Gå til innhold

Lokal "kjenning" fortsetter å råkjøre. Hva kan gjøres?


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bor i en relativt stor kommune med over 20 000 innbyggere, allikevel ser jeg samme bil grisekjøre. Man legger fort merke til det for å si det sånn. Han kjører forbi ALLE bilene han kommer over.

Jeg kjenner til en sånn gjenganger her jeg bor. Han forårsaket til slutt en ulykke rett før jul. Det positive er at ingen ble skadet, og hendelsen har kostet ham lappen for en tid fremover, men uheldigvis fikk en uskyldig bilist bilen sin kondemnert.

 

Det koster ingenting å varsle politiet. Forhåpentligvis vil de da holde øynene åpne for denne bilen, og kanskje dere får fjernet en risikofaktor fra veiene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mitt råd er altså å holde sin egen sti ren først, når han er sikker på at han selv ikke gjør noe som helst galt kan han jo begynne som angiver.

 

Jeg tror du selv har en krøttersti å rydde opp i, før du begynner å be andre om å holde sin sti ren. Dette kan sikkert mange i forumet her skrive under på. :-)

 

Trådstarter: Skaff deg dashcam! Du får de fra ca. 200 kroner og oppover på Ebay.com, og selv de billigste vil kunne komme til å skaffe deg OK dokumentasjon. Henger meg ellers med på rådene om å varsle politiet ved en hver anledning du ser denne råkjøringen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror du selv har en krøttersti å rydde opp i, før du begynner å be andre om å holde sin sti ren. Dette kan sikkert mange i forumet her skrive under på. :-)

 

Trådstarter: Skaff deg dashcam! Du får de fra ca. 200 kroner og oppover på Ebay.com, og selv de billigste vil kunne komme til å skaffe deg OK dokumentasjon. Henger meg ellers med på rådene om å varsle politiet ved en hver anledning du ser denne råkjøringen.

Jeg holder min sti sånn passelig ren jeg, men føler ikke noe behov for å angi alle som kjører litt fort av den grunn.

 

Det fine med slike dashcam er at de ikke har noen verdi med mindre det kan dokumenteres hvem som kjørte bilen.

Lenke til kommentar
Jeg holder min sti sånn passelig ren jeg, men føler ikke noe behov for å angi alle som kjører litt fort av den grunn.

 

Det fine med slike dashcam er at de ikke har noen verdi med mindre det kan dokumenteres hvem som kjørte bilen.

 

 

Sant nok, det. Man kan også være heldig å komme over den dagen man filmer råkjøringen, rett før bilen svinger inn på f.eks. en butikk. Da er det bare å følge etter.

 

Forøvrig kan filmopptak være verdifullt, i form av å få politiets oppmerksomhet i denne saken. Er lettere for at politiet velger å etterforske en sak, hvis de selv har sett video av kjøringen.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror du selv har en krøttersti å rydde opp i, før du begynner å be andre om å holde sin sti ren. Dette kan sikkert mange i forumet her skrive under på. :-)

 

Trådstarter: Skaff deg dashcam! Du får de fra ca. 200 kroner og oppover på Ebay.com, og selv de billigste vil kunne komme til å skaffe deg OK dokumentasjon. Henger meg ellers med på rådene om å varsle politiet ved en hver anledning du ser denne råkjøringen.

Jeg holder min sti sånn passelig ren jeg, men føler ikke noe behov for å angi alle som kjører litt fort av den grunn.

 

Det fine med slike dashcam er at de ikke har noen verdi med mindre det kan dokumenteres hvem som kjørte bilen.

 

Godt mange av oss har Dual cams da. et i bakruta og et som peker fremover.. da får man iallefall sett hvem som kjører nogenlunde bra :)

Evt bare følge etter udyret (om det er forsvarlig) slik at man vet med sikkerhet hvem som kjører.

Lenke til kommentar

Hva er greia med å være sånne angivende navlebeskuende møkkamennesker?

Dere minner meg mest om Quisling hele gjengen. Det er best om dere lar bilen stå og heller burer dere inne i en dertil passende konstruksjon.

 

Navlebeskuende er det motsatte av det du meiner her, navlebeskuande hadde vært å ikkje bry seg om slike ting fordi ein er for sjølvoppdatt til å tenke på konsekvensen for andre.

 

Det er heilt på sin plass å anmelde slike forhold dersom nokon kjøyrer "ekstremt fort" som trådstarter har beskrevet det. Om denne beskrivelsen stemmer overens med dei faktisk forhold har vi ingen kunnskap om.

 

Men eg er enig i at dersom det her er snakk om å berre kjøyre litt for fort så er det unødvendig å anmelde utan anna bevis enn ein vitneobservasjon. Men "ekstremt fort" tolker eg som å kjøyre så mykje over fartsgrensa at det utvilsomt er farlig for andre trafikkantar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Ekstremt fort" er en ganske vag beskrivelse. Hadde han sagt "56,78% over fartsgrensa" så hadde vi hatt god grunn til å tvile på nøyaktigheten, men "ekstremt fort" er såpass vagt at det er stor sannsynlighet for at politiet vil være enige i at det er riktig. Hvis du nå er så i tvil om riktigheten av utsagnet, hvorfor ikke ringe en nøytral tredjepart for å ta en kikk på saken? Det er en av grunnene til at selvtekt frarådes. En kyndig faglig vurdering av råkjøringen er fult og helt på sin plass.

 

Apropos Quisling, som har vært/brukes synonymt med forræderi, så handler forræderi om å angi/bedra sine nære/allierte/den svake part på det groveste. F.eks angi norske hjemmefrontfolk til invasjonsmakten så de kunne fenglse og torturere de. I denne saken er det lovlydige trafikanter/borgere (og dyr) som er den svake part og råkjøreren som er forræderen som vil utsette disse for stor risiko.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

når noen gjentatte ganger kjører så fort at andre medborgere blir nervøse , så er det all grunn til å anmelde vedkommende. det er vel ikke slik at vi skal leve i frykt for enkelte menneskers forgodtbefinnende bare av den årsak at man skal føle skyld ved å anmelde saken?

 

TS: om det ikke ender opp med straff, så blir vedkommende i alle fall klar over at Politiet har et øye den veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apropos Quisling, som har vært/brukes synonymt med forræderi, så handler forræderi om å angi/bedra sine nære/allierte/den svake part på det groveste.

Så du betrakter dine medtrafikanter som motstandere forstår jeg.

 

Helt enig. Det er en ting å angi noen som driver med svart arbeid eller pengespill (pokerlag). Det er noe helt annet når man snakker om personer som setter andres liv og helse på spill. Da koster det meg ingenting å si fra.

Skal man først være så jævlig prektig synes jeg man bør anmelde alt som er galt.

 

For min egen del kjører jeg etter forholdene, jeg kjøper svart arbeid over en lav sko.. Jeg smugler jaggu inn varer fra utlandet også.

Men jeg spiller ikke pengespill da.

Lenke til kommentar

Så du betrakter dine medtrafikanter som motstandere forstår jeg.

Nei, veldig sjeldent egentlig. Kanskje 1 av 10 000 bilister. Hadde jeg hatt samme opplevelse som trådstarter så hadde råkjøreren vært en av de veldig få som ikke er medtrafikant, men mottrafikant.

 

Eventuelt kan du jo ta direkte kontakt med karen og be ham roe ned?

Det vil jeg fraråde. Det fører neppe frem, men det gir stor risiko for represalier. Særlig om senere tips skulle føre til noen konsekvenser for råkjøreren. Ikke alle er like gode å ha med å gjøre, særlig i sinne, og råkjøreren kan godt være en av de.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er greia med å være sånne angivende navlebeskuende møkkamennesker?

Dere minner meg mest om Quisling hele gjengen. Det er best om dere lar bilen stå og heller burer dere inne i en dertil passende konstruksjon.

 

For noen år siden havnet jeg bak en bilist som vinglet fra side til side. Det var ganske åpenbart at her var det snakk om en person som kjørte i ruspåvirket tiltstand. Jeg plukket opp mobiltelefonen (med handsfree) og varslet politiet.

Er jeg en landssviker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...