Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Delte meninger eller ei, de har fått mye pepper pga hvor rotete det hele ser ut. Kjører BMW selv med digitalt dash(G30), det er dog mindre avansert, men mye ryddigere.

Det er lite man kan tilpasse iforhold til løsningen til VAG og Mercedes. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja , jeg har lest alle kritikernes kommentarer. Inkludert de som tviholder på runde analoge klokker. Alt annerledes er drit. :p

Men som sagt er jeg ikke helt enig , og forstår ikke hva som er så vanskelig eller rotete med dette:

post-35394-0-57595600-1565879063_thumb.jpg

Endret av syar2003
Skrevet

Nei prisen jeg oppga var med fulle avgifter. Den er altså billigere i dag.

Beklager, stemte for bra med prisen på Model S.

 

Men elbiler burde vel egentlig ha en egen måte å regne engangsavgifter på, mtp produksjon og utslipp der?

Skrevet

Bedre levetid

 

Moderne TFT-paneler har aldri vært upålitelige. Det er ikke slik at analoge instrumentcluster er upålitelige heller, men de er massivt mer komplekse å lage så pålitelige, mens et LED-bakbelyst TFT-panel er hyllevare med levetid langt utover resten av bilen.

Skrevet

Nå har jo Tesla sin MCU i S og X som lekker krystallvæske pga. varmen som oppstår bevist at det nødvendigvis ikke er så god levetid på en sånn skjerm når den er i en bil.

Skrevet

Apropos BMW 3-serie, ser nå at priser på M340 sedan har kommet ut: Kr 824'. Dvs. en pris på touring som vil ligge på rett over 860'. Det var det C43'n lå på i 2017, men etter facelift med ny typegodkjenning og nye målemetoder for utslipp ligger den nå på over millionen. M.a.o. er M340 svært konkurransedyktig sett ift. C43 AMG.

 

Forklaringen er enkel, M340 har et oppgitt CO2-utslipp på 160g/km, mens C43 er oppgitt til 218 - 231g/km.

Kjenner jeg er glad jeg ikke betaler avgift, en million er jo ca det samme man kan få en E63S for når man slipper avgifter..

Skrevet

Beklager, stemte for bra med prisen på Model S.

 

Men elbiler burde vel egentlig ha en egen måte å regne engangsavgifter på, mtp produksjon og utslipp der?

Tja da må det komme en standard som sier noe om det først.

Skrevet

Det kommer om ikke så lenge, med en gang fredningen er over vil det komme avgifter også utover mva.

Ja absolutt. Men skal de drive avgift på deklareringsnivå må de ha deklareringen også. Kanskje påtide med de samme på drivstoff også?

Gjest Slettet+3165
Skrevet

Lurer på hvordan de kommer til å fjerne fredning av elbiler, blir det gjort kjapt kan det jo være verdt å spekulere i bruktbilmarkedet.

Skrevet

Kjenner jeg er glad jeg ikke betaler avgift, en million er jo ca det samme man kan få en E63S for når man slipper avgifter..

Så kommer du og ødelegger alt  :tease:

Skrevet

Hvordan blir sånne elektriske glassfiberbiler som Arngren selger godkjent for vei? Registreres de som ATV/moped?

 

http://www.arngren.net/biler.html

 

Tilleggsspørsmål - kjøper noen noen gang en bil av Arngren? Jeg finner det lite sannsynlig, men iom at han angivelig lagerfører alle disse, må det jo selges noe?

 

Han skriver selv at de registreres som moped, men det er vel teknisk sett en firehjuls motorsykkel à la Renault Twizy. De er nok både for tunge og kraftige til å være mopedbiler. Med toppfart på 120 km/t (hjelp!) og maks-effekt på 13,5 kW faller de innunder motorsykkel-spesifikasjonene.

Skrevet

Han skriver selv at de registreres som moped, men det er vel teknisk sett en firehjuls motorsykkel à la Renault Twizy. De er nok både for tunge og kraftige til å være mopedbiler. Med toppfart på 120 km/t (hjelp!) og maks-effekt på 13,5 kW faller de innunder motorsykkel-spesifikasjonene.

Oi, de jeg så hadde bare toppfart 50.. hvilken hadde 120?

Skrevet (endret)

Sport-Cabriole (Hard-Top5000 watt (13.500w)

Lithium-Batterier (3000 ladinger). Toppfart : 120 km/t.

Skivebremser foran og bak. Ladetid : 1 - 3 timer.

Rekevidde : 140 - 180 km. ( Samme fargene som over ).

Du må ha Bil-Sertefikat for å kjør den.

Best.nr. 0592

kr. 89.998,-

 

Står rett over det første bildet i galleriet, men ser nå at han skiller mellom de to modellene; en med 50 i toppfart og en annen med 120. Ikke lett å bli klok på all informasjonen på den nettsiden, hehe. Men selv den han påstår er mopedregistrert er for kraftig til å være moped, så vidt jeg skjønner.

Endret av Skavold

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...