Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Er ganske sikker på at disse regjeringsmedlemmene er ganske inkompetente også. Ikke glem at det er politikere det er snakk om, samme drittfolka uansett.

Lenke til kommentar

Bytter ikke CD jeg. Har 32gb minnepinne med musikk på i bilen :-P

Og man bruker jo bare knappene på rattet for å bytte sang.

 

Så, er det mange av dere som har kjørt i nord norge?

 

Jeg har kjørt i sør og nord, men ting er vilt her oppe. Ligger i fartsgrensa(80 f.eks) og folk ligger en meter bak deg, tuter og veiver med knyttnever.

 

Og kjører forbi i svinger hvor de ikke har oversikt osv.

 

Tenker på landeveier, ikke i bygder eller byer.

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

Politikken i det landet her ER det største problemet. Også når det kommer til (miljø)fartsgrenser. At det i det hele tatt går ann å komme med forslag å ha 60 !!! på ring 3...

Hva er egentlig det store problemet med 60 på ring 3 egentlig? Riktig nok så sant det kan være forsvares at lokalmiljøet drar nytte av denne reduksjonen.

 

Er det noe reell grunn til at du eller andre mener at dette er idioti på bakgrunn av noe annet en ren egoisme?

Lenke til kommentar

 

Politikken i det landet her ER det største problemet. Også når det kommer til (miljø)fartsgrenser. At det i det hele tatt går ann å komme med forslag å ha 60 !!! på ring 3...

Hva er egentlig det store problemet med 60 på ring 3 egentlig? Riktig nok så sant det kan være forsvares at lokalmiljøet drar nytte av denne reduksjonen.

 

Er det noe reell grunn til at du eller andre mener at dette er idioti på bakgrunn av noe annet en ren egoisme?

 

 

Egoisme?

Unnskyld uttrykket, men hvor faen har du det fra?

Veier er laget for å ta kjøretøy fra A til B.

Jeg har et kjøretøy. Jeg skal fra A til B. Jeg vil komme dit raskest mulig (og sikrest mulig). Som 100% andre som skal fra A til B. Jeg vil kalle det en reel grunn. Har du en reel grunn til at det burde være 60 kontra 80 vil jeg gjerne høre den. Slå det løs.

 

 

edit: Før noen kommer med påstander som er tullete. Jeg er IKKE for 100/110/120 etc på ring 3, da det ikke er forsvarlig. Men 60? Knapt raskere enn det man kan kjøre i bebygget område..? Seriøst.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

 

Egoisme?

Unnskyld uttrykket, men hvor faen har du det fra?

Veier er laget for å ta kjøretøy fra A til B.

Jeg har et kjøretøy. Jeg skal fra A til B. Jeg vil komme dit raskest mulig (og sikrest mulig). Som 100% andre som skal fra A til B. Jeg vil kalle det en reel grunn. Har du en reel grunn til at det burde være 60 kontra 80 vil jeg gjerne høre den. Slå det løs.

Til å starte med så vil jeg påpeke at jeg ikke kalte deg egoist, men presiserte et ønske om noe annet enn et svar som fint kan kalles egoisme.

 

Riktignok vil jeg kalle det egoisme og komplett ignorere andre som oppholder seg ved denne aktuelle strekningen, og tjener på en slik miljøgevinst ved et bedre lokalklima, og mene at hastigheten burde økes fordi du vil komme deg fortest fra a til b. Du kommer deg i aller høyeste grad fort nok fra a til b på ring 3 selv i 60km/t.

 

Fartsgrensen jeg kunne tenkt meg å sett der er 90km/t fordi det er de dokumentene jeg har hatt tilgang til for et par år siden tilsa at veistrukturen der skulle være godkjent for. Riktignok på de strekene jeg har vært med på å utbedre/bygge. Også bruker jeg primært ring 3 som en vei for å komme meg fra ene siden til den andre i Oslo.

Så for min del kunne de gjerne ha satt 90 der. Men så vet jeg og at det er mange som oppholder seg enten det er jobb eller å faktisk bo ved denne strekningen så det å bastant mene at det burde være 90 der ville vært uhyre egoistisk av meg.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

 

 

Egoisme?

Unnskyld uttrykket, men hvor faen har du det fra?

Veier er laget for å ta kjøretøy fra A til B.

Jeg har et kjøretøy. Jeg skal fra A til B. Jeg vil komme dit raskest mulig (og sikrest mulig). Som 100% andre som skal fra A til B. Jeg vil kalle det en reel grunn. Har du en reel grunn til at det burde være 60 kontra 80 vil jeg gjerne høre den. Slå det løs.

Til å starte med så vil jeg påpeke at jeg ikke kalte deg egoist, men presiserte et ønske om noe annet enn et svar som fint kan kalles egoisme.

 

Riktignok vil jeg kalle det egoisme og komplett ignorere andre som oppholder seg ved denne aktuelle strekningen, og tjener på en slik miljøgevinst ved et bedre lokalklima, og mene at hastigheten burde økes fordi du vil komme deg fortest fra a til b. Du kommer deg i aller høyeste grad fort nok fra a til b på ring 3 selv i 60km/t.

For det første argumenterer jeg her ikke for at hastigheten skal økes.. Jeg argumenterer for at den ikke skal senkes pga av noe politisk vrøvl.

 

Problemet her er at det foreligger ikke tilstrekkelig dokumentasjon, etter min mening, at man kan fastslå at det er en miljøgevinst at folk kjører i 60 kontra 80. For at de skal gjøre noe så drastisk som å senke hastigheten 30% på en veistrekning burde det foreligge "heftige" beviser/dokumentasjoner på at det faktisk blir (stor) gevinst av det.. Noe jeg ikke tror foreligger.

 

edit: Det gjorde i hvert fall ikke det da de senket hastigheten fra 80 til 70. Har det kommet nye dokumenter på at det faktisk hjelper lokalmiljøet i stor grad så jaja. Kjører sjelden ring3 selv, så de kan godt lage det om til gågate for min del.. Men det er ikke poenget mitt her i det hele tatt. Poenget er at det blir gjort endringer som er dratt ut av luften basert på en ide som (tror jeg) bare var myntet på å høste stemmer.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

For det første argumenterer jeg her ikke for at hastigheten skal økes.. Jeg argumenterer for at den ikke skal senkes pga av noe politisk vrøvl.

Siden vi primært har diskutert Ring 3, en strekning med allerede redusert fartsgrense, beklager jeg at jeg missforstod deg og trodde du argumenterte for at denne strekningen skulle ha økt sin fartsgrense tilbake til 80.

 

 

Problemet her er at det foreligger ikke tilstrekkelig dokumentasjon, etter min mening, at man kan fastslå at det er en miljøgevinst at folk kjører i 60 kontra 80. For at de skal gjøre noe så drastisk som å senke hastigheten 30% på en veistrekning burde det foreligge "heftige" beviser/dokumentasjoner på at det faktisk blir (stor) gevinst av det.. Noe jeg ikke tror foreligger.

Etter din mening ja. Men hva er denne basert på? Egeninteresse og synsing eller dokumenter fra tester o.l?

Om det er sistnevnte hadde det vært fint om du og kunne lenket til de aktuelle dokumentene. Ville vært gøy å lese de faktiske resultatene. :)

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Dette er noe jeg leste om i Aftenposten for 3-4-5 år siden (da det skjedde). Om du er veldig hypp på å finne det står du fritt til å lete det frem selv. Det hverken orker eller gidder jeg. No offence.

Dokumentasjonen var basert (etter hva jeg husker) på redusert svevestøv ved 60 kontra 80. Basert på målinger tatt 2 år etterhverandre, hvor det ene året (tørt) 80km/t og det andre året (vått/fuktig/mye og lenge snø) 60 km/t. Det ble overhode ikke tatt hensyn til forhold i målingene. Men dette blir bare mitt referat fra artikkelen jeg leste for en god del år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...