Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Latterlig at folk som bosetter seg i eller i nærheten av et sentralt område klager på støy.

 

snip

Har vært borti det der før, jobbet noen uker på en anlegg/byggeplass med to nære naboer i vår, nabo 1 hadde huset sitt nesten oppi anleggsplassen og nabo 2 på siden litt bortfor. Nabo 1 syntes det var skikkelig stort og se at det ble satset litt på bygda og sa at de kunne holde på så lenge de ville. Nabo 2 derimot kranglet så mye pga. støy og ødelegging av "utsikt" at totalentrepenøren til slutt satt opp en hundre meter lang konteinervegg på 6 meter forran hele tomta hans.

 

 

/topic

Føler meg fortsatt litt snytt for at bmw ga opp på 2 serie gran coupe'en en sånn med litt motor og utstyr hadde blitt den optimale oppgraderingen fra e46'en jeg har nå

2-series-gran-coupe.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rundkjøringa som kjører LIVE nå, mange i verden følger med uten spess grunn, men dæven så mye rart jeg har sett hittill :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=Z1agHAa6eG8

 

edit: Glemte denne, litt viktig ellers skjønner man vel ikke greia :p

http://www.carthrottle.com/post/boring-roundabout-livestream-8-awesome-things-weve-seen-so-far/#commentid=1274546

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

Ja, felgen var strøken før impact. 

I utgangspunktet er det jo ikke så farlig for meg, som dere ser av tegningen er det soleklart motparts feil, så alt blir dekka. Bare smått irriterende og litt tidkrevende å ordne opp i. Må bestille ny felg fra DK, booke takst, sette bilen på verksted, skaffe leiebil osv osv.. Men skjit skjer :)

 

Taksten blir nok minst 40-50 laks, Gumpen/Møller er ikke gratis..

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei dere! 

Har fått et par ting jeg må gjøre med M3`n før jeg får den godkjent: 
 

• 01: Lydnivå: KF § 24-6 uoriginalt eksosanlegg uten E merking. Må dokumentere støy
 
05: Styreinnretninger: dokumentere senkesett-støtdempempere og infestninger. må ha 4 hjulskontroll
 
• 25: Frontlykter (herunder glødelamper): KF § 28-4 . Fjerne film på hovedlamper
 
• 46: Dekk: må dokumentere hjulstørrelse og innpress. dokumenter hjul mot senkesett

Som dere ser så er det litt jeg må fikse. Blant annet nye dempere og fjærer. Det som sitter på bilen er selvfølgelig ikke Tuv godkjent, leverandør kan heller ikke skaffe info som kan hjelpe meg med godkjenning. 
Så det må jeg kjøpe nytt. 

Men, det jeg lurer på er hvor kan jeg foreta en DB måling av eksosanlegget? Etter litt googling så har jeg enda ikke funnet ut noe særlig nyttig. Kan dette bli gjort av et vanlig verksted? 
Lenke til kommentar

Alt dette blir vel Biltilsynet. Hører rykter om at BT kan gjøre 4 hjulskontroll og lyktejustering billig også. Uansett så skader det ikke å ta en telefonsamtale med de, da de sikkert er hjelpsomme på det området. 

>Biltilsynet

>hjelpsomme

:huh:

 

 

Hvor bor du i landet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt dette blir vel Biltilsynet. Hører rykter om at BT kan gjøre 4 hjulskontroll og lyktejustering billig også. Uansett så skader det ikke å ta en telefonsamtale med de, da de sikkert er hjelpsomme på det området.

 

 

Der er ikke naf du tenker på? ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Alt dette blir vel Biltilsynet. Hører rykter om at BT kan gjøre 4 hjulskontroll og lyktejustering billig også. Uansett så skader det ikke å ta en telefonsamtale med de, da de sikkert er hjelpsomme på det området. 

>Biltilsynet

>hjelpsomme

:huh:

 

 

Hvor bor du i landet?

 

 

"Hjelpsomme" som i at det er det offentlige organet du kommer lengst med om du krangler med de. Men har ikke bare hørt vonde historier om BT, så ville ikke utelukket servicen demmes med det første.

 

 

Alt dette blir vel Biltilsynet. Hører rykter om at BT kan gjøre 4 hjulskontroll og lyktejustering billig også. Uansett så skader det ikke å ta en telefonsamtale med de, da de sikkert er hjelpsomme på det området.

 

Der er ikke naf du tenker på?

 

 

Nope. NAF vet jeg tar 4 hjulskontroll, men de tar seg godt betalt for det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en veldig hyggelig opplevelse med SVV da jeg godkjente senkesett på bilen i vår, hadde dog alle papirene i orden. Dette var i Bergen.

 

Ser ikke for meg at SVV tar hjulstillingsjustering da det hadde vært enklere for dem å ta både justering og godkjenning samtidig istedetfor å kreve nylige papirer fra 3. part.

 

Støymåling bør være mulig å utføre for alle bilverksted som utfører PKK. Støy er eget punkt for kontrollen. Om jeg ikke husker feil så er det max 3dB avvik fra oppgitt fabrikknivå med mikrofonen plassert etter gjeldende forskrift. Dette måles på 75% av max turtall, så et sted mellom 4500-5000 rpm for en M3.

Lenke til kommentar

De kan være behjelpelige med lyktejustering, hvis han som sjekker bilen kan bruke måleapparatet til å sjekke lysa, samt skjønner hvordan man justerer lyktene..

Jeg gjorde det selv sist jeg godkjente senk, fordet gubben så de var feil (han ville sette opp lyktene som en feil, fram til jeg spurte om å få se sjøl, og da tok det 15 sekunder å skru de til rett høyde)

 

4-hjulskontroll tar de ikke, hvertfall ikke i Skien.

Forståelig nok da det ikke er krav til at man er mekaniker for å godkjenne biler..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...