Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

Ja jeg ser de ikke er ydmyk når de priser premiumbiler. Derfor tror jeg det blir ny Mazda eller Subaru neste gang jeg skal ha bil. Ny topputstyrt Mazda6 med AWD har en nypris på beskjedne 477k

Nå kan jo ikke en slik Mazda måle seg med en premiumbil på noen måte heller, fellesnevneren er at de begge har 4 hjul, ratt og en form for motor..

 

Jeg er glad det ikke er en Mazda 6 jeg skal kjøre 300 mil med i løpet av 3-5 dager i desember :)

 

 

Du skal vel ikke kjøre 300 mil på Svalbard? Finnes vel knapt 40 kilometer med vei i longyearbyen? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis Snylter henter den nye bilen i Stuttgart, og så kjører til Tromsø for å få bilen på båt over til Svalbard, så er det i følge Google Maps 3100 km. Så gjetter på at der er planen :p

 

Ja det er vel en rimelig fin biltur. :)  Noe annet enn å kjøre rundt på triste Svalbard uten noen veier med en E63.  :dontgetit:

Hilux type Arctic Truck er en mer passende bil der. 

Lenke til kommentar

Hvis Snylter henter den nye bilen i Stuttgart, og så kjører til Tromsø for å få bilen på båt over til Svalbard, så er det i følge Google Maps 3100 km. Så gjetter på at der er planen :p

 

Jeg skulle gjerne gjort det sånn, men det blir faktisk til at jeg henter den på Rud i Bærum.

 

 

Årsaken til at jeg må kjøre 300mil er faktisk at det skal byttes olje på bakdiffen etter 3000km, det ville blitt for lenge mellom ankomst Svalbard og neste tur ned med bil hvis jeg hadde kjørt Oslo-Tromsø direkte..

 

 

Ja det er vel en rimelig fin biltur. :)  Noe annet enn å kjøre rundt på triste Svalbard uten noen veier med en E63.  :dontgetit:

Hilux type Arctic Truck er en mer passende bil der.

Det finnes ingenting trist ved Svalbard.

Arctic Truck er bare waste her, det er uansett ikke lov å kjøre utenfor vei. Å kjøre utenfor vei her straffes strengt.

Lenke til kommentar

 

Hvis Snylter henter den nye bilen i Stuttgart, og så kjører til Tromsø for å få bilen på båt over til Svalbard, så er det i følge Google Maps 3100 km. Så gjetter på at der er planen :p

 

Jeg skulle gjerne gjort det sånn, men det blir faktisk til at jeg henter den på Rud i Bærum.

 

 

Årsaken til at jeg må kjøre 300mil er faktisk at det skal byttes olje på bakdiffen etter 3000km, det ville blitt for lenge mellom ankomst Svalbard og neste tur ned med bil hvis jeg hadde kjørt Oslo-Tromsø direkte..

 

 

Ja det er vel en rimelig fin biltur. :)  Noe annet enn å kjøre rundt på triste Svalbard uten noen veier med en E63.  :dontgetit:

Hilux type Arctic Truck er en mer passende bil der.

Det finnes ingenting trist ved Svalbard.

Arctic Truck er bare waste her, det er uansett ikke lov å kjøre utenfor vei. Å kjøre utenfor vei her straffes strengt.

 

Regner med du er medlem i en viss entusiast-klubb..? Blir rått dette, må legge ut bilder etter hvert :)

Lenke til kommentar

Ser mye på bil om dagen, og noen ganger tenker jeg, 'hvorfor i helvete kjøpte du en så dyr biluten utstyr? Hva faen var vitsen?'

 

Eksempler er 2011+ S-klasse og A8 med OK motor og utseende, 3-liter ++, men når en SLIK bil ikke en gang ble valgt med regnsensor? Da har man kjøpt bilen bare for showoff når den kom... slike biler forventer man ihvertfall har helskinn, varmeseter, 4-soners klima, og assistentsystemer som adaptiv cruisekontroll og regnsensor...

Lenke til kommentar

Tja, motor som sagt er OK for min del. Jeg foretrekker 3L motor, perfekt i forhold til krefter, forbruk og vedlikehold i mine øyne. Men når man kjøper seg en luksus-sedan, som en A8, skal man gjerne ha alt utstyr... får jo dessverre ikke huket av for utstyr på biler på Finn.no, slik skulle det gjerne vært for å søke etter riktig utstyrt bil... neste bil jeg skal ha, skal ha på det minste 3L motor, med de største setene, adaptiv cruisekontroll, filholder, HUD og 4-soners klima. Alt annet er et pluss.

Lenke til kommentar

Ser mye på bil om dagen, og noen ganger tenker jeg, 'hvorfor i helvete kjøpte du en så dyr bil uten utstyr? Hva faen var vitsen?'

 

 

Han hadde vel lyst på den bilen, og når han så prislisten innså han at det enten ble den bilen uten utstyr, eller en billigere bil med utstyr...

 

Vi har alle våre prioriteringer. Husker jeg så på en strøken SLK (2. generasjon) engang, og folk mente at det var et stort minus at den ikke hadde automat. Men jeg liker manuelt gir jeg, så hvorfor skulle jeg ikke valgt den? (Fordi vi ikke ble enig om prisen, men det er en annen historie...)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Om pris er et kompromiss så kjøper man jo ikke ny premiumbil uansett. Og med stor motor kommer også store vedlikeholdskostnader, som man da uansett ikke har råd til hvis man ikke har råd til grunnleggende utstyr en luksusbil trenger. For all del, hakker ikke ned på noen, men lykke til med å selge en premiumbil i 2017 uten en gang regnsensor...

 

@Snylter, hva synes du om denna da? Bortsett fra dieselhater selvfølgelig, hehe

 

https://www.finn.no/108125917

Endret av Poopadoop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nytt har aldri vært aktuelt, og kommer aldri til å være aktuelt. Jeg har ikke lyst til å ta det store verditapet i starten.

 

Stor motor er ikke i korrelasjon til vedlikeholdskostnader. Går du opp i motortype så innebærer det dyrere vedlikehold, men spesielt med BMW så er det i praksis totalt likegyldig om du har en 520i med en M54B22, eller en 530i med en M54B30

Lenke til kommentar

Spørs helt på hvilket utstyr man snakker om. Jeg trenger ikke kjekt-å-ha tøv på bilen min, men baseline-modeller er stort sett så kjipe at jeg heller kan gå ned et hakk på motor, så lenge dette også er tilstrekkelig.

Mye dyrt utstyr jeg fint men droppe, innebygd navigasjon er alltid dårligere enn google maps, koster 20 laks og dyre oppdateringer. Varme i rattet og klimakontroller bak dropper jeg og lett. Men noen ting, som hengerfeste og cruise control forstår jeg ikke at folk dropper fra utstyrslista. Overraskes også stadig av hvor mange i kalde Norge som ikke vil ha Defa/Webasto.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...