Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Forskjellen på produktene Elkjøp leverer og produktene dekksjappene leverer er at sistnevnte faktisk krever spesialutstyr for å bli tatt i bruk dersom man kjøper dekk løst. De færreste kjøper nye felger hver gang man trenger dekk.

 

De fleste er altså avhengig av noen som kan legge dekk på felg, det betyr at prisene på tjenesten er nødt til å gå opp når resten av produktet kjøpes et annet sted.

Tja, enten det, eller så automatiserer noen prosessen/nettbutikkene kjøper opp omleggingssteder og tilbyr tjenestene til en fast pris. Det er i grunn mange muligheter, og det er kanskje på tide det skjer noe i en ellers uforandret bransje
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3RYwwc

Betaler gjerne ekstra for å ha alt på det rene, har hatt trøbbel i usa mange ganger.. ble såklart ikke noe stress for meg.

Vel, det er nettopp å betale ekstra du har gjort. Bestiller du leiebil i USA fra Europa så får du alle forsikringene du trenger der borte inkludert. Da kan du bare si NEI til alt de forsøker å prakke på deg der borte. Og så må du lese over kvitteringa du får da for å være sikker på at de ikke belaster deg for ting du har sagt nei til.

Lenke til kommentar

Vel, det er nettopp å betale ekstra du har gjort. Bestiller du leiebil i USA fra Europa så får du alle forsikringene du trenger der borte inkludert. Da kan du bare si NEI til alt de forsøker å prakke på deg der borte. Og så må du lese over kvitteringa du får da for å være sikker på at de ikke belaster deg for ting du har sagt nei til.

Altså, jeg bestiller ingenting over disk. Alle mine bestillinger blir gjort via nettsidene/app med de nødvendige forsikringene.

 

Jeg har toppnivå hos avis og sixt, jeg klarer fint å bestille en leiebil..

Lenke til kommentar

Utleieselskapene skor seg greit på leie av barneseter og GPS i bilen. Har sett 300,- i leie pr dag for en sånn booster som koster 2-300,- i butikken. Bare å ta med en i kofferten eller som utstyr til barnet i tillegg til håndbagasjen ombord på flyet..

GPS er jo også helt tullete å leie.

 

Men noen forsikringer er jo kjekt å ha, bl.a. den egenandelsgreia hvis ikke kredittkortet eller reiseforsikringen din dekker dette. I USA legger jeg alltid til den SLI-forsikringa eller hva den heter. Sikrer meg mot søksmål.

Lenke til kommentar

Forskjellen på produktene Elkjøp leverer og produktene dekksjappene leverer er at sistnevnte faktisk krever spesialutstyr for å bli tatt i bruk dersom man kjøper dekk løst. De færreste kjøper nye felger hver gang man trenger dekk.

 

De fleste er altså avhengig av noen som kan legge dekk på felg, det betyr at prisene på tjenesten er nødt til å gå opp når resten av produktet kjøpes et annet sted.

Joda, såklart, de som handla på Komplett trengte ikke å dra på Elkjøp, så sammenlikninga var ikke direkte bra. Men om de skal ta 2500 i timen, så er det LØGN og bedrag at de må ta det for å klare seg. Om de bruker 40min på å legge om dekk på felg, og skal ha nord om 2000, så er det så mye profitt at det er latterlig. Ellers ville ikke et vanlig verktsted ta 1200kr timen på vanlig arbeid. Det er helt klart et marked bare i å legge om dekk, men ikke idag, når vi er i limbo mellom netthandel, dekksjapper og psykopriser

Lenke til kommentar

Tja, enten det, eller så automatiserer noen prosessen/nettbutikkene kjøper opp omleggingssteder og tilbyr tjenestene til en fast pris. Det er i grunn mange muligheter, og det er kanskje på tide det skjer noe i en ellers uforandret bransje

Det skjer nok noe i bransjen etterhvert. Endel dekksjapper har noen som kun driver med salg. Da blir det dyre priser ut. Noen andre tar telefonen selv og gjør annet arbeid innimellom (skrur på biler f.eks).

 

Så enkelt som dekk er burde det ikke være egne dekksjapper. Verkstedene burde prise seg lavt for å få inn arbeidet som kan tas samtidig som service o.l.

Lenke til kommentar

Joda, såklart, de som handla på Komplett trengte ikke å dra på Elkjøp, så sammenlikninga var ikke direkte bra. Men om de skal ta 2500 i timen, så er det LØGN og bedrag at de må ta det for å klare seg. Om de bruker 40min på å legge om dekk på felg, og skal ha nord om 2000, så er det så mye profitt at det er latterlig. Ellers ville ikke et vanlig verktsted ta 1200kr timen på vanlig arbeid. Det er helt klart et marked bare i å legge om dekk, men ikke idag, når vi er i limbo mellom netthandel, dekksjapper og psykopriser

Noen steder er det et klart marked i å legge om, på mindre steder er det ikke nødvendigvis slik.

Forbrukerne lurer seg selv ved å handle på nett i for stor utstrekning, resultatet er at man mister lokale tilbud samtidig som man i mange tilfeller sender pengene ut av landet og derav også reduserer skatteinntektene til sitt eget land.

Lenke til kommentar

Tenk hvis alle hadde kjøpt absolutt alt i utlandet, hva hadde vi hatt igjen i norge da, godsterminaler for utenlandske varer?

Det kan være ekstremt praktisk å handle lokalt, og ofte er prisene forholdsvis greie også, alt etter hvilke avtaler man har og folk man kjenner her og der. Det er mer enn en gang jeg har forbannet meg på at jeg sparte de få hundrelappene på en vare når man får trøbbel med det og må sende inn osv. Pris er ikke alt, husk det.

Lenke til kommentar

Tenk hvis alle hadde kjøpt absolutt alt i utlandet, hva hadde vi hatt igjen i norge da, godsterminaler for utenlandske varer?

Det kan være ekstremt praktisk å handle lokalt, og ofte er prisene forholdsvis greie også, alt etter hvilke avtaler man har og folk man kjenner her og der. Det er mer enn en gang jeg har forbannet meg på at jeg sparte de få hundrelappene på en vare når man får trøbbel med det og må sende inn osv. Pris er ikke alt, husk det.

Nå er det som sagt bedre, men se til sportsbransjen. Når jeg kjøper ski på vpg.no til 6000, og den lokale sjappa skal ha 9999 for de samme skiene. Er ingen ord som beskriver det, annet enn ran.

 

Trynefaktor (vennskap) burde jo ikke regnes med, om man snakker generelt. For ikke alle har venner. Ordinær pris settes mot ordinær pris.

 

EDIT: Men nå er dette ikke en bransje det er like ille i, langt fra. Får du Hakka RS3 til 2400 på nett, så er neppe 2600-2800 umulig lokalt, med omlegging.

Endret av Jakke
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Det oppleves nok som en vag-greie fordi dette konsertet har flere modeller hvor det kreves lite arbeid for å fjerne emblemer.

 

Det er mange som går langt i å fjerne emblem på bilen sin.

Jeg kan aldri huske å ha sett en Benz, Bimmer, Alfa eller liknende der logoen foran er tatt av. Jeg kan synes det er fint med de-badging, men det går på modellnavn, motortype, utstyrsutgave osv. Jeg trenger liksom ikke at det står S-line eller V8 Bi-Turbo på sida av bilen min, dog synes jeg det lille firkløveret til Alfa er litt snasent fordi det er mer subtilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...