Gå til innhold

Gir et dyrere HiFi-anlegg merkbart bedre lyd?


Anbefalte innlegg

 

 

Audiomarkedet har vel heller aldri dreid seg om lyd pr krone, men mer eieglede pr krone.

Ja, det er jo tydelig, så mye humbug-produkter som selger.

 

AtW

Kaller du Mcintosh for humbug? Altså iforhold til din HK?

 

 

Jeg kommer til å svare på spørsmål som har litt mindre basis i totalt fri tolkning, og litt mer basis i hva som faktisk er skrevet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor kjør man da lyden ( musikken) gjennom en equalizer som endre på musikkens karakter , alt ett hvordan den stilles inn ?

og så er det vel noen av dere som foretrekker høyttalere av tre mens andre vil ha plast ?

Fordi det langt ifra alltid er det opprinnelige opptaket som tiltaler folks musikksmak. Noen ønsker mye bass, andre mer mellomtone osv. Så legger man på det man liker mest av. Konsekvensen er at man beveger seg lenger unna det opprinnelige opptaket men det gjerne ikke målet for alle heller.

 

Hvilket materiale høyttaleren er laget av er vel ikke viktig for spesielt mange, unntatt de som har hovedfokuset på WAF. Og uansett får man vel gjerne plasthøyttalere osv som er kledd med noe tremønster.

 

Kan du forklare "WAF" ?

jeg får så mange forskjellige forklaringer når jeg bruker Google

 

I mine ører ( selv om jeg ikke spesielt opptatt av musikk) så blir det lit feil at man må "modifisere" den opprinnelige musikken før man kan like den

Lenke til kommentar

Smart å ta slike forhandlinger når du først flytter, og oppretter en sone hvor hun kan forvente at det kommer en del "fælt utstyr". Og så kan hun få sine deler av stua som kan pyntes og utstyres med andre ting som hun ønsker. Og så er det bedre å male et litt svartere bilde, slik at når det først kommer så er det ikke fullt så ille. ^^

Ja, det funka flott i starten i alle fall, men et år senere så er min sone snart spist opp av rare ting, blomster, bokhyller, lys, "praktisk sofa", og gudene vet hva. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Her var mye så jeg leste bare to første sidene.

 

For en del år siden, var det mye snakk i Hi fi miljøet om hvor viktig det var med såkalt "stram" lyd. Dette var før tilbakekomsten for

vinyl, og mange forsterkere ble laget uten phono tilkobling.
Ble selv ledet til få meg en sånn forsterker dengang, og etter noen måneder fikk jeg så ondt i ørene at det var som knuter inni der.
Alt ble feil for meg med sånn hi fi. vet ikke hvordan det der blir sett på i dag, men den "stramme" lyden var pyton for meg og tok

som sagt knekken på ørene over tid.

I dag er det mange hi fi entusiaster som mener vintage hi fi utstyr danker ut det nye. Det vet jeg ikke så mye om, men det er hvertfall

blitt populært med slikt utstyr og vinyl tydeligvis.
Selv mener jeg vinyl høres bedre ut enn CD, men vanskelig å forklare hvordan.

Lenke til kommentar

Moderne hifi-utstyr forbindes gjerne med klasse D saker. Og er en god grunn til at det fortsatt lages helt nye klasse A og for så vidt AB, som da har en annen klang enn D gjerne blir sagt å ha. Det er neppe bare forsterkeren det står på uansett.

 

En annet tema for en diskusjon rundt hvor mye bedre et dyrere hifi-anlegg låter, er jo hvilke andre forbedringer en har gjort rundt anlegget. En del mener f.eks. strømfilter og -rens er en nødvendighet for å slippe etterslepet i tonene, stillheten i musikken, korrekt avrulling osv. Mens motstandere mener at strømrens fjerner dynamikken.

For ikke å snakke om strømkablene... men den kan vi la ligge til en annen tråd. :)

Lenke til kommentar

Moderne hifi-utstyr forbindes gjerne med klasse D saker. Og er en god grunn til at det fortsatt lages helt nye klasse A og for så vidt AB, som da har en annen klang enn D gjerne blir sagt å ha. Det er neppe bare forsterkeren det står på uansett.

Jeg vil også tro at det fortsatt lages tradisjonelle forsterkere fordi produsentene ikke har kompetanse nok om klasse D, fordi de er redde, fordi de ikke ser behovet, fordi de ikke ser inntjeningspotensialet (tror generelt at det er noen fellesnevnere med kameraprodusentene og spesielt DSLR segmentet)

 

Hva angår annet moderne hifi-utstyr, så leser jeg til stadighet at høyttaler-design og produksjon (data-modellering og nyere produksjonsmetoder og materialer) har forbedret høyttalerne betydelig det siste tiåret, at f.eks. dagens budsjetthøyttalere er mye bedre enn tilsvarende fra 90-tallet. Stemmer det?

 

Når det gjelder klasse D forsterkere, så synes jeg ikke at min Nad D3020 skiller seg spesielt godt ut fra mine andre klasse D forsterkere, en 200 kroners forsterker fra Kina (TDA7492) og et TPA3110 kort til 10 dollar http://www.parts-express.com/2x8w-at-4-ohm-tpa3110-class-d-audio-amplifier-board--320-329

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Her var mye så jeg leste bare to første sidene.

 

For en del år siden, var det mye snakk i Hi fi miljøet om hvor viktig det var med såkalt "stram" lyd. Dette var før tilbakekomsten for

vinyl, og mange forsterkere ble laget uten phono tilkobling.

Ble selv ledet til få meg en sånn forsterker dengang, og etter noen måneder fikk jeg så ondt i ørene at det var som knuter inni der.

Alt ble feil for meg med sånn hi fi. vet ikke hvordan det der blir sett på i dag, men den "stramme" lyden var pyton for meg og tok

som sagt knekken på ørene over tid.

 

I dag er det mange hi fi entusiaster som mener vintage hi fi utstyr danker ut det nye. Det vet jeg ikke så mye om, men det er hvertfall

blitt populært med slikt utstyr og vinyl tydeligvis.

Selv mener jeg vinyl høres bedre ut enn CD, men vanskelig å forklare hvordan.

 

Placebo ;)

 

There you go... det finnes haugevis av ripper (i .flac, 96kHz) som er encodet rett fra utgangen til en grisedyr platespiller og inn på et tilsvarende lydkort i pro-klassen. Det hadde vært veldig gøy å se signalet ut fra en kvalitets-DAC, sammenlignet med det originale signalet fra platespilleren. Man måtte subtrahert det ene signalet for å i det hele tatt se det, men tviler på det hadde vært noen synlig forskjell selv om grensen var satt til godt under 1/10 dB.

 

Det kan godt hende du tenker på "vinyl" som i 1920-versjonen, manuell pickup og forsterkning på det mest banale viset, men moderne high-end platespillere vil gi samme kvalitet som CD (om platene er støvfrie etc.)

 

Det aller meste av "dårlig og skarp drittlyd"-problematikk kommer av ræva mastering av inkompetente folk, men om mediet er CD eller vinyl betyr ikke noe; vinyl vil også lett kunne dyttes ut av sitt dynamiske område om master er ødelagt av "loudness-war".

Endret av pifler
Lenke til kommentar

 

En annet tema for en diskusjon rundt hvor mye bedre et dyrere hifi-anlegg låter, er jo hvilke andre forbedringer en har gjort rundt anlegget. En del mener f.eks. strømfilter og -rens er en nødvendighet for å slippe etterslepet i tonene, stillheten i musikken, korrekt avrulling osv. Mens motstandere mener at strømrens fjerner dynamikken.

For ikke å snakke om strømkablene... men den kan vi la ligge til en annen tråd. :)

Ikke et tema for diskusjon i det hele tatt, ingen motstander av strømfilter har noen gang uttrykkt at vedkommende "likte lyden best uten filteret". Ingen i rett forstand ville annerkjent at et slikt filter noen gang vil produsere en hørbar forskjell i lyden, hvilket det selvfølgelig ikke gjør. Det er lokkeprodukter til ekstremt dumme menn i 50-årene som skal søle bort arva til ungene sine.

Lenke til kommentar

 

 

En annet tema for en diskusjon rundt hvor mye bedre et dyrere hifi-anlegg låter, er jo hvilke andre forbedringer en har gjort rundt anlegget. En del mener f.eks. strømfilter og -rens er en nødvendighet for å slippe etterslepet i tonene, stillheten i musikken, korrekt avrulling osv. Mens motstandere mener at strømrens fjerner dynamikken.

For ikke å snakke om strømkablene... men den kan vi la ligge til en annen tråd. :)

Ikke et tema for diskusjon i det hele tatt, ingen motstander av strømfilter har noen gang uttrykkt at vedkommende "likte lyden best uten filteret". Ingen i rett forstand ville annerkjent at et slikt filter noen gang vil produsere en hørbar forskjell i lyden, hvilket det selvfølgelig ikke gjør. Det er lokkeprodukter til ekstremt dumme menn i 50-årene som skal søle bort arva til ungene sine.

 

 

Haha...

 

Nice catch! Og når vi er inne på det; strømmen har gått kilometervis i vanlig billig kobber, og så til 1.5 mm2 i huset, før den siste meteren er i en kabel til 10.000, overdimensjonert til tusen. Logikk? Nei.

 

Og så har vi det ubehagelige faktum at strømforsyningen i selv en billig forsterker vil glatte ut strømmen pent og pyntelig til rett og fin DC. Man kunne matet med firkantpulser om man ville, og resultatet ville i de fleste tilfeller vært helt likt.

 

Vis meg én eneste måling av spenning ut fra strømforsyning som viser forskjell på strømkabler, eventuelt én eneste vellykket ABX, så kan vi kanskje diskutere, men ut fra all logikk og forståelse av elektronikk er dette snake-oil på sitt beste...

 

De samme folka er vel de som betaler tusen kroner for en USB kabel av gull for å overføre bildene fra digitalkameraet sitt, vel overbevist om at dette gir bildene mer dybde og kontrast, og bedre farger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...