Gå til innhold

Gir et dyrere HiFi-anlegg merkbart bedre lyd?


Anbefalte innlegg

Apropos kabler, når en selger kan stå og se deg i øynene og påstå at det blir bedre bilde med en hdmi kabel, eller bedre lyd med en ethernet kabel til 7000Kr! Da mister de meg som kunde. Har ikke satt mine bein i en Hifi-Klubben butikk siden... For ikke snakke om Soundgarden med sine høyttalerkabler, skjønt det ikke er fullt så galt, er det fremdeles mye snakeoil i de kablene også.

 

Ellers prøvde jeg meg på å bytte ut blokkene mine til frontrekka for en stund siden. Noe Electrocompaniet greier som normalt kostet 10 000,- pr.stk. på Elkjøp. Tok med meg 3 stk. når de hadde kampanje på dem og testet. Virket ganske gode, men de var ikke i nærheten av å kunne drive høyttalerene mine, måtte sette dem i bro, og da forsvant alt som kunne minne om kontroll ut av vinduet, og blokkene holdt på å ta følge med. :p Nei, sverger til mine Jungson A klasse blokker etter det. Kan nesten sammenliknes med å ha et teppe hengende foran høyttalerne med D klasse i forhold...

 

Ellers er det sant som det blir sagt her om at det går ann å ha for bra anlegg. Hadde en kompis på besøk som ble så sjokka av lyden hos meg at tårene bokstavelig talt begynte å trille når jeg satt på Andreas Bocelli. Men Rammstein høres bedre ut på en kjøkkenradio enn på anlegget mitt. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som egentlig gjør HIFI i denne kabelen er de magiske usynlige enhjørningene. Hvis du tar vekk pluggen øverst til høyre på kabelen ser du dem mellom isolasjonen og kobberlederen der de står å gresser og harmoniserer signalet på den ene fasen når de promper.

 

Narkomane som ber om penger til kaffe har større troverdighet enn Nordost.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Til 40 000kr så forventer du ikke å få en vanlig kobberkabel med sølv-platering på lederene og gull-platering i endene. Da forventer du en massiv sølv-leder... Ikke at det har noe å si selvsagt (annet enn at du kan ha en 10 % tynnere kabel), men da kunne du i det minste smeltet den om når du skjønte at du har blitt svindlet.

Selv historien i mailen fra prinsen av nigeria virket mer troverdig. :ph34r:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

De slipper unna med sånt fordi det ikke er organisert motstand. Forbrukerombudet antar folk klarer å skjønne at det er markedsføringsfjas. Men ja, de burde fått dagbøter.

 

Det er slike ting som dette, både ekstremtilfeller som her, og mindre alvrolgie overtramp som er resultatet av denne ikke-vitenskaplige holdningen som gjennomsyrer audio-miljøet, denne troen på at god lyd ikke kan måes, at målinger er irrelevant, det gjør at søppel selger, og gir dårligere lyd for oss alle.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja hvis de kan skrive så mye piss om slike produkter, hvor mye av det de skriver om sine mer fornuftige saker baserer seg faktisk på noe reelt? Er alt ren gjetting eller befinner det seg noe kunnskap bak en del av faguttrykkene.

 

F.eks: strømkabel som kommer med sølvplaterte ledere, som da hovedsakelig bare funker positivt på en ting, og det er bedre ledeevne av høyfrekvent støy. Og visstnok høyere hastighet på strømmen, som om det er noe positivt å faseforskyve det. Oo

 

En ting er hvor ubrukelig det er, og prisen. Men det mest sjokkerende er hvor høyt og tydelig selve butikken går med på å enten juger ræva av seg, eller ikke forstå en døyt av hva de egentlig påstår.

 

Som gabri3l, så mister man all respekt eller lyst til å handle hos steder som gjør slikt.

 

De kunne f.eks ha skrevet et ord om hvorfor det åpenbart er meningløst og satset på at noen rikinger ikke bryr seg.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er slike ting som dette, både ekstremtilfeller som her, og mindre alvrolgie overtramp som er resultatet av denne ikke-vitenskaplige holdningen som gjennomsyrer audio-miljøet, denne troen på at god lyd ikke kan måes, at målinger er irrelevant, det gjør at søppel selger, og gir dårligere lyd for oss alle.

 

AtW

 

 

"Målemafiaen", husker jeg folk snakket om på AV Forum. :p

Lenke til kommentar

Hint: Det var ikke forsøk på en kabeldiskusjon...

 

Det var ikke et forsøk på å henge ut noen heller, men å generelt informere om hvor idiotisk tanken om at strømkabel skal kunne ha noen innvirkning er :)

 

Det som i teorien KAN ha noe for seg er en slags TP-strømkabel med massiv isolasjon, men det er kun i teorien og om man kjører kabelspagetti :)

 

Det er en tråd om Hi-Fi, og vi har vært innom mange emner/myter tidligere óg, så det er ingen grunn til å ikke avkle denne og... det er faktisk en del som går på slikt, i mangel på bedre vitende...

 

Og HAHA, jeg skulle gjerne sett belegg for denne påststanden:

 

 

I motsetning til vanlige strømkabler som har overføringshastighet som er under 50% av lysets hastighet, så leder Valhalla 2 strømkabel med 91% av lysets hastighet.

 

Hahaha... selv om det ikke var total bullshit, ville nok 50% av lyshastigheten holde mål for de fleste..

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...