Gå til innhold

Den hyggelige tråden om spill som hobby.


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å begynne på Halo-serien, men er usikker på om det er noe for meg. Jeg liker best RPGs og er i utgangspunktet ikke interessert i FPS-spill. Spesielt ikke de som er fast-paced med mye action og lite "pusterom".

Men jeg elsker Mass Effect-serien! Ikke bare historien og verden, men også kampene. Såpass at jeg spiller mye ME3 Multiplayer. Kjøpte meg EA abonnement bare for å kunne spille ME3 Mulitplayer igjen. 

Hvordan er Halo å spille?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tabris skrev (1 minutt siden):

Jeg vurderer å begynne på Halo-serien, men er usikker på om det er noe for meg. Jeg liker best RPGs og er i utgangspunktet ikke interessert i FPS-spill. Spesielt ikke de som er fast-paced med mye action og lite "pusterom".

Men jeg elsker Mass Effect-serien! Ikke bare historien og verden, men også kampene. Såpass at jeg spiller mye ME3 Multiplayer. Kjøpte meg EA abonnement bare for å kunne spille ME3 Mulitplayer igjen. 

Hvordan er Halo å spille?

Jeg liker litt i Halo-spillene det faktisk er mulig å utforske, til en viss grad (og større grad i Halo Infinite) og man får litt pusterom innimellom, når det kommer til filmsekvenser, dialog mens du vaser rundt på brettet og slikt, og når du er i kjøretøy og slikt.
Mens andre FPSer føler jeg er "bang bang, løp og skyt" spill, med bare litt dialog underveis.
Derfor er jeg en av de få som aldri helt har likt Doom spillene (unntatt Doom 3).

Halo spillene har litt samme måten å fortelle historie på som Mass Effect, bare uten dialoghjul og valg.
Beklager hvis mine få opplevelser av Halo-spillene er helt på bærtur i forhold til de som er nærmest vokst opp på dem fra første Xbox'en evt Halo 1 på PC :) 

Er vel egentlig bare Halo og Sniper Elite-spillene de FPS'ene jeg har kommet meg litt skikkelig "inn" i. Hvis det ikke har vært med venner på Counter Strike og sånt, som jeg egentlig har funnet ut ikke er noe for meg.

Merk: Jeg har ikke akkurat mye erfaring med Halo spillene, og noen ganger er det greit å gå over til spillsjanger man ikke har så veldig stort forhold til, utfordre seg litt og gå utenom 
komfort sonen. Slik jeg fant ut at jeg liker slike spill som Genshin Impact, Tower of Fantasy, Xenoblade Chronicles 2, Tales of Arise.

Har egentlig vært mest "foret" på typiske vestlige rollespill, spesielt fra spillutviklere jeg hadde et forhold til fra før. F.eks KOTOR, Mass Effect, The Elder Scrolls-spillene, Diablo, Warcraft 3 og WoW.

Jeg var også fast bestemt på at de racing spillene jeg likte var kun Need for Speed og Gran Turismo. Til jeg kjøpte meg Xbox One S og prøvde Forza Motorsport 6 og Forza Horizon 3

 

Lenke til kommentar
Sarcoex skrev (14 minutter siden):

Jeg liker litt i Halo-spillene det faktisk er mulig å utforske, til en viss grad (og større grad i Halo Infinite) og man får litt pusterom innimellom, når det kommer til filmsekvenser, dialog mens du vaser rundt på brettet og slikt, og når du er i kjøretøy og slikt.
Mens andre FPSer føler jeg er "bang bang, løp og skyt" spill, med bare litt dialog underveis.
Derfor er jeg en av de få som aldri helt har likt Doom spillene (unntatt Doom 3).

Halo spillene har litt samme måten å fortelle historie på som Mass Effect, bare uten dialoghjul og valg.
Beklager hvis mine få opplevelser av Halo-spillene er helt på bærtur i forhold til de som er nærmest vokst opp på dem fra første Xbox'en evt Halo 1 på PC :) 

Er vel egentlig bare Halo og Sniper Elite-spillene de FPS'ene jeg har kommet meg litt skikkelig "inn" i. Hvis det ikke har vært med venner på Counter Strike og sånt, som jeg egentlig har funnet ut ikke er noe for meg.

Merk: Jeg har ikke akkurat mye erfaring med Halo spillene, og noen ganger er det greit å gå over til spillsjanger man ikke har så veldig stort forhold til, utfordre seg litt og gå utenom 
komfort sonen. Slik jeg fant ut at jeg liker slike spill som Genshin Impact, Tower of Fantasy, Xenoblade Chronicles 2, Tales of Arise.

Har egentlig vært mest "foret" på typiske vestlige rollespill, spesielt fra spillutviklere jeg hadde et forhold til fra før. F.eks KOTOR, Mass Effect, The Elder Scrolls-spillene, Diablo, Warcraft 3 og WoW.

Jeg var også fast bestemt på at de racing spillene jeg likte var kun Need for Speed og Gran Turismo. Til jeg kjøpte meg Xbox One S og prøvde Forza Motorsport 6 og Forza Horizon 3

 

Takk for svar! Er det noen rekkefølge jeg bør spille dem i? Er det en kronologisk historie gjennom de ulike spillene?

Lenke til kommentar
Tabris skrev (3 timer siden):

Takk for svar! Er det noen rekkefølge jeg bør spille dem i? Er det en kronologisk historie gjennom de ulike spillene?

Det veit jeg ikke for å være ærlig. Bare spilte dem i rekkefølgen dem dukka på i Masterchief Collection jeg hadde via Game Pass PC. Tror selveste historien starter med Halo: Reach, selv om det ikke er det første spillet i serien. :) 

 

Har for så vidt lagt meg en regel når det kommer til pengebruk i typiske F2P spill: kr 5/time spilt i spillet. F.eks: 100t = kr 500 (maks selvsagt).

 

Siden noen PS3->PS5 spill kommer på PC, og et par som har kommet allerede. Så er det ikke så veldig hast for meg med PS5 enda. 
Har allerede Horizon Zero Dawn på GOG, og skal skaffe meg Marvel’s Spider-Man Remastered, UNCHARTED™: Legacy of Thieves Collection, Final Fantasy VII: Remake og The Last of Us: Remake (når den en gang kommer). :new_woot:

 

Endret av Sarcoex
Lenke til kommentar

Ukrainske piloter trener på A-10 Warthog med VR briller og DCS.

Noe også amerikanske piloter også gjør, som et lettere og billigere alternativ/supplement til fulle millioner av dollar simulatorer.

A10 i DCS har fått kontinuerlig oppdateringer siden den kom ut i 2011, inkludert en "expansion " som legger alle de mest moderne våpene og utstyr. Som laser guidede raketter. Og en hjelm som lar deg mer eller mindre se igjennom fly kroppen. Det er sett på som det mest komplekse og mest komplette flyet i DCS. 

 

https://www.thedrive.com/the-war-zone/ukrainian-fighter-pilots-are-training-on-diy-a-10-warthog-simulators

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har fått testet ut den lekkede Goldeneye 007 remasteren til Xbox 360, og det var en overraskende morsom affære. Tilsynelatende nesten helt ferdig utviklet, men pga. rettigheter mellom Nintendo, Microsoft og filmselskapet kom det aldri ut. Nå sist skal det være krigen i Ukraina som har gjort at det på nytt har blitt utsatt.

Det er en ganske god remaster hvor man har beholdt det meste som før, men selvsagt med høyere oppløsning, forbedrede textures og standard twin stick kontroll.

Må si spillet holder seg overraskende bra til å være utgitt første gang 25.08.1997. Dette var godt over ett år før Half-Life og halvår før Quake II. Det er så mange overraskende detaljer til å være i skytespillenes barndom: Skyt en person i armen og han tar seg for armen, man kan snike seg innpå (dette var en god stund før Thief og MGS) og var vel en av de aller første spillene til å ha med sniper rifle og headshots. Jeg oppdaget en tanks og tenkte, man kan vel ikke kjøre den, men joda, her er det meste interaktivt. Jeg tror også det var spillet som startet trenden med å krype inn i ventilasjonsanlegg.

Om jeg skal sette fingeren på noe må det være kontrollen som selv om den har blitt oppgradert føles veldig utdatert sammenlignet med moderne spill.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tabris skrev (På 17.8.2022 den 7.39):

Jeg vurderer å begynne på Halo-serien, men er usikker på om det er noe for meg. Jeg liker best RPGs og er i utgangspunktet ikke interessert i FPS-spill. Spesielt ikke de som er fast-paced med mye action og lite "pusterom".

Men jeg elsker Mass Effect-serien! Ikke bare historien og verden, men også kampene. Såpass at jeg spiller mye ME3 Multiplayer. Kjøpte meg EA abonnement bare for å kunne spille ME3 Mulitplayer igjen. 

Hvordan er Halo å spille?

Ja det er en rekkefølge på hvordan du burde spille halo spillene, historien er kronologisk, men noen av de senere spillene tar sted før det første spillet. For å være ærlig så er jeg usikker på hvordan de bør spilles. Finner det sikkert lett ved å google.

Selv er jeg ingen fan av serien og har prøvd å starte på de flere ganger, men kommer aldri gjennom det første, går lei alt for fort. Men prøver likevel å tvinge meg gjennom det første nå, for å se om serien blir bedre. Jeg liker musikken og estetikken og til dels historien tror jeg. Men synes bare ikke det er særlig gøy. Men likevel har jeg det litt morro til tider nå, så kanskje jeg klarer det denne gangen. 

Lenke til kommentar

Spiller mye Warhammer 3 om dagen, for 2 dager siden så kom den svært etterlengtede Imortal Empires "gratis dlc" til spillet, som slår sammen verdenskartet fra warhammer 1,2 og 3 til et super gigantisk kart hvor man kan spille som alle faksjonene fra alle 3 spillene. Men bare om man eier alle 3 spillene. Det er den mest komplette gigantiske total war opplevelsen noen sinne og tror faktisk ikke vi kommer til å se noe lignende igjen i total war.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
GrinderX9 skrev (14 minutter siden):

Ja det er en rekkefølge på hvordan du burde spille halo spillene, historien er kronologisk, men noen av de senere spillene tar sted før det første spillet. For å være ærlig så er jeg usikker på hvordan de bør spilles. Finner det sikkert lett ved å google.

Selv er jeg ingen fan av serien og har prøvd å starte på de flere ganger, men kommer aldri gjennom det første, går lei alt for fort. Men prøver likevel å tvinge meg gjennom det første nå, for å se om serien blir bedre. Jeg liker musikken og estetikken og til dels historien tror jeg. Men synes bare ikke det er særlig gøy. Men likevel har jeg det litt morro til tider nå, så kanskje jeg klarer det denne gangen. 

Jeg begynte på Halo: Reach. Synes det er litt ensidig. Jeg ser ikke noe historie enda, løper bare fra sted til sted og skyter aliens. Men måtte ta en pause for jeg ble kvalm av kamerabevegelsene.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, GrinderX9 said:

Spiller mye Warhammer 3 om dagen, for 2 dager siden så kom den svært etterlengtede Imortal Empires "gratis dlc" til spillet, som slår sammen verdenskartet fra warhammer 1,2 og 3 til et super gigantisk kart hvor man kan spille som alle faksjonene fra alle 3 spillene. Men bare om man eier alle 3 spillene. Det er den mest komplette gigantiske total war opplevelsen noen sinne og tror faktisk ikke vi kommer til å se noe lignende igjen i total war.

Jeg er veldig glad på veiene av de som liker warhammer/fantasi RTS. ser ut som Warhammer blir CA sitt magnum opus. Bare synd vi som vil ha historiske spill og vi som har støttet CA gjennom 20 år ikke får en dritt.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

DCS forsetter å koste meg penger.

Etter 3090 og 32 gig ekstra ram. Måtte jeg nå investere i en ny M2.

Sist jeg gjorde større oppgradering av PC nå 3 og et halvt år siden. Kjøpte jeg en M2, back then var de ganske dyre. Så jeg kjøpte en beskjeden 512gb brikke.

Den har jeg brukt til Windows og spill.  Men jeg har en 11 år gammel HDD til å lagre video og bilder.

Men DCS blir bare større og større.

Til slutt måtte jeg av installere flere kart bare for å ha litt reserve å gå på.

Men nå gikk det ikke lenger, var lei av å måtte gå inn å avinstallere og installere kart når jeg ville bruke de, og med nyheter om 2 nye kart på horisonten. Ble de en 1TB M2.

Nå har jeg installert DCS på den nye M2en og den tar per i dag 432gig. Det er med alle kart gitt ut så langt og 70% av modulene. Jeg mangler et Russisk ww2 fly. Et par tidlige MiGs, sovjet/russer helikoptere, en Yak-52, et fransk helikopter og de franske jagerflyene. Resten har jeg. Miste kartene er type 15gig, de 2 største er over 80gig. Og de 2 neste kartene blir nok også type 80gig. Så da er vi godt over 500gig når de kommer ut.

Lenke til kommentar

Er 5 timer inne i Horizon Zero Dawn nå. Det er et friskt pust etter at Far Cry serien føles dødt. Det siste manglet sjel og personlighet (smakløst). Og er det eneste spillet siden Far cry 3 som jeg ikke har rundet.

Horizon er virkelig inne på noe her. Ser frem til å spille videre og finne ut mer av dette universet.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Thor. said:

Er 5 timer inne i Horizon Zero Dawn nå.

Hvis du har mulighet til det bør du tidlig planlegge å skaffe deg Shield Weaver armor.

https://www.gamesradar.com/how-to-get-horizon-zero-dawns-secret-armor-that-makes-aloy-almost-invincible/

Stedene du finner power cells du trenger for dette følger de andre oppdragene du gjør så det er ikke så enkelt å fikse om man ikke planlegger litt.

Lenke til kommentar

Spiller igjennom Cyberpunk igjen. Prøver å ikke få den samme slutten jeg fikk sist. Skal også prøve litt på en av romanse greiene. :) 

Spoiler

Sist gang kom jeg til en romstasjon og kunne laste opp "hodet/sjelen" til en Internett sky, får å leve "evig". Akkurat som Johnny Silverhand i sin tid, bare at han bare var på den "shard'en" du skulle stjele på starten og puttet inn i ditt eget hode.

 

Lenke til kommentar

Et ikke VR spill for en gangs skyld.

Det er 2.5 år siden sist jeg spilte RDR2, har hatt lyst flere ganger å installere det på nytt. Men lite plass har gjort at jeg har ikke giddet. Men nå med 2TB m2. Spillet har vel også fått optimaliseringer siden sist.(er ikke sikker men tror ikke det hadde DLSS sist jeg spilte det) 

Og ikke minst siden sist jeg spilte det har jeg overklokket CPU fra 3.2 til 5ghz.

Gått fra 16 gig ram til 64 og gått fra 2080ti/OC til 3090 så var spent. 

Med min 1440p skjerm kan jeg kjøre alt på max med DLSS på quality og ga 75ish FPS(60 stabilt med vsync)

Det ser veldig bra ut.

 

Lurer på 2 ting.

1 en mod som fjerner "kill confirmation " du vet når cross hair blir rødt når du kværker noen?

Og 2. Noen gode grafikk mods?

Lenke til kommentar
Sarcoex skrev (På 27.8.2022 den 18.53):

Spiller igjennom Cyberpunk igjen. Prøver å ikke få den samme slutten jeg fikk sist. Skal også prøve litt på en av romanse greiene. :)

Spiller du som mannlig eller kvinnelig V? Hvert kjønn har 2 romance options i løpet av spillet.
Judy is bae. ❤️

Og det kommer dårlig frem (jeg har ihvertfall ikke sett det nevnt i noen patch notes), men fra patch 1.5 så får man et fast travel point hos vedkommende kun hvis man har en kurtise(?) med dem. Men fast travel punktet kommer fortsatt opp på kartet, man kan bare ikke bruke det.

Beste slutt:

Spoiler

Spill som kvinnelig V. ..."Befriend" Judy. På slutten av spillet, ring til Judy for å ta farvel. Når Johnny spør om hva man vil gjøre (kontakte Arasaka, Rogue eller Panam), IKKE VELG NOEN TING! Sett heller på en kopp te og vent ca. 5 minutter.

 

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (16 timer siden):

Spiller du som mannlig eller kvinnelig V? Hvert kjønn har 2 romance options i løpet av spillet.
Judy is bae. ❤️

Og det kommer dårlig frem (jeg har ihvertfall ikke sett det nevnt i noen patch notes), men fra patch 1.5 så får man et fast travel point hos vedkommende kun hvis man har en kurtise(?) med dem. Men fast travel punktet kommer fortsatt opp på kartet, man kan bare ikke bruke det.

Beste slutt:

  Vis skjult innhold

Spill som kvinnelig V. ..."Befriend" Judy. På slutten av spillet, ring til Judy for å ta farvel. Når Johnny spør om hva man vil gjøre (kontakte Arasaka, Rogue eller Panam), IKKE VELG NOEN TING! Sett heller på en kopp te og vent ca. 5 minutter.

 

Spilte som kvinnelig V denne gangen. Ble Judy, da hun er like nerdete som meg i RL. ^^

Spoiler

Interessant slutt å bare vente 5 minutter. :) 

Denne gangen valgte jeg å gå som Johnny med Rogue og angripe/infiltrere Arasaka HQ. RIP Rogue. Valgte som Johnny å krysse over sammen med Alt inn i Cyberpsace. Ganske kul slutt egentlig; endte opp som "Night City Legend" :D 

Skal starte en ny gjennomspilling straks, men som mannlig V. Basert på en del kulere versjon av meg selv. Blir å fokusere på Cool og Reflexes (Stealth build).

Den jeg fullførte i går var fokusert på Technical Ability (Crafting) og Intelligence (Quickhacking) :) 

Cyberpunk begynner å bli som ett av de spillene jeg har jevnlige gjennomspillinger av. ^^


Edit:
Å skru av Maskinvare GPU-planlegging så stabiliserte FPSen seg i Cyberpunk, ikke så mange framedrops lenger :) High (ikke RT eller Motion Blur) i 2560x1440. (RTX 3070ti, Ryzen R7 3700x, 16 GB 3200 Mhz).

Endret av Sarcoex
Lenke til kommentar
Sarcoex skrev (1 time siden):

Skal starte en ny gjennomspilling straks, men som mannlig V. Basert på en del kulere versjon av meg selv. Blir å fokusere på Cool og Reflexes (Stealth build).

Den jeg fullførte i går var fokusert på Technical Ability (Crafting) og Intelligence (Quickhacking) :) 

Cyberpunk begynner å bli som ett av de spillene jeg har jevnlige gjennomspillinger av. ^^

Er vanskelig å være kul med de klesplaggene man får tidlig i spillet. :p
Mannlig V - da kan du "velge" mellom Panam og...Terry.

Jeg ser du kjører character builds som helt annerledes fra mine.

Jeg har alltid gjort builds basert på lifepath (med noen variasjoner), f.eks.
- Body / Cool / Reflexes hvis jeg går Street Kid (Street Brawler / Cold Blood / Handguns).
- Intelligence / Reflexes / Technical Ability hvis jeg går Corpo (Quickhacking / Assault / Engineering).
- Technical Ability / Reflexes / Body hvis jeg går Nomad (Crafting / Handguns / Athletics).

Har prøvd alle lifepaths og jeg synes Street Kid har den beste introen, og Nomad de beste "bonusene" (hovedsaklig den skjulte bilen, unik for Nomad...med mindre man bruker en developer kode via konsollen).

Er selv på 4. gjennomspilling nå. :cool:
Har gjort "secret ending", nomad ending (med Panam) og tatt imot tilbudet til Arasaka.

Nomad ending var gøy, med mye action, men det var også en god del bugs med den. Spiller på patch 1.5 hotfix 1.

Spiller vekslende mellom 2560x1440 og 7680x1440 (RTX 3080, Intel i9 10900K, 64 GB 3200 MHz). High settings, med DLSS og raytracing avslått (ser helt ærlig liten forskjell med / uten RT).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...