Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3RYwwc

Kan bilen ikke bli EU godkjent pga for dårlige dekk? Eller dekk i grenseland?

 

 

Hvorfor skulle det ikke vurderes? Dekkene er kanskje den viktigste sikkerheten du har i bilen sammen med bremsene.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skulle det ikke vurderes? Dekkene er kanskje den viktigste sikkerheten du har i bilen sammen med bremsene.

 

Egentlig sant, tenkte bare det er noe man ser og selv må ta ansvar og avgjøringer på (Man bytter dekk selv før en bestemt dato, man sjekker at dekka er i OK stand selv så man selv kan ta ansvar for å kjøre med dem)  mens resten som blir testet er ofte slike ting brukeren har lite info om. Eks lik bremsing på hver side, rust osv. 

 

Jeg  lurte bare fordi jeg har en bil som skal på EU i Mars. Den står på vinterdekk som akkurat er innafor. Jeg bruker bilen lite på vinteren da jeg ikke liker vinteren og tar mye buss og sitter på med venner, så har ikke brukt bilen på noen uker. Jeg har helt nye sommerdekk, men i Mars er det for tidelig til å bytte dekker. Jeg skal også selge bilen i sommer pga flytting til Oslo. Og har ikke penger til å investere i nye vinterdekk nå og så tape på å selge alt igjen.     Siden bilen bare står på vinteren og ikke brukes særlig syntes jeg det blir dumt om den ikke blir godkjent pga vinterdekk. Så når det blir sommer kan jeg ikke kjøre bilen med sommerdekk fordi vinterdekka var slitte? 

Liksom om det er 2,8 istedenfor 3mm igjen på dekka, men bilen bare står 95% av vinteren mener jeg det ikke er helt uforsvarlig å kjøre bilen selv om den ikke er 100% lovlig. Jeg mener 3,0 er et tall som er satt for å ha en grense og for å være trygg på at om en bil starter vinteren med 3,2 og kjører mye så kan han klare vinteren uten å ferde trafikken når vinteren er over og dekka er 2,7 for eks.  Så byttes dem.  Det er svært få som sjekker dekka underveis og bytter akuratt på 3mm. Jeg har jobbet 2 år på dekkfirma, og det er skremmende hva noen kjører rundt med, men 2,8 er med litt sunn fornuft ikke direkte farlig når man driver kun med litt bykjøring en solskinsdag og det er ingen høye farter eller uvær i bildet. 

 

bare spør om teksten jeg skrev ikke gir mening. 

Endret av Chocolate-Monster
Lenke til kommentar

Passe irriterende å komme tilbake fra butikken på ti minutter og noen har tatt parkeringsplassen 'min' i leilighetsblokka og samtidig parkert oppå DEFA kabelen min så jeg ikke får flytta den.... er vel egentlig ingen faste plasser, men det er 8 leiligheter og egentlig alle unntatt 1 parkerer alltid på samme faste plass. Sistemann tar bare hva en hun finner. Og det er greit, men trenger da ikke parkere oppå ladekabelen som lå rett ved siden av den hvite streken...

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg har hatt noe spesielt styr rundt prøve kjøring, når jeg har bedt om det har jeg fått ja hver gang og jeg bare får bilen så kjører jeg til jeg har gjort opp mening. Har nesten aldri vært noe spørsmål rundt det, en gang ønsket MB kopi av fører-kort men det har bare skjedd meg den ene gang.Tid har aldri vært noe spørsmål, for øvrig bare erfaring med BMW og MB forhandlere i Telemark og Buskerud(både brukte og nye biler).

 

Jeg tar det alltid via selger og har ikke prøvd å bestille prøve kjøring via nettsidene.

Lenke til kommentar

Passe irriterende å komme tilbake fra butikken på ti minutter og noen har tatt parkeringsplassen 'min' i leilighetsblokka og samtidig parkert oppå DEFA kabelen min så jeg ikke får flytta den.... er vel egentlig ingen faste plasser, men det er 8 leiligheter og egentlig alle unntatt 1 parkerer alltid på samme faste plass. Sistemann tar bare hva en hun finner. Og det er greit, men trenger da ikke parkere oppå ladekabelen som lå rett ved siden av den hvite streken...

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger/SMS+tjeneste

 

Du kan prøve denne, send en melding og hør om du kan få tilbake Defa kabelen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...