Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nordmenn er jo noen av de dårligste til å prute noen gang er min erfaring

 

Til vårt forsvar er det ganske få ting i samfunnet vi har mulighet til å prute på da, mange andre steder har man kultur for å ha mulighet til å prute på alt og da blir man selvfølgelig bedre på det også.

Lenke til kommentar

Til vårt forsvar er det ganske få ting i samfunnet vi har mulighet til å prute på da, mange andre steder har man kultur for å ha mulighet til å prute på alt og da blir man selvfølgelig bedre på det også.

Det er da mange andre land i Europa der man ikke kan prute I butikken, som feks Nederland som jeg er fra, men der er det dog helt vanlig å prute på biler, mens her virker folk nesten redde for å i det hele tatt prøve. Jeg vokste opp med 'et nei har du, ja kan du få' - altså det er ingenting å tape på å feks gi et skambud på en bil annet enn å få en nei, til og med kanskje ja

Lenke til kommentar

Det er da mange andre land i Europa der man ikke kan prute I butikken, som feks Nederland som jeg er fra, men der er det dog helt vanlig å prute på biler, mens her virker folk nesten redde for å i det hele tatt prøve. Jeg vokste opp med 'et nei har du, ja kan du få' - altså det er ingenting å tape på å feks gi et skambud på en bil annet enn å få en nei, til og med kanskje ja

Trur rett og slett folk er redde for å være frekke eller uhøflige .

Lenke til kommentar

Trur rett og slett folk er redde for å være frekke eller uhøflige .

Tja, virker kanskje småfrekt, men jeg er tross alt ikke der for å bli kompis med en som selger bilen sin. Vi vet begge to at kunden vil betale så lite som mulig, og selger vil tjene så mye som mulig. Det er grunnleggende prinsipp for handel med hva som helst, 'it's just business - nothing personal'.

 

Pleier ha med kjære mor hvis jeg skal prute, hun gir deg ikke og pruter prisen ned med mange prosent på en høflig måte. Selgers mareritt vil jeg påstå...

 

Er vant fra hjemlandet at folk gir bud uansett, mens her i Norge må man nærmest skrive i annonsen 'kom gjerne med bud' hvis man vil få noe som helst napp.

Endret av Darkbill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror kulturen for pruting i norge mer eller mindre er ikke-eksisterende, men så får man alltid de som går andre vei også, har jeg avtalt med noen at de skal komme å kjøpe noe og de ikke har sagt noe om prisen før de møter opp så blir jeg faktisk irritert når de begynner å prute i "siste liten".

 

Har selv gjerne med fatter om jeg vil ha ned prisen på noe hvor jeg ikke har avtalt pris på forhånd, han er nok også "selgers verste mareritt" :p

Lenke til kommentar

Alfa Romeo GTV 1995 2.0 150hk - noen som har peiling hva en slik kan være verdt? Samme eier, mekaniker siste 7 årene. Alle stempler i heftet. 180 000km cirka. Strøken utvendig. Ligger ingen på Finn, kun 1985 modell.

 

Kompis som har fått tilbud om å kjøpe en slik til 20 000kr. Noe verdi i å kjøpe og videreselge feks? 

Lenke til kommentar

Alfa Romeo GTV 1995 2.0 150hk - noen som har peiling hva en slik kan være verdt? Samme eier, mekaniker siste 7 årene. Alle stempler i heftet. 180 000km cirka. Strøken utvendig. Ligger ingen på Finn, kun 1985 modell.

 

Kompis som har fått tilbud om å kjøpe en slik til 20 000kr. Noe verdi i å kjøpe og videreselge feks?

Gi alfaen 10 år til på baken så tenker jeg verdien er noe å snakke om ?

Lenke til kommentar

Elsk/hat-utseendet den har gjør nok at den kan øke i pris etterhvert, men modellen du ser på har "feil motor". En samler vil definitivt være ute etter 3-liters motoren. Men igjen, bilen koster jo bare 20.000, så kan ikke helt forstå at dette er noen feilfri bil?

 

Ville heller kjøpt og brukt. Eventuelt så kan det vel nesten være mer penger i å dele bilen opp. Brukbart interiør bør jo være verdt litt for den rette kjøper. Brukbar motor, paneler, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...