Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Har parkeringssensorer rundt hele bilen + ryggekamera, og jeg foretrekker å bruke speilene og vinduene, med unntak når jeg skal rygge så langt bak som mulig.

Syns sensorene er litt vel oversensitive, og hyler nesten som om jeg skal skrape opp halve siden på bilen når jeg gjerne har 20 cm klarering til speilet.

 

Har automatisk parkering på bilen, men det har jeg aldri brukt  :tease:

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er ofte mer enn én person som bruker bilen.

 

Er nok like ofte om ikke oftere at man har bare en sjåfør av bilen, rundt halvparten av landets husholdninger har to biler, har ikke helt nyeste tall men for noen år siden har vi rundt 3mill biler og 3mill førerkort i Norge.

 

For min egen del valgte jeg bort både elektriske seter og ryggekamera/sensor da jeg kjøpe bil da det ikke er ting jeg bruker(har det på jobb-bilen så jeg vet at jeg ikke bruker det), tror ikke det hadde endret seg selv om jeg kjøpte en bil til over millionen da jeg kjøper bil for å kjøre den selv. Bil er tapsprosjekt uansett så isteden for å gamble på at jeg får litt mindre tap ved salg velger jeg det trygge alternativet med å betale mindre ved innkjøp. Altfor mange ser seg blinde på utstyr å glemmer at det er helt andre ting som du merker daglig. Bedre seter er dog ett unntak her, bra seter burde man velge uansett hva bil man kjøper. Og med bra mener jeg ikke automatisk de dyreste med skinn, gode tøyseter finner jeg langt mer behagelig(forstår at det er litt preferanse inne i bildet) og igjen hvis man kjøper bilen for å kjøre den selv betyr det ikke noe om de blir slitt fortere. Man sparer penger ved innkjøp isteden for å gamble på at man får mer ved salg. Utstyr til 100k+ gir deg sjelden 100k+ mer ved salg.   

 

Jeg bestilte ikke el-seter på min. Hadde det vært en E-klasse hadde jeg nok gjort det. Men uansett er jo både seterygg, korsryggstøtte, høyde- og vipp elektrisk. Hva har du igjen da? El. regulering av selve setet frem og tilbake. Det trengte jeg ikke da kona og jeg bruker samme innstilling på setet. Jeg hadde allerede strukket strikken litt lengre enn langt for å kjøpe bilen, så da ble det en prioriteringssak ift. utstyr jeg personlig ønsket og utstyr jeg mener bilen MÅ ha ved salg.

Lenke til kommentar

Har parkeringssensorer rundt hele bilen + ryggekamera, og jeg foretrekker å bruke speilene og vinduene, med unntak når jeg skal rygge så langt bak som mulig.

Syns sensorene er litt vel oversensitive, og hyler nesten som om jeg skal skrape om halve siden på bilen når jeg gjerne har 20 cm klarering til speilet.

 

Har automatisk parkering på bilen, men det har jeg aldri brukt  :tease:

Samme her, men når jeg først fikk ryggekamera (på min forrige og den nye) syntes jeg det var veldig fint, men det blir et supplement til speil og vinduer. Man kan se små hindringer, ting som er i dødvinkel, rygge ut fra en uoversiktlig plass så ser man lettere om det kommer en bil fra siden osv. På 2016 C-klassen jeg hadde pep det ikke før i ryggesensorene før jeg var omtrent helt inntil, der fungerte VW/Audi sine bedre. På den nye har de gjort noe med dette slik at det fungerer tilfredsstillende. Automatisk lukeparkering, nei, har hatt lyst å prøve det en gang, men har foreløpig ikke gjort det etter 2 1/2 år med utstyret tilgjengelig :)

Lenke til kommentar

Har alltid hatt sensorer f/b, og i de siste bilene sensorer i tillegg til Area View eller kamera. Svigermor har en Avensis med kamera uten sensorer. Kan godt si jeg ble overraska da jeg måtte flytte bilen hennes for noen uker siden og rygga inn i, og nærmest igjennom, hekken til naboen fordi det aldri begynte å pipe.

 

Kamera uten sensorer burde være ulovlig.. Til våren skal jeg fikse et hull i en hekk. Har null gartnererfaring. Svigermor har lovet å lage middag til meg den dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Har alltid hatt sensorer f/b, og i de siste bilene sensorer i tillegg til Area View eller kamera. Svigermor har en Avensis med kamera uten sensorer. Kan godt si jeg ble overraska da jeg måtte flytte bilen hennes for noen uker siden og rygga inn i, og nærmest igjennom, hekken til naboen fordi det aldri begynte å pipe.

 

Kamera uten sensorer burde være ulovlig.. Til våren skal jeg fikse et hull i en hekk. Har null gartnererfaring. Svigermor har lovet å lage middag til meg den dagen.

Hva med sidespeil? Er den utstyrt med det?
Lenke til kommentar

Jeg synes overhead kamera er ganske flott og stort sett pålitelig. Mye bedre enn bare bak, da man ikke glemmer sidene/fronten. Skal man først ha parkeringsassistanse synes jeg den er det beste. Vanlige sensorer er altfor følsomme og gir kontinuerlig pip for tidlig. Kan man stille dette i VAGCOM tro, til at konstant pip ikke kommer før 7-8cm avstand?

39561_1.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg synes overhead kamera er ganske flott og stort sett pålitelig. Mye bedre enn bare bak, da man ikke glemmer sidene/fronten. Skal man først ha parkeringsassistanse synes jeg den er det beste. Vanlige sensorer er altfor følsomme og gir kontinuerlig pip for tidlig. Kan man stille dette i VAGCOM tro, til at konstant pip ikke kommer før 7-8cm avstand?

 

Kan visstnok justere både når den skal pipe og intensiviteten av lyden.

Tviler riktignok på at det er noe jeg gidder å bruke penger på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Sånne BMW låsebolter som er skrudd på med en million nm.... Fy faen for noe søppel! 

Og så er nøkkelen laget av noe som minner om smør? Kjenner til det.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

 

Har alltid hatt sensorer f/b, og i de siste bilene sensorer i tillegg til Area View eller kamera. Svigermor har en Avensis med kamera uten sensorer. Kan godt si jeg ble overraska da jeg måtte flytte bilen hennes for noen uker siden og rygga inn i, og nærmest igjennom, hekken til naboen fordi det aldri begynte å pipe.

 

Kamera uten sensorer burde være ulovlig.. Til våren skal jeg fikse et hull i en hekk. Har null gartnererfaring. Svigermor har lovet å lage middag til meg den dagen.

Hva med sidespeil? Er den utstyrt med det?

 

Ja, du skjønte åpenbart ikke poenget mitt så nå skal jeg forklare det for deg sånn at du skjønner hva jeg mener. Vennligst les igjennom dette sånn at du sparer deg for oppfølgingsspørsmål..

 

Når man er vant til noe, i mitt eksempel sensorer i kombinasjon med ryggekamera, så er det veldig lett i vanens makt å forvente at bilen sier ifra når man nærmer seg et objekt, uavhengig av om bilen har sidespeil, bakspeil eller en dør man kan åpne for å se bakover sånn som jeg måtte gjør når jeg rygge en R8 på en bilhenger en gang, men det er en annen historie.

Når nevnte varsel uteblir fortsetter man å rygge, inntil

a) du innser hva du er i ferd med å gjøre (rygge inn i naboen hekk)

b) IKKE innser dette og driter deg ut, slik som jeg gjorde

 

Forstår du dette nå, eller må jeg utbrodere enda mer?

 

PS. Dette skjedde meg også da jeg bytta ut Alltracken min med en ny Alltrack. Den første hadde adaptiv cruise, den andre ikke. Skapte også en morsom situasjon. TL;DR - bremsen funka jævlig bra.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

 

Har parkeringssensorer rundt hele bilen + ryggekamera, og jeg foretrekker å bruke speilene og vinduene, med unntak når jeg skal rygge så langt bak som mulig.

Syns sensorene er litt vel oversensitive, og hyler nesten som om jeg skal skrape om halve siden på bilen når jeg gjerne har 20 cm klarering til speilet.

 

Har automatisk parkering på bilen, men det har jeg aldri brukt :tease:

Samme her, men når jeg først fikk ryggekamera (på min forrige og den nye) syntes jeg det var veldig fint, men det blir et supplement til speil og vinduer. Man kan se små hindringer, ting som er i dødvinkel, rygge ut fra en uoversiktlig plass så ser man lettere om det kommer en bil fra siden osv. På 2016 C-klassen jeg hadde pep det ikke før i ryggesensorene før jeg var omtrent helt inntil, der fungerte VW/Audi sine bedre. På den nye har de gjort noe med dette slik at det fungerer tilfredsstillende. Automatisk lukeparkering, nei, har hatt lyst å prøve det en gang, men har foreløpig ikke gjort det etter 2 1/2 år med utstyret tilgjengelig :)

Mercedes sine sensorer piper ganske nærme, ja. I hvertfall på de bilene jeg har prøvd. Virker også som at avstanden fra de begynner å pipe til de piper konstant også er relativ kort, så man må være varsom...

 

Synes det er veldig kjekt med ryggekamera, særlig de med 180 graders visning om man skal rygge ut i en vei. På Vitoen jeg har i jobb er det nesten et must med ryggekamera, er ganske stor blindsone bak uten... Sidespeilene er store og fine, så bortsett fra rett bak har jeg god oversikt (bakspeilet nytter ikke å bruke med innredningen jeg har baki).

 

Parkeringsassistent funker dritbra!

Lenke til kommentar

Feil folk å spørre? 

 

Kjøpte en BMW 1602 (-74) i 2011. Restaurert, men fikk i 2016 litt motortrøbbel, så jeg satt den bort. Holder på å fikse motoren nå, men kjenner at det ikke er så gøy lenger. Bruker ikke bil til noe annet enn transport, kjører motorsykkel når det skal være moro. 

 

Vurderer å selge bilen, de stiger ganske godt i verdi, og er litt redd for å "gå glipp av" en større prisvekst. Per dags dato er det en bra bruksveteran, men den blir ikke noen "mint" bil uten å bytte alt. Den er tross alt brukt. Jeg har en tanke om at den er verdt 120-150.000 nå.  Jeg _må_ ikke ha pengene, men jeg har både billån, huslån og studielån, og kunne gjerne brukt 150 000 på mye annet enn å ha en bil stående. Den blir jo litt brukt, men det er ikke så mye. 

 

Selge, eller beholde en stund til?

Lenke til kommentar

 

 

Har parkeringssensorer rundt hele bilen + ryggekamera, og jeg foretrekker å bruke speilene og vinduene, med unntak når jeg skal rygge så langt bak som mulig.

Syns sensorene er litt vel oversensitive, og hyler nesten som om jeg skal skrape om halve siden på bilen når jeg gjerne har 20 cm klarering til speilet.

 

Har automatisk parkering på bilen, men det har jeg aldri brukt :tease:

Samme her, men når jeg først fikk ryggekamera (på min forrige og den nye) syntes jeg det var veldig fint, men det blir et supplement til speil og vinduer. Man kan se små hindringer, ting som er i dødvinkel, rygge ut fra en uoversiktlig plass så ser man lettere om det kommer en bil fra siden osv. På 2016 C-klassen jeg hadde pep det ikke før i ryggesensorene før jeg var omtrent helt inntil, der fungerte VW/Audi sine bedre. På den nye har de gjort noe med dette slik at det fungerer tilfredsstillende. Automatisk lukeparkering, nei, har hatt lyst å prøve det en gang, men har foreløpig ikke gjort det etter 2 1/2 år med utstyret tilgjengelig :)
Mercedes sine sensorer piper ganske nærme, ja. I hvertfall på de bilene jeg har prøvd. Virker også som at avstanden fra de begynner å pipe til de piper konstant også er relativ kort, så man må være varsom...

 

Synes det er veldig kjekt med ryggekamera, særlig de med 180 graders visning om man skal rygge ut i en vei. På Vitoen jeg har i jobb er det nesten et must med ryggekamera, er ganske stor blindsone bak uten... Sidespeilene er store og fine, så bortsett fra rett bak har jeg god oversikt (bakspeilet nytter ikke å bruke med innredningen jeg har baki).

 

Parkeringsassistent funker dritbra!

Kjører renovasjon, så jeg er så heldig at jeg kan leve uten sensor, kamera og innvendig speil. Rygger egentlig utelukkende med kun sidespeil, siden jeg 8 timer om dagen kjører og rygger rundt med en 10 meter lang søppelbil der ryggekamera er ødelagt. Man blir ganske flink til å rygge og bedømme avstand i sidespeil da (Y)

 

Sensor bak har jeg egentlig null bruk for når jeg har kamera, men foran hender det det er fint hvis man skal parkere helt inntil.

Endret av Poopadoop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...