Gå til innhold

Gir et dyrere HiFi-anlegg merkbart bedre lyd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe. Ja baklengs-musikk, DET er jo på grensen til satanisme. ^^ At ikke disse "Satan VS jesus-folka" har plukket opp den for lengst, det overrasker meg. :p

Det er ikke noe å si om man kobler feil vei, men om du har f.eks to høyttalere, og ikke kobler de konsekvent (aka. at du har koblet den ene med motsatt polaritet), så har du i praksis laget din egen "aktive støydemping". Hvor den ene er i motfase til den andre.

 

Hvor godt dette demper vil avhengige av avstanden de to har fra hverandre, og frekvensen. Dette er typisk mest problematisk om de står svært nærme hverandre, og du sitter med lik lytteravstand. Men problematikken vil jo eventuelt øke med lavere frekvens, da bølgelengden blir lengre, og større sjanse for at de to lydbølgene jevner ut hverandre perfekt (under 200-100 Hz (1,5-3m bølgelengde)) vil jeg tippe begynner å bli noe problematisk. :hmm:

Koblet feil en gang på en russebil, og selv ved moderat lydnivå så overhetet forsterkeren. Viste seg at høyttalerene som stod inntil hverandre kansellerte hverandre. Som ga de unødig tung last, kombinert med at volumet egentlig var mye høyere enn det som kunne merkes. :wallbash:

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hint: Det var ikke forsøk på en kabeldiskusjon...

 

Det var ikke et forsøk på å henge ut noen heller, men å generelt informere om hvor idiotisk tanken om at strømkabel skal kunne ha noen innvirkning er :)

 

Det som i teorien KAN ha noe for seg er en slags TP-strømkabel med massiv isolasjon, men det er kun i teorien og om man kjører kabelspagetti :)

 

Det var ikke om strømkabel heller, men strømrens. Ved alle mine hifi-besøk siste par år er det stadig færre forsøk på å pushe eventyrkablene til Nordost o.l. men det er kommet flere nå på strømrensere. Sist var det In-akustik Powerbar (http://www.oslohificenter.no/produkter?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=1279&category_id=36) som jeg fikk demonstrert fjernet det som var kalt lyd av strømforstyrrelser (apparat som lager en lyd av forstyrrelser i strømnettet, forstyrrelser som kan komme fra en radio, mixmaster, kaffetrakter osv i et hus).

 

Ser jo at dette er en billig strømrenser også, kun 5 flak. I motsetning til http://www.oslohificenter.no/produkter?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=1513&category_id=36.

Så jeg har hørt dette apparatet som såkalt påviser støy, men ikke forskjellen med og uten strømrens. Det hadde vært interessant å få noen med elektriker-bakgrunn her og som har riktig måleutstyr til å måle hvor mye slik støy det egentlig dreier seg om og om det faktisk kan påvirke lydkvalitet i et anlegg. Jeg klarer ikke la meg overbevise av en selgers mening akkurat... sikkert en dårlig kunde. Men likevel nysgjerrig.

Lenke til kommentar

Jeg har sett en del 50 Hz fra strømnettet på oscilloskop og det kan være en del modulert støy på den fra bl.a. kilder du nevner, så konseptet kan ha noe for seg. En normal forsterker har stort sett en rimelig grei strømforsyning som konverterer AC til DC, selv om det faktisk finnes design drevet uten dette steget(!). Hvor mye rippel og støy som er igjen på DC varierer nok en del, så det kan være at en ekstern filtrering kan ha effekt på at høyfrekvent støy ikke propagerer videre inn i forsterkerkretsen, men som sagt burde en god strømforsyning i en påkostet forsterker håndtere dette greit selv. Som alltid kan man jo greit måle dette med og uten og se om det har noe for seg, med mindre man tilber guden Hai Fai som forbyr dette og straffer feiltroende.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Nettopp. Det spennende med saken jeg hørte på Hifisenteret sist er jo at den er designet for det som var målet. Og kunne påvise en forskjell mellom to tilstander. Om tilstandene har noe med virkeligheten å gjøre, i det minste med en vanlig stue og hifi-anlegg er jo en annen sak.

Boksen plugget rett i stikkontakten ga masse støyende lyd, plugget i strømrensen var det nesten helt stille. Fra boks til stue-anlegget... det er linken jeg gjerne skulle ha visst mer om.

Lenke til kommentar

Tipper det i testboksen er en enkel konstruksjon som filtrerer bort 50 Hz og forsterker opp den støyen som blir igjen og sender den ut som lyd i en høyttaler. Dette beviser bare at det er støy i strømnettet, og sier ingenting om forsterkerens evne til å håndtere dette ordentlig selv.

Det som er interessant er å sjekke forsterkeren med og uten filter og høre om man kjenner igjen støysignaturen fra testboksen.

 

Tror nok fremdeles en av de beste og rimeligste investeringene man kan gjøre for å få bedre HIFI er å få ørene renset.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Som vidor er inne på, så vil forsterkere flest ha en strømforsyning, som har som hovedfunksjon å rense alt av strømmen. Å prøve å rense strømmen før det går inn i strømforsyningen, blir som å prøve å rense en tilfeldig bekk med kaffefilter som renner ned til et svært dam-anlegg som har sitt eget renseanlegg.

Å tro at vannet ut til kunden blir noe bedre er i beste fall naivt. :)

Litt småpuss fra alt mulig annet vil ikke ha så mye å si, da den uansett har et saftig lavpassfilter som tar praktisk alt som ikke er DC. Og det som eventuelt blir igjen, det vil jo naturlig nok mest bestå av selve 50Hz (100Hz etter likeretting)-rippelen, eventuelt switchefrekvensen til SMPS'en.

 

Strømforsyningen gjør med andre ord jobben 1000 ganger bedre, og har mulighet til å gjøre en mye bedre jobb, da den uansett har som primærfunksjon (sammen med det å transformere ned) å filtrere bort alle varierende magnetfelt. Ja, faktisk så er strømforsyningen ekstra effektiv jo høyere frekvens det er snakk om. Aka. støy.

Ps: På inngangen til de fleste strømforsyninger sitter det også i tillegg ett inngangsfilter, som er identisk (noen ganger bedre) enn det du finner i slike strømrensere. :wee:

 

Nettopp. Det spennende med saken jeg hørte på Hifisenteret sist er jo at den er designet for det som var målet. Og kunne påvise en forskjell mellom to tilstander. Om tilstandene har noe med virkeligheten å gjøre, i det minste med en vanlig stue og hifi-anlegg er jo en annen sak.

Boksen plugget rett i stikkontakten ga masse støyende lyd, plugget i strømrensen var det nesten helt stille. Fra boks til stue-anlegget... det er linken jeg gjerne skulle ha visst mer om.

 

Hørtes mer ut som en klassisk jordings-loop gitt. :wee: Luringer disse gutta.

Det kunne like lett blitt fjernet ved å klippe jordingskabelen for eksempel. :ph34r:

Eller annet isoleringsutstyr, eller fikset det i selve forsterkeren. Kjenner ikke til de beste løsningene her (å kjøpe strømrenser til noe mer enn 100kr ville jeg nok ikke gjort), da jeg er så heldig at jeg har ujordet kontakt uansett. :w00t:

 

Uansett, "strømrenser" virker noe unødvendig, men når strømforsyningen i forsterkeren er dårlig og/eller du sliter med jordingsloop, så kan dette altså ha noe for seg å gjøre. Det er ikke bare bogus (gitt at den løser jordings-problematikken), men det er generelt sett ikke nødvendig, og noen har allerede en innebygget løsning i utstyret sitt. (eller at de ikke har utstyr som skaper slik problematikk)

 

MEN å rense selve strømmen, vel, det er i beste fall svært tvilsomt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Klarte ikke å dy meg, måtte i det minste spørre Soundgarden om hva de tenkte.

Fikk vel stort sett standardsvaret om å bruke mine egne ører...

---


Jeg: Selger dere denne med god samvittighet? Blir lyden mye bedre av at kvaliteten på strømkabelen er superduper med en "kvalitetskabel" på et par meter i enden av et kilomterervis langt strømnett?



Soundgarden.no:Nordost Cables selger vi med god samvittighet. Det kan kanskje høres rart ut at det skulle ha noe å si, men kom innom en av våre butikker så skal du få en demonstrasjon. Nordost Vallhalla er toppmodellen deres og lagd for folk med meget dyre anlegg som ønsker å få ut det maksimale av de.

Mvh Aksel



Jeg: Mine ører hører ikke forskjell på dette, det garanterer jeg. Men dere som selger og markedsfører de bør jo kunne høre forskjell? Kanskje dere kan stille opp på en dobbelblind-test for å bevise at dette ikke er svindel?



Soundgarden.no Hei. Vi demonstrerer som sagt gjerne kablene for deg i butikkene våre. Jeg tipper at du vil bli overrasket over hvor mye det faktisk har å si. Kom gjerne innom for en demo.


Hilsen Andreas

Lenke til kommentar

Huff a meg.

 

Ja det sier jo litt om hvor useriøse noen av disse kundebehandlerene/selgerene er med hva de driver på med. Placebo er tydeligvis helt ukjent fenomen. :scared: Hvem blir ikke overrasket over at noe høres bedre ut når de skryter av det og sier eksplisitt at "dette blir helt rått".

 

Jeg kan i og for seg godta at en butikk selger noe på kanten, eller ikke helt står inne for, da det er kunder som etterspør det. Men man skulle tro det enten fantes noe spor av teoretisk kunnskap, eller i det minste litt sunn fornuft når det blir fremlagt slik.

 

Når ikke måleutstyr som er millioner av ganger mer sensitivt / båndbredde enn øret, kan måle forskjell (ikke at det teoretisk sett skal gi forskjell heller) da skal det mer enn bare LITT tro for at dette skal funke. Personlig tror jeg egentlig ikke de kan tro på det selv, da det rett og slett blir for dumt, og de er jo som regel oppegående mennesker, og misstenker heller at de prøver å "svindle" deg.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Soundgarden har da greie priser ellers. At de har noen syke høyavanseprodukter for ekte wattnisser som gjør at vi som vet litt mer hva noe er verdt i forhold til kost/nytte kan kjøpe ting til ok priser er jo en win-win. Wattnissene får det de vil ha og vi andre får det vi vil ha. Alle er happy. Jeg synes det er kjempemessig å kunne teste ut ting hvor folk har peiling på hva dem prater om og kan hensynta preferansene til kundene. Opplever Soundgarden som en ok kjede.

 

Kjenner en kar som skal ha alt det beste og som ikke hørte forskjell på en 96 kbps og en 320 kbps MP3 jeg laget av samme lydmessige komplekse høykvalitetsoriginal. I mine ører var det AM-radio vs CD, men han merket ikke noe forskjell. Dette er jo selve drømmekunden for kjeder som Soundgarden.

Lenke til kommentar

Joda, de er helt sikkert greie, over linja. Men man forventer jo at de innehar noen teknisk bakgrunn eller forståelse. Jeg godtar at de selger produktet, da det som nevnt i mitt og ditt innlegg alltids er noen som ønsker å kjøpe noe ekstraordinært dyrt for prisen sin skyld.

Men når de påstår selv at det spiller noe rolle/eller insinuerer at dette har noe for seg, når de blir konfrontert med det aktuelle faktaene/spørsmålene, så er det IKKE greit svar. Slik skal det ikke være, og da blir det svært vanskelig å skille ut hva de faktisk snakker sant om, og hva som er renspikka bullshit på de mer normale produktene.

 

For på noe så enkelt som kabler så er det (for min egen del) enklere å skille hva som er bra og ikke, men det blir verre mellom modeller på forsterkere og høyttalere, hvor du er langt mer avhengig av hjelp, da det ikke på lik linje er mulig å se på innsiden av utstyret og vite hva du faktisk får.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Men på den annen side blir sikkert produktbeskrivelsen av strøm og høyttalerkabler ganske korte og kjedelige hvis produsentene skal være dønn ærlige.

Det blir sikkert også ganske vanskelig å komme opp med grunner til å kreve like astronomiske priser for kabler som er mer eller mindre helt vanlige.

 

Og ikke minst går man glipp av gullkorn som at "blindetester virker ikke, for jeg hører ingen forskjell når jeg ikke vet hvilken kabel som brukes".

Hvis jeg bare kunne huske hvilket forum jeg leste akkurat det i :)

Lenke til kommentar

Nei, de får la tusenlappene flagre på kabler de som vil. Kan heller fortelle om dagens lytting: ProAc D30R. Skeptisk først, ikke hørt merket i det hele tatt tidligere. Og prisen begynte å bli noe stiv i tillegg. Ca 48000. Men hjelpe meg ble skepsisen parkert raskt. Fra noen høyttalere som så mildt sagt enkle ut, var det vellyd til tusen (jada 48 av dem). Er redd for at stuehøyttalerne havner på brukten nå. For ja, dyrere anlegg gir bedre lyd... om man passer på de andre tingene også. :)

Lenke til kommentar

Nei, de får la tusenlappene flagre på kabler de som vil. Kan heller fortelle om dagens lytting: ProAc D30R. Skeptisk først, ikke hørt merket i det hele tatt tidligere. Og prisen begynte å bli noe stiv i tillegg. Ca 48000. Men hjelpe meg ble skepsisen parkert raskt. Fra noen høyttalere som så mildt sagt enkle ut, var det vellyd til tusen (jada 48 av dem). Er redd for at stuehøyttalerne havner på brukten nå. For ja, dyrere anlegg gir bedre lyd... om man passer på de andre tingene også. :)

Flate diskanter høres som regel svært bra ut når du sitter optimalt, men sweetspoten er veldig begrenset p.g.a konstruksjonen. Beveg deg litt fram og tilbake og lydbildet endrer seg radikalt.

Lenke til kommentar

 

Nei, de får la tusenlappene flagre på kabler de som vil. Kan heller fortelle om dagens lytting: ProAc D30R. Skeptisk først, ikke hørt merket i det hele tatt tidligere. Og prisen begynte å bli noe stiv i tillegg. Ca 48000. Men hjelpe meg ble skepsisen parkert raskt. Fra noen høyttalere som så mildt sagt enkle ut, var det vellyd til tusen (jada 48 av dem). Er redd for at stuehøyttalerne havner på brukten nå. For ja, dyrere anlegg gir bedre lyd... om man passer på de andre tingene også. :)

Flate diskanter høres som regel svært bra ut når du sitter optimalt, men sweetspoten er veldig begrenset p.g.a konstruksjonen. Beveg deg litt fram og tilbake og lydbildet endrer seg radikalt.

 

Høyttalerne låt overraskende bra utenfor sweetspot, klart bedre enn mine egne Kef (UniQ er veldig bra i sweetspot men endres mer utenfor).

Ellers er erfaringen at bånddiskanter blir skarpe og harde, men denne var en vokalsk nytelse.

Lenke til kommentar

Høyttalerne låt overraskende bra utenfor sweetspot, klart bedre enn mine egne Kef (UniQ er veldig bra i sweetspot men endres mer utenfor).

Ellers er erfaringen at bånddiskanter blir skarpe og harde, men denne var en vokalsk nytelse.

Konseptet har absolutt sine fordeler også, så lenge man har dem i ørehøyde.

 

http://youtu.be/pwHhasuy2RY

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Soundgarden har da greie priser ellers. At de har noen syke høyavanseprodukter for ekte wattnisser som gjør at vi som vet litt mer hva noe er verdt i forhold til kost/nytte kan kjøpe ting til ok priser er jo en win-win. Wattnissene får det de vil ha og vi andre får det vi vil ha. Alle er happy. Jeg synes det er kjempemessig å kunne teste ut ting hvor folk har peiling på hva dem prater om og kan hensynta preferansene til kundene. Opplever Soundgarden som en ok kjede.

 

Kjenner en kar som skal ha alt det beste og som ikke hørte forskjell på en 96 kbps og en 320 kbps MP3 jeg laget av samme lydmessige komplekse høykvalitetsoriginal. I mine ører var det AM-radio vs CD, men han merket ikke noe forskjell. Dette er jo selve drømmekunden for kjeder som Soundgarden.

 

Jeg ser ikke på det som vinn-vinn at folk lures til å kjøpe ting til syke overpriser, bieffekten er at det er ekstremt vanskelig å få tak i skikkelig måldata, så tester er lite til å stole på også for folk som ikke er "wattnisser".

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...