Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg har forrige generasjon 330e og vurderer sterkt å oppgradere når stasjonsvognmodellen kommer, med unntak av instrumentklusteret virker det som om de har gjort det meste riktig. Men heldigvis kan man få den med HUD så da er det mindre behov for å se på de forferdelige instrumenta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da til og med 335 har firer så er det ikke mye de har gjort riktig. Så en review av nye 135i x-drive. Den sendte aldri mer enn 50% av kreftene bak(når den trenger det) og hadde 4 sylindre. Kan skjønne at det er fordi det er lettere å holde seg innenfor co2 kravene, men uansett. Begynner å bli kjedelige greier. De blir mer og mer Audi for hver generasjon som kommer.

 

Dette er bare motor og drivverk, bil er mer enn det for mange, jeg skjønner det. Men det som gjør BMW til et klart valg over mye annet blir sakte men sikkert visket ut. M2 er snart det eneste de har som fortsatt minner om de eldre generasjonene.

Endret av Skosåle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Da til og med 335 har firer så er det ikke mye de har gjort riktig. Så en review av nye 135i x-drive. Den sendte aldri mer enn 50% av kreftene bak(når den trenger det) og hadde 4 sylindre. Kan skjønne at det er fordi det er lettere å holde seg innenfor co2 kravene, men uansett. Begynner å bli kjedelige greier. De blir mer og mer Audi for hver generasjon som kommer.

 

Dette er bare motor og drivverk, bil er mer enn det for mange, jeg skjønner det. Men det som gjør BMW til et klart valg over mye annet blir sakte men sikkert visket ut. M2 er snart det eneste de har som fortsatt minner om de eldre generasjonene.

Nye 1-serie har vel fremhjulstrekk som basis, så det er jo ikke akkurat noe sjokk.

De har nok masse data på at folk flest som kjøper 1-serie, ikke bryr seg om hvilke av hjulene det er drift på.

 

Angående det med motorer, så er det strengt talt ikke BMW sin feil, det er bare et symptom på tiden vi lever i med stadig strengere utslippskrav. 

De vil aldri selge N/A rekkeseksere i innstegsmodeller igjen.

Lenke til kommentar

Synes BMW har vært ganske uinteressant over hele fjøla i det siste. M4 og M2 er kule biler, men om jeg har så mye penger å bruke på bil så er det veldig mange biler jeg hadde valgt i stedet.(...)

 

Av interesse, hvis du ønsker en sportsbil med listepris rett over millionen hva ville du valgt? Slik jeg ser det har du Giulia Q som ett alternativ men vet ikke om jeg kjenner til veldig mange andre biler...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Av interesse, hvis du ønsker en sportsbil med listepris rett over millionen hva ville du valgt? Slik jeg ser det har du Giulia Q som ett alternativ men vet ikke om jeg kjenner til veldig mange andre biler...

718 Cayman S / GTS

Supra / Z4 M40i

Jaguar F-Type

Nissan 370Z

 

Er noen av de jeg kom på i farten.

Cayman GTS eller F-Type hadde nok vært mest interessant .

Lenke til kommentar

Av interesse, hvis du ønsker en sportsbil med listepris rett over millionen hva ville du valgt? Slik jeg ser det har du Giulia Q som ett alternativ men vet ikke om jeg kjenner til veldig mange andre biler...

Giulia Q er vel neppe en sportsbil, men definitivt en fantastisk bil. Styringen er av en annen verden. Fin lyd når alt har blitt varmet opp også. Men med bakhjulsdrift er det begrenset hvor mye krefter du får ned i asfalten. Det merket jeg selv i nesten motorveihastighet på tørr asfalt...

Lenke til kommentar

Da til og med 335 har firer så er det ikke mye de har gjort riktig. Så en review av nye 135i x-drive. Den sendte aldri mer enn 50% av kreftene bak(når den trenger det) og hadde 4 sylindre. Kan skjønne at det er fordi det er lettere å holde seg innenfor co2 kravene, men uansett. Begynner å bli kjedelige greier. De blir mer og mer Audi for hver generasjon som kommer.

 

Dette er bare motor og drivverk, bil er mer enn det for mange, jeg skjønner det. Men det som gjør BMW til et klart valg over mye annet blir sakte men sikkert visket ut. M2 er snart det eneste de har som fortsatt minner om de eldre generasjonene.

 

Ja, det er rett og slett trist. Hører nye M340 også har lyd gjennom høyttalerne nå. Samme gjelder visstnok nye MB A45 som har mindre lyd enn tidligere pga tullete EU-regler. Spørs om jeg må beholde den jeg har leeenge. Problemet er at det er eneste bil og en "daily driver", så kilometerne ruller på.

Lenke til kommentar

718 Cayman S / GTS

Supra / Z4 M40i

Jaguar F-Type

Nissan 370Z

 

Er noen av de jeg kom på i farten.

Cayman GTS eller F-Type hadde nok vært mest interessant .

Spennende og se folk har forskjellige preferanser når det kommer til bil :)

For meg er det veldig enkelt å velge vekk de der bilene.

 

(...)M2 og M4 er ikke sportsbiler.

Spent på å høre dine kriterier for en sportsbil da, hva kategori havner disse bilene i?

 

Giulia Q er vel neppe en sportsbil, men definitivt en fantastisk bil. (..)

Pleier ikke å legge for mye vekt på antall dører, sport sedan biler tar jeg ofte også å bare kaller sportsbiler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Spennende og se folk har forskjellige preferanser når det kommer til bil :)

For meg er det veldig enkelt å velge vekk de der bilene.

 

Spent på å høre dine kriterier for en sportsbil da, hva kategori havner disse bilene i?

 

Pleier ikke å legge for mye vekt på antall dører, sport sedan biler tar jeg ofte også å bare kaller sportsbiler.

 

En sportsbil er en bil som er laget for sportslig kjøring. De fleste sportsbiler er bakhjulsdrevne, har to seter, to dører og er spesielt utviklet for rask akselerasjon, gode kjøreegenskaper og et oppsiktsvekkende utseende. En sportsbils hovedtrekk kan sies å være særegne kjøre- og bremseegenskaper, lav vekt og høy effekt fremfor god plass, komfort og drivstofføkonomi.

En bil kan være sportslig uten å være en sportsbil. Modifiserte standardbiler, som sportslige sedaner, muskelbiler, GTI-modeller og liknende ansees vanligvis ikke som sportsbiler, til tross for at de har flere likhetstrekk.

 

Lenke til kommentar

Spent på å høre dine kriterier for en sportsbil da, hva kategori havner disse bilene i?

 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Sportsbil

 

Jeg ville sagt at M2, -3 og -4 faller under sportslig sedan

 

Pleier ikke å legge for mye vekt på antall dører, sport sedan biler tar jeg ofte også å bare kaller sportsbiler.

Her har du problemet. Du gjør selv opp en mening om hva som defineres som sportsbil og ei.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Her har du problemet. Du gjør selv opp en mening om hva som defineres som sportsbil og ei.

 

Ikke så veldig stort problem det, er ganske mange ting jeg lever godt med å bruke egne definisjoner på.

 

Ville ikke m2 og m4 havne under sport coupe og ikke sport sedan btw?(beklager men jeg må også få lov til å være kverrulant :p )

 

I andre nyheter er det nå planer om å lage ny norsk elbil, optimistisk. Spennende at de tenker å bringe tilbake girkasse...

https://www.frescomotors.com/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Ville ikke m2 og m4 havne under sport coupe og ikke sport sedan btw?(beklager men jeg må også få lov til å være kverrulant :p )

 

Sedan er ikke synonymt med 4 dører, en sedan kan ha 2 dører.

Lenke til kommentar

Og en coupe kan også ha 4 dører, du misset litt poenget, det er nesten som om ingen faktisk følger felles definisjoner i bilverdenen ;)

 

Hvis vi går til de som lager bilene vi snakker om her(bmw), så er de ganske konsekvente på hva de kaller sedan og coupe, vel helt fram til de puttet fire dører på sine coupe biler og ga de navnet gran coupe. Og når vi har litt spesielle biler fra andre produsenter som f.eks. rx-8, ikke godt å få de til å passe inn i noen fornuftige definisjoner så kanskje like greit å la produsenten definere bilen til hva enn de ønsker. 

 

redigert: Hvis du er uenig i dette forklar meg gjerne hvorfor en rx-8 er hva enn du mener det er og ikke passer inn i andre kategorier.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Ikke så veldig stort problem det, er ganske mange ting jeg lever godt med å bruke egne definisjoner på.

 

Faktisk. Den klassiske feilbruk av sportsbil er nok ikke det største problemet nei, men jeg er ikke så ivrig tilhenger av feilaktig bruk av begrep fordi andre ikke vil godta den faktisk betydningen.

 

Anekdotisk og ikke bilrelevant; Jeg opplever det alt for ofte innen faget mitt at folk slenger rundt på begrep de egentlig ikke har snøring på, som i enkelte tilfeller har kostet min bedrift unødvendige summer.

 

Ville ikke m2 og m4 havne under sport coupe og ikke sport sedan btw?(beklager men jeg må også få lov til å være kverrulant :p )

 

Det har du helt rett i. Jeg mente jeg skrev sportslig sedan/coupe, men jeg må ha fjernet dette eller rett og slett bare innbilt meg at jeg skrev det slik. My bad. Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan du si, poenget var mer at den fort vil ha gått langt, noe som ikke er ideelt om man ønsker å beholde en bil lenge. Men jeg nyter hver kilometer jeg :)

Vanskelig det der ja. Synd mange ofte mener biler som har gått over 100.000 ikke er verdt noe. Gjør det utfordrende å beholde en bil lenge om man skal prøve å ha økonomi i bakhodet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...