Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Prøv selv. Ta en PC med 16 eller 32 GM minne og gjør alt over 4 GB utilgjengelig. Last så WoW, besøk en by, kø opp for raid fider finder, ta litt arena, bg, dungeons osv, alt fra forskjellige områder.Gjør det slikat man må tilbake til byen og laste hundrevis av teksturer mellom hver instance-økt. Lukk spillet på nytt og gjenta. så Se for deg en daglig rutine.

Så starter du PC-en på nytt med alt minnet tilgjengelig minne og gjør samme prosessen.

 

WoW trekker litt på årene så det vil gå bedre der med mindre minne enn i siste generasjon rollespill.

Skulle så gjerne, men spiller dessverre ikke MMO. Forstår egentlig knapt ordlyden av de forskjellige begrepene du nevner. :tease: Men bare for sikkerhets skyld, er det slik at disse faktorene må akkumuleres for at det skal være en forskjell? Og siden du først har anledningen, kan du ikke gjøre eksperimentet med 4GB og rapportere tilbake hvordan det egentlig føles på systemet ditt? Siden du nevnte kompisen din med 512MB RAM, er det sikkert nærstående å tenke at du ikke har prøvd 4GB selv, ettersom det ville vært langt mer relevant å nevne i forhold til bygget vårt. :)

 

Blizzard anbefaler også i utgangspunktet 4GB for WoW, med 2GB som minimum. For XP er det 1GB som minimum, og 2GB anbefalt. Windows 8.1 bruker egentlig ikke så mye mer minne enn XP. Så jeg vil tro at siden produsentene ikke bare synes det er greit med en slik mengde minne, men til og med anbefaler det, så vil personer som legger seg på et strengt budsjett også synes det.

 

Jeg er likevel litt interessert i eksperimentet ditt, og oppfordrer til en gjennomgang! :) Ta gjerne også å ikke bare finn worst-case scenarios, men hva en normalt gjør i spillet. Det føler jeg vi får mest ut av.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, jeg synes iallefall det er flott at du stiller deg positivt til en mid-end komponent, BadCat! :grin:

Med unntak av PSU og kjøling/vifter/kabinett har jeg ikke vært negativ til rimelige komponenter. En i3 til 900 gjør omtrent like god nytte som en i7 EXTREME til 8k dersom ytelsen er tilstrekkelig og man ikke trenger flere kjerner eller ytelsesskaleringen i forbindelse med grafikk. Har man 90 minimum FPS omed et GTX 770 og akseptabelt støynivå på kjølingen og trenger 60 er det like dugelig som et GTX 780 Ti.

 

Jeg ønsker feks et påkostet hovedkort medWi-Fi, BT og lydkort med gaming-funksjonalitet integrert av praktiske årsaker, ikke fordi hovedkortet må være high-end.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

I windows med bare nettleser oppe bruker jeg 5.5 GB RAM, og har vært oppe i 11 GB ram mens jeg har spilt bf4.

 

Jeg kjører dog opptil 30+ faner i chrome, og har 16 GB ram.

 

VIss du avslutter alt annet når du skal spille BF4, se hvor mye minnebruk det er da :)

 

Men BF4 elsker nå minne uansett da ;)

Lenke til kommentar

Jeg er likevel litt interessert i eksperimentet ditt, og oppfordrer til en gjennomgang! :) Ta gjerne også å ikke bare finn worst-case scenarios, men hva en normalt gjør i spillet. Det føler jeg vi får mest ut av.

Jeg har ikke hatt tid til WoW i hele år. For første gang på mange år har jeg ikke 5x active subscriptions.

 

Det er vanlig å stadig bytte område, hvis man ikke har rikelig minne må noe frigjøres for å laste nytt innhold. Hvis man så skal bruke den frigjorte dataen senere har man da kastet bort tid selv om frameraten var god mellom lasting.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

4gbVS8GBgamingbench.PNG

 

BF3 klarer seg tydeligvis enormt bra med 4GB iallefall! Vet ikke om det er en enorm forskjell her og fra BF4. Men det kan du kanskje teste for oss, om du gidder? Ta ut slik at det bare er 4GB i systemet, kjøre FPS test, og så sette inn 16GB igjen. Selvsagt ikke kjøre bakgrunnsapplikasjoner.

Lenke til kommentar

Spillopplevelse er mer enn FPS. Spill virker med mindre minne, men det går med ekstra tid til å laste tidligere spilte maps på nytt.

 

Hvis læreren gir de samme oppgavene på nytt sier man "Nei takk, det er allerede utført." Det samme gjelder lasting i spill. Det heter minne ikke sant, det bør være kapasitet til å holde på mer data enn det brettet som spilles der og da.

 

Bruker du samme ostehøvel om igjen eller kjøper du ny for hver gang du kjøper ost?

 

Hvis 4 GB minne er nok fordi man har like høy framerate mellom lasting bør man forsøke på nytt. Man må ikke tilfeldigvis på WC hver gang det laster sitter, men sitter der og stirrer på en treg progress-bar.

 

Dersom noen sier at de ikke sløser penger på sukkervann, ferdig-lunsj, taxi, drinker på byen til 5x verdien osv og fremdeles ikke har råd til 8 GB minne skal jeg gå med på at det "funker" med 4 GB systemminne, andre bør minst ha 8 GB.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Du har fortsatt ikke svart meg på omfanget av problemet. Hvor mye skal til for at 4GB overgår grensen for hva som kan lagres inn i hurtigminntet når en vanlig person spiller WoW? Hvor mye ekstra tid er det snakk om når dette en gang skjer, når minnet må dra SSDen til hjelp?

Lenke til kommentar

Data-folderen i WoW er 25 GB. 5 segmenter basert på spillet + 4 utvidelser. La oss si 20-30% aktiv bruk til enhver tid. Da snakker vi 5-7.5 GB. Altså bør man ha 8 GB minne hvis man tar utgangspunkt i caching av 20% av innholdet, ca 5 GB.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Nei, vet du hva.. :laugh: Så du regner altså med at du skal dekke 20% av hele innholdet til World of Warcraft i fastminnet, for å få ok flyt? Jeg forstår meg ikke på tallet ditt. Altså vil du si at caching av 15% av innholdet er helt uutholdelig, mens 20% visstnok går helt fint.

 

At du videre foreslår å bruke minst 20 000 kroner på prosessor, og minst 16 000 kroner for minnet.., nei jeg stopper bare der. :grin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kun til noen som spiller 5 klienter 100 timer eller mer per uke. Det funker på en 4-kjerne med 8 GB minne, dog med enkelte ergelser.

 

Det går raskt med 20% til byer, dungeons, raid, battleground, arena, og de nyeste uteområdene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

 

I windows med bare nettleser oppe bruker jeg 5.5 GB RAM, og har vært oppe i 11 GB ram mens jeg har spilt bf4.

 

Jeg kjører dog opptil 30+ faner i chrome, og har 16 GB ram.

 

VIss du avslutter alt annet når du skal spille BF4, se hvor mye minnebruk det er da :)

 

Men BF4 elsker nå minne uansett da ;)

 

 

Det er ikke ett alternativ når man kjører så mange faner da det tar for lang tid å åpne nettleseren.

Har SSD, så får det ikke mye raskere.

Lenke til kommentar

Takk Marius, I'll be happy to be your compadre. :grin2:

 

BadCat, prøver litt samme metode som før. Har du eksempler på når en PC bruker mer enn 4GB minne under normal bruk?

 

291MB er bruken av minne i Windows 8 i idle med minimal anbefalt minnemengde innstallert, 1GB.

Min IDLE minnebruk:

Dette er IDLE, men noen få programmer ligger det som regel rundt 8-10GB, og 14GB med de fleste spill ;)

 

uZY3J.png

 

 

 

PS. 212 Evo er utrolig til prisen, stille er den også, men PWM kontroll, eller på 5V

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

^ "Your normal is my extreme" kan vi nok enes om. Jeg tror ikke at BadCat på langt nær representerer Ola Nordmann når det kommer til data. Heller den ene prosenten. :wee:

 

Takk Marius, I'll be happy to be your compadre. :grin2:

BadCat, prøver litt samme metode som før. Har du eksempler på når en PC bruker mer enn 4GB minne under normal bruk?

291MB er bruken av minne i Windows 8 i idle med minimal anbefalt minnemengde innstallert, 1GB.

Min IDLE minnebruk:
Dette er IDLE, men noen få programmer ligger det som regel rundt 8-10GB, og 14GB med de fleste spill ;)

~ Snip



PS. 212 Evo er utrolig til prisen, stille er den også, men PWM kontroll, eller på 5V

 

Idle, my ass. :p

RAM.png

Her har du Google Chrome med ca. 25 faner oppe, 5 av dem med YouTube flash-video, video avspilt i WMP, Spotify kjørende, uTorrent og Paint.NET i bakgrunnen. Det er langt i fra idle og har til og med ørlite minne til overs.

RAM_2.png

Her er idle, med kun Paint.Net kjørende og oppstartsapplikasjoner. Det meste av minnet ble lediggjort når Chrome lukket seg faktisk!

Nå skal det påpekes at jeg absolutt ser fordelene med 8GB. Det er brukt i både Black Rubix og Black Refinery. Poenget er at det ikke er noen krise om en kun har 4GB, og at det passer bedre i et budsjettbygg. :)

Agentspoon:

Dette er det siste oppsettet jeg har stått bak. Budsjettet var på 5k og det ble noen nødvendige overskridelser.

image4.jpg

For det første har du oversteget budsjettet med 1650 kroner. Det virker gjerne ikke så mye, men for et budsjettbygg, er det hele 33%. For det andre har du en prosessor som ikke yter særlig mye bedre etter at Athlon II X4 950K er overklokket, noe i5 4570 ikke er i stand til. Hovedkortet er ikke av like høy kvalitet, og SSDen på bare 120GB, i stedet for 240. Det er langt i fra det verste jeg har sett, men mener nå personlig at Black Shell er et veldig mye bedre kjøp. :hmm:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Tror black shell blir så mye bang for the buck som du får til.

 

Jeg liker også BadCat sin build, men når vi først overstiger budsjettet med 1650 kroner ville jeg like gjerne gått fullt ut med 4670k og et bedre hovedkort. Det være seg dersom du trenger bedre cpu. Ved spilling tror jeg ikke prisforskjellen på 1650,- kan forsvare en eventuell marginal ytelsesøkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skal ei ukyndig dame med en overklokkbar prosessor?

 

Det ble bortimot så godt som mulig mtp oppgitte preferanser, tidspress, kun én butikk og at samtlige deler måtte være på lager. Det ble valgt et dyrere kabinett pga weekend-tilbud Det var enkelt å montere oppsettet og PC-en ble montert av en mannlig førstegangsbygger assistert av meg over videosamtale.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...