Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvordan det gjøres hos Tesla, men jeg hadde ikke akseptert auris som ventebil mer enn et par dager når jeg leverer inn en A6. Er det forsikringsskade sier hvertfall min forsikring at jeg har krav på tilsvarende eller større bil, med det utstyret jeg trenger (hengerfeste etc).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvordan det gjøres hos Tesla, men jeg hadde ikke akseptert auris som ventebil mer enn et par dager når jeg leverer inn en A6. Er det forsikringsskade sier hvertfall min forsikring at jeg har krav på tilsvarende eller større bil, med det utstyret jeg trenger (hengerfeste etc).

Det burde du faktisk sjekke opp om du har krav på. De fleste forsikringselskap tilbyr faktisk ikke annet enn en bil som erstatning om uhellet ditt skulle være ute. Selgere har en tendens til å love at man får tilsvarende bil som man har, uten at dette er realiteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

7,5 er bredden ja. ET 56 er innenfor regelverket, så må du bare passe på at det ikke tar borti noe. Her ser du en grei forklaring: https://no.wikipedia.org/wiki/Innpress Det stemmer at ET vil øke. Jeg trodde ikke spacere var godkjent uansett, men ser ut til at jeg tar feil: http://www.brakes.no/brakes-norge/godkjenning-av-hr-spacere/

Jeg testet med 5 mm universal-spacere fra Biltema i går. Både dekk og felg var litt nærmere å komme borti noe enn orginal felgene, men det gikk greit. Så jeg prøver nok med 5 eller 8 mm spacere når de kommer.

 

Forøvrig skummelt å tenke på at folk kjører rundt med de spacerne fra Biltema; de ga ikke særlig godt inntrykk altså. Men for å teste riktig avstand fungerer de jo.

Lenke til kommentar

Det burde du faktisk sjekke opp om du har krav på. De fleste forsikringselskap tilbyr faktisk ikke annet enn en bil som erstatning om uhellet ditt skulle være ute. Selgere har en tendens til å love at man får tilsvarende bil som man har, uten at dette er realiteten.

Jeg leser alltid vilkår, og får selger til å bekrefte skriftlig at de er like gode eller bedre på alle pkt enn det jeg bytter bort fra. :)

Akkurat dette vet jeg stemmer da jeg har benyttet det flere ganger. Det er dog en beløpsgrense og, så hender jeg heller velger noe artig istedet for stort hvis det bare er noen dager.

Lenke til kommentar

Det sies at Tesla har leveringsforpliktelser til USA som gjør at de er nødt å prioritere det området. Jeg mener i forhold til regjeringen.

 

Det har ikke med leveringsforpliktelser direkte, men måten "tax credits" på elbiler fungerer der borte, det er bare ett begrensa antall biler som får dette fradraget og de ønsker å utnytte systemet til sitt fulle.

Lenke til kommentar

Jeg testet med 5 mm universal-spacere fra Biltema i går. Både dekk og felg var litt nærmere å komme borti noe enn orginal felgene, men det gikk greit. Så jeg prøver nok med 5 eller 8 mm spacere når de kommer.

 

Forøvrig skummelt å tenke på at folk kjører rundt med de spacerne fra Biltema; de ga ikke særlig godt inntrykk altså. Men for å teste riktig avstand fungerer de jo.

Har du fått tak i spacere som kan godkjennes med din kombinasjon av felger og bil da?

Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig satt igang med egen bil... 5% bak B-stolpe på S8'en. Ser passe tlf ut nå. Vurderer noe foran og, hva mener folket? Har 50,35,20 og 5% inne.

 

Snapchat-875815265.jpg?dl=1

IMG_20180828_021822.jpg?dl=1

IMG_20180829_135055.jpg?dl=1

IMG_20180826_012651.jpg?dl=1

 

Ellers visste jeg dekka var mer enn modne for skift, men fant ut hvor slitte dem egentlig var nå...

50% eller enda mer innsyn foran. Så syns det ikke så godt for lovens lange arm og du ser bedre i mørket.

Lenke til kommentar

Det har ikke med leveringsforpliktelser direkte, men måten "tax credits" på elbiler fungerer der borte, det er bare ett begrensa antall biler som får dette fradraget og de ønsker å utnytte systemet til sitt fulle.

Ja, det var vel egentlig det jeg mente uten å ha detaljene. Takk.

Lenke til kommentar

Har du fått tak i spacere som kan godkjennes med din kombinasjon av felger og bil da?

Nei, det vet jeg ikke. Hvordan finner jeg ut av det?

 

Har en Audi A3 8P Sportback '09. Felgene jeg har kjøpt er originale Audi-felger på 17" (vet ikke hvordan jeg kan spesifikt vise hvilke det er, annet enn med bilde. Spacerne jeg har tenkt å bestille er de under.

 

http://shop.brakes.no/h-r-trak-spacere-til-audi-a3-8p-sportback-2003-23586.html

Lenke til kommentar

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=BT66257

 

Så skiltnummer et av en sånn X5 som følger kongens bil/livvakt og var nysgjerrig på detaljene rundt bilen, men tekniske detaljer er faktisk blokkert fra allmennheten gjennom SVV, første gang jeg ser noe sånt. Ser dog litt mer på AutoSys at den er reg på Oslo PD som utrykningskjøretøy og som M1G som vel er terrenggående bil? Ikke at X5 er særlig terrenggående, men tror det har noe med vekt å gjøre?

Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig satt igang med egen bil... 5% bak B-stolpe på S8'en. Ser passe tlf ut nå. Vurderer noe foran og, hva mener folket? Har 50,35,20 og 5% inne.

 

Snapchat-875815265.jpg?dl=1

 

 

 

Er det nødvendig å demontere dørtrekk for å montere solfilm? Er det for å komme helt til bunnen av ruta?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...