Gå til innhold

Sliter med gjeld. Hus og bil er tatt pant i,og vi venter barn til sommeren


stril1

Anbefalte innlegg

 

 

Vil du klare nytt avdrag + renter på nytt boliglån + renter på eksisterende bolig? Hva om renta stiger? Hvor lenge kan du sitte med to boliger? Hvor lenge vil de fryse det gamle boliglånet(mens du betaler rentene)?

Klarer vi et boliglån på 8000 fordelt på to idag,så klarer vi jaggu ett på ca 10000 med renter og avdrag og.

Og hvis det skulle vært ett stort problem med selge bolig samtidig som man har en ny bolig,så kunne jo ingen kjøpt nye boliger da,uansett hvor god råd de har.

Dessuten er boligen her pusset opp på bad,kjøkken og stue. Så den er mer attraktiv nå enn hva den var når jeg kjøpte for 5 år siden

 

 

Det mest vanlige er å selge først med lån på 2 boliger får du en mellomfinansieringsrente som er betydelig høyere enn vanlig lånerente, bare så du vet.

 

Med tanke på at du må låne ved byggestart å du ikke kan selge før boligen er ferdig blir mellomfinasieringsperioden lang.

 

Råder deg til å selge i januar å leie i mellomtiden...

 

Hæ..leie? Betaler jo det samme som idag da. Og da er det bare å bli i huset i mellom tiden. 8000 i boliglån eller 8-9000 i leie? Ser ingen forskjell på det. Og vi skal ha nøkkelferdig hus,som blir satt opp i moduler og da er byggeprosessen på rundt 2 mnd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt eg forstod så ble boligen kjøpt for 1,4 mill og den er i dag belånt med 1,55 mill. I tillegg har du diverse annen gjeld på 400k. Dvs at for å gå i null her må du klare å selge boligen for over 2 mill. Er det realistisk? Du skriver gjentatte ganger at den er av under middels standard. Du skal ikke for øde til i Norge før du fint får en ganske så god standard i ett hus til 2 mill.

 

I tillegg er du sykemeldt og samboer er ufør. Hvor lenge klarer dere å holde den inntekten dere har realistisk?

 

Samtidig må du huske at kreditorene ikke kommer til å vente i all evighet på pengene sine og vil nok på ett eller flere tidspunkt kreve utlegg i eiendeler eller lønn. Har dere da fortsatt penger til å betjene to boliglån?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så vidt eg forstod så ble boligen kjøpt for 1,4 mill og den er i dag belånt med 1,55 mill. I tillegg har du diverse annen gjeld på 400k. Dvs at for å gå i null her må du klare å selge boligen for over 2 mill. Er det realistisk? Du skriver gjentatte ganger at den er av under middels standard. Du skal ikke for øde til i Norge før du fint får en ganske så god standard i ett hus til 2 mill.

 

I tillegg er du sykemeldt og samboer er ufør. Hvor lenge klarer dere å holde den inntekten dere har realistisk?

 

Samtidig må du huske at kreditorene ikke kommer til å vente i all evighet på pengene sine og vil nok på ett eller flere tidspunkt kreve utlegg i eiendeler eller lønn. Har dere da fortsatt penger til å betjene to boliglån?

Under middels standard var kanskje å ta hardt i,er nok mer vanlig standard og er med 5 rom og kjøkken (3 store soverom og to stuer). Og ligger i fint barnevennlig område (er her jeg vokset opp selv). Så er nok sånne ting som er med å kunne øke prisantydningen og budrunde.

 

Er bare midlertidig sykemeldt og får utbetalt det samme nå som ellers,min samboers trygd forsvinner ikke og minsker heller ikke. Så jeg ser mulighet for det. Dessuten så kommer jeg til å kontakte samtlige kreditorer om at de får alt jeg skylder når huset er solgt. Er allerede en kreditor som har gått med på det.

Lenke til kommentar

 

Under middels standard var kanskje å ta hardt i,er nok mer vanlig standard og er med 5 rom og kjøkken (3 store soverom og to stuer). Og ligger i fint barnevennlig område (er her jeg vokset opp selv). Så er nok sånne ting som er med å kunne øke prisantydningen og budrunde.

 

Er bare midlertidig sykemeldt og får utbetalt det samme nå som ellers,min samboers trygd forsvinner ikke og minsker heller ikke. Så jeg ser mulighet for det. Dessuten så kommer jeg til å kontakte samtlige kreditorer om at de får alt jeg skylder når huset er solgt. Er allerede en kreditor som har gått med på det.

 

 

Hvis ikke alle kreditorene er med på det så kan det ende med tvangssalg hvis de har tatt pant i huset ditt.

 

En slik prosess er så døll for kjøper at normalen er langt under markedspris for slike objekt.

Lenke til kommentar

jeg ser at du har satt deg inn i mange momenter her..

 

Jeg vil likevel si at det viktigste er å betale ned gjeld fortest mulig, særlig når kreditor sniffer seriøst på tvangssalg. Dette er dems bransje og dem eksisterer ikke idag uten å ha god kunnskap og evne til å utnytte folk med låneproblematikk.

 

Kan du skille ut tomt og få solgt den innen ganske rimelig tid? For det høres ut som det beste alternativet...

Hvis bolig ikke kan selges uten tap er jo det nyttesløst, men hvis den kan selges med grei gevinst må dette vurderes.

Å ta opp ytterligere lån for å bygge nytt nå som du er i en utrolig ustabil situasjon er selvmord.

Å få en ekstra inntekt er også viktig..

Knallhard prioritering, når du får inn penger: sett av penger og betal regninger med en gang, betal ned til kreditor med en gang.. få litt godvilje.

Å la drømmer dø er del av livet, nye fødes i asken av tapet.

Kan ikke la deg knekke nå som du er godt igang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår at det å bli kvitt gjeld er pri nr 1.

Men som jeg har sagt tidligere så er det å få godkjent å bygge bolig og selge dette når det nye

er oppført. Da får alle kreditorer sitt. Har de ventet så lenge så klarer de å vente litt til når jeg kan

bevise muligheter for at de til slutt får inn alt de krever.

 

Har sjekket hva boliger går for her ute som er i noe lunde samme tilstand og de ligger på opp mot

2 mill,noen over.

 

Å selge tomten er totalt utelukket,da skiller jeg ikke den ut i det hele tatt.

 

Dere snakker om ekstra inntekt. Det har jeg ikke behov for,siden min inntekt er god nok til et liv uten den forbruks gjelden jeg har pr idag. Samlet har vi nesten 40000 i mnd. Grunnen til at det ikke går med gjelden er at det er min gjeld som er tatt før jeg traff henne. Ho skal ikke være med på å betale den. Ho er med på mat forbruk,strøm og andre småting, itillegg til at hun er med på boliglånet siden ho bor her og.

Lenke til kommentar

Forskjellen på å eie og leie er at når du leier så kommer ikke kommunale avgifter og boligforsikring i tillegg. Så man sparer noen kroner der.

Har sett på leiligheter som leies ut her,og det var ikke mange. Der er prisene fra 8000 og opp. Kan ikke ha en 55 kvm med alt vi har av innbo. Alt fra bilder,pyntegjenstander til sofa og tv.

Lenke til kommentar

Det jeg og tenker er at jeg avtaler med banken om at jeg skiller ut tomten,tar opp lån med pant i

eiendommen for å dekke forbruksgjelden. Da er huset safe og samtidig så bygger jeg på tomten. Når det er oppført så bruker jeg av det som er i overskudd på salg og betaler det eg kan på den gjelden og resten bakes inn i boliglånet.

 

Ta f.eks, dette regnestykket:

Tomten er verd 600 000. Tar opp lån på 350 000 for å dekke gjelden som sliter med idag.

Når salget er gjort og det er 200 000 i overskudd,går de inn i det lånet med engang og resterende

150 000 inn i boliglånet.

Lenke til kommentar

Det jeg og tenker er at jeg avtaler med banken om at jeg skiller ut tomten,tar opp lån med pant i

eiendommen for å dekke forbruksgjelden. Da er huset safe og samtidig så bygger jeg på tomten. Når det er oppført så bruker jeg av det som er i overskudd på salg og betaler det eg kan på den gjelden og resten bakes inn i boliglånet.

 

Ta f.eks, dette regnestykket:

Tomten er verd 600 000. Tar opp lån på 350 000 for å dekke gjelden som sliter med idag.

Når salget er gjort og det er 200 000 i overskudd,går de inn i det lånet med engang og resterende

150 000 inn i boliglånet.

 

Hvis banken godtar det så er det en god plan... hvorfor er ikke det allerede gjort?

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det jeg og tenker er at jeg avtaler med banken om at jeg skiller ut tomten,tar opp lån med pant i

eiendommen for å dekke forbruksgjelden. Da er huset safe og samtidig så bygger jeg på tomten. Når det er oppført så bruker jeg av det som er i overskudd på salg og betaler det eg kan på den gjelden og resten bakes inn i boliglånet.

 

Ta f.eks, dette regnestykket:

Tomten er verd 600 000. Tar opp lån på 350 000 for å dekke gjelden som sliter med idag.

Når salget er gjort og det er 200 000 i overskudd,går de inn i det lånet med engang og resterende

150 000 inn i boliglånet.

 

Hvis banken godtar det så er det en god plan... hvorfor er ikke det allerede gjort?

 

Ganske enkelt fordi eg ikke tenkte på det før nå. :hm:

Lenke til kommentar

altså slik regner jeg:

solgt hus 1,8 mill - utgifter for lån 1,55 mill = 250 000 (beste fall scenario, dette vet du ikke!)

tid = usikkert

 

skille ut tomt = tid: usikkert - det er jo tross alt kommune. penger = vet ikke

 

Tar du opp ytterligere lån, vil du ha ytterligere utgifter, fryser du lånet og gjør det avvdragsfritt vil likevel større utgifter tilkomme. setter du opp ett nytt hus til 2 mill, så har du helt sikkert masse andre utgifter, rørlegger elektriker osv? dette må du jo vite på forhånd, for selv om de sier nøkkelferdig betyr ikke det at alt er inkludert.

så du kan fint regne ihvertfall 200-300 tusen i det minste bare på det.

 

kort og greit du kan ta opp ett forbrukslån til for å dekke opp det andre, det utsetter jo det foreløpige problemet. Men du kan ikke tidsregne deg fram til når det nye huset er ferdig.

 

Du veit vel at du slenger på 2 mill i en økonomi du allerede ikke greier, samt utgifter for annet som vil tilkomme, flere hundretusener.

 

 

nåværende lån 1,55 mill

nåværende gjeld utenom 350 tusen

nytt hus nøkkelferdig 2 mill

andre utgifter til nøkkelferdig hus 200 tusen

 

ny total gjeld = 4,1 mill

med renter og gebyrer som påløper før noen annet blir nedbetalt (?) usikkert hvor mye

salg av gammelt hus - 1,8

2,3 i ny total gjeld.

 

og hva har du da, kjøper du ut den gamle gjelda di med ny gjeld så greier du kanskje å stampe prosessen littegranne. men alt det som skjer i mellomtiden er usikkert, og du vil i tillegg ha tatt til deg enda flere regninger som du kanskje ikke greier å nedbetale.

 

du må rett og slett ikke undervurdere hvor sårbart tid og uventede kostnader kan være og du risikerer egentlig å bare grave deg dypere i dritten...

 

Du kan vurdere å skille ut tomten, selge den.

eller finne noe rimeligere sted å bo og slippe å grave deg helt ned.

kreditten må vekk og betales.

 

men presiserer at om og hvis banken selv gir lånet med gunstigere vilkår er det en god løsning..

bare ikke undervurder hva som kan skje her.

 

 

 

jeg tenker at siden du først tar deg bryet å skriver her fortviler over din situasjon, burde du være i en posisjon der du også er interessert i å ta til deg andres råd om situasjonen.

 

Du er jo tross alt ikke den eneste som har opplevd problemer med nedbetaling og uønskede situasjoner ift annet.

Endret av drivedeep9
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du ikke tar med i dette,er at går banken med på det å gi lån for å kvitte den gjelden,er at

da er dette huset trygt mens jeg venter på huset blir ført opp. Skal imorgen ut og undersøke mulighetene.

Og skulle ikke det bli solgt med det første så kan jeg leie det ut til 8000 i mnd. Et helt hus til den prisen

i leie er etter min mening god deal. Da blir det lånet dekket inn. Må jo ha kontrakt for så og så lang

tid sånn at jeg kan ligge det for salg igjen uten at det skal komme overraskende på leietager.

Men det eksempelet om utleie er i verste tilfelle,må være plan c eller d.

 

Og jeg har god tro på å få det solgt uten store problemer. Er et hus som mange kan se

på som et ypperlig feriehus langt ute på landet :)

 

Er noen gode forslag her,men er ikke enig i å selge alt og nærmest bo på gaten er noen løsning bare fordi at de skal sitt.

Lenke til kommentar

jeg greier ikke la være å komme med innspill skjønner du. bare ha det i bakhodet om ting skulle klemme på og hvis det ikke skulle bli riktig som du tenkte deg.. hender livet tar noen rare svinger i ny og ne.

 

håper det ordner seg og lykke til :)

Har ikke noe imot innspill. Er jo derfor jeg startet tråden. Tar imot råd så lenge jeg er enig i det.

Men å selge og bo her hele tiden vil jeg ikke så lenge det i teorien er andre muligheter.

 

At livet tar noen rare svinger i ny og ne fikk vi hardt merke i perioden april til juni. Da orket ikke vi

å tenke på dette,var for mye å tenke og bekymre seg for der og da

Lenke til kommentar

 

Sjekket nettopp hva tomter i nærheten går for, og ser at en tomt på 1,12 mål går for 600 000.

Min tomt skal skilles ut er 1.8 mål og har havutsikt. Ergo så må den gå for mer enn 600 000.

Kanskje 8-900 000. :)

 

Håper det... er det mulig å spørre hvor det er i landet?

 

Øygarden..5 mil utenfor Bergen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...