Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Edit: Ser at CO2-utslippet er høyt på 3,3-literen, det gjør sitt til at denne blir dyr. 244 g/km i CO2-utslipp var høyt. Min med tilsvarende effekt (men riktignok lavere vekt) har 185 g/km. Bare denne forskjellen utgjør nærmere 200.000,-.

Det kan jo være at de straffes for at de (muligens) oppgir et reelt forbruk i stedet for et fiktivt laboratorie-forbruk. Forbrenner man én liter bensin får man en gitt mengde CO2 som slippes ut, det er vel ca. 2,3 kg CO2 per liter hvis jeg ikke husker feil. Og det er ved fullstendig forbrenning. Så da kan man gange det faktiske forbruket sitt i liter per km med 2300, så får man svaret.

 

Tviler jo litt på at Snylter sin E63s kommer til å bruke mindre enn én liter på mila. For å få til 214 g/km må man ligge på 0,93 l/mil, og det er vel mulig å få til på lengre langturer der sylindere kan deaktiveres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler jo litt på at Snylter sin E63s kommer til å bruke mindre enn én liter på mila. For å få til 214 g/km må man ligge på 0,93 l/mil, og det er vel mulig å få til på lengre langturer der sylindere kan deaktiveres.

Som du er inne på kan den koble ut 4 sylindre ved lav belastning og turtall innenfor et gitt område.

Det blir nok ikke normalen med forbruk ned mot 0,93 liter på mila nei, men jeg får noen langturer med den og da kan det jo passe fint..

Da snakker vi om turer på 180 mil++.

Lenke til kommentar

 

For meg vil jeg på neste bil ha: Adaptiv CC, ryggesensor samt ryggekamera (burde egentlig være standard på alle biler idag) automatiske kjørelys og regnsensor. Synes det nevnte egentlig er grunnleggende utstyr jeg ikke skjønner hvorfor folk ville valgt bort.

Ihvertfall når man ser på bil som kostet nærmere millionen ny. Har man ikke råd til overnevnte har man ikke råd til den aktuelle bilen uansett... hvem kjøper bruktbil til en halv million kroner uten ryggesensor?

Jeg kjøpte en 2007mod for noen år siden og den har både regnsensor og ryggesensor. Mangler nesten halvannen liter for å nå opp til 3literskravet som er nevnt her inne, men begrenset hva man får for 45k også.

Lenke til kommentar

Kikka litt hos Audi i Drammen på brukte A6 med 3.0TDI. Priset rundt 600k. Snodig utvalg av utstyr når folk kjøpte bilen ny, de koster litt over en million ny, og ingen av de 3 bruktbilene med ca 50 000km hadde elektriske seter en gang. Det er vel noe av det minste man forventer og tar når man kjøper ny bil..?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Kikka litt hos Audi i Drammen på brukte A6 med 3.0TDI. Priset rundt 600k. Snodig utvalg av utstyr når folk kjøpte bilen ny, de koster litt over en million ny, og ingen av de 3 bruktbilene med ca 50 000km hadde elektriske seter en gang. Det er vel noe av det minste man forventer og tar når man kjøper ny bil..?

At bilen har elektriske seter syns ikke på tallene bak eller når man slår opp reg nr vett ;)

Lenke til kommentar

Fordi det er snakk om en bil som koster godt over en million kroner når den ble bestilt ny, og de elektriske setene er ikke bare elektriske, men også større og mer komfortable/bedre. Har man råd til en slik nybil bør ikke prislappen på 30-40k for bedre seter være noe skremmende.

 

Hadde vi snakket om en vanlig folkebil til drøye 3-400k hadde det vært noe annet, men en premiumbil som koster 1 000 000+ kr forventer man jo litt utstyr.

 

@Durochris

På Audi kan man knytte de forskjellige nøklene til de forskjellige seteprofilene/minne på speilene. Når jeg på 195cm låser opp med nøkkel 1, går setene og speilene til memory 1. Når samboer på 160cm låser opp med hennes, går setene og speilene til en ganske så annerledes posisjon på memory 2, så slipper man å justere hele tiden. Jeg har ganske OCD for at setet må stå helt perfekt...

 

Apropos utstyr, mye forskjellig pris for innbytte. Oppkjøper tilbyr meg 200k for min A6 Allroad 3.0TDI. Gått 204000km nå, 2007. Egentlig alt utstyr, ingen på Finn med likt utstyr, og de fleste er 2.7TDI. Bruktbilforhandler tilbyr meg 190k i innbytte. Audi/VW i Drammen tilbyr hele 120k, før takst...

 

Så nok en gang, det er ikke snakk om at biler skal ha elektriske seter. Det er snakk om at en premiumbil til over en million kroner så absolutt bør ha det.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Det er ofte mer enn én person som bruker bilen.

 

Er nok like ofte om ikke oftere at man har bare en sjåfør av bilen, rundt halvparten av landets husholdninger har to biler, har ikke helt nyeste tall men for noen år siden har vi rundt 3mill biler og 3mill førerkort i Norge.

 

For min egen del valgte jeg bort både elektriske seter og ryggekamera/sensor da jeg kjøpe bil da det ikke er ting jeg bruker(har det på jobb-bilen så jeg vet at jeg ikke bruker det), tror ikke det hadde endret seg selv om jeg kjøpte en bil til over millionen da jeg kjøper bil for å kjøre den selv. Bil er tapsprosjekt uansett så isteden for å gamble på at jeg får litt mindre tap ved salg velger jeg det trygge alternativet med å betale mindre ved innkjøp. Altfor mange ser seg blinde på utstyr å glemmer at det er helt andre ting som du merker daglig. Bedre seter er dog ett unntak her, bra seter burde man velge uansett hva bil man kjøper. Og med bra mener jeg ikke automatisk de dyreste med skinn, gode tøyseter finner jeg langt mer behagelig(forstår at det er litt preferanse inne i bildet) og igjen hvis man kjøper bilen for å kjøre den selv betyr det ikke noe om de blir slitt fortere. Man sparer penger ved innkjøp isteden for å gamble på at man får mer ved salg. Utstyr til 100k+ gir deg sjelden 100k+ mer ved salg.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man er jo bra idiot hvis man kjøper utstyr for neste eier, jeg kjøper en bil med mye utstyr fordi jeg selv digger det.

At jeg taper penger på bilen driter jeg i, at jeg taper litt mer som følge av mer utstyr kunne ikke brydd meg mindre.

Du er virkelig en idiot hvis du mener at å kjøpe en bil uten noe populært utstyr er smart. Å selge en bil uten det rimeligste av utstyr er veldig vanskelig.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper jo bil for meg selv, jeg kjøper ikke bil for neste eier.

På en del biler er det faktisk nesten umulig å komme ned på for lavt utstyrsnivå fordi importørene legger på nok utstyr i det de kaller norsk standard til at det blir velutstyrte biler alle som en..

 

Uansett bruker jeg penger på at jeg selv skal ha det bra, hvis jeg taper litt ekstra er ikke det det verste.. Jeg tror faktisk bilen min ville blitt mer lettsolgt med mindre utstyr også, 250k+ i ekstrautstyr pleier ikke å tenne bruktbilkjøpere nevneverdig.

Lenke til kommentar

Fordi det er snakk om en bil som koster godt over en million kroner når den ble bestilt ny, og de elektriske setene er ikke bare elektriske, men også større og mer komfortable/bedre. Har man råd til en slik nybil bør ikke prislappen på 30-40k for bedre seter være noe skremmende.

 

Hadde vi snakket om en vanlig folkebil til drøye 3-400k hadde det vært noe annet, men en premiumbil som koster 1 000 000+ kr forventer man jo litt utstyr.

 

@Durochris

På Audi kan man knytte de forskjellige nøklene til de forskjellige seteprofilene/minne på speilene. Når jeg på 195cm låser opp med nøkkel 1, går setene og speilene til memory 1. Når samboer på 160cm låser opp med hennes, går setene og speilene til en ganske så annerledes posisjon på memory 2, så slipper man å justere hele tiden. Jeg har ganske OCD for at setet må stå helt perfekt...

 

Apropos utstyr, mye forskjellig pris for innbytte. Oppkjøper tilbyr meg 200k for min A6 Allroad 3.0TDI. Gått 204000km nå, 2007. Egentlig alt utstyr, ingen på Finn med likt utstyr, og de fleste er 2.7TDI. Bruktbilforhandler tilbyr meg 190k i innbytte. Audi/VW i Drammen tilbyr hele 120k, før takst...

 

Så nok en gang, det er ikke snakk om at biler skal ha elektriske seter. Det er snakk om at en premiumbil til over en million kroner så absolutt bør ha det.

Det der med nøkkelen kan du også få på en Skoda Octavia til 300.000,-

 

Jeg synes det er greit at man kan velge, jeg. Så får heller OCD-er som deg hoppe over de bilene som ikke har det utstyret du er ute etter. Dersom det f.eks bare er jeg som skal bruke bilen gjør jeg den setejusteringen en gang, og aldri mer, og jeg har kjørt biler med gode seter uten at de har vært elektriske.

Men: jeg er faktisk 190 og har en samboer på 165 så hos oss har familiebilen el seter med lagring på nøkkel fordi vi da slipper å manuelt runke setet frem og tilbake daglig. Sånt blir man gal av..

Endret av H.A.M.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...