Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I Nederland er det ingen spesiell avgift på bil, mange som henter i Tyskland og registrerer bilen feks. Men veiavgift en betales kvartalvis, Per 50kg egenvekt på bil, der diesel er litt dyrere. S8'en med litt over 2000kg ville kostet litt mer enn 2-3000kr per kvartal om jeg ikke husker feil.

 

Derfor ser du mange nyere fine biler i Nederland, men i liten størrelse. Mye type Polo, Golf, A4 og C klasse feks. Får mange blikk om man kjører rundt i 'bare' en A6 feks siden det ikke er så mange i den størrelse pga høy veiavgift.

Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Rxex52/doedsulykke-paa-rjukan-tre-kvinner-og-to-menn-omkom-i-bilulykke-paa-rjukan

 

Grusomt. Dette viser også hvor langt sikkerheten i biler har kommet. En kan jo tillate seg å tenke at denne bilen ikke hadde setebelter og at de i bilen fikk et ublidt møte med fjellveggen.

 

Jeg håper at dette ikke fører til noen negative endringer i regelverket for veteranbiler. Ja de er farligere når uhellet er ute , men det er de som bruker dem klar over.

Lenke til kommentar

Ganske interessant system i Italia, de er flinke til å skattelegge motorvolum. Derfor har mange biler kommet i egne Italia-utgaver med lite motorvolum.

Volvo hadde noen 2-liters turbomotorer som hovedsaklig ble levert der i biler som Volvo 740 (og 760 tror jeg), 780, 940 og S90.

B204FT var en ganske morsom sak til å være fra den tiden.

 

For ikke snakke om BMW 320is - også kjent som "Italia-M3". Fabelaktig morsom bil. Ble også solgt i Portugal, mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Rxex52/doedsulykke-paa-rjukan-tre-kvinner-og-to-menn-omkom-i-bilulykke-paa-rjukan

 

Grusomt. Dette viser også hvor langt sikkerheten i biler har kommet. En kan jo tillate seg å tenke at denne bilen ikke hadde setebelter og at de i bilen fikk et ublidt møte med fjellveggen.

 

Jeg håper at dette ikke fører til noen negative endringer i regelverket for veteranbiler. Ja de er farligere når uhellet er ute , men det er de som bruker dem klar over.

Har de fjernet bilder som viser bilen? Jeg finner ikke ut hva slags bil det er.

Lenke til kommentar

Har de fjernet bilder som viser bilen? Jeg finner ikke ut hva slags bil det er.

 

Det var aldri tydelige bilder og de har sladdet ett bilde også. Lurer selv på hva slags bil det var , men forstår at de ikke viser det.

 

Noen bilder av bilen under pressening på www.ta.no   Det ene sladdete bildet viser noe som kan ligne på 1959-60 GM produkt ,men ikke godt å se. 

 

Edit. Her er en artikkel på nrk.no som sier det var bil fra slutten av 50 tallet. https://www.nrk.no/telemark/ordforeren-i-kragero_-_-dodsulykken-preger-byen-1.14191938 

 

Er et bilde der også ,men det viser ikke mye av bilen.  Trur det er frostvæske en ser på bakken der.

Endret av boundishh
Lenke til kommentar

Gatene i New York var jo uendelig mye verre, men det var pga hester.. 

https://fee.org/articles/the-great-horse-manure-crisis-of-1894/

" This in turn attracted huge numbers of flies, and the dried and ground-up manure was blown everywhere. In New York in 1900, the population of 100,000 horses produced 2.5 million pounds of horse manure per day, which all had to be swept up and disposed of"

 

Da tar jeg heller litt eksoslukt :p

Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Rxex52/doedsulykke-paa-rjukan-tre-kvinner-og-to-menn-omkom-i-bilulykke-paa-rjukan

 

Grusomt. Dette viser også hvor langt sikkerheten i biler har kommet. En kan jo tillate seg å tenke at denne bilen ikke hadde setebelter og at de i bilen fikk et ublidt møte med fjellveggen.

 

Jeg håper at dette ikke fører til noen negative endringer i regelverket for veteranbiler. Ja de er farligere når uhellet er ute , men det er de som bruker dem klar over.

En veldig trist sak.

 

Denne typen veteranbiler er jo spesielle, og jeg også håper at en slik sak ikke får konsekvenser for regelverket og miljøet. Jeg syns det er synd at NRK bruker «Slipper både EU-kontroll og sikkerhetsbelte» som stor overskrift.

Men, som det (heldigvis) poengteres fra bla. LMK i artikkelen, så er bruken av slike biler en helt annen enn med vanlige, moderne biler. Bilene er jo også ofte i stor grad velholdte og sikret, selv om de ikke må igjennom de samme kontrollene.

Den lidenskapen som vises på et veteranbilstevne vitner om stor glede og ydmykhet for bilen og alle dens fordeler og ulemper.

 

https://www.nrk.no/norge/veteranbiler-slipper-eu-kontroll-_-og-sikkerhetsbelte-1.14191989

Lenke til kommentar

Apropos veteranbiler. Kjørte bak noe som lignet på en Ford Model A, og inni granskauen som den stinket. Tenk deg eksos fra totaktermotorer, bare 4 ganger verre.

 

Får en til å undre hvordan luftkvaliteten var i storbyene på den tiden, og attpåtil med blyholdig bensin.

Er det bare jeg som synes lukten fra totaktere bare er helt nydelig?  :)

Lenke til kommentar

Men Model A ble vel laget og solgt 30 år før det...

 

Geir :)

 

Sikker på at du ikke tenker på Model T nå? Uansett så spiller det ingen rolle, da begge bilene stort sett brant olje naturlig.

 

 

Er det bare jeg som synes lukten fra totaktere bare er helt nydelig?   :)

 

Det kan gi noen fine assosiasjoner om det er i en liten grad. Men tenk deg å være stengt inne i garasjen med en plenklipper gående.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...