Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Hahahaa, akkurat det innslaget var litt teit :p Aasbø holdt på å drite ned kjøredressen, mens Solberg koste seg jo :p Litt synd at det regnet, hadde nok gått fortere på tørr vei :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det ikke snakk om straffereaksjon, men et argument mot denne setningen din:

Vi snakker her om forseelser ingen lider av, noe ingen tar skade av på noen som helst måte..

 

Vel, faktum er jo at fartsovertredelsen ikke i seg selv medfører at noen skades.

Hvis man ikke kjører etter forholdene vil det dog medføre en vesentlig økt risiko.

Lenke til kommentar

Det er så utrolig mange ting man kan gjøre i bilen som egentlig er livsfarlig, men som man aldri blir straffet for. Å bytte CD mens man er ute på landeveien kan sikkert sammenlignes med å kjøre X km/t over fartsgrensen. Likevel har du aldri hørt om noen som har fått bot for å bytte CD mens han kjørte. I hvert fall ikke så lenge han ikke kjørte på noen og ikke kjørte vinglete. Vi hører heller ikke om folk som får bøter for å ha kjeftet på kone/barn mens de kjørte. Man får heller ikke bot dersom man forsøker å nyte naturen mens man kjører.

 

Det er altså mye rart som kan stjele av oppmerksomheten din og gjøre deg til en sikkerhetsrisiko bak rattet. Likevel er det kun fartsoverskridelser som bøtelegges siden dette er så lett målbart. De som kritiserer folk for å kjøre 10-15 km/t over fartsgrensen på motorveien er noen fordømte hyklere, fordi de garantert gjør andre ting i bilen som er mer risikabelt enn å kjøre i 115 i 100-sonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Snylter: Mener du press fra beboere og slikt?

 

Bradbury: 100km/t mens man skifter CD, eller 115km/t mens man skifter CD. Hva er tryggest? Og ja, enig i at ting stjeler oppmerksomhet, men det finnes de som gjør alt annet enn å kjøre mens de ligger godt over fartsgrensa.

Lenke til kommentar

Kan du vise til en troverdig kilde som bekrefter din påstand?

 

Fartsgrensekriterier for byer og tettsted. Utenfor er det vel normalt å sette grensene til 80 (100 ved klasse A motorvei.) så sant forholdene ikke tilsier annet.

Rundskriv:

http://www.vegvesen.no/_attachment/60501/binary/12211?fast_title=Rundskriv+om+fartsgrenser+i+byer+og+tettsteder.pdf

 

Vedlegg:

http://www.vegvesen.no/_attachment/60500/binary/12210?fast_title=Kriterier+for+fartsgrenser+i+byer+og+tettsteder.pdf

 

Fartsgrenser styres i stor grad politisk.

Denne påstanden hadde vært artig om du kunne dokumentert fra en pålitelig kilde.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

 

Kan du vise til en troverdig kilde som bekrefter din påstand?

 

Fartsgrensekriterier for byer og tettsted. Utenfor er det vel normalt å sette grensene til 80 (100 ved klasse A motorvei.) så sant forholdene ikke tilsier annet.

Rundskriv:

http://www.vegvesen.no/_attachment/60501/binary/12211?fast_title=Rundskriv+om+fartsgrenser+i+byer+og+tettsteder.pdf

 

Vedlegg:

http://www.vegvesen.no/_attachment/60500/binary/12210?fast_title=Kriterier+for+fartsgrenser+i+byer+og+tettsteder.pdf

 

Det er jo spesielt at noen oppfatter Statens Vegvesen som en troverdig kilde, all den tid de er særdeles lite uavhengige i denne saken.

 

Men det er jo egentlig greit, allerede i 2. avsnitt i den første PDFen bekreter de jo det jeg sier.

 

I fjerde avsnitt påpeker de det samme som jeg gjentatte ganger har påpekt både ovenfor etaten og departementet, samt ytret meg om i diverse fora.

Altså at det bør være en sammenheng mellom fartsgrense og hva folk flest oppfatter at bør være fartsgrensen.. Men følger de det opp? Neida, de bare konstaterer at det er slik.

 

I tredje avsnitt fokuseres det også på at fartsgrenser fastsettes med tanke på miljø.. Som kjent er dette en politisk faktor, og de har derfor påpekt selv at politikk styrer fartsgrensene.

Et fint eksempel på dette er Rv. 4 i Oslo, nedsatt fra 80 til 70 pga miljøet.

 

Du viser ellers til et utdatert dokument fra 2005, det er altså 9 år gammelt.

 

 

Det heter også at det er et mål å unngå for mye veksling i fartsgrensene, det merket jeg lite til sist jeg kjørte E6 oppover fra Minnesund mot Kolomoen.

 

 

Fartsgrenser styres i stor grad politisk.

Denne påstanden hadde vært artig om du kunne dokumentert fra en pålitelig kilde.

 

Det er faktisk slik at politiske organer kan vedta fartsgrenser.

Eksempelvis ble det gjort en politisk avgjørelse vedr. fartsgrense langs Rv. 58 på vestsiden av Jarenvatnet, Gran kommune, Oppland.

Her ble fartsgrensen senket til 60km/t, som en ren politisk avgjørelse.. Dette er på en strekning det ikke har vært alvorlige hendelser de siste årene.

Lenke til kommentar

Det er jo spesielt at noen oppfatter Statens Vegvesen som en troverdig kilde, all den tid de er særdeles lite uavhengige i denne saken.

Om ikke statens vegvesen er en god nok kilde for deg, har jeg dessverre ingen andre plasser å gå til for å bekrefte min påstand. Problematisk vil det og være siden det er dette organet som er satt til å utarbeide akkurat slike ting.

Vil be deg om å utdype og henvise til pålitelige kilder om hvorfor ikke SV er en troverdig kilde.

 

Men det er jo egentlig greit, allerede i 2. avsnitt i den første PDFen bekreter de jo det jeg sier.

Så sant det ikke eksisterer innlegg på dette forumet som går mot det man normalt sett ser i fra deg, så bekrefter ikke dette avsnittet noe av det jeg har lest at du har skrevet om fartsgrenser her til lands. Særdeles ikke i denne sammenhengen her dette ble dratt frem. Derimot bekrefter jo 2. avsnittet det jeg sier om hva som regulerer fartsgrensene her til lands.

Det sentrale mål for arbeid med kriteriene har vært mål om redusert antall skadde og drepte gjennom en reduksjon av fartsnivået på steder der dette er ønskelig ut fra vegstandard og omgivelser. Samtidig er det lagt vekt på at redusert fartsnivå også vil gi bedre miljø

 

I fjerde avsnitt påpeker de det samme som jeg gjentatte ganger har påpekt både ovenfor etaten og departementet, samt ytret meg om i diverse fora.

Altså at det bør være en sammenheng mellom fartsgrense og hva folk flest oppfatter at bør være fartsgrensen.. Men følger de det opp? Neida, de bare konstaterer at det er slik.

Nei, det står så absolutt ikke at det bør være en sammenheng mellom hva folk flest oppfatter at bør være fartsgrense og hva fartsgrensen er. Heller siktes det mot at det skal være en viss logikk i og at folk skjønner valget av fartsgrensene her til lands. Enkelte sliter jo med å skjønne dette, men om man leser avslutningen på dette avsnittet så er jo dett tatt høyde for:

 

Det er et mål å ha et fartsgrensesystem som er enkelt og forståelig. Spesielt er det viktig at trafikantene kjenner grunnen til at den enkelte fartsgrense er valgt og forstår logikken i systemet. Sjansen for at grensene da blir fulgt er større, selv om man ikke skal overvurdere denne virkningen.

 

I tredje avsnitt fokuseres det også på at fartsgrenser fastsettes med tanke på miljø.. Som kjent er dette en politisk faktor, og de har derfor påpekt selv at politikk styrer fartsgrensene.

Et fint eksempel på dette er Rv. 4 i Oslo, nedsatt fra 80 til 70 pga miljøet.

Så sant det ikke eksisterer dokumenter på at senkingen av fartsgrensene her ikke har bidrat til å bedre lokalmiljøet rundt Rv.4 i Oslo så kan det jo og sies at dette politiske valget har vært et riktig valg. Slik sett kan man ikke klandre dette for å være noe negativt uavhengig av hva man selv mener.

 

 

Du viser ellers til et utdatert dokument fra 2005, det er altså 9 år gammelt.

Om du ikke kan henvise til et nyere dokument av denne typen kan du heller ikke legge påstander om at dokumentet er utdatert. Dette var forøvrig det nyeste dokumentet jeg fant da jeg søkte etter kilder til min påstand.

 

At det er 9 år gammelt er ikke automatisk ensbetydig med at det ikke gjelder for dagens veistandard. Men kunne det hatt et behov for en nu gjennomgang? Det skal man ikke se bort i fra.

 

Det heter også at det er et mål å unngå for mye veksling i fartsgrensene, det merket jeg lite til sist jeg kjørte E6 oppover fra Minnesund mot Kolomoen.

Etter hva jeg kjenner til har det vært delveiarbeid på denne aktuelle strekken. Er dette avsluttet nå?

 

 

Det er faktisk slik at politiske organer kan vedta fartsgrenser.

Eksempelvis ble det gjort en politisk avgjørelse vedr. fartsgrense langs Rv. 58 på vestsiden av Jarenvatnet, Gran kommune, Oppland.

Her ble fartsgrensen senket til 60km/t, som en ren politisk avgjørelse.. Dette er på en strekning det ikke har vært alvorlige hendelser de siste årene.

Har du tatt kontakt med det lokale kontoret for Statens Vegvesen og hørt om du kan få et skriv om begrunnelsen for denne reduksjonen?

 

Jeg hadde for noen år tilbake samme problematikk ved en strekning her lokalt jeg kjørte daglig på det aktuelle tidspunktet hvor jeg ikke fattet denne reduksjonen av fartsgrensen. Det var jo ikke så ofte det skjedde ulykker der heller

 

Et tykt dokument ble fremlagt en uke senere hvorpå det ble dokumentert ganske grundig om flere nestenulykker, anmeldelser og generelle tilbakemeldinger om at noe burde gjøres her i.flg lokalbefolkningen.

 

Avslutningen på dette dokumentet stod det meget klart og tydelig at statens vegvesen hadde utarbeidet en ny risikoanalyse på den aktuelle strekningen basert på nye opplysninger og funnet ut at en reduksjon av fartsgrensen på stedet nødvendig tiltak.

 

Så om du tror at det er bare et par politikere som skal til for å endre en fartsgrense er du utrolig langt på bærtur. Så sant du ikke kan henvise til dokumenter fremlagt rundt den aktuelle strekningen i ditt eksempel hvor dette kommer klart og tydelig frem.

Endret av Hansien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I tredje avsnitt fokuseres det også på at fartsgrenser fastsettes med tanke på miljø.. Som kjent er dette en politisk faktor, og de har derfor påpekt selv at politikk styrer fartsgrensene.

Et fint eksempel på dette er Rv. 4 i Oslo, nedsatt fra 80 til 70 pga miljøet.

 

Er det fakta, eller er det bare noe piss som politiker gnomene har funnet på bare for å senke fartsgrensa?

Lenke til kommentar

Så om du tror at det er bare et par politikere som skal til for å endre en fartsgrense er du utrolig langt på bærtur. Så sant du ikke kan henvise til dokumenter fremlagt rundt den aktuelle strekningen i ditt eksempel hvor dette kommer klart og tydelig frem.

Du tror virkelig det?

Fint at du har tiltro til systemet, men naiv tiltro til det er ikke særlig bra.

Jeg kom forresten på at den aktuelle veien nok faktisk er en fylkesvei, uten at dette gjør noen særlig endring på saken.

 

I dette tilfellet er det politisk engasjement som har ført til nedsatt fartsgrense, dette engasjementet er gjennomført i regi av en forening i området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...