Gå til innhold

Gir et dyrere HiFi-anlegg merkbart bedre lyd?


Anbefalte innlegg

Det har da vært gjort blindtester til det kjedsommelige på høyttalerkabler.

Det som i praksis betyr noe er nok awg og rent nok kobber. Alt det andre er markedsføringstriks for å gi deg en følelse av merverdi og trigge placebo.

Hvis folk vil betale for den effekten så gjerne for meg, men ikke forvent at jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På høyttalerkabler så vil tykkelsen på kabelen kunne ha noe å si på sluttresultatet. Det er dog ikke tilfelle med de strømkablene nevnt tidligere.

 

Så lenge spenningsnivået er innenfor grensene for hva apparatet skal takle så vil det gi samme resultat. En kabel vil dog ikke løse noe som helst og har man et problem med for lav spenning, så er man nødt å kontakte EL-verket.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det har da vært gjort blindtester til det kjedsommelige på høyttalerkabler.

Det som i praksis betyr noe er nok awg og rent nok kobber. Alt det andre er markedsføringstriks for å gi deg en følelse av merverdi og trigge placebo.

Hvis folk vil betale for den effekten så gjerne for meg, men ikke forvent at jeg gjør det.

Renheten på kobberet har riktignok noe å si, men litt motsatt av hva man tror.

Oksygenfritt kobber leder litt dårligere enn "urent" kobber som det i vanlige ledninger.

Men det rene kobberet tåler å bøyes og håndteres mer.

 

Tykkelsen er med andre ord det viktigste for normale folk.

Lenke til kommentar

Helt riktig. OFC er helt unødvendig i denne sammenhengen.

 

Og har ikke noen fordeler relatert til lydkvalitet. Det gir hverken bedre beskytttelse mot støy, eller bedre ledeevne. Som altså er de to eneste parameterene som vil ha noen teoretisk (og enda mindre praktisk) betydning for lydkvaliteten.

 

Men i praksis så er det bare den ene parameteren, ledeevnen, som har noe å si, som innenfor rimelighetens grenser på slike anlegg er tilnærmet proposjonal med tversnittet. Da støynivået vil være svært lavt med mindre man har helt spesielle problemer med kraftige varierende magnetfelt i nærheten. F.eks en strømledning som går parallelt og ved siden av høyttalerkabelen over mange meter.

 

 

 

The high-end speaker wire industry markets oxygen-free copper as having enhanced conductivity or other electrical properties that are supposedly advantageous to audio signal transmission. However, conductivity specifications for common C11000 Electrolytic-Tough-Pitch (ETP) and higher-cost C10200 Oxygen-Free (OF) coppers are identical.[8] Much more expensive C10100, a highly refined copper with silver impurities removed and oxygen reduced to 0.0005%, has only a one percent higher conductivity—insignificant in audio applications.[8] OFC is nevertheless sold for both audio and video signals in audio playback systems and home cinema.[8] By way of example, the resistance of most metallic conductors increases by about 1% for every 3 °C (5 °F) increase in temperature which means a small temperature rise would negate any benefit of having better conductors.

http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen-free_copper

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer folkens, Carlsen forsvarte sjakk-tittelen overbevisende :w00t:

Ok så ser ut som debatten ang. kabler er utdebattert... flott.. :hmm:

Er forsåvidt av den oppfatning at en stor investering i høyttalerkabler betyr forferdelig lite totalt sett..

De står absolutt sist på prioriteringslista mi ( spesielle strømkabler er ikke med en gang ).

Signalkabler(lange sådan) bør jo være godt skjermet og derfor legges litt penger i....

Har hatt dilla på hifi og lyd i lang tid, ( men med lange pauser innimellom).

Har lest masse hifi-artikler, men egentlig ikke prøvd å analysere det store bildet før nå den siste tida, og "overraskende nok" blir svaret litt...filosofisk

I de fleste spørsmål om lyd og lytting er den avanserte del av menneskets psykoakustiske sans er innvolvert, og innebærer derfor en god del subjektivitet og således vanskelig å diskutere.

Mange ting som har med musikk er også vanskelig å visualisere på en graf.

For hovedspørsmålet: "Gir et dyrere anlegg...etc" tror jeg først å fremst avhenger av om du faktisk virkelig bruker tid på å sitte å lytte til musikk du er glad i, og som dermed resulterer i nyskjerrighet, og kansje krav om kvalitet på musikk og anlegg med god lyd som engasjerer.

De virkelige entusiastene tror jeg finner ut dette selv...de må rett og slett prøve seg frem.

Og da mener jeg: kjøpe et anlegg, lytte til det en stund(månedsvis/årevis), skifte ut signalkilder, forsterkere, høyttalere, prøve (låne) atter andre.... kjøpe/låne inspillinger som er bedre, nyere, evt. utvide sin musikalske smak, oppdage at en innspilling som låter dårligere på nyeforsterkeren kansje ikke var den beste innspillingen likevel,

eller noen gamle forsterkere låter ikke så verst likevel ,etc....etc.

Noen av de virkelige entusiastene er muligens kapable til å kjøpe en målemikrofon, PC software og faktisk foreta romanalyser, og kansje tilogmed sette opp anlegget etter hva lytterommet krever.

Kansje endatil plassere absorbenter/diffusorer i rommet.

Dette er også en slags investering som totalt sett inngår i "et dyrere anlegg"....

Alt dette er nok mere en læreprosess, og "veien er målet" greie enn det kan se ut som i utgangspunktet.

Endret av Audiomat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er få som tenker rom, og det har som regel mye å si. Når man setter seg inn i stående bølger og hvordan lyd generelt fungerer så er det mye å ta hensyn til. Stuehøyttalere er ikke helt min greie. Det går mest i monitorer og hodetelefoner p.g.a at jeg ikke liker hvordan rommet påvirker lyden.

 

Selv proffene som selger hifi synder her, men de som kjøper høyttalere til over 100.000 burde vel ikke få så mye dårligere lyd når de setter dem opp hjemme heller, så det er jo bra sånn sett. Hvis du prøver deg med proffe diffusorer og bass-traps i stua ender du fort opp med lytterom hvis den bedre halvdelen er av den høvelig normale sorten.

Lenke til kommentar

Det har da vært gjort blindtester til det kjedsommelige på høyttalerkabler.

Det som i praksis betyr noe er nok awg og rent nok kobber. Alt det andre er markedsføringstriks for å gi deg en følelse av merverdi og trigge placebo.

Hvis folk vil betale for den effekten så gjerne for meg, men ikke forvent at jeg gjør det.

Om engang det, husker noen drev HT til 500K på kleshengere som var bøyd ut og disse vant blindtesten. Du trenger ikke mye AWG i det hele tatt, ei heller særlig rent kobber.... effekten som går gjennom en slik kabel er svimlende lav.... for å håndtere 100W trengs et fiskesnøre av en kabel.... men det er jo greit med noen mm^2 da :p koster ikke mye

Lenke til kommentar

Det er få som tenker rom, og det har som regel mye å si. Når man setter seg inn i stående bølger og hvordan lyd generelt fungerer så er det mye å ta hensyn til. Stuehøyttalere er ikke helt min greie. Det går mest i monitorer og hodetelefoner p.g.a at jeg ikke liker hvordan rommet påvirker lyden.

 

Selv proffene som selger hifi synder her, men de som kjøper høyttalere til over 100.000 burde vel ikke få så mye dårligere lyd når de setter dem opp hjemme heller, så det er jo bra sånn sett. Hvis du prøver deg med proffe diffusorer og bass-traps i stua ender du fort opp med lytterom hvis den bedre halvdelen er av den høvelig normale sorten.

 

Du slipper ikke unna rompåvirkning bare fordi du har monitorer.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håndtert er kanskje ikke akkurat beste valget av ord. Man kan tro det er snakk om at det er 100W som kabelen i seg selv blir belastet med. Altså et abnormt spenningsfall. :D

For når man snakker om hvor mye kabelen kan levere, så går det som regel i ampere, og ikke effekt. Men alle forstår hva du mener. 100W på HiFi anlegg, som gjerne er 4-8 Ohm, er jo nesten ingenting. Det vil variere, da det ikke er statisk, men rundt en 4 Ampere ish. :)

 

Og er jo nesten nada. :D

 

Men så klart, det er ikke bare snakk om hva kabelen kan håndtere, men hva den kan transportere uten at det blir for høyt spennignsfall, slik at den ikke demper det påtrykte signalet. Men med tanke på hvor korte kablene som regel er på de fleste anlegg så trengs ikke tykke kabelen, før dempingen de bidrar til er så liten at det knapt er målbart sammenlignet med selve høyttaleren sin egen demping.

 

Og kobberet kunne vært så skjittent at du kunne til og med byttet ut kobberet med aluminium uten at det hadde blitt merket. Gitt at du økte tversnittet tilsvarende for å veie opp for tapet av dårligere ledeevne.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Om man er interessert i å gjøre lyttetester selv og samtidig ikke gidder bruke titusener på drømmetråder, så er det å stikke på den lokale elektriker-sjappa, kjøpe seg noen metre med 2,5mm^2 solid core, 2,5mm^2 multitråd, 4mm^2 multi (får vel ikke solid på 4? Den måtte blitt hinsides kronglete å håndtere), og gjerne 6mm^2.

Så får man en kompis til å plugge i anlegget uten at du ser hva han kobler på. Man havner jo fort på stadiet der musikken ikke spiller noen rolle. Og man finner gjerne ut at det er forskjeller, men kanskje ikke av betydning eller at det ene er spesielt bedre enn det andre.

Samme forskjellene som noen er villige til betale 50 000 for.

Lenke til kommentar
Det jeg tenkte på var forskjellen på nærfelt og fjernfelt.

 

Merker med egne monitorer at jeg blir mer følsom for høyttalernes vinkling. Mener jeg hører noe som minner om resonnans rundt 80 Hz når jeg kommer for mye "mellom høyttalerne", mulig det kan komme av skrivebordet de står på også. Det blir en del bordflate foran dem, mulig jeg skulle hatt noe dempende på bordet eller fått dem høyere opp... Det er vel en grunn til man ser studioer oftest har dem stående på stativ.

Erfaringer på plassering? Waveguide skal jo være bra, men jeg har funnet et punkt eller to, uheldigvis, som gir en ubehagelig skurring i ørene...

Lenke til kommentar

Bruker stativ som kan vinkles. Alltid lurt å løfte dem hvis du har harde refleksive flater under. Du får en relativt stygg peak på rundt 200 Hz på ca 4 dB ellers. Er jo lurt å hensynta nærhet til begge bakveggene for å få bunnen rett. Du kan beregne deg ca 2 dB boosting for hver vegg du er nært. Også mest riktig å ha diskanten pekende direkte på deg i ørehøyde og 60 grader mellom hodet ditt og høyttalerene. Hvis 80 Hz sonen din er et sted du ikke normalt ikke har hodet er det vel greit? En grei og rimelig løsning er jo å sjekke med Room EQ Wizard (http://www.roomeqwizard.com) og laste profilen din opp i en miniDSP du har i kjeden din. For god monitoring er dette en genial investering du kan bruke til å teste ut tiltak du gjør i rommet og med oppsettet ditt ellers. Umik-1 er en grei mic å bruke, og du får også lastet ned kalibreringsfil som korrigerer den.

Lenke til kommentar

Hm bra tips, takk. Får se om jeg skal få høyttalerne høyere opp enn dagens gummiknotter.

Har vinklet dem mer inn mot meg nå, så de treffer bedre om jeg ikke bøyer meg for nært skjermen. Brummingen er da vanskeligere å finne igjen. (80Hz er for øvrig min gjetting, det kan nok være rundt 100 også).

Lenke til kommentar

Sweetspoten er som regel mest kritisk i høyden, selv om waveguiden ser ut til å skulle spre alt likt når du ser på hvordan den er utformet. Har merket dette også på et par modeller av Genelec, så det er ekstra viktig å sikte rett hvis du legger dem på siden, som jeg ser en del gjør uten at jeg helt forstår hvorfor.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Musikk, lyd og hi-fi er noe mange er opptatt av akkurat som mange andre ikke er det.  Er det så vanskelig?
Og noen er opptatt av vin, og noen mat og vin. Og noen finner noen gode billige viner som passer bra til ekslusive retter.
Eller se på det med biler, der har vi alle våre ønsker, refensanser, behov. Men så har vi de som bruker opp feriepengene på lavprofildekk og forsvarer innkjøpet fordi de ikke vil innrømme at det var kanskje ikke så godt kjøp alikavel...
De fleste av oss har vel gjordt noen gode og dårlig kjøp gjennom årene. men noen ganger lurer man jo på:
Hva i all verden tenkte jeg på som er voksen og edru?
 (Hva jeg har hjemme? Det ble noe billig fra Elkjøp fordi startmotoren på min Mercedes G ble lei seg og vi måtte besøke et Mercedes lastebilveksted på ferietur. Og da forsvant de feriepengene.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...