Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tanker om stemmestyring da?

 

Så bra som google home fungerer her så kan jeg se for meg at det faktisk blir en mer og mer normal ting fremover...

Stemmestyring føler jeg var en overvurdert ting og noe man kunne prøve å skryte av på slutten rundt 2005-2010 eller når enn alle bilene skulle ha det.

 

Føler uansett det tar mer tid å bruke stemmestyring enn å bare trykke seg frem...

Lenke til kommentar

Da har jeg vært hos Toyota og forhørt meg om hva de skal ha for en xenonpære. Jo, de skulle ha 1699 kr... jeg trodde hun spøkte. Så da ble det Biltema, der samme pære koster 389 kr, dog av en annen kvalitet, men det er greit med den prisforskjellen. Så får jeg håpe at jeg får montert den på egenhånd uten komplikasjoner.

Kjører nå med pærer kjøpt til 150 NOK på Aliexpress. Fungerer helt utmerket :-)
Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg var den eneste personen i verden som visste man kan skru ned lysstyrken på slikt. Jeg føler alle kjører med en jævla lommelykt rett i trynet til en hver tid... Jeg ber ofte til og med passasjerer skru ned lysstyrke på telefonen.

Det er nok begrenset hvor mye man kan skru ned lysstyrken på Tesla skjermen.

Jeg tror jeg ville brukt pledd over skjermen på kveldstid. Det er egentlig svært få ting man trenger å se på navigasjon skjermen for mens man kjører.

Lenke til kommentar

Var voicecontrol i ulike biler jeg hadde i 2010/2012/2015 (de forsto ikke norsk men forsto Tysk, Spansk, US-Engelsk, UK Engelsk m.fl)

Kunne f.eks si : temperature -pause- twenty two , for å stille klima anlegget til 22˚C. Hadde vært raskere å vri to knepp på AC bryteren på alle tre.

Ble aldri noe praktisk å måtte pugge alle de ulike kommandoene og i tillegg på et «ikke morsmål».

Temperatur var den eneste kommandoen jeg lærte meg utenat :p

Min erfaring med voicecontrol i bil er det ble frustrerende og var således distraherende som mye annet.

Lenke til kommentar

Blir vel litt både og der også?

 

Skulle man hatt knapper for alt i en bil i dag hadde du fort hatt flere knapper enn et romfartøy...

 

Føler i grunn balansen mange har truffet den dag i dag er grei

Har du forstått forskjellen på "mest mulig" og "alt" ?

 

Jeg er veldig glad jeg ikke har touchbetjening i bilen min, tilnærmet alt kan styres uten å ta hendene vekk fra rattet.

Noen få unntak er det men dette er funksjoner man sjelden har behov for å benytte.

 

 

Tanker om stemmestyring da?

 

Så bra som google home fungerer her så kan jeg se for meg at det faktisk blir en mer og mer normal ting fremover...

Stemmestyring er fint, jeg bruker det på en del, blant annet massasje, varme og ventilasjon i setene styrer jeg helst på denne måten. 

 

Stemmestyring føler jeg var en overvurdert ting og noe man kunne prøve å skryte av på slutten rundt 2005-2010 eller når enn alle bilene skulle ha det.

 

Føler uansett det tar mer tid å bruke stemmestyring enn å bare trykke seg frem...

 

Tidsbruken er ikke så viktig som oppmerksomheten betjeningen tar, jeg er helt sikker på at stemmebetjeningen i bilen min tar mindre av min oppmerksomhet enn det tar å trykke på knapper og sånt.

 

Min erfaring med voicecontrol i bil er det ble frustrerende og var således distraherende som mye annet.

Min erfaring fra en moderne bil er noe helt annet, jeg er glad i stemmestyring og bruker det en del.

Jeg har ikke sjekket om bilen min fikser det på norsk siden jeg like gjerne prater engelsk uansett siden mange av mine venner ikke snakker norsk.

Lenke til kommentar

Min erfaring fra en moderne bil er noe helt annet, jeg er glad i stemmestyring og bruker det en del.Jeg har ikke sjekket om bilen min fikser det på norsk siden jeg like gjerne prater engelsk uansett siden mange av mine venner ikke snakker norsk.

Bra for deg du er så god i Engelsk uttale. Men talekontroll motorene er nok ikke veldig mye mere moderne i 2018 enn 2015. Jobber med produkter som innehar voice recognition selv , så jeg vet litt om utviklingen.

Jeg sleper dessuten også litt på S og F som lager mye feiltolkninger uansett språk.

Men jeg anerkjenner at Mercedes sin Linguatronic ikke kun tar reine kommandoer men kan komme med forslag om du f.eks sier «I am cold». Så de har lagt til litt ekstra logikk som er bra.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Stemmestyring føler jeg var en overvurdert ting og noe man kunne prøve å skryte av på slutten rundt 2005-2010 eller når enn alle bilene skulle ha det.

 

Føler uansett det tar mer tid å bruke stemmestyring enn å bare trykke seg frem...

 

Støtter denne. Det er mulig stemmestyring får sin plass en gang i fremtiden, men hva er det egentlig vi ønsker å gjøre hvor det å si noe skal være mer effektivt enn å bare trykke på en knapp?

 

Det kan ha en verdi mens en kjører - type be gps'en finne en rute eller be spotify om å spille en spesifikk sang, men selv om vi fortutsetter en verden hvor maskinen skjønner hva en sier (og en ikke trenger gjenta det x antall ganger på "the queens english" eller stivt oslo-mål) så er det få ting som er enklere å si enn å bare trykke noen få knapper for å få til. 

 

Jeg tror generelt en av de tingene som bransjen (og ikke bare bilbransjen) vil innse fremover, er at tastatur, faste knapper (og for datamaskiners del, mus) faktisk fungerer bedre enn å trykke på en skjerm som endrer seg eller snakke til en maskin. Touch-skjermer og talekommandoer har muligens sin plass enkelte steder, men faktum er at fingrene våre og 'muscle memory' er rimelig optimale når det gjelder å få ting til å skje kjapt og utvedtydig. Stemmestyring er en av de tingene som virker veldig kult i teorien (og som nok kan bli det når vi engang kommer så langt frem at datamaskiner skjønner oss like godt som (og helst bedre enn) andre mennesker gjør, men ikke bare er det et godt stykke dit, men det er også noe vi ikke bør fokusere på fordi det vil gi oss relativt lite i forhold til de måtene vi allerede har når det gjelder å gi maskinene våre kommandoer.

Lenke til kommentar

Stemmestyring er først et legitimt alternativ når du kan snakke til bilen som du ville snakket til passasjeren din, og den forstår alle norske dialekter.

 

:rofl:

 

Bra for deg du er så god i Engelsk uttale. Men talekontroll motorene er nok ikke veldig mye mere moderne i 2018 enn 2015. Jobber med produkter som innehar voice recognition selv , så jeg vet litt om utviklingen.

Tja, Amazon, Google, Microsoft, Apple og Samsung er nok svært uenige med deg der altså

 

 

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmestyring er først et legitimt alternativ når du kan snakke til bilen som du ville snakket til passasjeren din, og den forstår alle norske dialekter.

 

Dette er jo i beste fall vås.

 

 

Støtter denne. Det er mulig stemmestyring får sin plass en gang i fremtiden, men hva er det egentlig vi ønsker å gjøre hvor det å si noe skal være mer effektivt enn å bare trykke på en knapp?

Det med å bruke stemmestyring er altså ofte ikke et alternativ til å trykke på en knapp, i dag er det stadig oftere et alternativ til å lete opp funksjonen i et avansert menysystem eller velge en posisjon på en berøringsfølsom skjerm.

 

 

Det kan ha en verdi mens en kjører - type be gps'en finne en rute eller be spotify om å spille en spesifikk sang, men selv om vi fortutsetter en verden hvor maskinen skjønner hva en sier (og en ikke trenger gjenta det x antall ganger på "the queens english" eller stivt oslo-mål) så er det få ting som er enklere å si enn å bare trykke noen få knapper for å få til.

Jeg bruker som sagt engelsk mye i dagligtale siden mange av mine venner og forbindelser ikke kan norsk.

Hva gjelder stemmestyringen i bilen har jeg aldri testet norsk en gang (skal vurdere å gjøre det neste gang jeg kjører den)

 

Pussig nok er det gjerne mens man kjører man har behov for å bruke de fleste funksjoner i en bil..

 

Jeg tror generelt en av de tingene som bransjen (og ikke bare bilbransjen) vil innse fremover, er at tastatur, faste knapper (og for datamaskiners del, mus) faktisk fungerer bedre enn å trykke på en skjerm som endrer seg eller snakke til en maskin. Touch-skjermer og talekommandoer har muligens sin plass enkelte steder, men faktum er at fingrene våre og 'muscle memory' er rimelig optimale når det gjelder å få ting til å skje kjapt og utvedtydig. Stemmestyring er en av de tingene som virker veldig kult i teorien (og som nok kan bli det når vi engang kommer så langt frem at datamaskiner skjønner oss like godt som (og helst bedre enn) andre mennesker gjør, men ikke bare er det et godt stykke dit, men det er også noe vi ikke bør fokusere på fordi det vil gi oss relativt lite i forhold til de måtene vi allerede har når det gjelder å gi maskinene våre kommandoer.

Hva gjelder berøringsfølsomme skjermer har vi nok ca samme syn.

 

Jeg har selv ikke slik skjerm i min bil men til gjengjeld har jeg touchbetjening på rattet som kan brukes (et sett til venstre skjerm og et til høyre skjerm) mens høyre skjerm også kan betjenes ved hjelp av et hjul i midtkonsollen eller touchpad samme sted for de som ønsker det.

Noen funksjoner kan dog ikke betjenes ved bruk av disse betjeningsorganene men har egne fysiske knapper.

Lenke til kommentar

Det med å bruke stemmestyring er altså ofte ikke et alternativ til å trykke på en knapp, i dag er det stadig oftere et alternativ til å lete opp funksjonen i et avansert menysystem eller velge en posisjon på en berøringsfølsom skjerm.

 

 

Jo, men spørsmålet er vel da fremdeles hvilke funksjoner er dette som behøves for å føre en bil?

 

Jeg ser at det finnes utallige ting en kan ønske å gjøre mens en kjører en bil - ringe tante Magda, sjekke likes på fb, google vinneren av bonderomantikk eller swipe på tinder kan være ting man ønsker å gjøre mens man kjører, men er det noe det dermed bør legges opp til at man skal gjøre mens man kjører?

 

Som nevnt, GPS er vel streng tatt det eneste jeg ser som en kan være nyttig å bruke talestyring mens man kjører. Jeg ser ikke noe annet som ikke enten kan gjøres enklere med en god layout for fingertrykking eller som bør vente til bilen står stille.

 

 

:rofl:

 

https://youtu.be/YY7ZsubDIEc?t=3110

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

 

Dette er jo i beste fall vås.

 

 

 

Det med å bruke stemmestyring er altså ofte ikke et alternativ til å trykke på en knapp, i dag er det stadig oftere et alternativ til å lete opp funksjonen i et avansert menysystem eller velge en posisjon på en berøringsfølsom skjerm.

 

 

 

Jeg bruker som sagt engelsk mye i dagligtale siden mange av mine venner og forbindelser ikke kan norsk.

Hva gjelder stemmestyringen i bilen har jeg aldri testet norsk en gang (skal vurdere å gjøre det neste gang jeg kjører den)

 

Pussig nok er det gjerne mens man kjører man har behov for å bruke de fleste funksjoner i en bil..

 

 

Hva gjelder berøringsfølsomme skjermer har vi nok ca samme syn.

 

Jeg har selv ikke slik skjerm i min bil men til gjengjeld har jeg touchbetjening på rattet som kan brukes (et sett til venstre skjerm og et til høyre skjerm) mens høyre skjerm også kan betjenes ved hjelp av et hjul i midtkonsollen eller touchpad samme sted for de som ønsker det.

Noen funksjoner kan dog ikke betjenes ved bruk av disse betjeningsorganene men har egne fysiske knapper.

Hvorfor er det vås? Er jo latterlig å skulle snakke som en robot. Stemmestyring skal være lettere enn knapper, ikke vanskeligere.

Lenke til kommentar

Jo, men spørsmålet er vel da fremdeles hvilke funksjoner er dette som behøves for å føre en bil?

Det finnes funksjoner det er fint å kunne betjene mens man kjører også selv om det ikke er absolutt nødvendig.

 

Typiske ting jeg bruker stemmestyring til på ca hver eneste litt lengre kjøretur:

-Justering av seteventilasjon og varme

-Bruk av massasjefunksjon i setene

 

 

Jeg ser at det finnes utallige ting en kan ønske å gjøre mens en kjører en bil - ringe tante Magda, sjekke likes på fb, google vinneren av bonderomantikk eller swipe på tinder kan være ting man ønsker å gjøre mens man kjører, men er det noe det dermed bør legges opp til at man skal gjøre mens man kjører?

Ok, jeg forstår at å sjekke profiler på tinder og å justere kjørekomforten for deg er akkurat samme sak.

 

Som nevnt, GPS er vel streng tatt det eneste jeg ser som en kan være nyttig å bruke talestyring mens man kjører. Jeg ser ikke noe annet som ikke enten kan gjøres enklere med en god layout for fingertrykking eller som bør vente til bilen står stille.

Har du aldri justert på setet mens du har kjørt?

 

 

Hvorfor er det vås? Er jo latterlig å skulle snakke som en robot. Stemmestyring skal være lettere enn knapper, ikke vanskeligere.

Sånn er det da heller ikke med stemmestyring i dag, det ER enklere med stemmestyring enn å bla rundt i menyer.

Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg var den eneste personen i verden som visste man kan skru ned lysstyrken på slikt. Jeg føler alle kjører med en jævla lommelykt rett i trynet til en hver tid... Jeg ber ofte til og med passasjerer skru ned lysstyrke på telefonen.

Veldig enig her. Har en Android spiller med 7"skjerm i A6 min som er touch , men de mest brukte funksjonene er fysiske knapper. Skrur som regel av skjermen evt helt ned lysstyrken når det er mørkt. Er så ugreit å bli blendet av skjermen.

Endret av boundishh
Lenke til kommentar

Det finnes funksjoner det er fint å kunne betjene mens man kjører også selv om det ikke er absolutt nødvendig.

 

Typiske ting jeg bruker stemmestyring til på ca hver eneste litt lengre kjøretur:

-Justering av seteventilasjon og varme

-Bruk av massasjefunksjon i setene

 

 

 

Ok, jeg forstår at å sjekke profiler på tinder og å justere kjørekomforten for deg er akkurat samme sak.

 

 

Har du aldri justert på setet mens du har kjørt?

 

 

 

Nei, det har jeg faktisk aldri gjort. I en ny bil, eller en som andre har brukt, så justerer jeg naturligvis setet, ratt og alt annet før jeg setter bilen i gang. Å justere ting når en først har fått det slik en vil har jeg faktisk aldri engang vurdert. Jeg sier ikke at andre ikke kan ha behov for det, men for meg så er den perfekte kjørestillingen perfekt gjennom hele turen.

 

Det skal ikke mange cm til før jeg merker at mekanikere har endret seteposisjonene når den har vært på service så det justerer jeg naturligvis tilbake - men jeg har kun én perfekt kjørestilling for sete og ratt og det endrer jeg ikke på.

 

Men om jeg nå skulle ønske å gjøre det, så tviler jeg på om jeg ville foretrukket stemmestyring for å gjøre det fremfor en manuell justering.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Stemmestyring føler jeg var en overvurdert ting og noe man kunne prøve å skryte av på slutten rundt 2005-2010 eller når enn alle bilene skulle ha det.

 

Føler uansett det tar mer tid å bruke stemmestyring enn å bare trykke seg frem...

Min 2009 A6 har faktisk veldig nyttig stemmestyring når det kommer til telefonbruk og lyd. Knappen er på rattet, og det er definitivt raskere å trykke på den og si "call Stian" enn å begynne å bla i MMIen. Den var forsåvidt ubrukelig før jeg fant ut at man kan spille inn navn selv, før det måtte jeg prøve å si navnene på engelsk, og det er ikke så lett for "Jostein".

Man kan altså spille inn sin egen uttale av et navn, så matcher den mot det - spilte inn de 15 mest brukte så fungerer det som smurt.

Lenke til kommentar

Nei, det har jeg faktisk aldri gjort. I en ny bil, eller en som andre har brukt, så justerer jeg naturligvis setet, ratt og alt annet før jeg setter bilen i gang. Å justere ting når en først har fått det slik en vil har jeg faktisk aldri engang vurdert. Jeg sier ikke at andre ikke kan ha behov for det, men for meg så er den perfekte kjørestillingen perfekt gjennom hele turen.

 

 

Det skal ikke mange cm til før jeg merker at mekanikere har endret seteposisjonene når den har vært på service så det justerer jeg naturligvis tilbake - men jeg har kun én perfekt kjørestilling for sete og ratt og det endrer jeg ikke på.

Er du på langtur ofte?

 

Selv kjører jeg gjerne noen relativt lange turer hvert år, 100-150 mil i slengen er ikke uvanlig.

Ved slike lange turer er det gjerne hensiktsmessig å justere stilling noe innimellom. I tillegg har jeg ulik kjørestilling avhengig av typen kjøring. Dog er ikke kjørestillingen i seg selv noe jeg velger ved stemmestyring, akkurat der velger jeg ett av de forhåndsinnstilte valgene ved å holde på en knapp en liten stund.

Særlig massasjefunksjonen brukes hyppig og den er det enklest å aktivere med stemmestyring.

 

Men om jeg nå skulle ønske å gjøre det, så tviler jeg på om jeg ville foretrukket stemmestyring for å gjøre det fremfor en manuell justering.

Men endring av innstillinger for massasje da, ville du foretrukket å bla deg frem i menyen eller trykke på en knapp og be om massasje?

 

Massasjen er kun aktiv en gitt tid før den slår seg av, så må den eventuelt aktiveres på nytt.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...