårlig optimalisering er hva jeg har holdt en knapp på hele tiden. Spørsmålet, som desverre ingen av utviklerne bryr seg med å svare på (og som også grunnen til at jeg nå har bedt om heving av kjøpet hos GoG), er om jeg kan gjøre noe med det på klientsiden f.eks. ved å "brute-force"-løse problemet med å overklokke CPU / GPU, eller om jeg bare pent må vente til spillkoden er bedre skrevet.

Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly skrev (På 30.1.2022 den 10.51):

Du er nok CPU begrenset med så mange enheter på skjermen samtidig, da hjelper det ikke å skru ned grafikkinnstillingene. 20 GB allokert er mye uavhengig av hvor mye RAM du har så det kan være noe minnelekkasje ute og går her.

Fikk du testet om minnebruken går ned til normalt når du selger tårnene?

...Prøvde å selge noen tårn idag. Når man har brukt mange timer på å bygge det hele så er det lite artig å bruke like mange timer på å selge alt fordi man har maks 20 FPS.
Og jeg som sluttet å spille på konsoll og gikk over til PC fordi jeg ville ha mer enn 30 FPS. :yucky:

Hadde en avtale i morges, så jeg kom bare et stykke. Det var ingen forskjell å merke på de tårnene jeg fikk fjernet (var rundt 4600 tårn totalt på kartet). Tok også med Task Manager på bildet. Har faktisk ikke sjekket før om det er noen CPU-kjerner som er makset ut (det ville isåfall veldig fort forklare om det er kjerneallokering som er problemet). Men alle kjernene / trådene ligger på akkurat det samme hele tiden - rundt 40 % i bruk.

Altså 60 % CPU ytelse tilsynelatende fortsatt på bordet. :shrug:

_PowerPoint.jpg

Men da må jeg spørre igjen: er det virkelig ingenting jeg kan gjøre med problemet? Jeg må bare pent vente til utviklerne tar tak i saken?

Som sagt, dette er så ergelig når man nærmest har funnet drømmespillet.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...