Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

6000 i måneden på å bytte fra en småtørst bensin til diesel. Kjører du 70000 km i året?

I snitt kanskje 1000km i uka. Det vil si med 1.5 blanda forbruk 150 liter pr uke x 16 kroner = 9600 i måneden. Dieselversjon kommer da på 75 liter med 0.75 blanda forbruk x 15kr = 4500kr mnd istedenfor. Så 5100kr og noen hundrelapper billigere forsikringer.

Lenke til kommentar

I snitt kanskje 1000km i uka. Det vil si med 1.5 blanda forbruk 150 liter pr uke x 16 kroner = 9600 i måneden. Dieselversjon kommer da på 75 liter med 0.75 blanda forbruk x 15kr = 4500kr mnd istedenfor. Så 5100kr og noen hundrelapper billigere forsikringer.

Dæven. Kjøring er hobbien din?

Lenke til kommentar

Dæven. Kjøring er hobbien din?

Kan vel si det... Det verste er at jeg egentlig ikke aner hvor kilometerne kommer fra. Er ikke slik at jeg drar på særlig mye langtur heller... Er litt opp og ned i perioder, men som regel 500-1000km kan man vel grovt si. Gått fra 170 til 182k km på S8'en allerede siden jeg kjøpte den i midten av mai.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med råning menes det ungdommer i 940 og 320 og ascona som tar donuts, spiller musikk på 140 db og kjører med 3" rakrør.

De er sååå tøffe de 18-åringene med 940, kappafjærer og 20" kantfelg. Når de sitter der inne i bilen sin SÅ stolt og tror de er verdens heldigste som får kjøre rundt i et vrak. Volvo rånerne er verst, de går i kirken hver søndag for å tilbe Volvo. Opel fantaster kan også være ganske plagsomme. 

Lenke til kommentar

Råning er litt dårlig ord synes jeg. Når man snakker om råning her nede ihvertfall er det de som står på bensinstasjon hele natta.

 

Er det noe tid det er fri omreg? Mener å ha lest en gang det er fri omreg inne x måneder men finner ikke igjen?

 

Følgende fritak behandles i selvbetjeningsløsningen til Statens vegvesen:

  • Kjøretøy som har vært registrert i mer enn 30 år
  • Kjøretøy som har vært registrert på samme eier to måneder eller mindre
  • Slette kjøretøyets medeier
  • Endre kjøretøyets registrerte medeier til eier
  • Omregistrering mellom ektefeller (omregistrering mellom samboere gir ikke avgiftsfritak)
Lenke til kommentar

Har egentlig ikke noe problem med rånere eller den kulturen. Hadde faktisk en diskusjon angående det på jobb, da jeg føler jeg selv kom med en bra metafor. Rånere er litt som hestejenter. Du ser gjerne at de er rånere (sosiale medier, og kanskje litt på stilen og væremåten), men de er ellers veldig stille om det. Holder seg i sine egne grupper og plager ingen med det. (Støy og bråk kanskje, men).

I disse tider hvor man diskuterer overdreven mobilbruk og at mennesker drukner i den digitale verdenen, er jo disse rånerne noen av de mest sosiale menneskene som fins. De er faktisk utenfor døra si og har det gøy sammen.

 

Rånere rundt om blir jo for eksempel hyllet på bensinstajoner (blant annet en på Strømmen), fordi tilstedeværelsen dems forhindrer ran og kriminalitet.

Så lenge de kjører biler som er forsvarlige å kjøre på vei, så skal jeg ikke klage. Virker dog noen ganger som det er 20 år siden sist bilen var på EU-kontroll, men det er vel fordi de bytter deler og diverse når kontrollen skal tas, slik at bilen er lovlig.

 

Syns det er ille når de "ødelegger" biler jeg personlig syns fortjener bedre, men det er jo mitt problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har egentlig ikke noe problem med rånere eller den kulturen. Hadde faktisk en diskusjon angående det på jobb, da jeg føler jeg selv kom med en bra metafor. Rånere er litt som hestejenter. Du ser gjerne at de er rånere (sosiale medier, og kanskje litt på stilen og væremåten), men de er ellers veldig stille om det. Holder seg i sine egne grupper og plager ingen med det. (Støy og bråk kanskje, men).

I disse tider hvor man diskuterer overdreven mobilbruk og at mennesker drukner i den digitale verdenen, er jo disse rånerne noen av de mest sosiale menneskene som fins. De er faktisk utenfor døra si og har det gøy sammen.

 

Rånere rundt om blir jo for eksempel hyllet på bensinstajoner (blant annet en på Strømmen), fordi tilstedeværelsen dems forhindrer ran og kriminalitet.

Så lenge de kjører biler som er forsvarlige å kjøre på vei, så skal jeg ikke klage. Virker dog noen ganger som det er 20 år siden sist bilen var på EU-kontroll, men det er vel fordi de bytter deler og diverse når kontrollen skal tas, slik at bilen er lovlig.

 

Syns det er ille når de "ødelegger" biler jeg personlig syns fortjener bedre, men det er jo mitt problem.

Helt enig i det du sier her, er forsåvidt også overbevist om at noen bensinstasajoner her i landet mer eller mindre kun holder åpent på grunn av rånere.

 

Tror egentlig det største problemet er selve ordet og at "alle" har sin egen versjon av hva de ser for seg når de bruker det.

Lenke til kommentar

Gutta fra Drammen Autoinvest var i byen her idag under festivalen for å tøffe seg litt for fulle jenter. Lamborghini og en S-klasse som fulgte etter. Kjørte egentlig bare rundt og rundt samme sted og rusa motoren at det nesten ble flaut.

 

Kompisen min som kjørte bilen min istad mens jeg kjørte bak i en annen bil fant dem på E18 og dog og de tok en liten race. Han har jo ikke sjans mot lamboen, men speedometeret på begge bilene pekte godt over fengsel sa han...

 

Jeg kjørte en 99 Ford Fiesta med 58hk langt bak som jeg fikk kjøpt til vrakpant for å ha som en herjebil så jeg fikk ikke sett eller spesielt hørt det dessverre...

Lenke til kommentar

De kjører vel ikke sånt med hvite skilter? Jeg ville tro det er røde skilter på de bilene..

Ved å ha prøveskilter er det vel også slik at de kan slippe å legge ut mva på biler som er på lager i påvente av salg mener jeg..

 

De hadde hvite skilter på bilen. Så da er jo bilen registrert og mva osv betalt. Men forhandlere har jo AutoReg der de kan oppbevare skiltene selv, og avregistrere den på nett når enn de vil på dagen slik at bilen i praksis alltid er avskiltet med mindre den brukes. Mao betaler ikke trafikkforsikringavgift eller forsikring annet enn de få dagene den faktisk er på veien uten prøveskilter.

 

Nå vet jeg ikke hvor mye det koster for forsikring på en Lamborghini som firmabil (siden den trenger næringsbilforsikring siden den er registrert på firma) men det er nok noen tusen i måneden antar jeg. Småpenger for de gutta der men

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...