Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal ikke uttale meg om hva du trenger for ditt ingeniørstudie, og har ingen problemer med at du ønsker en god laptop :) Men:

Sansynligheten for at du trenger et "monster" av en laptop til ingeniørstudie er minimal/ikke-eksisterende. Jeg er selv i ferd med å avslutte skolegang ved HiST (Kjemiingeniør) og vi har ingen (null) behov for laptop. Det eneste folkene har laptop til er når de skal sjekke 'book i pausene eller ha oppe en PP presentasjon, eller tilsvarende undervisningsunderlag. Jeg har ikke hatt med meg laptop en gang på skolen disse årene. Det jeg har trengt er ark, blyant og en Casio :)

 

Beklager off-topic. Ville bare nevne det.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt, men det er ikke slik at CAD kjører dårlig på en Core i5 Haswell prosessor. Jeg synes fremdeles det blir for ekstremt å betale 8000 kroner ekstra for det som i den stasjonære verden ville bli ansett som en mild CPU-oppgradering. Eller QHD+ for den saks skyld. Om en først har betalt 8000 ekstra for en så liten oppgradering, kan en like gjerne betale 8000 kroner mer for de mest ekstreme Intel-variantene som heller ikke gir noen enorm ytelsesforskjell. Hvor skal grensen gå for å tilfredstille kravene til et simpel universistetsstudent? For min del mener jeg ikke at den går ved i5 vs i7 skillet, da det finnes mange rimeligere maskiner med i7, men at den så absolutt i høyeste grad går når en er villig til å betale nesten et femsifret beløp for å få med seg i7. Da har en et nokså usunt forhold til pengebruk og burde avgitt et lite besøk hos de som står vanskeligstilt i samfunnet og sett hva verdi penger faktisk har. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Det handler ikke om å få i7, men quad core. Og QHD skjerm. Det blir byggingeniør på meg, så kommer bort i CAD osv, derfor vil jeg ha quad. God skjerm er en smakssak, men orker ikke dårlige skjermer.

 

Jeg skjønner at dere synes det er mye å kjøpe pc for 16k når man skal studere, men jeg har jobbet i 7 år, fagbrev i 5 og fast jobb i 3 år. Jeg har ikke brukt noe penger på hardware på 2 pr nesten, og dette blir min siste gave til meg selv før jeg blir fattig igjen.

 

Hvis PCen lever i 4 år og ikke gir meg irritasjoner over for lite ram, dårlig skjerm/batteri eller CPU er det verdt hver krone for meg. Jeg er en entusiast, noe min stasjonære reflekterer, og derfor kikker jeg på pc ifra øverste hylle. Kompromiss er ikke noe jeg liker innen PCer ;-)

 

Setter stor pris på engasjementet her, men ikke argumenter mot meg som om jeg ikke vet hva jeg kjøper, og at jeg kan få mye av det samme til halv pris, det er jeg klar over.

Lenke til kommentar

Neida, Taake89, jeg kritiserer deg ikke for å ikke vite hva du går inn i. Du virker å ha god kjennskap til PC-komponenter. Jeg stiller bare spørsmåltegn til at du er villig til å betale så mye, for så lite ekstra.

 

Hva med Asus N56JR til under 8000 kroner? Core i7, GTX 760M, 12GB RAM, fantastisk god 1080p skjerm og bra batteritid i sin ytelsesklasse? Eller MSI GE60 til 9000 kroner, der du attpåtil kan ha to 2.5" harddisker, en HDD og en SSD, og bruker Maxwell-arkitektur på skjermkort? Sleng inn en 500GB SSD til 1800 kroner, og du kan vel ikke klage? Isåfall betaler du 5-8.000 kroner ekstra for å oppgradere fra en glimrende 1080p IPS til QHD på en 15 tommer bærbar. Det virker litt.. :wee:

Endret av Agentspoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ville heller kjøpt et skikkelig tastatur og en 28" 4k skjerm som du kan jobbe på. Mye mer behagelig å jobbe med, og langt bedre å skrive på. Usikker på hvilke laptoper som støtter 4k output dog, krever det display port? Noen som sikkert kan hjelpe meg her.

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, Taake89, jeg kritiserer deg ikke for å ikke vite hva du går inn i. Du virker å ha god kjennskap til PC-komponenter. Jeg stiller bare spørsmåltegn til at du er villig til å betale så mye, for så lite ekstra.

 

Hva med Asus N56JR til under 8000 kroner? Core i7, GTX 760M, 12GB RAM, fantastisk god 1080p skjerm og bra batteritid i sin ytelsesklasse? Eller MSI GE60 til 9000 kroner, der du attpåtil kan ha to 2.5" harddisker, en HDD og en SSD, og bruker Maxwell-arkitektur på skjermkort? Sleng inn en 500GB SSD til 1800 kroner, og du kan vel ikke klage? Isåfall betaler du 5-8.000 kroner ekstra for å oppgradere fra en glimrende 1080p IPS til QHD på en 15 tommer bærbar. Det virker litt.. :wee:

 

Begge veier merkbart mere og har MYE dårligere batteritid. Noe jeg vil unngå da jeg har lyst til å kunne leve en dag pr lading. MSI har bare opp til 4 timer, så dvs 2-3 ved bruk, asusen har 4-5 elns, og det er mye mindre enn XPS 15 sine 11 timer og testet 9 timers videoavspilling. http://www.anandtech.com/show/7838/dell-xps-15-haswell-edition-qhd-with-a-refined-design/7

 

Arkitektur på skjermkort bryr meg egentlig ikke, da jeg opprinnelig hadde tenkt til å kjøpe den billigste MBP 15 retina som ikke kjører noe annet en HD 5200.

 

Mine krav er 15", lav vekt (rundt 2kg) minst 8 GB ram, i7 haswell quadcore og lang batteritid med god skjerm. Det er ikke så lett som det høres ut =)

Lenke til kommentar

Ville heller kjøpt et skikkelig tastatur og en 28" 4k skjerm som du kan jobbe på. Mye mer behagelig å jobbe med, og langt bedre å skrive på. Usikker på hvilke laptoper som støtter 4k output dog, krever det display port? Noen som sikkert kan hjelpe meg her.

 

Hmm, det virker veldig tungvint å drasse rundt på en 28" skjerm på skolen? Jobber litt imot poenget med en lett laptop :p

 

Jeg har en stasjonær som blåser alle pcer i verden ut av vannet så og si, så trenger ikke noe ekstern skjerm elns, jeg vil ha en laptop som kan være mellombasen min mens jeg er på skolen, og da vil jeg ha en musepeker som er god, den må være kraftig nok, ha utmerket skjerm osv.

Lenke til kommentar

 

Ville heller kjøpt et skikkelig tastatur og en 28" 4k skjerm som du kan jobbe på. Mye mer behagelig å jobbe med, og langt bedre å skrive på. Usikker på hvilke laptoper som støtter 4k output dog, krever det display port? Noen som sikkert kan hjelpe meg her.

 

Hmm, det virker veldig tungvint å drasse rundt på en 28" skjerm på skolen? Jobber litt imot poenget med en lett laptop :p

 

Jeg har en stasjonær som blåser alle pcer i verden ut av vannet så og si, så trenger ikke noe ekstern skjerm elns, jeg vil ha en laptop som kan være mellombasen min mens jeg er på skolen, og da vil jeg ha en musepeker som er god, den må være kraftig nok, ha utmerket skjerm osv.

 

NIzzen ^^

Lenke til kommentar

Hvilken er det du tenker å kjøpe? Det er jo tydelig at du selv vet hva kravene dine er så go for it.

 

Først så jeg på MBP 15 retina, men siden jeg kommer til å måtte leve mye i windows, så fant jeg tilslutt en eneste maskin som kunne konkurrere skikkelig med den.

 

Maskinen jeg fant heter Dell XPS 15, og er ikke perfekt, men det nærmeste jeg har funnet hittil. http://www.anandtech.com/show/7838/dell-xps-15-haswell-edition-qhd-with-a-refined-design

Lenke til kommentar

 

Hvilken er det du tenker å kjøpe? Det er jo tydelig at du selv vet hva kravene dine er så go for it.

 

Først så jeg på MBP 15 retina, men siden jeg kommer til å måtte leve mye i windows, så fant jeg tilslutt en eneste maskin som kunne konkurrere skikkelig med den.

 

Maskinen jeg fant heter Dell XPS 15, og er ikke perfekt, men det nærmeste jeg har funnet hittil. http://www.anandtech.com/show/7838/dell-xps-15-haswell-edition-qhd-with-a-refined-design

 

Så heftig ut den. Synd den ikke har maxwell dog. 850m er veldig bra.

Lenke til kommentar

Det er greit Taake89. Jeg håper imidlertid at du har forståelse for at jeg ikke kan anbefale en slik maskin til vanlige forbrukere. Noen små kompromisser må en kunne tåle dersom en ikke ønsker å bruke en mindre formue. Om penger ikke er et tema, dømmer jeg heller ikke folk som kjøper Ferrari for den saks skyld. Det er ikke i tråd med mine egne økonomiske verdier, men har da toleranse. :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt, vet at det er ett fåtall som får bruk for en slik maskin, men det er greit å vite at den finnes.

 

Vet at man kan få samme hardware til en mye billigere penge, men da uten batteritiden og den lave vekten, noe som igjen gjør det feil å kalle en MBP 15 retina for overpriset. Det er mere ved en laptop enn bare hardwaren som finnes i den ;)

 

Dette vet du garantert du også, men det hjelper ikke hvor mye ytelse/kr man får hvis den ikke dekker hensikten bak kjøpet i første omgang^^

 

Du er utrolig dreven på å presse mest mulig ytelse, men for entusiaster så hjelper det ikke om man kan få 80% av ytelsen til 50% av prisen, når det enda ikke når målet man har satt seg =)

 

I frykt for å ha latt tråden spinne ut av sin hensikt, legger jeg diskusjonen død =)

 

Edit: For å svare på at du lurer på hvorfor jeg var villig til å betale opp mot 8000 ekstra for bitte litt bedre hardware, så er det ikke der pengene blir brukt, men på lav vekt, ekstremt bra skjerm og lang batteritid som gjør at dette blir dyrt =)

Endret av Taake89
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter hvert som jeg har blitt litt flinkere til 3D-modellering, har det blitt kjekkere å tegne konsepter. :)

 

MiniConcept_zps6c498e2a.png

MiniFractal_zpsbdeef034.png

 

Som dere ser, har jeg latt meg fascinere av konseptet mini gamer. Kort fortalt er dette bygget sentrert rundt et MSI Radeon R9 270X Mini. Det er 17 cm i lengden, akkurat som mini-ITX formatet for hovedkort.

 

MSI-Mini-ITX-series.jpg

 

Dette kombineres med en Noctua NH-L12 kjøler, som ser noenlunde slik ut på et mini-ITX hovedkort.

 

114128-noctua-nh-l12.png

 

Det er lagt opp til to separate rom, der det nederste er reservert til strømforsyningen (ATX-størrelse). I praksis er det ikke sikkert at det er rom for en ATX PSU, ettersom det kun er 3cm å gå på til kabler. Eventuelt måtte det vært en SFX PSU, med 7 cm klarering. Da hadde bygget også blitt 2cm lavere enn skissert.

 

Det er 17cm vifter både i tak og i fronten. I ettertanke er det kun øverste rom som bør kjøles, så det hadde kanskje vært mer passende å inkludert en 14cm vifte i front. Er litt usikker på om vifta i topp i det hele tatt spiller en stor rolle, når det allerede er en vifte et par cm lenger ned festet på CPU-kjøleren som peker i samme retning. De som kan litt termodynamikk kunne kanskje svart her. :p Forøvrig:

 

Dimensjoner (HxWxD): 22,5 x 17 x 21,25 cm

 

Eksempel:

MSI Radeon R9 270X Mini

Intel Core i5 4670K

Noctua NH-L12

Kingston Hyper X 1600MHz 8GB

Samsung 840 EVO 256GB

Silverstone ST45SF-G 450W

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...