Gå til innhold

Sliter med gjeld. Hus og bil er tatt pant i,og vi venter barn til sommeren


stril1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Om du ikke får heist verdien på huset er du ute å kjører. Om du har kr. 400.000 i forbruksgjeld til en høy rente så vil du neppe klare å betjene dette på vanlige vilkår med høy rente.

 

Hele din skjebne ligger hos bankene nå. Får du samkjørt lånene så har dere økonomi til å klare det i teorien. Men jeg tviler på dette i praksis siden ditt pengeforbruk tydeligvis har vært altfor høyt og som har ført deg ut i dette uføret. Det virker tross alt som du har en viss oversikt så hvordan kan dette ha skjedd da?

 

Du sitter jo igjen med kr. 5000 pr. mnd når alle utgifter er betalt. Du kan vel ikke bruke så mye bare på tull? Tydeligvis bruker du jo enda mer?

 

Her trenger vi en forklaring (bevisstgjøring)!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Men sånn for å hjelpe deg med budsjettet så bør dere sette av kr. 25000,- inn på en regningskonto. Denne skal dekke alt av nødvendige utgifter som lån (2 mill), bilhold, mat, forsikring, strøm, kommunale avgifter, telefon og nett osv. Da vil dere ha ca. kr. 10.000 igjen som bør dekke, klær, vedlikehold av hus, sparing til nye møbler og bil, ferie, lege, pc/mobiltelefon, buss, taxi, uteliv, gaver.

 

Jeg legger begges inntekter til grunn, og den regner jeg med er på tilsammen kr. 35000,- netto. Hennes trygd ligger nok på kr. 12000,- netto.

 

Om dere begge sliter med gammel moro i tillegg så må dette dekkes inn ved de kr. 10.000 dere har til overs. Regningskontoen er ett minimum av hva dere trenger med denne gjeldsgraden, og den bør ikke endres på. Bilhold koster penger i tillegg til lån, forsikring og drivstoff. Jeg nevner årsavgift, dekk, service og vedlikehold for ikke å snakke selve verditapet.

 

(Huset er i dårlig stand sier du og du betaler kr. 8000,- i lån pr. i dag. I tillegg kommer avgifter, strøm og forsikring osv. La oss si kr. 12000 i boutgifter hver mnd. Du kan vurdere å leie så slipper du vedlikeholdskostnader i tillegg. I deres tilfelle hvor manglende pengestyring faktisk er ett tema så kan dette være det beste alternativet tiltross for at selveid bolig, særlig enebolig, ofte er gunstig på sikt. Ps. legg merke til at om kr. 12000 er rene boutgifter så er faktiske utgifter for dere over det dobbelte som nevnt lenger opp, totalt sett! Hva med å leie en rimelig bolig nær arbeidsplassen?!)

 

Eie eller leie kommer veldig an på verdistigning og vedlikeholdskostnader og ikke minst renter. Siden verdistigningen ser ut til å flate ut endel og legge seg på kanskje 3% så vil grensa for å leie ligge på rundt kr. 9000,-. Dette er pr. i dag men opp gjennom tidene har det å eie bolig og eiendom gitt bra avkastning. Det er derfor svært vanskelig å gi noe godt råd her, særlig med tanke på hvor mye vedlikehold din bolig trenger og mulig verdistigning i området. Trivsel, egeninteresse osv. må også vektlegges.

 

Lykke til, og fortell gjerne hvordan det går underveis!

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

De ventet barn til sommeren,men barnet kom ut allerede nå,24 uker ut i svangerskapet. Så veldig veldig prematur! Dette gjør ikke situasjonen til TS lettere! :( Uansett så vil ikke det kunnes tas abort på ett frisk foster i den alderen! Det er kun om det er fare for liv og helse til mor og/eller barn hvor det iverksettes slikt og da går det på keisersnitt og så kuvøse for prematur fødte etc, og det skal være store årsaker til at dette utføres! Jo lengre barnet er i mors livmor jo bedre!

 

Men håper dette løser seg for TS etterhvert! Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De ventet barn til sommeren,men barnet kom ut allerede nå,24 uker ut i svangerskapet. Så veldig veldig prematur! Dette gjør ikke situasjonen til TS lettere! :( Uansett så vil ikke det kunnes tas abort på ett frisk foster i den alderen! Det er kun om det er fare for liv og helse til mor og/eller barn hvor det iverksettes slikt og da går det på keisersnitt og så kuvøse for prematur fødte etc, og det skal være store årsaker til at dette utføres! Jo lengre barnet er i mors livmor jo bedre!

 

Men håper dette løser seg for TS etterhvert! Lykke til!

Lenke til kommentar

Pga. det med barnet så har jeg ikke hatt tid eller humør til å svare i det siste.

Men alt er bra med ho idag.

Angående gjelden så skal jeg i møte med Nav neste uke for å se på mulig løsning. Hadde kunne gjort det mye tidligere hadde det ikke vært for at de rotet vekk dokumentene jeg leverte for nesten to måneder siden.

 

Og til deg som foreslo abort:d hadde ALDRI blitt et alternativ.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har kun "skumlest" i rekordfart gjennom tråden, men hva med å selge boligen?

 

Selg boligen, betal ned så mye som mulig (om ikke alt av gjeld) med det samme. Får du ikke betalt ned alt på 1-2-3 etter boligsalg, prioriterer du å nedbetale lån som påfører deg de høyeste renteutgiftene.

 

Etter salg av bolig kan du leie, i det minste frem til du har økonomisk kontroll igjen.

 

Du må gjøre alt du kan for å få din skakkjørte økonomi i en akseptabel tilstand igjen, om du så må ofre litt for det, som f. eks; større bolig, nyeste innen teknologi, turer på byen, diverse abonnement, andre kutt i forbruk, reise osv. osv. osv.

 

Edit; ser nå at du muligens får ting i orden gjennom møter med NAV. Gratulerer også med barn! Måtte dere få oversikt og kontroll over økonomien deres nå. Lykke til.

Endret av SilvioBerlusconi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har kun "skumlest" i rekordfart gjennom tråden, men hva med å selge boligen?

 

Selg boligen, betal ned så mye som mulig (om ikke alt av gjeld) med det samme. Får du ikke betalt ned alt på 1-2-3 etter boligsalg, prioriterer du å nedbetale lån som påfører deg de høyeste renteutgiftene.

 

Etter salg av bolig kan du leie, i det minste frem til du har økonomisk kontroll igjen.

 

Du må gjøre alt du kan for å få din skakkjørte økonomi i en akseptabel tilstand igjen, om du så må ofre litt for det, som f. eks; større bolig, nyeste innen teknologi, turer på byen, diverse abonnement, andre kutt i forbruk, reise osv. osv. osv.

 

Edit; ser nå at du muligens får ting i orden gjennom møter med NAV. Gratulerer også med barn! Måtte dere få oversikt og kontroll over økonomien deres nå. Lykke til.

Å selge bolig lønner seg sjeldent. Det er en grunn til at du aldri ser det som forslag på luksusfellen. Ofte er huset såpass belånt at ingenting vil gå til nedbetaling av forbruktgjelden, kun til betaling av huslånet med lav rente. Er det mer å gå på når det kommer til huslån, så er refinansiering en god løsning.

 

Det som er viktigst i slike situasjoner er å ta kontakt med kreditorene. Å bare la renter/inkassokrav løpe gjør situasjonen bare verre. Ut fra hvordan situasjonen er forklart her, så står det såpass dårlig til, at det burde være mulig å få gjort en ordning med kreditorene som gjør situasjonen levelig.

 

Angående jobben, så hørtes reiseveien utrolig lang ut. Jeg hadde sett på mulighetene med å få en annen jobb som var nærmere. Selv om den er litt dårligere betalt vil det lønne seg når du tar med tiden du kaster bort på pendling og bil/forsikring/drivstoffutgifter. Hvis du kunne brukt de to timene du pendler på å jobbe, så kunne du nok fått vesentlig bedre betalt enn nå...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En annen ting ingen har nevnt før her:

 

Har dere vurdert å leie ut noe av huset? Om dere kjenner noen som er knipen å ett sted å bo og dere har ett rom til overs så kan dere leie ut skattefritt så lenge det ikke er mer enn 50% av det dere selv bor i.

 

Om dere har ett rom til overs og finner noen dere kan stole 100% både når det kommer til betaling og ordensans + respektere deres ting så kan dette være en fin ekstra inntekt. Gjelder for TS og frue å sette noen regler på hvordan de skal leie ut og til hvem evt, f.eks leie dekker strøm utgifter, leietager kan bruke bad og kjøkken så lenge ting ryddes opp etc. Såfremt man da ikke har 2 bad, 2 kjøkken etc som leietager kan bruke for seg selv.

 

Gjelder også at man da finner en leietager man kan stole på og at dere setter sammen en god leiekontrakt!

 

Har dere evt mulighet til å danne en sokkel leilighet (ved å låse en dør) så får jo leietager muligheten for å være alene og dere alene, men da spørs det om det er bad/do, kjøkken mulighet der. Evt må dette bygges opp, og det er nok mindre aktuelt med tanke på gjelden deres.

 

Så evt en student kan nok være perfekt om han/henne er en stødig betaler. Bare ett lite tips jeg kom på. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først av alt: er ikke mulighet å leie ut noen deler av huset og ikke er d rom

for noen sokkel leilighet. Huset er tross alt fra ca 1890.

 

Og med tanke på jobb så kan jeg forsikre om at jeg har prøvd å få noe nærmere.

Men det er jaggu ikke lett.

 

Nav prøver å hjelpe med husbanklån for å få dekket problemene.

Pga at vår datter har vært alvorlig syk den siste tiden så har ikke jeg hatt humør eller tid til å

tenke mer på dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Håper NAVs rådgivere hjelper deg til en god ordning - og om de hjelper deg med budsjetter og systemer, for all del overhold dem til minste komma!

Det er vel ikke til å skyve under en stol at din økonomiske sans antagelig ikke er på topp, så om du får et budsjett - følg det 100% slavisk, hvis ikke er du fort ute å kjøre igjen bare et par måneder senere.

 

Ang. lang jobbreise - du passer på å få de refusjoner du kan, eventuelt fra arbeidssted og definitivt på skatten?

Lenke til kommentar

Jeg har bare lest raskt gjennom tråden men synes det er bra du skal i møte med NAV og synes det er bra du (endelig) har tatt tak i dette.

Tidligere har det kommet referanse til luksusfellen og synes ikke dette var et dumt forslag. Sett opp et Excel-ark hvor dere lister opp absolutt alle utgifter og inntekter. Dette gjør det lettere å få oversikten over hva det kan kuttes ned på og hvor skoen trykker. Selv om det er kjipt er det alltid noe en kan endre på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...