Gå til innhold

Lokal "kjenning" fortsetter å råkjøre. Hva kan gjøres?


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

 

 

da motsier du jo de fleste rapporter som er skrevet om dette temaet. og det er mulig du kan være i slekt med Petter Solberg, eller ha andre gener som gjør at du takler fart bedre en snittet, men det blir uansett vanskelig, selv for deg, å se om bilføreren som TS har i tanken besitter de samme egenskapene som deg.

Petter Solberg har jo vært veldig flink til å smadre biler oppigjennom :D

 

Jo, men det er sånt som skjer med Subaru-førere det vettu.

 

Haha så dust xD

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

For noe tullball. Selvfølgelig kan ruskjøring sammenstilles med råkjøring...begge tilfeller har stort potensiale for å forårsake alvolige ulykker med skade/dødsfall til følge.

Dette er bare vås fra ende til annen.

Noe økt hastighet trenger ikke bety noen vesentlig økning av ulykkesrisiko.

Nedsløving med alkohol derimot medfører dramatisk endring i ferdighetsnivå selv ved mindre mengder alkohol.

Ja, jeg har kjørt i beruset tilstand og testet ut hvordan det funker (under lovlige og kontrollerte former)

 

Interessant at du påberoper deg å vite mer om fartsovertredelsens alvorlighet* via et forum, enn observatøren selv. Tenk litt over hva du tenker og skriver før du slenger ut våspåstander. Apropos holde sin egen sti ren..

 

*"noe økt hastighet" vs "ekstremt fort og stygt" og "godt over dobbelte av fartsgrensen".

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Litt på sidelinja, men jeg leste et studie et sted (kan dessverre ikke referere) som stilte spørsmålet, "Hva er den tryggeste hastigheten å kjøre i". Konklusjonen basert på flere faktorer var visst nok at den tryggeste hastigheten å kjøre i var "litt raskere enn resten av trafikantene".

Det der er en rekursiv logikk, akkurat som hvor tunge biler som er de tryggeste i en front mot front-kollisjon. Hadde vært interessant å sett konsekvensene av en langvarig sikkerhetsevolusjon i de baner. Ørten tonn tunge biler i flere hundre km/t.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt på sidelinja, men jeg leste et studie et sted (kan dessverre ikke referere) som stilte spørsmålet, "Hva er den tryggeste hastigheten å kjøre i". Konklusjonen basert på flere faktorer var visst nok at den tryggeste hastigheten å kjøre i var "litt raskere enn resten av trafikantene".

Jeg har sett en undersøkelse fra usa på 60 tallet som kom til noe som ligner en slik konklusjon, ja. [solomon, David: Accidents on main rural highways related to speed, driver, and vehicle]

 

Denne undersøkelsen er blitt kritisert siden den inkluderer ulykker fra kjøretøy som kolliderer mens de gjør svingmanøvre i kryss o.l. Dermed blir resultatet sterkt biasert mot ulykker i lav hastighet.

 

Minimumspunktet er fortsatt svært nær medianfarten og det kan nok diskuteres om det er relevant å snakke om at det lille avviket (statistisk usignifikant?).

 

Senere undersøkelser som holder svingmanøvre utenfor viser ikke denne tendensen til høyrere rtisiko for den langsommere føreren, tvert i mot viser de en (liten) risikoreduksjon:

 

image010.gif

 

Se http://erso.swov.nl/knowledge/content/20_speed/speed_and_accident_risk.htm

Lenke til kommentar
snip

Vanskelig å si hva som er rett, men personlig opplever jeg det som tryggere når jeg får kjøre i min egen hastighet, som normalt sett ligger noe over resten av trafikken. På landeveien... Tja, sist jeg regnet snitthastighet var mellom Trondheim og Elverum, da var total snitthastighet på 87km/t. MIN statistikk kan kanskje tale for dette også, har kjørt et sted mellom 10'000 og 20'000 biler og antageligvis rundt 6-700'000km og har til dags dato kun forårsaket ei skramme i en støtfanger.

Lenke til kommentar

 

snip

Vanskelig å si hva som er rett, men personlig opplever jeg det som tryggere når jeg får kjøre i min egen hastighet, som normalt sett ligger noe over resten av trafikken. På landeveien... Tja, sist jeg regnet snitthastighet var mellom Trondheim og Elverum, da var total snitthastighet på 87km/t. MIN statistikk kan kanskje tale for dette også, har kjørt et sted mellom 10'000 og 20'000 biler og antageligvis rundt 6-700'000km og har til dags dato kun forårsaket ei skramme i en støtfanger.

 

 

Nei, din statistikk kan ikke tale for noe som helst.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

snip

Vanskelig å si hva som er rett, men personlig opplever jeg det som tryggere når jeg får kjøre i min egen hastighet, som normalt sett ligger noe over resten av trafikken. På landeveien... Tja, sist jeg regnet snitthastighet var mellom Trondheim og Elverum, da var total snitthastighet på 87km/t. MIN statistikk kan kanskje tale for dette også, har kjørt et sted mellom 10'000 og 20'000 biler og antageligvis rundt 6-700'000km og har til dags dato kun forårsaket ei skramme i en støtfanger.

 

 

det er som atW skriver. du kan ikke sette deg over veitrafikkloven bare for at du føler du behersker noe bedre en andre. ref. til saken om han gamle fiskeren i Nord-Norge som nektet å bruke redningsvest.

om du, og ham, anser lover for ubrukelige så er det likavel Norsk lov og det må vi forholde oss til så lenge vi er borgere av Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

snip

Vanskelig å si hva som er rett, men personlig opplever jeg det som tryggere når jeg får kjøre i min egen hastighet, som normalt sett ligger noe over resten av trafikken. På landeveien...

 

 

En slik kjørestil vil vel innebære at du foretar en del forbikjøringer så da høres det merkelig ut at det oppleves som tryggere å holde høyere hastighet enn øvrig trafikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Joda, bli litt forbikjøringer, MEN... Jeg er litt "feig" når det gjelder forbikjøring. Jeg er alltid helt sikker på å ha oversikt og jeg legger alltid inn stor margin. I tillegg har bilene mine stort sett motorkraft som forenkler og gjør forbikjøring tryggere. Ikke har jeg det travelt med å kjøre forbi heller, og det aller beste er jo å nå igjen nåen som holder såpass grei fart at man kan kjøre sammen, kjekt med laser-agn foran seg.

Lenke til kommentar

Har dessverre opplevd en tendens til voksende rånekultur der jeg bor, fordi det er mangel på baner man kan kjøre på og rett og slett mangel på ting for unge å drive på med. Det gøyeste disse vet om er å kjøre ekstremt fort og stygt.

Det er spesielt en bil jeg ser igjen og igjen. En ca. ti år gammel BMW som jeg alltid blir forbikjørt i det som virker godt over dobbelte av fartsgrensen. I dag møtte jeg denne bilen igjen, da han tailgatet meg, kjørte forbi meg i en sving, over heltrukket linje, med biler imot.

Sjekk hvem bilen er registrert på, er det en unggutt tar du en telefon til foreldrene og utrykker stor bekymring over villmannskjøring.

 

Fortsetter problemet (tvilsomt med oppegående foreldre) stopper du innom politiet og leverer en anmeldelse.

 

Hvordan vil du ha det hvis denne personen dreper seg selv eller andre, og du vet du kanskje kunne forhindret det?

 

Førerett til bil er ikke en menneskerett, og jeg har vært vitne til nok død i trafikken til å ikke bry meg hvis det er en gjenganger som mangler vett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...