Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner det var dumt å prøvekjøre en ny Audi A6 3.0TDI biturbo med alt utstyr og 313hk... nå sitter jeg bare og ser og ser og ser. Noen som har erfaring med bra steder å handle i Tyskland? Ser ut til at det er billigere å importere, faktisk. Tilnærmet lik pris, men en brøkdel av kilometerene, og 2015 istedenfor 2012 er i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Jeg prøvekjørte en E350e og endte opp med å bestille en E63 S :p

I all verden. Bare prøvde du en E-klasse for å forsikre deg om at det var det du ville ha eller vant du i Lotto i mellomtida? ;-)

Lenke til kommentar

Jeg måtte bare sjekke hvor godt jeg likte førermiljøet og alt annet. Testet også Audi RS6 og BMW 5-serie da.

 

Ingen gevinst i lotto nei, men jeg betaler ikke avgifter på den heller siden jeg bor på Svalbard.

 

Biler skal ha bensinmotor, den bør ha 8 sylindre. Den eneste E-klassen med 8er i dag er E63..

Lenke til kommentar

Kjenner det var dumt å prøvekjøre en ny Audi A6 3.0TDI biturbo med alt utstyr og 313hk... nå sitter jeg bare og ser og ser og ser. Noen som har erfaring med bra steder å handle i Tyskland? Ser ut til at det er billigere å importere, faktisk. Tilnærmet lik pris, men en brøkdel av kilometerene, og 2015 istedenfor 2012 er i Norge.

Det spørs jo om km-juks er like utbredt som tidligere da.

Lenke til kommentar

Jeg måtte bare sjekke hvor godt jeg likte førermiljøet og alt annet. Testet også Audi RS6 og BMW 5-serie da.

 

Ingen gevinst i lotto nei, men jeg betaler ikke avgifter på den heller siden jeg bor på Svalbard.

 

Biler skal ha bensinmotor, den bør ha 8 sylindre. Den eneste E-klassen med 8er i dag er E63..

Er det noe særlig med asfaltert vei å frese fra seg på der da?

Lenke til kommentar

Noen gleder må man ha, bor man der..

Det er jo egentlig ikke annet enn glede ved å bo her.

Fantastisk natur, ingen avgifter osv.

Det negative er egentlig prisen på matvarer, ferske varer er grisedyrt.

 

 

Er det noe særlig med asfaltert vei å frese fra seg på der da?

Vi har ca 50km vei, snaut halvparten er asfaltert.

Bilen kommer til å være med til fastlandet på ferie om sommeren da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved eksport bort fra Svalbard påløper de avgiftene som eventuelt finnes i landet bilen selges til.

 

Det betyr at det for min del ikke spiller noen rolle hvor bilen ender opp ved salg, så det er en sak kjøper må tenke på den dagen bilen skal selges.

 

I Norge vil man få bruksfradrag akkurat som ved import fra andre land.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

 

Kjenner det var dumt å prøvekjøre en ny Audi A6 3.0TDI biturbo med alt utstyr og 313hk... nå sitter jeg bare og ser og ser og ser. Noen som har erfaring med bra steder å handle i Tyskland? Ser ut til at det er billigere å importere, faktisk. Tilnærmet lik pris, men en brøkdel av kilometerene, og 2015 istedenfor 2012 er i Norge.

Det spørs jo om km-juks er like utbredt som tidligere da.

Får ikke gjort det på nyere biler selv med orginal verktøy, og da hadde det forsatt ligget inne i hjernen så er bare å sjekke med pc

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kjenner det var dumt å prøvekjøre en ny Audi A6 3.0TDI biturbo med alt utstyr og 313hk... nå sitter jeg bare og ser og ser og ser. Noen som har erfaring med bra steder å handle i Tyskland? Ser ut til at det er billigere å importere, faktisk. Tilnærmet lik pris, men en brøkdel av kilometerene, og 2015 istedenfor 2012 er i Norge.

Det spørs jo om km-juks er like utbredt som tidligere da.

 

Får ikke gjort det på nyere biler selv med orginal verktøy, og da hadde det forsatt ligget inne i hjernen så er bare å sjekke med pc

 

 

Det er nok uklokt å ha en så naiv tro på at slike systemer fungerer. Når produsentene finner en ny måte å stoppe slik juks på finner jukserne bare en ny måte å jukse på, og slik fortsetter det i det uendelige. 

 

 

Over til noe annet, sitter og leker med tanken av oppgradering av bil, bare leiing dog...

 

Hvis jeg kjøper en bruktbil, 2012-2015 modell, cirka 600 000kr, 100 000km, hva kan jeg regne med verdifallet er da? Verdifallet er vel størst de første 3-4 årene, så den biten er jo 'forbi'.

Verditapet avhenger av mange faktorer.

Hvor populær er bilmodellen som bruktbil? Hvordan er kvaliteten? Har bilen riktig farge og utstyr?

Lenke til kommentar

 

Noen gleder må man ha, bor man der..

Det er jo egentlig ikke annet enn glede ved å bo her.

Fantastisk natur, ingen avgifter osv.

Det negative er egentlig prisen på matvarer, ferske varer er grisedyrt.

2000 km unna det meste jeg er glad i. Har dessverre familie der og må nok på ett eller annet tidspunkt dra til Longyearbyen istedenfor Italia. Ikke spør meg hva jeg heller vil - fantastisk natur og lave priser i Italia også.. Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Kjenner det var dumt å prøvekjøre en ny Audi A6 3.0TDI biturbo med alt utstyr og 313hk... nå sitter jeg bare og ser og ser og ser. Noen som har erfaring med bra steder å handle i Tyskland? Ser ut til at det er billigere å importere, faktisk. Tilnærmet lik pris, men en brøkdel av kilometerene, og 2015 istedenfor 2012 er i Norge.

Kjøp autorisert bruktbil fra merkeforhandler. Audi DE har et eget verifikasjonsprogram, se etter gebrauchtwagen plus eller noe slikt. Da er du for det første trygg på km og tilstand, og selve importen går som en lek fordi de vet hva de driver med. Se også utelukkende på biler med refunderbar mwst(tysk mva), du trenger de 19% for at det skal lønne seg særlig.
Lenke til kommentar

 

Det er jo egentlig ikke annet enn glede ved å bo her.

Fantastisk natur, ingen avgifter osv.

Det negative er egentlig prisen på matvarer, ferske varer er grisedyrt.

2000 km unna det meste jeg er glad i. Har dessverre familie der og må nok på ett eller annet tidspunkt dra til Longyearbyen istedenfor Italia. Ikke spør meg hva jeg heller vil - fantastisk natur og lave priser i Italia også..

 

Hvis du er mest glad i Italia er det vel betydelig mer enn 2000km unna, Oslo ligger omtrent så langt herfra.

 

Hvis du drar sånn ca i perioden februar - april/mai er det gode muligheter til å kombinere motor og friluftsliv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...