Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner godt at folk er skeptiske til kollektivtrafikken. Her i Bergen stopper jo nesten alt opp av både bybane og busser bare det kommer litt snø. Med mine finske vinterdekk så vet jeg at jeg kommer frem med bil. Jeg har også opplevd å vente på bussen for så bare se at den kjører forbi fordi den er full. Personlig hater jeg også å være som sild i tønne, jeg har mer enn nok med folk å gjøre resten av dagen enn at jeg må sitte eller stå tett inntil en person som lukter gymbag. Og pendling ut og inn av byen til der jeg bor tar 2 timer med kollektiv, mens det med bil tar 40 min. Så nei takk.

Lenke til kommentar

Det burde blitt billigere for de som er mer avhengig av bil, i utkantstrøk feks. Her i Oslo er det galskap at det er så mange biler. Vedder på at 70% hadde klart seg helt fint uten, meg inkludert.

 

 

Forresten! Dama skal ha EU-kontroll på bilen hennes. Hvor i Oslo er det billigst/best å gå? Alle tilbud vi har fått er på 900kr, og det er jo ran. Aldri betalt så mye for en EU-kontroll før. Tips?

 

edit: Nå har vel kravene på Eu-kontroll økt. Er det derfor det er dyrere nå? Tenkte jeg ikke på før nå.

Betalte 350 kr for EU kontroll på Bilmax i Trondhelm. Dette var for 1.5/2 månder siden.
Lenke til kommentar

Er blitt mange nye punkter på EU i allefall. Her har jeg greid meg uten bil i over 1 år før jeg kjøpte nå. Men nå når jeg har bil har det blitt lettere å få mye gjort spesielt nå når jeg pusser opp huset litt. Men liker ikke bompenger :p . I forrige uke ble det nærmere 300kr i det.

Lenke til kommentar

Fylte diesel for 10,50 kr literen i dag. Feels good man!

 

Jeg fylte bensin for 10,57 kr pr. liter forrige uke.

Hadde dessverre ganske mye på tanken fra før..

Og nei, jeg stod ikke i kø for å fylle billig.

 

Pft. Så diesel for 9.57 eller var det 9.47 her om dagen. På jet (tror jeg) nittedal. Har dieselkort så jeg bryr meg ikke uansett :D Drivstoff er relativt sett ikke dyrt med tanke på hva vi utsetter miljøet for. Kostnader vs klima er liksom ingen diskusjon i mine øyne.

 

De eneste gangene jeg betaler for dristoff er når jeg fyller 98 blyfri (vpower) på M3'n. Snakker fort 14-15+ kr literen da:p

Jeg på Gjelleråsen og ved Rotnes hadde diesel til noe sånt ja, og bensin til 10,57 forrige uke.

 

Men diesel holder jeg meg godt unna. 

 

Firmabilen er diesel. Men det er idiotisk å kjøre privat i rushen. Det skaper bare enda mer kaos for oss som jobber i og pendler til og fra byen.

Det virkelig idiotiske er at folk skal pendle inn og ut av byen.

Jobber man i byen bør man som hovedregel også bo i byen.

Lenke til kommentar

Pft. Så diesel for 9.57 eller var det 9.47 her om dagen. På jet (tror jeg) nittedal. Har dieselkort så jeg bryr meg ikke uansett :D Drivstoff er relativt sett ikke dyrt med tanke på hva vi utsetter miljøet for. Kostnader vs klima er liksom ingen diskusjon i mine øyne.

 

De eneste gangene jeg betaler for dristoff er når jeg fyller 98 blyfri (vpower) på M3'n. Snakker fort 14-15+ kr literen da:p

Vpower har jo blitt noe skikkelig møkk må etter de kom med nitro plus, så shell blir boikottet av meg og flere andre Endret av Puffet Ris
Lenke til kommentar

Problemet med å bo alene i byen som håndtverker (dama studerer for tiden i trondheim) er at det er alt for dyrt. Jeg kan bare glemme å spare opp til hus samtidig som at jeg leier for over 10 000kr. Jeg håper boblen snart sprekker så hardt at det ikke ligner grisen  :tease:

Så da må jeg nok pendle gitt. Det er svært få folk vi er innom iløpet av et år som er håndtverkere. 

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Jobber man i byen bør man som hovedregel også bo i byen.

 

Ja, for alle trives jo med å bo i byen. Er ikke alle som kan jobbe andre steder enn i byen med det de driver med. 

 

Hvordan varmer folk motorer før de skal kjøre på bane? 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Da har jeg fått hands-on på Skoda Superb stasjonsvogn. Pokker for en plass, og skillet mellom premium og folkestandard begynner å viskes ut.. Skal ha ny bil til vinteren, spørs om det ikke blir en L&K med 19", 190TDI 4x4 og litt snacks.

 

PS. Snakket med en dansk kollega angående bilpriser:

 

Superb 280 TSI style:

Danmark: kr 549.000,-

Norge: kr 638.500,-

 

Utstyr:

Dynamisk chassiscontrol:

Danmark: 19.995,-

Norge: 8.500,-

 

Perforerte skinnseter:

Danmark: 35.900,- (vanlig skinn 27.300,-)

Norge: 4.600,- (vanlig skinn 2.300,-)

 

Parkvarmer:

Danmark: kr 17.395,-

Norge: 8.000,-

 

Disse prisene er slik pga en dansk avgift på 64% på utstyr til bil. Usikker av hvilken grunn, men de kaller det luksusavgiften for å unngår at folk sløser bort pengene sine på ekstrautstyr på bilene sine. Dette gjelder også sikkerhetsutstyr som kan velges til.

 

Av og til er det helt greit å være norsk i Norge, ja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...