Gå til innhold

Sliter med gjeld. Hus og bil er tatt pant i,og vi venter barn til sommeren


stril1

Anbefalte innlegg

Lenge siden jeg har vært her inne nå. Har vært en tung tid siden sist.

 

Det siste jeg skrev var at NAV mente at vi skulle få det fikset med startlån for å dekke gjelden. Men det funker ikke likevel.

 

Så vi har nå tenkt at hvis vi søker om Husbanklån til bygging av ny bolig,og når den er ført opp så selger vi boligen vi har og på den måten dekker inn gjelden på.

Men er litt usikker på om det er noe som lar seg gjøre.

Det vi har som en fordel er at tomten er en arv. Trenger bare å bruke penger på å skille den ut. Tomten

er på ca. 1.8 mål med fantastisk utsikt. Tror den kan være verd ca 500 000.

Så tenkte å bruke det som egenkapital i søknaden.

 

En av kreditorene,den som skal ha mest, har sagt seg villig til å vente til februar før de går drastisk til verks,siden jeg sa at de ville få sitt når huset er solgt etter oppføring av huset.

 

Noen som har vært borti noe lignende før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke skille ut tomt og bruke disse pengene på å bli gjeldfri, istedet for å kjøre på med nye lån? For et nytt hus vil nok koste mer enn hva dere får solgt et gammelt, under gjennomsnittet, hus for.

Ganske enkelt fordi planen alltid har vært å bygge på den tomten. De skal ikke få ødelegge en gammel drøm. Dessuten så er verdi taksten på huset her ca. 1 850 000.

Lånet på boligen ligger per idag på 1 550 000. Så det er rom for at det skal gå.

Og de vil jo at jeg skal selge huset,så det er en løsning som funker for begge parter. De får pengene ved salg av hus og vi bor i nytt hus og har ikke den gjelden lengre

Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke skille ut tomt og bruke disse pengene på å bli gjeldfri, istedet for å kjøre på med nye lån? For et nytt hus vil nok koste mer enn hva dere får solgt et gammelt, under gjennomsnittet, hus for.

Ganske enkelt fordi planen alltid har vært å bygge på den tomten. De skal ikke få ødelegge en gammel drøm. Dessuten så er verdi taksten på huset her ca. 1 850 000.

Lånet på boligen ligger per idag på 1 550 000. Så det er rom for at det skal gå.

Og de vil jo at jeg skal selge huset,så det er en løsning som funker for begge parter. De får pengene ved salg av hus og vi bor i nytt hus og har ikke den gjelden lengre

 

 

Hvis den planen går i land så er det bra... hvis ikke så la drømmer være drømmer å kom inn til den virkelige verden å få vekk gjelda!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

'De' skal ikke få ødelegge en gammel drøm?

Si der får 2 mill og sitter igjen med 500k. Nytt hus koster vel minst 2mill, så da er dere jo i samme gjeldssituasjon og har løst ingenting.

 

Selvfølgelig er det en vurdering - helst hadde det jo vært best å sitte med nytt hus, istedet for gammelt - poenget er bare om dere klarer å betjene det, samt hvis man blir sittende med dårlig råd, så sliter det både på humør og forhold. Har sett flere som har bygd hus, for så å skille lag etter en tid. Som igjen kan gjøre til at dere sitter ennå verre i det. Så håper dere tenker godt gjennom og også regner med gode marginer, og ikke bare prøver å holde i en drøm som holder i noen mnd.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor ikke skille ut tomt og bruke disse pengene på å bli gjeldfri, istedet for å kjøre på med nye lån? For et nytt hus vil nok koste mer enn hva dere får solgt et gammelt, under gjennomsnittet, hus for.

Ganske enkelt fordi planen alltid har vært å bygge på den tomten. De skal ikke få ødelegge en gammel drøm. Dessuten så er verdi taksten på huset her ca. 1 850 000.

Lånet på boligen ligger per idag på 1 550 000. Så det er rom for at det skal gå.

Og de vil jo at jeg skal selge huset,så det er en løsning som funker for begge parter. De får pengene ved salg av hus og vi bor i nytt hus og har ikke den gjelden lengre

 

 

Hvis den planen går i land så er det bra... hvis ikke så la drømmer være drømmer å kom inn til den virkelige verden å få vekk gjelda!!!

 

Den virkelige verden for oss er tung tid siden 15 april. For tidlig fødsel og barnet levde bare i 7 uker. Oppi alt dette har jeg dette problemet,vært sykemeldt siden juni pga psykisk stress etter dødsfallet. Så noen lyspunkter må vi snart få. Huset vi har er gammelt og ikke noe jeg vil ha til jeg er pensjonist. Fungerer foreløpig,men ikke når vi en dag får nytt barn,for det skal vi.

Lenke til kommentar

'De' skal ikke få ødelegge en gammel drøm?

Si der får 2 mill og sitter igjen med 500k. Nytt hus koster vel minst 2mill, så da er dere jo i samme gjeldssituasjon og har løst ingenting.

 

Selvfølgelig er det en vurdering - helst hadde det jo vært best å sitte med nytt hus, istedet for gammelt - poenget er bare om dere klarer å betjene det, samt hvis man blir sittende med dårlig råd, så sliter det både på humør og forhold. Har sett flere som har bygd hus, for så å skille lag etter en tid. Som igjen kan gjøre til at dere sitter ennå verre i det. Så håper dere tenker godt gjennom og også regner med gode marginer, og ikke bare prøver å holde i en drøm som holder i noen mnd.

Tror du har misforstått. Når dette huset blir solgt så slettes og gjelden til kreditorer. Ergo,så sitter vi kun med boliglån med rente på ca 2.5% og samlet utgift på boliglånet på ca 9600 i mnd. fordelt på to. Det fungerer meget bra. Er ikke boliglånet som vi ikke klarer idag,er alt det andre

Lenke til kommentar

Den virkelige verden for oss er tung tid siden 15 april. For tidlig fødsel og barnet levde bare i 7 uker. Oppi alt dette har jeg dette problemet,vært sykemeldt siden juni pga psykisk stress etter dødsfallet. Så noen lyspunkter må vi snart få. Huset vi har er gammelt og ikke noe jeg vil ha til jeg er pensjonist. Fungerer foreløpig,men ikke når vi en dag får nytt barn,for det skal vi.

 

 

 

Kondolerer!! :hm:

Lenke til kommentar

Mulig, men å bygge nytt koster, så håper bare dere regner med alt med god margin. Husk også at lånerenten med all sannsynlighet vil stige i årene framover.

Vurderer nøkkelferdig hus. De ligger på 1.5 kun skjellettet. Med elektriske,vannrør,fliser osv. regner jeg rundt 2.4 mill. Da har jeg beregnet utskytning og planering. Dessuten blir kjøkken møbler og baderoms møbler fra Ikea for å spare inn der

Lenke til kommentar

Så da er dere sikkert på 3 som sluttsum .... minst.

Har dere satt opp regnestykk på om dere klarer det?

Blir ikke 3 som sluttsum. Det skal jeg sørge for at det ikke blir.

Med tanke på at vi har samlet måneds inntekt på ca 40000 så skal vi klare oss etter ca 5000 hver på boliglånet. Dessuten så betaler ikke jeg for tomten,kun til kommunen for å skille den ut.

Lenke til kommentar

Kondolerer virkelig. Det er ingen tvil om at dere er i en vanskelig situasjon.

 

Men tenk grundig igjennom hva dere har tenkt å gjøre nå. Ta med alt i beregningene, også når det ikke går som det skal. Hva om huset ikke blir solgt? (= to boliglån) Hva om noe skjer med inntektene deres? Hva om det kommer enda en utgift? Legemidler?

 

Fallhøyden er allerede stor. Dere sliter allerede med enorme påkjenninger, tøffe hverdager, uviss fremtid og umulig økonomi. Og nå skal dere bygge hus. Eg tror dere bør tenke nytt. Kanskje det er på tide med en annen drøm? Er den drømmen verdt å risikere livet for? Eller fremtiden deres sammen? Det er mange forhold som ikke overlever i situasjonen dere er i i dag, og nå skal dere gjøre den straks værre.

 

Det er lov å innse realiteten og endre drømmer underveis. De aller fleste gjør det, inkludert meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor slettes all gjeld når du selger hus nr 1? Er gjelden på under 300 000 slik at du får dekket det med mellomlegget? Har du inntekt til å bære den høyere gjelden som ny bolig innebærer, og ikke minst til å bære gjelden i perioden du sitter med to boliglån/byggelån? Hvordan er renten på byggelånet?

Lenke til kommentar

Kondolerer så mye ang barnet! :(

 

Håper du har fått hjelp til å regne på det husprosjektet der, samt alle mulige utfall slik at dere står på trygg grunn og ikke ender opp med dobbelt opp av gjeld etc. Hvor raskt regner dere med å selge det gamle huset, er det lettsolgt eller risikerer dere å bruke 6mnd+ på å selge og da til langt under prisantydning? husk å regne med slike situasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg vet at det vil fungere på mange måter.

For det første så vil vi klare et boliglån på ca 10000 i mnd. det blir 5000 på hver og er mye likt som idag.

Dessuten så har kreditorer pant i dette huset så de vil sørge for at det blir solgt for å få sine penger.

Den gjelden det er snakk om er det kun jeg som har rotet meg opp i. Min samboer har ingenting med den å gjøre. Dessuten er jeg og alene med dette huset og klarte meg bra å betale det alene når jeg var singel,og nå er vi to om boliglånet her.

Har snakket litt med DNB siden jeg begynte å skrive igår. Og de mente det kan være mulig å få byggelån av de med tanke på at jeg kan ha en verdifull tomt som ekstra verdi på huset. Når det huset en dag står ferdig tror jeg nok at verditaksten vil være på til sammen 3 mill,mens det koster toppen 2.4 å få det opp.

Og når dette huset er solgt så får alle kreditorer sitt. Skulle det være noe igjen så tror jeg banken er åpen for å bake resten inn i boliglånet for å gå helt i null på stygge forbrukslån.

 

Så derfor mener jeg det er god ide,dessuten så er det mulig å fryse lånet på dagens bolig mens man prøver å få det solgt så lenge man sitter med ett nytt boliglån. Kjenner folk som har gjort det.

Lenke til kommentar

Vil du klare nytt avdrag + renter på nytt boliglån + renter på eksisterende bolig? Hva om renta stiger? Hvor lenge kan du sitte med to boliger? Hvor lenge vil de fryse det gamle boliglånet(mens du betaler rentene)?

Klarer vi et boliglån på 8000 fordelt på to idag,så klarer vi jaggu ett på ca 10000 med renter og avdrag og.

Og hvis det skulle vært ett stort problem med selge bolig samtidig som man har en ny bolig,så kunne jo ingen kjøpt nye boliger da,uansett hvor god råd de har.

Dessuten er boligen her pusset opp på bad,kjøkken og stue. Så den er mer attraktiv nå enn hva den var når jeg kjøpte for 5 år siden

Lenke til kommentar

 

Vil du klare nytt avdrag + renter på nytt boliglån + renter på eksisterende bolig? Hva om renta stiger? Hvor lenge kan du sitte med to boliger? Hvor lenge vil de fryse det gamle boliglånet(mens du betaler rentene)?

Klarer vi et boliglån på 8000 fordelt på to idag,så klarer vi jaggu ett på ca 10000 med renter og avdrag og.

Og hvis det skulle vært ett stort problem med selge bolig samtidig som man har en ny bolig,så kunne jo ingen kjøpt nye boliger da,uansett hvor god råd de har.

Dessuten er boligen her pusset opp på bad,kjøkken og stue. Så den er mer attraktiv nå enn hva den var når jeg kjøpte for 5 år siden

 

 

Det mest vanlige er å selge først med lån på 2 boliger får du en mellomfinansieringsrente som er betydelig høyere enn vanlig lånerente, bare så du vet.

 

Med tanke på at du må låne ved byggestart å du ikke kan selge før boligen er ferdig blir mellomfinasieringsperioden lang.

 

Råder deg til å selge i januar å leie i mellomtiden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...