Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når en ser på valg av prosessor i forhold til pris, må en også vurdere kostnaden av hovedkortet. Intel Core i3 4130 koster 900 kroner, og rimeligste hovedkort av samme standard er MSI H87M-G43 til 650 kroner. Det gir en prisforskjell på cirka 300 kroner. Både Intel og AMD sin stock kjøler støyer en del, og bør med fordel byttes ut. En gevinst for AMD er at prosessoren kan overklokkes, mens i3-serien til Intel er låst. Derfor vil AMD både score høyere på single thread og multi thread-ytelse tilslutt, og yte bedre i dagens og spesielt fremtidens spill. Dette til en lavere pris, lavere støynivå og med et bedre utrustet hovedkort. :)

 

Lenke til kommentar

Det er klart, men da igjen må en se på tilfellet at Intel Core i3 4130 for 300 kroner mer bare tilbyr 4% bedre ytelse i spill når begge kjører på standard frekvens. Alle byggene i denne tråden er satt opp med en tredjeparts stillegående kjøler. Støynivå alene hadde vært en diskutabel grunn til å forsvare investeringen. Når det kombineres med overklokking og en solid økning i ytelse, er saken imidlertid klar og står til gevinst. Jeg anbefaler i5 4670K over i5 4690 av samme grunn, nemlig fordi at den har et overklokkingspotensiale. Dette er PCer som en person skal bygge selv, og da gir det lite mening at vedkommende ikke også kan sette seg inn i overklokking som en enkel prosess ved siden av byggingen. :wee:

Lenke til kommentar

Hvilke bærbare synes folk her inne er best? :)

 

Budsjett:

  1. Jeg liker Multicom Xishan W550S til 4795 kroner. Legg til mSATA Samsung SSD til 1200 kroner og OS til 800 kroner, og du har en komplett 15,6" modell for alle som ikke driver med spilling. Full HD IPS, stort batteri og relativt lav vekt til under 7000 kroner.
  2. Asus F550LN (5990,-) virker tilsvarende å være en flott maskin for de som prioriterer litt spilling i hverdagen. Har ikke SSD eller stort batteri, men 1920x1080 skjerm og et Maxwell-basert nVIDIA skjermkort er på plass.

Entusiast:

  1. Samsung ATIV Book 9 Style (10 000,-) tar portabilitet til nye høyder, og er etter min mening en slags ultrabook killer. Samme høyde som MacBook Air 13, bare 4,9 cm bredere og 2,3 cm dypere. Det er en marginal forskjell når vi snakker om størrelseshoppet fra 13,3 til 15,6" widescreen.
  2. MSI GE70 2PC er noe så sjeldent som en rimelig 17,3" spill-bærbar med fornuftig dimensjonering. Til under 10 000 kroner får en rask GTX 850M grafikk, i7-prosessor og et ganske tiltalende ytre på bare 3 kg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken grunnmodell tenker du på? Den med 1920x1080 skjerm til 11,500 kroner eller varianten med GT 750M grafikk og QHD+ oppløsning til 14 000?

 

Jeg personlig synes at Hardware.no burde tatt en samletest på:

 

13-tommer ultrabooks: Samsung ATIV Book 9 Plus vs Asus ZenBook UX302LG vs MacBook Air 13

 

Hybrider: Dell XPS 12 ULT vs Sony Vaio Duo vs Lenovo Yoga 2

 

15-tommer budsjett: Asus F550LN vs Lenovo Z50 vs Multicom Xishan W550S

 

15-tommer entusiast: Dell XPS 15 vs MBP 15r vs Samsung ATIV Book 9 Styles

 

Gamer: Asus G750JM vs MSI GE70 2PE

Lenke til kommentar

Hva slags behov er det egentlig som skal tilfredstilles med noe såpass heftig? ^^ GT 750M er jo ikke et særlig kraftig skjermkort. Til sammenligning får du nesten to stk MSI GE70 med GTX 860M til samme pris. QHD+ gir klart et noe skarpere bilde, men lider en virkelig en så stor nød per nå med full HD på 15,6-tommere? Og hva skal en egentlig med 512GB SSD, når nok det meste data lagret på den ville vært "hvilende" data, video, musikk osv. som like godt kan ligge på en HDD? Når en attpåtil må ha alt dette i en bærbar, er det åpenlyst at det blir svært dyrt. Og svært, svært lite verdi for pengene.

 

Eneste målgruppen for den slags PC jeg kan forestille meg, er profesjonelle som har kontoret med seg verden rundt. En marginal gruppe, med andre ord. :tease:

Lenke til kommentar

På papiret ser den enormt lovende ut. :green: Eneste med Multicom er at du aldri vet om maskinen bråker som et jetfly, eller ikke. Hadde de priset maskinene deres et par hundre høyere og fått innstallert et supergodt kjølesystem, lydsystem osv. så tror jeg faktisk Multicom hadde vært blant markedslederne i Norge.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Skal begynne på ingeniørstudier, og vil ha en pc som kan brukes til div programmer, vil ha flott skjerm og SSD, lett og god batteritid.

 

750m er bonus, og pcen jeg så på først var MBP 15 retina. Men når jeg kan få 512 SSD, 16 GB ram og 750m til prisen av 8 GB ram, 256 SSD og ikke noe skjermkort så syntes jeg det var en god deal.

 

Hjelper ikke at jeg er entusiast med min stasjonære (som knuser alle laptops uansett) så vil ha en laptop jeg kan leve med lenge.

Lenke til kommentar

Da sammenligner du med MacBook Pro 15 Retina vil jeg anta? Joda, det er i og for seg greit. Apple tar seg grovt overbetalt for enhver oppgradering. Imidlertid kan du finne modeller med 256GB SSD helt ned til 8000 kroner som vist i linken ovenfor. Da blir perspektivet et annet, og en må spørre seg selv om hvorvidt det faktisk er nødvendig på en ingeniørutdannelse å ha 512GB SSD og i7 quad core.

 

Hva er det som gjør at det er akseptabelt å bruke såpass mye penger på oppgraderingen fra i5 til i7, mens å gå fra i7 4700HQ til f. eks. i7 4950HQ ikke er verdt det? Det kan ikke være sånn at en bare må ha det beste uansett, uavhengig av pris. ^^

Lenke til kommentar

Nei, dessverre. Clevo har forbindelser til en del amerikansksolgte merker som Schenker, Eurocom og AVADirect, og det er mye navngiving som høres veldig likt ut med Multicom sine modeller. Jeg tør imidletid ikke å anta at det er snakk om helt identiske modeller. Hardware.no er vel et av mediene i Norge som har anledning til å teste slike PCer, men det virker å være nokså lav arbeidsmoral blant skribentene med tanke på frekvensen av tester. :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, dessverre. Clevo har forbindelser til en del amerikansksolgte merker som Schenker, Eurocom og AVADirect, og det er mye navngiving som høres veldig likt ut med Multicom sine modeller. Jeg tør imidletid ikke å anta at det er snakk om helt identiske modeller. Hardware.no er vel et av mediene i Norge som har anledning til å teste slike PCer, men det virker å være nokså lav arbeidsmoral blant skribentene med tanke på frekvensen av tester. :(

Skal vi starte vår egen konkurrent til hardware.no som gjør grundig arbeid bak artiklene, uten sensasjonalistiske titler, og tester produktene skikkelig og hører på eventuell feedback fra brukerne?

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde lett tatt deg opp på den der! Å fått teste nye produkter ville vært en stimulus som langt overgikk noe annet. Jeg hadde frivillig inngått ekstra lange arbeidsdager for å få dekket mest mulig. Er i grunn veldig trist at en ikke får fulgt opp drømmene sine når det ikke finnes noe økonomisk grunnlag for det. Kanskje er det nettopp der noe av bitterheten mot HW stammer i fra, nemlig at de har slik en drømmejobb, men ikke benytter seg av den 100% slik jeg vet mange på forumet ville gjort om de fikk muligheten. :hm:

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finn en pc med quad core Intel, ssd, god batteritid, lett og god skjerm til godt under 15k, så skal jeg bli imponert!

 

Sannheten er at skal du ha de kravene der så er det den prisklassen man kommer i.

 

Selvfølgelig MÅ jeg ikke ha over 1080p, men jeg har råd så ville teste.

 

Forskjellen på i5 og i7 på laptops er st alle i5 er dual core.

 

Jeg kan klare meg med en laptop til 4k også, men hvor mye frustrasjon vil den gi meg?

 

Jeg må ikke ha det beste uansett pris, derfor så jeg på den billigste mbp 25 retinaen og ikke toppmodellen :-)

Lenke til kommentar

Tenkte du på noe slikt? PgUp nevnte også en modell fra Multicom ovenfor som er god på alle områdene, bare mangler quad core. Men mener du virkelig at det er verdt å betalte 8000 ekstra kroner for en oppgradert bærbar prosessor? Er det ikke da mer gunstig å for eksempel ha en portabel bærbar og en kraftig stasjonær til totalt samme prisen? :)

 

Edit: Hvor mye frustrasjon en i5-prosessor vil gi deg, vet jeg ikke. De folkene jeg kjenner som studerer ingeniør på NTNU av ulik spesialisering, lar seg ikke hemme særlig av å ha to generasjoner gamle PCer uten quad core.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Er bare full HD på den, men selvfølgelig hadde den fungert den og.

 

Jeg har en 3930k overklokket til 4.7 GHz og 2x 7970 klokket til 1180 elns core og alt er kjølt ned med custom loop.

 

Jeg vet at jeg kan klare meg med billigere laptop, men jeg ville ha den ultimate skolepcen. Det som driver prisen opp er skjermkravet jeg satte (over full hd), noe jeg het at jeg ikke må ha, men jeg har veldig lyst på. Lav vekt, god batteritid og CPU er noe jeg trenger derimot, og derfor ble det vanskelig å finne noe, for de aller fleste lette PCer med god skjerm er ultrabooks som har for dårlig CPU etter min smak.

 

Så vidt jeg har skjønt så har man stort sett tilgang på datalab med "gode" stasjonære, men jeg hadde ett håp om å ikke måtte gå dit hver gang jeg skal drive med noe litt tyngre oppgaver, og en pc som irriterer meg orker jeg ikke, og som du ser på min stasjonære så er jeg kresen :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...