Gå til innhold

? En katastrofe for nettbutikkene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@nessuno:

 

Hvordan du oppfatter tyske tollere er irrelevant. Poenget er at en tysk forbruker (jeg kun faktisk valg svensk, østerriksk, dansk, nederlandsk eller fransk) forholder seg til mer eller mindre det samme regelverket som vi har i Norge. Danmark har en grense på 80 kr for import utenfra EU. Innen EU er det avgift fra første krone.

 

Toll og moms blir ikke plusset på toppen av noe annet. For det første er det svært få varer det er toll på, for det andre om du importerer noe fra en seriøs aktør f.eks i et EU-land så eksporterer han det momsfritt (altså det regnes ikke moms i selgelandet). Momsen er det først du som må betale. Og toll på enkelte varer er faktisk noe nesten alle land har - om jeg f.eks produserer en vare og eksporterer den til USA og den er tollbelagt i USA, så må mottakeren betale toll. For svært mange varer tollsatsen i USA betydelig høyere enn i Norge. F.eks er tollsatsen på en sykkel i USA 11 %, mens den i Norge er 0 %. Til og med på matvarer har USA toll, faktisk for å verne amerikansk landbruk. Norge er faktisk et av de landene som har toll på færrest varer.

 

At du drar inn bilavgifter etc i samme åndedrag er håpløst. Moms på import og bilavgifter har ingenting med hverandre å gjøre.

 

Å kalle våre regler knyttet til håndtering av moms på import for proteksjonistisk forteller at du ikke aner hva proteksjonisme er. Proteksjonisme er når norske foretak (f.eks nettbutikker) gis gunstigere vilkår enn utenlandske. Når det gjelder moms så behandler norske regler en norsk nettbutikk og en nettbutikk i Danmark akkurat likt når den selger varer til norske kjøpere. Danske regler behandler en norsk nettbutikk og en dansk nettbutikk akkurat likt når de selger til danske kunder. Faktisk så behandles i hovedsak en norsk nettbutikk og en amerikansk nettbutikk akkurat likt både når den selger til norske og amerikanske forbrukere. Det er akkurat dette som er fri konkurranse og da det stikk motsatte av proteksjonisme. Og Norge er faktisk et av de minst proteksjonistiske landene i verden, med unntak for matvarer. Ja, vi er proteksjonistiske på matvarer, av særskilte grunner - men det er faktisk en begrenset andel av vår totale import, ca 8 - 9 %.

 

Personlig er jeg meget overrasket over at høyrefløyen faktisk velger et så næringsfiendtlig tiltak bare for å være populistisk. Ja, det er et næringsfiendtlig tiltak - og jeg tror konsekvensen for deler av norsk handelsstand kommer til å bli betydelig. Regner også med at flere norske kjeder vil flytte hovedlager ut av Norge og drive nettbutikk i konkurranse med seg selv. De vil faktisk kunne øke bunnlinja betydelig med å gjøre dette om grensen blir høyere.

 

Og som nevnt tidligere, det er "behandlingsgebyret" som må vekk.

 

@G:

 

Om du lar butikkene svi så hjelper det ikke på handlingsregelen. Det medfører mindre inntekter i form av skatter og avgifter til staten, samt økte utgifter til sosiale tjenester pga økt arbeidsledighet. Så vil noen si at det gjør at vi forbrukere vil handle mer. Ja det vil vi kanskje, men det er ikke sikkert at vi handler særlig mer i Norge. Bedre råd brukes jevnt over til mer luksus, dvs reiser til utlandet og dyrere ting. I realiteten vil reduserte skatter og avgifter og økte sosiale kostnader gi mindre penger til å bygge vei.

 

Varehandelen sysselsetter ellers over 300 000 personer om vi ser på alle ledd. Avhengig av hvor grensen settes så regner jeg fort med at 5 - 10 % av arbeidsplassene vil forsvinne. Bare i sosiale kostnader kan det bli 3 - 6 mrd kroner pr år, så kommer bortfall av moms i tillegg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ka me å ha 200 kroners-grense på all media å 1000 på alt anna? det ville vell forenkla det litt?

Å øke fra en til to grenser vil øke kompleksiteten, det er ingen forenkling i det hele tatt. Det vil alltids dukke opp gråsoner om hva som tilhører de ulike grensene. I ditt tilfelle, hva er media? Aviser, CD-er, DVD-er, bøker, streamingmusikk, nett-tv, programvare, sjokolade med eventyr trykket på innsiden av emballasjen osv.

 

Se bare på byråkratiet rundt den idiotiske sukkeravgiften. Har kjeksen sjokoladeovertrekk skal det betales avgift. Har den sjokoladen trukket på undersiden er det avgiftsfritt. Det er hauger av andre eksempler å ta av. Skal man forenkle må man ha EN grense. Aller helst NULL, slik som Bolson foreslår i innlegg 9.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom grensa settes til 400 kr vil praktisk talt alle varer som koster under 500 kr i norske butikker handles fra utlandet. Det er en veldig stor andel av alle varer vi kjøper. Norske butikker kommer til å legges ned i fleng. 200 kr er mer enn høyt nok, det viser nettopp den store og voksende tollfrihandelen.

 

 

Er ikke enig her. Selv om tollfri grensa økes til 500 betyr det ikke at alt under vil bestilles fra utlandet. Om du kjøper fra utlandet er det høyere fraktkostnader kontra å kjøpe fra Norge. Det er også vanskeligere med service og rettigheter ved problemer. Og ikke minst leveringstid. Jeg kommer nok aldri til å kjøpe elektriske produkter fra utlandet, uansett hvor fri-grensa havner. Jeg handler som regel ting fra utlandet fordi det ikke finnes i Norge. Det vil uten tvil øke tollfri-handelen, men at alle varer under 500 vil handles fra utlandet tror jeg vil være en påstand som fort knuses etter en eventuell endring. Det er ikke sånn at alle varer under 200 handles i utlandet idag...

Lenke til kommentar

Einar! Jeg skal garantere deg at jeg fortsetter å handle fra norske butikker på grunn av mye bedre leveransetider, angrefristen og ikke minst garantier. Jeg vil også selvfølgelig verne om norske gründere og arbeidsplasser.

Dette handler ikke om vern i form av proteksjonisme, dette handler om å få slutt på at norske grundere og arbeidsplasser skal straffes med en mva som andre butikker slipper. En konkurranseulempe av dimmensjoner. Norske og utenlandske butikker burde konkurrere på likere vilkår. Dvs. helst samkjørt lover om rettigheter og plikter mellom flere land, gjerne via EU. Forbrukerkjøpslovene til de nordiske landene er relativt like allerede så det er ikke store jobben å samkjøre de.

 

Simen,

 

det er ingen straff til butikkene i det hele tatt. Det er snakk om konkurransedyktighet og særnorsk proteksjonisme i samme kategorien som bondemafiaen med sine smør og ost, og mobilselskap med sin roaming-utpressing som kan egentlig godt beskrives som prissamarbeid.

Da har du misforstått grovt. At norske butikker må betale mva mens andre slipper er det stikk motsatte av proteksjonisme. Det er vern av utenlandske arbeidsplasser på bekostning av norske. Denne urettferdigheten bør regjeringen avskaffe. De bør konkurrere på likere vilkår.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå handler jeg ikke på utelandske nettsteder fordi det er billigere men fordi det er eneste stedet som har varene jeg er ute etter. Finnes ting i Norske nettbutikker til nogenlunde samme pris så kjøper jeg jo der såklart.

 

Og hvis det er momsfritak på alt under 1000 kroner ved import så skal det også være det på varer kjøpt i Norge.

 

Kun forhandlere som kan få fritak siden de betaler moms separat ved mva oppgjør.

Lenke til kommentar

Bolson,

Hvis du vil snakke om å være næringsfiendtlig, se heller på hvordan ALT som heter forretning her i landet blir kvelt av rødgrønne lover, og investorer flykter landet i flokk.
Norge er ikke "sært", det finnes ingen "sære" grunner til hvorfor vår skatt, moms, toll etc skal skille seg fra resten av verden. Og det skal være friest mulig flyt av varer og mest mulig konkurranse både mellom innlands og utlands-butikker, så disse krokodilletårene om 1000 kroner.... det er ingenting, ikke en dråpe i havet.

Og ang populisme ... ja hvorfor ikke? Bedre det en skattehelvete og brutte løfter. Vind har skiftet retning nå, og det er bare bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå handler jeg ikke på utelandske nettsteder fordi det er billigere men fordi det er eneste stedet som har varene jeg er ute etter. Finnes ting i Norske nettbutikker til nogenlunde samme pris så kjøper jeg jo der såklart.

 

Og hvis det er momsfritak på alt under 1000 kroner ved import så skal det også være det på varer kjøpt i Norge.

 

Kun forhandlere som kan få fritak siden de betaler moms separat ved mva oppgjør.

Du har ikke tilfeldigvis regnet på kostnaden ved å frita alle varer under 1000,- fra moms? Eller vurdert hvordan dette ville medført skattetilpasning? Eller økt svart økonomi da det ville gjort det lettere å unndra mva også for varer som selges til over 1000 ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøper ting fra utlandet bare fordi varen ikke selges i Norge i utgangspunktet. Det er ofte snakk om ting som koster 200-500 kroner. Hvis det er bare moms + plus et fortollingsgebyr på 110 kroner hvorfor ender jeg bestandig opp med å betale det tredoble av prisen...og da snakker vi om en vare jeg ikke får kjøpt i Norge.

 

Chromecast f.eks koster 200 kroner i USA, men blir 600+ hvis kjøpt derfra. Hvis det var 25% + 110 ville det blitt 360 kroner som er nesten halvparten av det...noen som kan forklare meg dette?

Lenke til kommentar

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men la gå:

 

Gitt at det er slik at norske nettbutikker mottar varer fra samme leverandør som en utenlandsk nettbutikk, men den utenlandske butikken kan selge de samme varene til en lavere pris, hvorfor skal egentlig den norske nettbutikken ha en fordel?

 

Er det slik at vi som forbrukere skal tvinges til å betale mer for å skape et marked for å sysselsette nordmenn som vil drive nettbutikk? Er det for at pengeflyten skal holdes innad i landet? Eller er det for at staten skal ha sin del av kaka på alle kjøp vi gjør?

 

Ikke missforstå: jeg har ikke noe imot å betale skatt, jeg synes at det systemet fungerer godt. Men det jeg ikke synes noe særlig om er å si at det er synd på grundere som mr. netthandelen (husker ikke hva han heter i farten) som vil slite med å konkurrere i et fiktivt marked som er skapt av avgifter vi betaler. De varene vi vanligvis bestiller fra en nettbutikk må jo uansett transporteres like langt alt i alt, om den går via en norsk nettbutikk eller ei.

 

Hvis en annen nettbutikk er i stand til å gjøre handelsprosessen med mindre overhead enn en annen mener jeg at det er et fortrinn som bør belønnes i dette tilfellet. Når norske butikker kan tilby garantier, ekspertise og god service på kjøp av varer i en norsk butikk er det fortrinnet som bør gjøre det mulig å drive butikk i Norge selv om prisen kanskje er høyere i vårt land.

 

Dette ble vel en blanding av et spørsmål og en ytring, men jeg følte at de trengte litt forklaring slik at dere kanskje ser min forvirring litt bedre.

 

 

PS: Når det (for eksempel) er snakk om fiskeprosessering, hvor norsk fisk sendes til Kina for billigere prosessering, for så å sendes tilbake til norge og ut i våre butikker er saken en annen, og Det er en gobaløkonomi som jeg egentlig ikke har troen på, men det er en helt annen sak. Ville kun konstantere at jeg har full forståelse for at overhead ikke er alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette handler ikke om vern i form av proteksjonisme, dette handler om å få slutt på at norske grundere og arbeidsplasser skal straffes med en mva som andre butikker slipper. En konkurranseulempe av dimmensjoner. Norske og utenlandske butikker burde konkurrere på likere vilkår. Dvs. helst samkjørt lover om rettigheter og plikter mellom flere land, gjerne via EU. Forbrukerkjøpslovene til de nordiske landene er relativt like allerede så det er ikke store jobben å samkjøre de.

 

Da har du misforstått grovt. At norske butikker må betale mva mens andre slipper er det stikk motsatte av proteksjonisme. Det er vern av utenlandske arbeidsplasser på bekostning av norske. Denne urettferdigheten bør regjeringen avskaffe. De bør konkurrere på likere vilkår.

 

Tja, dette er snakk om import av utenlandskproduserte varer og salg mot norske kunder, kan egentlig ikke se at de norske bedriftene det er snakk om bidrar til noen voldsom verdiskapning. Så lenge det er for for lite arbeidskraft i Norge og for mye i resten av Europa, er det egentlig like greit om nettbutikker i Polen, Ungarn eller England tok for seg salg av denne typen småvarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gitt at det er slik at norske nettbutikker mottar varer fra samme leverandør som en utenlandsk nettbutikk, men den utenlandske butikken kan selge de samme varene til en lavere pris, hvorfor skal egentlig den norske nettbutikken ha en fordel?

 

Er det slik at vi som forbrukere skal tvinges til å betale mer for å skape et marked for å sysselsette nordmenn som vil drive nettbutikk? Er det for at pengeflyten skal holdes innad i landet? Eller er det for at staten skal ha sin del av kaka på alle kjøp vi gjør?

 

Den norsk butikken har ingen fordel. Begge butikkene bør være underlagt det samme avgiftsregimet. Det vil være svært urimelig om utenlandskbaserte butikker skal slippe å betale skatt.

 

Fortollingsgebyret kan riktignok medføre en merkostnad, men fokus bør ligge på dette leddet; gjøre det lettere for utenlandske butikker å betale norsk mva eller for norsk forbrukere å fortolle selv, snarere enn å gi utenlandske butikker en svært gunstig fordel.

 

Mva på en vare til 500 er 125 kroner. Så mye dyrere vil en norsk vare da være, gitt at alt annet er likt. Det blir urimelig.

Lenke til kommentar

Flott å heve frigrensa, men synst grensa skulle ha vert heilt fjerna og at staten heller burde ha gjort noko med det eigentlege problemet som er prisnivået her i landet.

Moms er berre tull. Kunne ha kutta heilt ut momsen og heller lagt på litt på inntektsskatten så hadde varene blitt billigare og skattesystemet blitt enklare og mindre herk med byråkrati. Då ville handelslekkasjen til utlandet blitt betydeleg redusert.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar

Og hvis det er momsfritak på alt under 1000 kroner ved import så skal det også være det på varer kjøpt i Norge.

Dette er svært urealistisk og neppe særlig gjennomførbart. Både kostnadsmessig og byråkratisk.

 

Jeg har tidligere her skrevet at butikker bør likebehandles ved at både utenlandske og norske butikker i praksis blir pålagt samme mva-sats. Kjøper butikk A og B inn varen for 100 kr, legger på 20% avanse og 25% mva så likebehandles de og får sunn konkurranse. Dersom de forskjellsbehandles ved at bare den ene må betale mva så vil denne i praksis legges ned av politikerne.

 

Men også ulike varer til ulike priser bør likebehandles. Det bør ikke være sånn at en produsent som klarer å selge varen til en norsk butikk for 799 kr kan ha en utsalgspris på 999 kr og dermed slippe mva, mens en annen produsent som produserer en hakket bedre vare til 801 kr vil få en utsalgspris på 1251 kr. Derfor bør det gjelde samme prosentsats for alle varer. (Ja, også bøker, mat, aviser mm, men det blir en annen diskusjon)

 

Gitt at det er slik at norske nettbutikker mottar varer fra samme leverandør som en utenlandsk nettbutikk, men den utenlandske butikken kan selge de samme varene til en lavere pris, hvorfor skal egentlig den norske nettbutikken ha en fordel?

De norske nettbutikkene har i dag en stor ulempe (25% mva) som de utenlandske slipper. Det er tollfritaket under 200 kr som skaper denne forskjellsbehandlingen og konkurransehemmingen for norske butikker. Forskjellsbehandling og konkurransehemming er ikke bra og bør avskaffes.

 

Er det slik at vi som forbrukere skal tvinges til å betale mer for å skape et marked for å sysselsette nordmenn som vil drive nettbutikk? Er det for at pengeflyten skal holdes innad i landet? Eller er det for at staten skal ha sin del av kaka på alle kjøp vi gjør?

Mva bidrar til å drive Norge rundt. Det er en del av skattesystemet som skal finansiere blant annet politi, helsevesen og veier. Når man har skattehull som i dette tilfellet for privatimporterte varer under 200 kr så er det en forskjellsbehandling fra det meste annen varehandel i landet, samt et hull som gjør at den nevnte handelen faller utenom skattesystemet.

 

Hvis en annen nettbutikk er i stand til å gjøre handelsprosessen med mindre overhead enn en annen mener jeg at det er et fortrinn som bør belønnes i dette tilfellet. Når norske butikker kan tilby garantier, ekspertise og god service på kjøp av varer i en norsk butikk er det fortrinnet som bør gjøre det mulig å drive butikk i Norge selv om prisen kanskje er høyere i vårt land.

Jepp, de mest konkurransedyktige bør vinne frem. Norske butikker bør få være med å konkurrere på like vilkår så de også har en sjans. Da må man fjerne det urettferdige skattehullet for privatimporterte varer under 200 kr.

 

PS: Når det (for eksempel) er snakk om fiskeprosessering, hvor norsk fisk sendes til Kina for billigere prosessering, for så å sendes tilbake til norge og ut i våre butikker er saken en annen, og Det er en gobaløkonomi som jeg egentlig ikke har troen på, men det er en helt annen sak. Ville kun konstantere at jeg har full forståelse for at overhead ikke er alt.

En liten kommentar til akkurat det der. Norsk manuell filetering er alt for dyr. Norsk maskinell utbeining er billig, men da taper man ca 10% mer av laksen i avskjær. Laks koster penger og naturressurser å produsere. Vi kan godt forenkle "ressurser" til et mål i CO2 for illustrasjonens del. Tapet på ca 10% representerer et CO2-utslipp som langt overgår frakt i fryseskip tur retur Kina. Økonomisk utgjør 10% et milliardbeløp. Filetene har også penere utseende og høyere salgsverdi når de beines ut manuelt. Den beste løsningen for både CO2-utslippene og økonomi er derfor å sende laksen til Kina for billig manuell filetering der, uten store tap av laksekjøtt. Det høres sikkert helt hull i hodet ut fra utsiden, men når man setter seg inn i årsakene så er det både ressursvennlig og økonomisk å gjøre det på den måten. Hadde det ikke vært økonomisk ville heller ikke bransjen valgt den løsningen. Dette "skrekkeksemplet" har blitt en folkemyte for de overfladiske og dem er det mange av.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, dette er snakk om import av utenlandskproduserte varer og salg mot norske kunder, kan egentlig ikke se at de norske bedriftene det er snakk om bidrar til noen voldsom verdiskapning. Så lenge det er for for lite arbeidskraft i Norge og for mye i resten av Europa, er det egentlig like greit om nettbutikker i Polen, Ungarn eller England tok for seg salg av denne typen småvarer.

Dette bør markedet finne ut av selv. Er arbeidskraften veldig ettertraktet av andre bransjer i Norge blir den dyr og da vil de norske butikkene naturlig prise seg ut. Dette kunne vært sunn rettferdig konkurranse, men det er det ikke. Norske butikker stiller med et handicap i konkurransen mot utenlandske butikker på småvarer til under 200 kr.
Lenke til kommentar

Litt artig når sånne saker blir satt på dagsorden.

 

Folk innser forhåpentligvis hvor mye vi nordmenn subsidierer og hjelper forskjellige næringer. Tollgrensa er intet annet enn en stor hjelp til norsk handelsnæring. Akkurat som vi subsidierer artister og bønder, så subsidierer vi handelsnæringen. Gevinsten jeg kunne oppnådd ved å handle i utlandet blir jeg nektet å realisere, og mine penger tvinges inn i norsk handelsstand.

Endret av Systematisk
Lenke til kommentar

Moms er berre tull. Kunne ha kutta heilt ut momsen og heller lagt på litt på inntektsskatten så hadde varene blitt billigare og skattesystemet blitt enklare og mindre herk med byråkrati. Då ville handelslekkasjen til utlandet blitt betydeleg redusert.

Statens inntekter fra mva er omtrent like høye som fra inntekts og formueskatt. I 2011 var tallene henholdsvis 236 og 252 milliarder. Det vil si at man måtte nesten doblet inntekts og formueskatten for å få samme skatteinntekt til å drive landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tollgrensa er intet annet enn en stor hjelp til norsk handelsnæring.

Ennå en som ikke har skjønt det.

 

Utenlandsk norskrettet nettbutikk:

Innkjøpspris fra Kinesisk fabrikk, inkludert frakt til f.eks Sverige: 80 kr

Mva: 0 kr

Påslag: 20 kr

Mva på påslag: 0 kr

Utsalgspris før frakt: 100 kr

 

Norsk nettbutikk/butikk:

Innkjøpspris fra Kinesisk fabrikk, inkludert frakt til Norge: 80 kr

Mva: 20 kr

Påslag: 20 kr

Mva på påslag: 5 kr

Utsalgspris før frakt: 125 kr

 

Kan du forklare hvordan i alle dager du mener dette er å subsidiere de norske butikkene? Her har jeg ikke en gang regnet med de komparativt høyere lønnsutgiftene norske butikker har. Selv med likt påslag på samme vare har norske butikker med et betydelig handicap.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@dodoman:

 

Det med fordyrende mellomledd er bare tull. Hvor tror du en svensk, dansk, amerikansk eller britisk nettbutikk kjøper varene sine fra. Jo akkurat den samme leverandøren/produsenten som en norsk nettbutikk eller fysisk butikk. At varene allikevel har ulik pris (selv i land med omtrent samme avgiftsnivå) skyldes primært forskjeller i lønns- og kostnadsnivå. Ikke at varer solgt i Norge går gjennom flere ledd.

 

Det er greit nok, men det er ikke alltid sant. Er flere nettbutikker i norge som kjøper ting på ebay/dealextreme osv og selger det her bare dyrere. Slike butikker er et fordyrende mellomledd som jeg mener vi fint klarer oss uten.

 

Når det er sagt så koster f eks en hdmi kabel koster 700 spenn på elkjøp og 100 fra ebay, tipper butikker som clas olson kan levere dette til en grei pris også.

Jeg spurte engang på elkjøp hvorfor de mente jeg skulle kjøpe en så dyr hdmi kabel kontra en billig. De sa jeg ville få mye bedre bildekvalitet. Når de da juger så syns jeg ikke de fortjener noe bedre enn at jeg selvsagt ikke kjøpte hdmi kabel fra de.

 

LItt avspor det der, men det finnes altså flere nettbutikker som selger varer de kjøper fra feks ebay til mye dyrere pris. eksempel: http://www.gadgets.no/shop/appcopter-721p.html fra en norsk butikk og samme produkt på ebay: http://www.ebay.com/itm/iPod-Touch-iPhone-4-4S-3GS-Genuine-AppCopter-Remote-Control-Helicopter-Toy-/221262443498?pt=UK_ToysGames_RadioControlled_JN&hash=item338444f3ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bolson,

 

Hvis du vil snakke om å være næringsfiendtlig, se heller på hvordan ALT som heter forretning her i landet blir kvelt av rødgrønne lover, og investorer flykter landet i flokk.

Norge er ikke "sært", det finnes ingen "sære" grunner til hvorfor vår skatt, moms, toll etc skal skille seg fra resten av verden. Og det skal være friest mulig flyt av varer og mest mulig konkurranse både mellom innlands og utlands-butikker, så disse krokodilletårene om 1000 kroner.... det er ingenting, ikke en dråpe i havet.

 

Og ang populisme ... ja hvorfor ikke? Bedre det en skattehelvete og brutte løfter. Vind har skiftet retning nå, og det er bare bra.

 

Poenget er at den ikke skiller seg fra resten av verden. Vi bruker nøyaktig de samme prinsippene for moms, toll og skatt som "resten" av verden. I forhold til EU så har vi heller ikke særlig avvikende satser. USA og Canada er heller ikke så ulike, med unntak av at USA ikke har VAT. USA har f.eks høyere selskapsskatt enn i Norge.

 

Vi har faktisk ikke noe skattehelvete i Norge, det totale nivået er omtrent som land vi kan og bør sammenligne oss med. Klart det er land som ligger betydelig under norsk nivå, men da mangler man jevnt over omtrent alt av sosiale goder. Tror ikke den jevne amerikaner har mer reell kjøpekraft enn den jevne nordmann etter han har betalt sin helseforsikring samt det nødvendige han må spare for å sikre sine unger en brukbar utdanning.

 

At Norge innfører en "tollgrense" (for moms) som faktisk er avvikende fra det EU og mange andre land praktiserer fremmer da på ingen måte fri flyt og mest mulig konkurranse. Det fremmer flyt til Norge og hemmer flyt i Norge og fra Norge. Men for min del får du gjerne være fastlåst i feiloppfatninger.

 

Det er som skrevet før enn massiv indirekte subsidiering av utenlandske aktører. Det eneste som virker negativt på fri flyt i dag er størrelsen på behandlingsgebyret (gjelder ikke bare Norge).

 

@acornia:

 

Dyr frakt fra USA er det som medfører forskjellen. Og det er det jo ikke norske nettbutikker eller det norske avgiftssystemet. Og du har uansett ikke valgt den beste løsningen for å hente den til Norge. Jeg klare å få den inn på helt korrekt måte for litt over 400 kr. Det gjelder bare å bruke rette aktører.

 

@ PosteMonopolet:

 

Moms er faktisk en meget effektiv og god skatt. For det første er det den mest sosiale skatten, i og med at den skattlegger forbruk. Den er heller ikke byråkratisk å håndtere, faktisk etterhvert enklere enn inntektsskatt. For moms brukes i sin helhet egendeklarasjon med eventuell etterkontroll. I og med at folk som driver næring (både selskaper og selvstendige) faktisk må føre regnskap av andre grunner, også fordi det er helt nødvendig for intern styring så er det heller ikke noe merarbeid her.

 

Det er faktisk mye lurere å redusere inntekts- og formuesskatt om vi skal redusere skattebelastningen.

 

@ Systematisk:

 

Så du mener norsk handelsnæring blir subsidiert fordi vi på varer under 200 kr må betale moms i en norsk butikk men ikke i en utenlandsk. Er det da ikke det motsatte, at den utenlandske blir indirekte subsidiert fordi den norske stat sier fra seg en inntekt på 25 %. En indirekte subsidering av utenlandske nettbutikker som vil øke betydelig om grensa økes. Og den gevinsten du kunne oppnådd vil gå på bekostning av norske arbeidsplasser, skatteinntekter og på sikt sosiale ytelser. Ønsker du den type gevinster så bør du flytte til et land

 

@ dodoman:

 

Akkurat tilfelle med at enkelte norske aktører videreselger varer kjøpt fra f.eks eBay eller DX til høyere priser har marginalt med "tollgrense" å gjøre. Behandlingsgebyret spiller dog en rolle - derfor er jeg tilhenger av tollgrense lik 0 kr og intet behandlingsgebyr. Slike videreselgere oppstår pga at mange ikke ønsker å ta seg bryet med å bruke utenlandske aktører eller vurderer det som usikkert.

 

Og slike videresalg har lite omfang i forhold til totalt salg. Ellers står enhver produsent/leverandør/butikk fritt til å sette sine priser.

 

Det er langt fra sikkert at Appcopter solgt i Norge er kjøpt fra eBay, og det kan være mange årsaker til prisforskjellen - blant annet høyere kostnadsnivå og større betalingsvillighet i Norge.

 

0 kr i tollgrense og 0 kr i behandlingsgebyr vil gi rettferdige konkurransevilkår der fraktkostnad, forskjell i forbrukerrettigheter og kostnadsnivå er det som vil påvirke prisforskjeller. Blir fortollingssystemet (moms-oppgjør) enkelt å håndtere for den vanlige bruker så vil det faktisk bli vel så attraktivt å kjøpe i utlandet, fordi man kan kjøpe større partier i gangen. Det er også enkelt for en som driver et seriøst foretak å håndtere norsk moms for kjøpere i Norge. Det er flere utenlandske foretak som gjør dette i dag, f.eks Dustin, Zalando, CDON m.fl.

 

@Simen1:

 

Bra innlegg, særlig forklaringen på hvorfor man fileterer i Kina. I og med at jeg faktisk har jobbet med bransjen, så kjenner jeg faktisk til disse forholdene.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...