Gå til innhold

Sliter med gjeld. Hus og bil er tatt pant i,og vi venter barn til sommeren


stril1

Anbefalte innlegg

 

Drivstoff: 2500

Forsikringer: 1400 (bil,hus,innbo,reise)

Mobil og internett: 600

Boliglån: 8000

Strøm: ca 1000 i måneden

Billån: 1400

Mat: 3000

 

Bare med dette,sitter jeg igjen med toppen 5000 i måneden.

Hvordan ser regnestykket ut for din kone/samboer?

 

Hun er ufør og og har ikke så mye å rutte med. I tillegg så er ho gjennom gjeldsordning pga. rot ho kom opp i pga. forrige gubben ho var med.

 

Vi deler på de utgiftene vi kan,men går ikke opp uansett. Og vi har ingen felles gjeld

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så dere har 16 000 kroner i utgifter på boligen samlet hver måned?

 

Jeg har 500 kroner mindre i matutgifter enn deg, og jeg er i 20-årene og trener 7 dager i uka...

 

Forsikringene dine er høy uansett hva du sier. Bilen burde ligge rundt 4000-5000 kroner og mindre for huset (kanskje 3000kr). Reiseforsikring trenger du ikke siden du ikke skal reise noen plass som helst.

 

"Mobil og internett" internett koster rundt 380kr/mnd, telefon 200kr/mnd. Internett skal deles på 2 og derfor skal du sitte med utgifter på 400kr/mnd

 

La oss se hva utgiftene dine egentlig skal være

 

Forsikringer 670kr

Mobil og internett: 380kr

Boliglån: 4000kr

Strøm: 1000kr/2=500kr/mnd (hvis ikke bruker du endel strøm)

Billån: 1400kr

Mat: 2500kr

Bensin: 2500kr

 

Og dette kommer inn til denne nett sum av 11950kr/mnd. Med andre ord skal du ha litt over 10 000 NOK pr måned til å betale gjeld

 

 

Lenke til kommentar
I hovedsak er grunnen idioti som har ført meg hit.

Av eiendeler er det kun hus og bil.

 

Bilen har et lån som pr. dags dato er på 83000,som er mer enn hva en del av de som krever penger skal ha. Bilen er ikke verd mer enn den summen heller med tanke på høg kilometer stand.

 

Uavhengig av hva bilen er verdt i forhold til lånet, så vil du sitte igjen med en god del mer penger om du selger bilen og betaler ned en del. Det vil også senke måntlige utgifter på forsikringer om du kjøper en billig bil.

Om du f.eks får 50 000 for bilen og kjøper en ny for 10 000 har du 40 000 du kan betale med. Ser ikke hvordan dette kan være feil...

Lenke til kommentar

Dersom bilen er pantsatt for mer enn den er verdt så vil den være vanskelig å selge. Pantet på bilen må evnt innfris først for at den skal være "salgbar", og da må trådstarter skaffe til veie mer kapital for å få det gjort enn hva vedkommende vil tjene på å gjennomføre salget.

 

I tillegg vil en billigere bil ofte medføre risiko med vedlikehold, høyere drivstoffforbruk og omregistreringsavgift.

 

Cluet her blir nok at bilen i seg selv ikke er unødvendig luksusvare i seg selv, og den er trådstarter avhengig av for å ha den inntekten som trengs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bil i seg selv er en luksusvare nei, men tenkte det er en fordel å frigjøre kapital for å bli kvitt gjeld før ting blir tvangssolgt.

Men, om salg av bilen er ett dårlig alternativ, og utgifter ikke lar seg redusere så må man øke inntekten eller selge unna andre ting. Huset f.eks.

 

Det fungerer åpenbart ikke sånn det er nå, så noe må gjøres, det er vel hovedsakelig 3 ting man kan gjøre;

Skaffe kapital ved å selge.

Kutte utgifter drastisk.

Øke inntektene.

 

Ett siste alternativ er å la det gå som det går uten å endre noe. Med mulig tvangssalg av huset og/eller bilen. Er vel her det ender ser det ut som, gjøre ingenting...

 

Eller har du noen andre gode tips, nomore?

Lenke til kommentar

Eg har ikke vært uenig i det, eg bare påpeker at salg av bilen i seg selv ikke nødvendigvis er så god ide.

 

Dersom det er pant i bilen for 80k, og den er verdt 60k, så må trådstarter først skaffe til veie 80k for å bli kvitt panten(alternativt 20k og bruke 60k fra salget på å dekke inn resten). Da står trådstarter uten nødvendig bil for å kunne beholde inntekten, samt 20k mindre som må tas fra ett sted.

 

Deretter må trådstarter kjøpe seg ny bil, for eks til 10k + omregistreringsavgift. La oss si 13k. I tillegg vil de fleste forsikringsselskaper kreve forhåndsbetaling av ett års forsikring dersom en har betalingsanmerkninger. Altså for en 16-18k totalt ekstra for å skaffe seg "ny" bil. I tillegg kommer risiko for større og dyrere vedlikehold samt økte driftskostnader(økt forbruk, som regel).

 

Mao må trådstarter ut med opp mot 40k for å bytte bil. Og det er lite gunnstig med tanke på situasjonen vedkommende er i.

 

Ellers er eg helt enig i at enten må utgiftene ned eller inntekten opp, eller en kombinasjon. :)

 

OBS: Summene her er kun ett eksempel. Faktisk verdi på bilen er vanskelig å fastslå og trådstarter sier at det er mer pant i den enn lånet som er på 83k.

Endret av nomore
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt normalt å låne litt over pipa ved boligkjøp for å finansiere litt oppstartskostnader (oppussing, møbler, bil)

 

Hvordan kan dette være normalt når det er krav til egenkapital?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om TS får muligheten til å selge bilen og heller kjøpe seg en billig driftsikker Diesel bil, selv om den har gått langt og er gammel, så kan dette være innskudd + lavere mnd utgifter. Kanskje se på muligheten for biler som blir per def såkalte veteranbil, lavere omreg + årsavgift + forsikringer etc kan være bonus.

 

Ellers se om du finner "løs øre" verdier i hjemmet og selv via Finn.no. Har du f.eks en playstation med spill, musikk CD'er, bord, stoler etc som man kan klare seg foruten, så selg i vei det man kan klare seg foruten.

 

Refinansier huset med ny takst. Se om du på forhånd kan ta lette billige oppussinger, f.eks det å male fasaden, eller male noen rom, bytt ut gammel herk av 70talls tapet og legg nytt. Slike ting koster ikke noe og kan øke verdien på boligen. Så få inn en boligselger/takstmann til å gi en verdivurdering du kan ta med til banken din. Dette kan få opp verdien av boligen og om du klarer da å havne under de "magiske" % nivåene så kan det hende man får lavere rente utgifter.

 

Ta en ekstra jobb og stå på som bare det frem til barnet er født, når dere har ett barn i hust og samboer er ufør så er det ikke sikkert man klarer å yte like mye med tanke på våken netter, bleieskift etc (jeg har selv en sønn på 2år så kan si at livet blir snudd på hodet da). Men f.eks om du kan få 2-3 kvelds/nattevakter på en bensinstasjon/butikk så har du litt å gå på der.

 

Om du er litt nevenyttig så kan du også ta på deg småoppdrag hos naboer/venner/familie, alt fra å male huset deres, klippe plen, mekke på bilen(bytte dekk/vaske den) etc. Du kan da tjene opp til en viss sum (husker ikke hva den er nå, ble økt litt) per arbeidsgiver. Merk at du kan da ikke ha slik bi inntekt om dette også er det du jobber med, ergo er du elektriker så kan du ikke ta elektriker jobber hos naboen. Er sikkert noen her på forumet som kan disse reglene opp i mentet. :) Men du kan ha flere slike inntekter. F.eks (om beløpet er 6000kr per år) så kan du f.eks avtale med naboen at du maler huset hans (han skaffer maling og redskaper), evt også klipper plenen x antall ganger for 6000kr. Så kan du avtale med en annen nabo at du vasker bilen hans utvendig og innvendig for en viss sum, pass på at summen du da mottar ikke overstiger 6000kr totalt i året. Er noen regler om du ikke kan gjøre slikt som går på tvers av din jobb + hytte/eget hus etc mener jeg å huske.

 

Men slikt så kan man få opp endel ekstra som går rett til å nedbetale gjelden. Og strøjobbene kan du nok klare å ta etter at barnet er født også.

 

Men det viktigste rådet jeg har er å være i samtale med namsmannen og de du har gjeld med og avtal en ordning, sett opp en plan, vis at du har vilje til å få bukt med gjelden din!

 

PS, kutt ned så mye på matutgifter også, gå for firstprice varer istedenfor dyrere varianter, kutt brød i 2-3 deler og frys ned, slik at man unngår å kaste mye man ikke bruker. Husk å skru av så mye strømbruk som mulig, ikke la PC'er stå på når du ikke bruker dem, skru av lys, skru ned varmekabler og panelovner (ta heller på en genser), ta så korte og kalde dusjer som mulig, bruk billig shampoo/balsam/såpe.

 

Se på hvor man kan spare kroner og hvor man kan få inn kroner! :)

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Situasjoen vår har forandret seg en del. Forrige tirsdag kom ungen alt for tidlig til verden.

Så nå har vi det i tillegg å bekymre oss for. Alt går bra ennå,men det er en vanskelig og

psykisk belastning oppi alt dette.

 

Med tanken på en ekstra jobb så er ikke det mulig. Jobber fra 8 til 4..har en time hver veg for

å komme meg til og fra jobb. Så da er det ikke rom for det. Må hvile og,ellers blir jeg utbrent

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uffda, det var du som hadde den prematur tråden også. Dobbelt opp hos dere nå. :(

 

Krysser fingre for at ting løser seg på alle plan, stå på, vær sta og sett deg mål når det kommer til gjelden, men ikke glem å ta vare på din samboer og fortidligfødte datter!

 

Men se om du kan ta på deg noen små strø hobby jobber som jeg nevnte over, gjør noe for en nabo. Dette er skattefrie kroner så lenge du ikke går over maks grensene! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Jeg ville spurt om hjelp på www.pengevett.com -forumet. Der er det mange som har god peiling og flere so mhar vært i lignende situasjoner som deg!

 

De tipsene jeg ønsker å gi deg er følgende:

a) Lag et årsbudsjett ut 2014 og for 2015... Jeg har ikke et program å anbefale deg (selv bruker jeg en gammel versjon av Apples Numbers-template som er veldig god, men det finnes nok tilsvarende til PC)....

 

I "excelarket"/programmet lister man opp diverse faste inntekter (din inntekt, samboerens trygd, barnetrygd,), faste månedlige utgifter (se hva SIFO har å si om saken... Dere bør ligge minst 20% under på de fleste postene), forventede ekstrainntekter (skattepenger, feriepenger, desemberskatt), samt forventede ekstrautgifter....... Da vil man vite eksakt hvor mye man går i pluss eller minus hver måned og når man kommer til å site eller når man vil gå i pluss... Bruk dette som et grunnlag for å planlegge økonomien fremover.

 

Jeg ville nok også gått gjennom alle utgiftspostene og virkelig skåret disse til beinet. Du og samboeren er sammen om dette, og det at hun betaler tv gjør ikke denne kostnaden mindre... Den bør bort sammen med omtrent alt annet. Ingen aviser, ingen tv, ingen blader, ingen andre abbonementer. Kjøp den billigste internettløsningen dere overhodet klarer å få tak i (kanskje du kan få dekket mobilabbonement gjennom jobben som inkluderer fri data på 3g om det er dekning?). Disse kuttene må ikke nødvendigvis være permanente, men det frigjør kapital dere har behov for rent umiddelbart. Selg også unna hva du kan...

 

Lag en oversikt over hva dere har kuttet, og ta med denne oversikten + budsjettet deres til kreditorene med pant i bilen (dere må ha lagt inn så mye som mulig på nedbetaling av gjeld i budsjettet!).... Legg frem saken for dem og si at du ønsker å ordne opp, har kuttet ALT til beinet og ønsker å selge bilen for å nedbetale gjeld. Dokumentèr at du MÅ ha bil i jobbsammenheng, og at du vil bruke 10.000 av salgssummen på å kjøpe en så billig bil som mulig, og resten på nedbetaling av gjeld. Forhåpentligvis klarer du å få kreditorene til å løfte pantet for å bistå et salg slik at de får igjen deler av pengene sine.

 

Parallelt med dette gjør du så mye du kan av billig oppussing i huset (som har blitt nevnt tidligere). Mal over gammel tapet og legg billigste laminat i de rommene med de styggeste gulvene. Bytt ut gamle lamper med nye fra Ikea, og mal over kjøkken- og baderomsinnredning og bytt ut håndtakene med nye i krom fra Ikea eller Clas ohlson. Deretter vasker dere huset skikkelig godt og får ny takst fra 2-3 eiendomsmeglere.

 

Ta med taksten, budsjettet, en fremdriftsplan, samboeren og barnet i banken og legg dere flate. Fortell at dere har gått på en skikkelig smell men har gjort A, B, C, D & E for å fikse opp så godt dere kan, men at dere nå MÅ ha hjelp fra dem for å berge huset og familien. Fortell at dere gjør ALT banken krever for å finne en løsning.... Forhåpentligvis kan de gjøre en av flere ting:

a) Refinansiere huset og øke lånerammen slik at dere får økt lånet i banken. Dere vil da kunne betjene et høyere lån siden mindre penger går bort i fakturagebyr, skyhøye renter og annet,

b) Gi dere et separat lån til en spiselig rente (8-12-ish prosent?) for å kvittere ut de andre lånene

c) Gi dere avdragsfrihet i en kort periode slik at dere kan fokusere på å nedbetale gjeld.

 

Angående jobb bør du også vurdere å bytte til en som ligger nærmere, evt. ordne samkjøring om dette er mulig... Hvis dette ikke er mulig kan dere vurdere å selge og flytte nærmere jobben din slik at dere kan kutte bilen. Dette vil iht. til dine oppgitte tall sannsynligvis spare dere for 5000.- i måneden noe som kan gå rett i ekstra nedbetaling av gjeld...

 

Jeg hadde også vurdert ekstrajobb i helgene. Kjøre morgenaviser på lørdag og søndag for eksempel... Eller ta ekstravakter på institusjoner (jeg anbefaler psykiatrisk. De har stort sett alltid behov for ufaglært arbeidskraft i helger o.l., og det er mulig å bare møte opp og introdusere seg selv for en avdelingsleder og spør om det er muligheter hos dem... Hvis de svarer negativt kan du høre om de kjenner til andre avdelinger i kommunen som har behov for hjelp... Både jeg, min far og andre jeg kjenner har gjort dette i ulike faser i livet og det har fungert helt greit.... Man må regne med 3-4 opplæringsvakter hvor man følger skiftet til en fast ansatt og deretter ringer de ved forfall.... Når jeg ikke jobbet fast ringte de gjerne 4-5 ganger i mnd og spurte om jeg kunne stille på jobb....)...

 

Uansett, lykke til med både gjeld og barn!... Det er vanskelig men ikke umulig å finne en løsning!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...