Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan skal det utløses?

Fordi småbilene eier ikke kunnskap om når de skal bytte felt, og dagens lastebiler har automatisk brems som noen ganger slår inn fordi bilene skifter felt rett foran lastebilen.

Kommer uansett ikke til å bli aktuelt med dieselmotor, da motoren er i veien. 

Skrevet

Før jeg ville blitt for hypet så ville jeg sett hvor tro til originalen den blir. Mange retro revivals pleier å være en ganske liberal tolkning av det originale designet, mye pga. moderne sikkerhetsstandarder og aerodynamikk.

Skrevet
Dassen skrev (3 timer siden):

spacer.png

Ioniq 5 er jo ganske lik alt

Jepp! Likte designet på Ioniq 5 veldig godt når den kom. Var hos forhandler og lånte en 5'er og prøvekjørte, men den falt i mellom i forhold til TMY, så det ble ikke handel der dessverre/heldigvis.

Skrevet
Sjørøver skrev (3 timer siden):

De må ta den nye bilen med seg på rally eller lignende om den skal få skikkelig apell. 

Tipper Stellantis/Lancia har en plan for dette.

Skrevet
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Jepp! Likte designet på Ioniq 5 veldig godt når den kom. Var hos forhandler og lånte en 5'er og prøvekjørte, men den falt i mellom i forhold til TMY, så det ble ikke handel der dessverre/heldigvis.

Du får se på alpine a220 når den kommer. Det må jo ligge noe i det kår alle skryter så hemningsløst. Peugeot kommer med en gti med 270hk. Og id3 gtx kan jo bli ganske kul. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Er diskusjon.no det forumet med mest bilrelatert-aktivitet om dagen?

Facebook-gruppene per bilmodell blir et ekkokammer. Var også en tur innom elbilforum, men der var det traust aktivitet og jeg så igjen den samme brukeren som stadig anbefalte elektrisk Berlingo i en haug av tråder... 


Nettopp solgt Tesla Model 3. Var for lav, bakhjulstrekk og dårlig utformet bagasjerom til barnevogn. Har en Kia Soul på lån frem til ny bil er kjøpt, bør ha ny bil på plass innen 2-3 uker.

Shoppe etter ny bil har alltid vært spennende - frem til de siste årene, hvor det har føltes ut som å shoppe etter ny telefon. Tenkte derfor å utelukke Tesla i denne omgangen, og i det minste teste et annet bilmerke. Lang liste med kriterier, men kommet frem til at EQB og ioniq 5 er gode valg for vår del. Skulle ønske vi hadde tid til å teste Kia EV5 også, men den ser ut til å la vente på seg i Europa. 

Blir ikke helt klok på hvor mye "dyrere" det er å kjøpe splitter ny vs. en 2-3 år gammel ioniq 5 eller EQB, og hva som er det fornuftige valget totalt sett.
Bruktprisene på EQB virker koko (400-450k for 22/23-modell) vs. nypris (530k for 2026-modell). Bruktpriser på ioniq 5 er noe mer edruelig (280-350k) og med større utvalg. 

 

edit: Beklager! Tenkte ikke over at bil&motor og elbil var to separate kategorier her inne. Tar med denne posten over til elbiltråden i stedet, ettersom det er mest aktuelt for neste bil. 🙃

Endret av spinkeljaevel
Skrevet
spinkeljaevel skrev (17 timer siden):

Er diskusjon.no det forumet med mest bilrelatert-aktivitet om dagen?

Det finnes fortsatt noen merkespesifikke forum, men er laver aktivitet. Bmw og Porsche har felles grupper for merkene med stort spenn og lite ekko. 

 

Men ja, det er labert på forum fronten. Jeg synes dog det blir litt ekko kammer her også. Det er vel et dusin som kverulerer fast om elbil. 

  • Liker 1
Skrevet
spinkeljaevel skrev (17 timer siden):

Lang liste med kriterier, men kommet frem til at EQB og ioniq 5 er gode valg for vår del.

Hva er det du har som kriterier, utover plass til barnevogn og antakeligvis barnesete?

Skrevet
18 hours ago, spinkeljaevel said:

Bruktprisene på EQB virker koko (400-450k for 22/23-modell) vs. nypris (530k for 2026-modell). 

Det var akkurat samme situasjon da vi skulle kjøpe bil. Egentlig hadde vi bestemt oss for å kjøpe en brukt Enyaq, på det tidspunktet var det 22/23 modeller før HW oppgraderingen. Prisene på brukt kontra nye var på 20-30k forskjell. 
De brukte bilene hadde da dekk som hadde vært brukt 2-3 sesonger, langt verre fastvare og de fleste hadde "bruksmerker" (Riper i lakk, skraper i interiør, skitt, osv).

 

  • Liker 1
Skrevet
Dassen skrev (3 timer siden):

Hva er det du har som kriterier, utover plass til barnevogn og antakeligvis barnesete?

De jeg kommer på i farten:

  • Budsjett opp til ~500k. Godt kjøp til 530k trumfer middels kjøp til 300k.
  • Årsmodell ≥ 2022
  • Rekkevidde ≥ 400 km
  • 4WD
  • Gjenværende nybilgaranti, helst ≥40' km eller ≥2 år
  • Bakke til sjåførsete ≥ 60 cm
  • Bakkeklaring ≥ 15 cm, helst > 17 cm
  • Forvarming av batteri
  • Lengde på bil < 4,8 meter, helst < 4,7 meter pga. hyppig parkering i kort garasje
  • OK plass til 185cm sjåfør og passasjer fremme med to bakovervendte barneseter
  • OK plass til barnevogn og bagasje uten å måtte dra frem tetrisferdigheter hver gang
  • Trygg produsent med OK app/infotainment, les: ønsker ikke å være i første pulje som tester ny produsent/modell i Norge

Andre bilmodeller som har vært under vurdering, men utgår av ulike årsaker, er alle bilene på MEB-plattform, samt. XC40, Model Y, BZ4X, iX3, EV6 og Ariya. 

 

Nevnte det i elbil-tråden og, men det jeg sliter litt med å finne ut av hva som er det "beste" / "no-brainer" valget med dagens bruktmarked. Kommer selvsagt an på min økonomi, kjørestil, risikoaversjon osv., men la oss ta utgangspunkt i en A4-familie.

Per i dag anser jeg 1) brukt IONIQ 5 som det "beste" valget, deretter 2) ny EQB, 3) ny IONIQ 5 og til slutt 4) brukt EQB. 

Skrevet
spinkeljaevel skrev (59 minutter siden):

snip

Jeg endte på en EV6 GT med omtrent de samme kriteriene, men jeg setter nok kjøreegenskaper ganske høyt også. 

Prøvekjørte en Ford Explorer forleden. Det var noe helt annet enn MEB-søsknene. Veldig fin bil.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
On 7/4/2025 at 12:47 PM, Dassen said:

Jeg endte på en EV6 GT med omtrent de samme kriteriene, men jeg setter nok kjøreegenskaper ganske høyt også. 

Prøvekjørte en Ford Explorer forleden. Det var noe helt annet enn MEB-søsknene. Veldig fin bil.

Spørs hvem av de du har testa, cupra skal jo være ganske sporty samt vrs utgaven til Skoda 

Endret av onkel_jon
Skrevet
Dassen skrev (På 4.7.2025 den 12.47):

Prøvekjørte en Ford Explorer forleden. Det var noe helt annet enn MEB-søsknene. Veldig fin bil.

Er vel den jeg har testet på det verste av det verste vinterføret som har imponert mest egentlig. Meget gode de oppgraderte setene. 👍 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...