Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har vært på gatebil to ganger, riktig nok før det ble så populært som det er i dag, men selv da var det latterlig mye drita folk og et høyt fokus på lettkledde damer og generelt ting som i mine øyner ikke har så stort for seg på dagtid på et motorarrangement.

 

På begge turene mine har jeg vært vitne til latterlig liten sikkerhet rundt baneanlegget og har vært vitne til meget fulle folk som har forvillet seg ut på selve banen under kjøringen. I tillegg greide en tidligere kollega av meg i nyere tid å gjøre dette i full tilstand selv.

 

Videre har jeg opplevd overraskende mye av manglende respekt ovenfor andres kjøretøy og fulle folk som vingler i mellom tettparkerte biler. Har selv vært ute for å få bil ripet opp på gatebil. Riktignok en skrotbil jeg ikke brydde meg om, men prinsippet er fortsatt det samme.

 

Vist man ignorerer disse hendelsene og fokuserer på det jeg ville ha reist dit for, banekjøring, så vil jeg si at denne var bra før men nå i dag er det latterlig stort fravær av respekt blant folket som er utpå der både ovenfor hverandre og ikke minst reglene som er satt av det aktuelle anlegget treffet er på. Videre er kjøretiden her latterlig lav og mange jeg kjenner som har reist dit i nyere tid har og poengtert at man venter latterlig lenge og at man fra tid til annen kan risikere å bli satt til side fordi kjendiser skal utpå en tur.

 

Nei jeg ser ikke på gatebil som Harry, men regelrett et tåpelig vending på et potensiale innen trackday-segmentet.

 

 

Rockabilly rumble i Hallingdal er Harry, men så gjennomført at jeg gladelig hadde deltatt om jeg hadde hatt en tidsriktig amerikaner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Klubbtreff er vel greiere å dra på å om man vil ha mye banetid?

Ser at AutoX er veldig populært i USA, hvorfor er det ikke noe slikt opplegg i Norge?

Hvilke tillatelser må man ha for å leie en tom parkeringsplass en lørdag eller søndag, for å kjøre bil på?

Lenke til kommentar

Ok Hansien hvis det er ditt inntrykk så må jeg si det er veldig sørgelig.. Synd at ett slikt fint arrangement skal ødelegge lysten din til å dra.

Skal ikke forsvare Gatebil for alle har sin mening og sin oppfatning men mitt inntrykk er helt motsatt faktisk..

 

Jeg syns det var meget god sikkerhet med spottere i Tårnet (Rudskogen vel å merke) som Rapporterer, Crew biler som rydder biler av veien på banen ved uhell o.l tok ikke lange tiden før de var på plass skjedde det noe, forsterkede gjerder og dekk for å dempe evt. smell, enkelte kritiske steder der det kunne vært lett å ta seg ut ekstra høyt gjerde med piggtråd, osv,

Politi som stod som ett "Sikkerhetsorgan" ved siden av Banen i tillegg til tjenestemenn på alle Campene.

Brannbiler og Ambulanse osv osv..

 

Første jeg også tenkte når vi skulle sette opp campen, "Det er så mange her, hva om noen riper opp bilen min frivillig/ufrivillig" men det gikk helt fint, eneste var at jeg greide å spy inni bilen min fordi ble så full :p men heldigvis kun på ei dyne som jeg krølla sammen ;P ellers så har det ikke vært en eneste som har vært borti bilen min.. Bortsett fra det kom en som så det stod 540i bakpå bilen og måtte kjenne på haha og ville slå av en prat :p

 

Lav kjøretid? Vel de holder på fra 08 om morgenen til 18 på kvelden, det er masse rå biler og masse forskjellige klasser som kjører i løpet av denne tiden, Sports, Drifting, Xtremecars osv og 3 x 1 time med frikjøring for de som har lyst.

Gatebil handler først og fremst om banekjøring.

 

Så mitt inntrykk har ikke vært noe annet enn positivt! :) men nå har jeg vært der forrige helg da og ting kan ha blitt bedre enn når noen var sist. Syns man skal ta turen før man disser arrangementet, eneste er at penga kan fort fly om man ikke passer på litt.

 

Men nå skal jeg være tyst og ikke si noe mer så livet kan få gå videre ;)

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

Tillatelse fra grunneier, søknad til kommunen, nabovarsling, minst en ambulanse i beredskap på plassen, enkelte kommuner krever og at det skal være politi til stede og ikke minst frivillige til å ta seg av alt som skulle være før, under og etter arrangementet.

 

Slik jeg oppfatter det pleier frivillige å være det største problemet..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tillatelse fra grunneier, søknad til kommunen, nabovarsling, minst en ambulanse i beredskap på plassen, enkelte kommuner krever og at det skal være politi til stede og ikke minst frivillige til å ta seg av alt som skulle være før, under og etter arrangementet.

 

Slik jeg oppfatter det pleier frivillige å være det største problemet..

Blir jo vanskelig å dra i gang noe for den lokale ungdommen da. Kan ikke tenke meg at det blir billig å ha en ambulanse og politi på plass. 

Er jo mange som hadde hatt godt av å rase fra seg en helg eller to. 

Lenke til kommentar

Ja ok, men syns ikke du kan si sikkerheten er "latterlig" lav og andre ting osv når dette overhodet ikke stemmer, menmen nok om det ;)

Senest i fjor var det mange som sammenlignet antall kjøretid på gatebil opp mot andre treff og konkluderte med at de fikk mer for pengene på andre treff. Dette har vært en gjenganger hvert år siden jeg sist var på gatebil. Og med flere som deltar betyr det bare mindre kjøretid per person.

 

Videre kjenner jeg og flere som senest i fjor konkluderte med at de ikke dro på gatebil igjen får å kjøre pga man brukte mye tid i kø enn hva det var verdt. Videre var det mange som og var oppgitt over gatebil pga lav terskel for å bryte regler for banekjøring samt at det var fravær av konsekvenser. Toppen av kaka i fjor var vel hendelse til Åsbø hvor han ikke fikk noen straff i det heletatt..

 

Selv om jeg ikke er fysisk til stede som deltager så får jeg med meg ting jeg og. Tro det eller ei, jeg har venner som deltar der den dag i dag. Men snodig nok er det fåtall som igjen kjører..

 

Blir jo vanskelig å dra i gang noe for den lokale ungdommen da. Kan ikke tenke meg at det blir billig å ha en ambulanse og politi på plass.

Er jo mange som hadde hatt godt av å rase fra seg en helg eller to.

Er jo bare å starte en klubb og begynne klargjøre det dere kan, så setter dere prislapp på kjøringen for å dekke utgiftene vedrørende ambulanse og politi. Er man en gruppe blir det ikke mange kronene per hodet.

Lenke til kommentar

Nå kommer den store avgjørelsen min. Skal jeg beholde senkingen, ta hjulstilling og BT før EU, eller skal jeg bytte til originale E39 fjæringer?

 

Jeg har hørt at E39 er ganske båtete originalt, men med senkingen så kan jeg telle steiner jeg kjører over. Senking ser også ganske fint ut når det ikke er så fryktelig mye.

Lenke til kommentar

Klubbtreff er vel greiere å dra på å om man vil ha mye banetid?

Ser at AutoX er veldig populært i USA, hvorfor er det ikke noe slikt opplegg i Norge?

Hvilke tillatelser må man ha for å leie en tom parkeringsplass en lørdag eller søndag, for å kjøre bil på?

Er vel bare å se hvordan Gumball 3000 ble arrangert i Oslo i år, så skjønner man hvorfor, om man "leser" litt i mellom linjene. 

I _alle_ andre byer gjorde selve byen store greier ut av det. De får opp store plasser bilene kan stå på, og lager rett og slett et flott arrangement ut av det. I Oslo ble bare bilene eskortert inn i megatrange Aker Brygge. Ironisk nok har vi Rådhusplassen 100 meter bortenfor, som fint hadde hatt plass til alle bilene.

Det går på interesse og det går på lyst.

 

Noen uker senere, på akkurat samme plassen. Da ble det arrangert NM på rulleski. De fikk så klart være på hele Rådhusplassen så folk hadde god plass til å se. Kommunen har "ingen" interesse av arrangement som Gumball. Det forurenser (buhu) og det bråker "unødvendig" (buhu). Allikevel møtte enormt mange mennesker opp. Mer en de aller fleste hadde trodd når man så været.

 

I forrige uke ble det årlige Amcar-treffet kjørt i Lillestrøm. Det har vel blitt arrangert i tiår nå. Politiet ble nedringt av nye beboere i Lillestrøm som klagde på bråket bilene og folka lagde. De mente helt ærlig at Amcar-treffet burde bli avskaffet på grunn av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen har kødda med kalenderen min, for i dag er definitivt fredag 13.

På morraen kommer jeg ut i garasjen og ser at dartskiva har ramla ned og lagd et greit hakk i venstre forskjerm på bilen. Flott.

5 min senere er jeg på vei til jobb, når en svinger ut på forkjørsveien min og grapser dør, skjerm, fanger og felg på _høyre_ side.

Endret av toth
Lenke til kommentar

I forrige uke ble det årlige Amcar-treffet kjørt i Lillestrøm. Det har vel blitt arrangert i tiår nå. Politiet ble nedringt av nye beboere i Lillestrøm som klagde på bråket bilene og folka lagde. De mente helt ærlig at Amcar-treffet burde bli avskaffet på grunn av dette.

 

Det er nå også greit å få med hva politiet sa om saken vil jeg mene.

Det er et arrangement som har pågått i flere tiår, i år var 27. gang de hadde arrangementet..

 

Dette føyer seg jo egentlig bare inn i rekken av klager i det aktuelle området, det er jo faktisk folk som har bosatt seg svært nære en flyplass som klager på flystøy der også.. Flyplassen er landets eldste, så man kan ikke si at den kom i ettertid heller..

 

Under er link til artikkelen, og sitat fra poltiet på stedet ang. cruisinga:

http://www.rb.no/amcar/4-juli/lillestrom/klaget-pa-stoy-fra-amcar-cruise/s/5-43-98817

"Vil at politiet skal fjerne bilene

 

– Når de ringer spør vi om de har fått med seg at det er et større forhåndsannonsert arrangement i sentrum. Det har de. Da spør vi om de mener vi skal gå og fjerne over 1.000 biler, og det ønsker dem jo. Det blir for dumt, slår operasjonslederen fast.

 

Under Byfesten skjer det samme.

 

– Vi forsøker å forklare, men de blir aldri enige, sier Olausson."

 

 

 

Det er trist at enkelte er så egoistiske at de ikke lar andre møtes og lage bittelitt bråk en gang i året. Synd at det finnes folk som de som ringte til politiet i lillestrøm.

 

Så sant de ikke bråket til langt på natt.

Sånn er det, særlig med folk som føler de har betalt litt mye for boligen sin..

Selv bor jeg ganske tett på et område der det til tider er mye støy, det kunne ikke falt meg inn å klage.. Jeg liker faktisk at det er liv i området, og er gjerne på en del av de aktuelle arrangementene.

Lenke til kommentar

Latterlig at folk som bosetter seg i eller i nærheten av et sentralt område klager på støy.

 

For et år siden stod jeg helt intill e18 og jobbet. Riktignok produserer jeg en del bråk når jeg jobber, men når det ble målt db før og under min produksjon var det ingen forskjell på andre siden av veien, ei heller kunne de i fra tilsynet påstå at de hørte noe som helst støy i fra mitt arbeid av sjenerende art, så vi fikk godkjennelse på å jobbe fra 6-22.

 

Den blokka som stod mest utsatt til mtp støy fra anlegget klaget ikke på dette i det heletatt, faktisk påpekte enkelte av beboerne der at det var litt fint med noe annen form for støy enn bare den fra e18.

 

De som var bosatt på andre siden av veien gikk til sak mot entreprenøren på bakgrunn av at de og/eller barna dems slet med å sove pga anlegget. Av tidligere nevnt dokumentering av støynivå før og etter tapte de den saken..

 

Er selv bosatt rimelig nær sentrum og jeg blir berørt av konserter og andre arrangement som foregår i parken ved der jeg bor, men som Snylter mener så synes jeg det er mer kos med liv i sentrum enn at det skal være dødt der.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...