Gå til innhold

Lokal "kjenning" fortsetter å råkjøre. Hva kan gjøres?


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

Har dessverre opplevd en tendens til voksende rånekultur der jeg bor, fordi det er mangel på baner man kan kjøre på og rett og slett mangel på ting for unge å drive på med. Det gøyeste disse vet om er å kjøre ekstremt fort og stygt. Jeg har ingen problem med folk som er over gjennomsnittet glad i bil, men jeg har et problem med at de setter folks liv i fare. Det var f.eks. en liten unge som ble drept av en råkjører ikke langt fra der jeg bor.

 

Det er spesielt en bil jeg ser igjen og igjen. En ca. ti år gammel BMW som jeg alltid blir forbikjørt i det som virker godt over dobbelte av fartsgrensen. I dag møtte jeg denne bilen igjen, da han tailgatet meg, kjørte forbi meg i en sving, over heltrukket linje, med biler imot.

 

Hadde jeg hatt kamera hadde jeg sent det til politiet og han hadde mistet lappen. Men jeg har ikke kamera, men jeg har registreringsnummeret. Er det noe jeg kan gjøre? Eller skal jeg bare akseptere at han kjører rundt som en galning?

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3t93k9

Fortell dem om mønsteret du har sett, om hvor han kjører fort og til hvilke tider. Vær litt dektektiv og gjør at arbeidet blir enkelt for dem, så er det vel større sjangs for at de kommer. Det virker som du bor på et lite sted, så jeg vil tro ressursene til å lete etter rånere ikke er veldig store(?) (Der jeg kommer fra står de å tar de som spinner rundt i sentrum 1-2 ganger i året, men resten kommer seg unna.)

Lenke til kommentar

Kjøp dashbordkamera a la BlackVue. Det er en god forsikring mot urettferdig skyldlegging i forsikringssaker også.

 

Ellers så er det bare å bruke 02800-nummeret til politiet eller få tak i et direktenr til UP-sjefen og ringe han. Legg også merke til tid, sted, strekning og sjekk om det gjentar seg på samme sted og tid. I så fall kan du rapportere det til UP så de står klar neste gang.

 

Registreringsnr hjelper dessverre ikke uten bevismateriale og det er derfor UP må ut og kontrollere eller du må filme selv. Bare ikke film hjemme fra vinduet, da er det lett å finne ut hvem som filmet og dermed risiko for hevnaksjoner.

Lenke til kommentar

Du har heilt rett i at det kan bli vanskelig å bevise kva som har skjedd, men det betyr ikkje at du bør unngå å anmelde forholdet.

Ved å ringe politiet (gjerne på 02800) kvar gong du observerer denne typen kjøyring så får du i alle fall loggført hendelsen. Og dersom det er andre personer som også gjer det samme så vil det etterkvart bli såpass mange vitner at ein kan kjøyre saka også utan fysiske bevis.

Slike tidligare anmeldelser vil også være til hjelp dersom denne personen ein gong kjøyrer i grøfta og føraren blir anmeldt for råkjøyring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det var et merkelig utsagn. Skal man ikke melde fra om forhold som utgjør en livsfare for alle i nærmiljøet? Heller nøye seg med å angre stygt når dødsulykken først har skjedd?

 

Det var et lignende tilfelle der jeg bodde før. Vi hadde en katt som ble overkjørt av fyren. Katten var blind og dermed helt sjanseløs når bilen kom (gjennom et tettbebygd boligområde) i full fart. Det var ingenting å gjøre såklart; vi hadde ingen bevis og en katt er bare en katt.

Lenke til kommentar

Kanskje han burdevarsle om personer som er en stor fare for andre i trafikken?

 

Nå må du huske at det her bare er en enkeltperson som oppfatter det slik.

Sannsynligvis en skikkelig sinke.

 

Sålenge de andre ikke er til fare eller sterkt ubehag, joda, man når folk gjør farlige ting mot omgivelsene er det prisverdig å reagere.

 

AtW

 

Vi har ikke grunnlag til å tro at det er tilfelle.

 

 

Det var et lignende tilfelle der jeg bodde før. Vi hadde en katt som ble overkjørt av fyren. Katten var blind og dermed helt sjanseløs når bilen kom (gjennom et tettbebygd boligområde) i full fart. Det var ingenting å gjøre såklart; vi hadde ingen bevis og en katt er bare en katt.

Når man er tett nok til å la katten løpe fritt rundt blant biler er det sånt som skjer.

Er man tett nok til å la en BLIND katt løpe fritt rundt blant biler bør man straffes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje du skal konsentrere deg om å holde din egen sti ren og bry det litt mindre om hva andre gjør..

Hvorfor det? Hvilke holdepunkter har du for å hevde at han er en større risiko selv enn denne råkjøreren?

 

Beskrivelsene av rånekulturen og spesielt den "siktedes" oppførsel er milevis mer troverdig enn ditt forsvar av den påståtte råkjøreren. Tidligere poster fra deg øker ikke akkurat din troverdighet i saken for å si det mildt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

 

Nå må du huske at det her bare er en enkeltperson som oppfatter det slik.

Sannsynligvis en skikkelig sinke.

 

 

 

Vi har ikke grunnlag til å tro at det er tilfelle.

 

 

Når man er tett nok til å la katten løpe fritt rundt blant biler er det sånt som skjer.

Er man tett nok til å la en BLIND katt løpe fritt rundt blant biler bør man straffes.

 

Trådstarters vurdering er at vedkommende er til fare, det er grunnlaget vi har for å tro at det faktisk er tilfellet at vedkommende er til fare.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Beskrivelsene av rånekulturen og spesielt den "siktedes" oppførsel er milevis mer troverdig enn ditt forsvar av den påståtte råkjøreren. Tidligere poster fra deg øker ikke akkurat din troverdighet i saken for å si det mildt.

Jeg har ikke forsvart noen som helst, jeg har bare poengtert at trådstarters beskrivelse neppe tilsvarer det de faktiske opplysninger danner grunnlag for.

 

Trådstarters vurdering er at vedkommende er til fare, det er grunnlaget vi har for å tro at det faktisk er tilfellet at vedkommende er til fare.

Et svært beskjedent grunnlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da revnende likegyldig om fyren faktisk er en reell fare eller ikke, trådstarter spør om noe ganske konkret, og da får han få svar på det. Når man sitter på internett så må man nesten gå ut i fra at det er stemmer det trådstarter sier og mener, det er ikke tross alt ikke en gjeng bedrevitere på diskusjon.no som skal avgjøre om mannen kjører farlig.

 

Makan.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...