Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Har selv besøkt Longyearbyen ved to anledninger, og det er jo et helt fantastisk sted å oppleve. Har vært mye nedover Europe og diverse land, men Longyearbyen står nok som et av de beste minnene. Når det er sagt så kunne jeg aldri tenkt meg å bo der personlig, men kos deg med en rå maskin der oppe Snylter. Tøffeste bilen på øya? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags utstyr er det snakk om?

Noe av det jeg kommer på i farta er adaptiv cruisekontroll, aktiv filholder, en hel haug med andre assistentsystemer, Bang&Olafsen anlegg, ventilerte seter, LED-kjørelys istedenfor xenon, fjernlysassistent, og ikke minst nok krefter med en 3.0TDI biturbo. Originalt 313hk/650nm, men denne har blitt kjørt i Tyskland og tatt inn på MTM som nybil og er trimmet til 385hk og 800 noe nm, samt supersprint eksosanlegg fra MTM hele veien. Og Webasto og HUD

Lenke til kommentar

 

Hva slags utstyr er det snakk om?

Noe av det jeg kommer på i farta er adaptiv cruisekontroll, aktiv filholder, en hel haug med andre assistentsystemer, Bang&Olafsen anlegg, ventilerte seter, LED-kjørelys istedenfor xenon, fjernlysassistent, og ikke minst nok krefter med en 3.0TDI biturbo. Originalt 313hk/650nm, men denne har blitt kjørt i Tyskland og tatt inn på MTM som nybil og er trimmet til 385hk og 800 noe nm, samt supersprint eksosanlegg fra MTM hele veien. Og Webasto og HUD
Audis originale HUD med farger er faktisk skikkelig bra og gjennomtenkt, oppleves ikke som noen halvveis addon de kom på i siste liten, som f.eks Peugeot hadde. Perfekt skjult projektor også, hvertfall på a8
Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til å velge premiumbil for min del er at jeg vil ha en bil som er økonomisk i forbruk, men samtidig har mye krefter uten å presse motor for hardt. Da snakker vi gjerne en V6 med 3.0 volum og 200-300hk, noe man sjeldent ser i en japansk bil. Kjører mye ned til Nederland, og da kjører jeg gjerne på nattestid. Framme i Hirtshals med ferga klokken 22, og 850km lenger er jeg framme på hjemmestedet mitt rundt kl04 på natten med noen stopp. Da turer vi godt og behagelig i 2200kg A6 '07 med komfortseter og luftfjæring i 160km/t+ på cruisekontroll uten å merke en antydning til at man faktisk kjører en bil. En helt annen kjøretur eller komfort på setene enn foreldrenes 2010 Subaru Forester...

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Ja jeg ser de ikke er ydmyk når de priser premiumbiler. Derfor tror jeg det blir ny Mazda eller Subaru neste gang jeg skal ha bil. Ny topputstyrt Mazda6 med AWD har en nypris på beskjedne 477k

Subaru er jo så overpriset som det kan få blitt i Norge GPS utslippene fra boxermotoren. Virkelig ikke verdt prisen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Hovedgrunnen til å velge premiumbil for min del er at jeg vil ha en bil som er økonomisk i forbruk, men samtidig har mye krefter uten å presse motor for hardt. Da snakker vi gjerne en V6 med 3.0 volum og 200-300hk, noe man sjeldent ser i en japansk bil. Kjører mye ned til Nederland, og da kjører jeg gjerne på nattestid. Framme i Hirtshals med ferga klokken 22, og 850km lenger er jeg framme på hjemmestedet mitt rundt kl04 på natten med noen stopp. Da turer vi godt og behagelig i 2200kg A6 '07 med komfortseter og luftfjæring i 160km/t+ på cruisekontroll uten å merke en antydning til at man faktisk kjører en bil. En helt annen kjøretur eller komfort på setene enn foreldrenes 2010 Subaru Forester...

Du kan se mange japanske (og koreanske) biler med 3 liters V6 og 200-300 HK, bare ikke i Norge og Europa. Modellene de har i statene er gode alternativer til tysk premium.

Lenke til kommentar

Ja jeg ser de ikke er ydmyk når de priser premiumbiler. Derfor tror jeg det blir ny Mazda eller Subaru neste gang jeg skal ha bil. Ny topputstyrt Mazda6 med AWD har en nypris på beskjedne 477k

Nå kan jo ikke en slik Mazda måle seg med en premiumbil på noen måte heller, fellesnevneren er at de begge har 4 hjul, ratt og en form for motor..

 

Jeg er glad det ikke er en Mazda 6 jeg skal kjøre 300 mil med i løpet av 3-5 dager i desember :)

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

 

Hovedgrunnen til å velge premiumbil for min del er at jeg vil ha en bil som er økonomisk i forbruk, men samtidig har mye krefter uten å presse motor for hardt. Da snakker vi gjerne en V6 med 3.0 volum og 200-300hk, noe man sjeldent ser i en japansk bil. Kjører mye ned til Nederland, og da kjører jeg gjerne på nattestid. Framme i Hirtshals med ferga klokken 22, og 850km lenger er jeg framme på hjemmestedet mitt rundt kl04 på natten med noen stopp. Da turer vi godt og behagelig i 2200kg A6 '07 med komfortseter og luftfjæring i 160km/t+ på cruisekontroll uten å merke en antydning til at man faktisk kjører en bil. En helt annen kjøretur eller komfort på setene enn foreldrenes 2010 Subaru Forester...

Du kan se mange japanske (og koreanske) biler med 3 liters V6 og 200-300 HK, bare ikke i Norge og Europa. Modellene de har i statene er gode alternativer til tysk premium.

En RAV 4 blir forsatt noe helt annet enn å kjøre en tanks med E/5-serie/A6 mtp luftfjæring og lydisolasjon, ihvertfall når man putter 160km/t+ flere timer i strekk

Lenke til kommentar

Ja, ned Europa er det stor forskjell fra når jeg lånte foreldrenes 2010 Forester 2.0D 147hk før, kontra min egen Audi A6 Allroad 3.0TDI 233hk med luftfjæring og hele pakka... merker jo ikke man kjører 250km/t en gang med fjæringen og svære Komfortstiller og tilnærmet null støy. Lå stort sett i 150-160 hele veien ned på cruise uten problemer eller nevneverdig forbruk. Brukte vel 70L på 850km med slik kjøring.

Lenke til kommentar

xhttps://www.youtube.com/watch?v=uF5Qxa3_L7A

 

Noe av det styggeste jeg har sett!

 

 

Noe av det mest praktiske jeg har sett. Men så har jeg hytte på enden av en fredet traktorvei da. Dette er en håndbygget konseptmodell, ikke et ferdig stylet produkt. Det hadde vært kjekt om den hadde mer enn 2 tommer med senking ved landeveiskjøring. (Edit: Hvor nå det skulle vært plass til understellet da.Bak kunne den jo hevet gulvet i bagasjerommet, men foran er det kanskje ikke mye plass under motoren.) Men personlig kjører jeg sjelden på veier eller i hastigheter hvor det spiller noen rolle om den rager litt.

 

Hadde den kommet som elbil med Tesla-rekkevidde og uten de nye avgiftene, så hadde jeg fortsatt ikke hatt råd til en. Men det er en annen sak.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...